خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

مهم ترین خواص درمانی قارچ های خوراکی

قارچ های خوراکی از اهمیت درمانی بسیاری برخوردار می باشد

خواص درمانی قارچ های خوراکی در طول تاریخ، مورد توجه اقوام و ملل مختلف بوده است. قارچ‌های خوراکی فواید زیادی برای ما دارند؛ از حمایت سیستم ایمنی گرفته تا خواص ضد التهابی و ضد سرطانی. به همین خاطر است که معتقدیم قارچ‌ها از سالم ترین مواد غذایی روی کره زمین هستند!
قارچ‌های خوراکی در مقایسه با سایر مواد غذایی، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های خاص و مقدار زیادی مواد مغذی مهم برای حفظ سلامت ذهن و بدن شما هستند. در حال حاضر، بسیاری از فرآورده‌های دارویی بدست‌آمده از قارچ‌های کلاه‌‌دار توسط شرکت‌های بزرگ دارویی در ژاپن، کره و چین تولید می‌شوند.

قارچ‌‌های کلاه‌‌دار گوشتی یا همان ماشروم‌ها، کاربرد طولانی و موفقیت‌‌آمیزی در درمان نقص‌های ایمنی به‌‌ویژه در طب سنتی چین داشته‌اند. در فارماکوپه‌های چین، استفاده بیش از ۱۰۰ گونه از ماشروم‌ها برای درمان بسیاری از بیماری‌‌ها تشریح شده است.

مهم ترین خواص درمانی قارچ های خوراکی

دارای خاصیت ضد سرطان هستند

ترکیبات آنتی‌اکسیدانی متعدد از جمله پلی فنول‌ها، پلی ساکارید‌ها، ارگوتیونین، گلوتاتیون، سلنیوم و ویتامین C موجود در قارچ دارای خواص ضد سرطان می‌باشند. آنتی اکسیدان‌ها به مبارزه با اثرات مضر استرس اکسیداتیو که می‌تواند منجر به آسیب سلولی شده و خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها را افزایش دهد، کمک کنند.

فشار خون

مقادیر بالای پتاسیم موجود در قارچ سفید به تنظیم فشار خون کمک می‌کند و این ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا که یکی از عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی است را کاهش دهد. انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می‌کند میزان مصرف نمک اضافه شده در رژیم غذایی را کاهش داده و غذاهای بیشتری را که حاوی پتاسیم هستند بخورید.

مفید برای چشم

طبق روایات پزشکی و رساله‌های مختلف، از جمله خواص درمانی قارچ خوراکی، فواید آن برای چشم است. به‌خصوص در روایاتی که از حضرت محمد علیه السلام آمده است؛ این است که آب قارچ اگر با سنگ سرمه به چشم کشیده شود، برای تقویت مژه‌ها و بینایی بسیار موثر است. قارچ حاوی پروتئین زیاد و ویتامین‌های A، E و D است، درنتیجه برای تقویت چشم و جلوگیری از بیماری‌های چشم مفید است.

خواص قارچ برای کبد چرب

قارچ گانودرما یکی از انواع قارچ است که در محافظت از کبد و ترمیم سلول‌های کبدی و بازسازی آن‌ها بسیار مفید است و خواص ضدالتهابی که در گانودرما وجود دارد باعث کاهش التهابات کبدی می‌شود. در تحقیقات به دست آمده مصرف انواع دیگر قارچ ها برای کبد چندان تاثیری ندارد؛ اما گانودرما نشان دهنده بالاترین میزان خواص قارچ برای کبد چرب است.

خواص درمانی قارچ های خوراکی
خواص درمانی قارچ های خوراکی

دشمن دیابت

یکی دیگر از خواص درمانی قارچ های خوراکی مبارزه با دیابت است. قارچ یک رژیم غذایی کم‌انرژی عالی برای افراد مبتلا به دیابت محسوب می‌شود.‌ این گیاه چربی و کلسترول ندارد، سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آب است و کربوهیدرات کمی هم دارد. به علاوه قارچ مقدار زیادی انسولین و آنزیم‌های طبیعی دارد که به شکستن قند و نشاسته‌ی موجود در غذا کمک می‌کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

ارگوتیونین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که در قارچ وجود دارد. این ماده از شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و قدرت سیستم دفاعی بدن‌تان را هم بالا می‌برد. ارگوتیونین در واقع آمینواسیدی است که سولفور دارد. جالب است بدانید اگر بدن‌تان کمبود سولفور داشته باشد، اصلا متوجه نمی‌شوید و علائمش را نمی‌بینید. خیلی از مردم این مشکل را دارند و خودشان اصلا نمی‌دانند. این آنتی‌اکسیدان خیلی مهم فقط در قارچ وجود دارد و می‌تواند حسابی قدرت سیستم دفاعی بدن‌تان را تقویت کند.

تسریع روند کاهش وزن

یک خاصیت دیگر قارچ، داشتن پروتئین کم‌چرب است. به این ترتیب بیشتر چربی‌های موجود در آن برای هضم پروتئین‌های غذای‌مان مصرف می‌شوند. به علاوه پروتئین موجود در قارچ کربوهیدرات کمی دارد و فاقد چربی و کلسترول و سرشار از فیبر است. با این ترکیب فوق‌العاده، قارچ به کاهش وزن کمک زیادی می‌کند.‌ با توجه به تراکم بالای مواد مغذی موجود در قارچ، این ماده از خیلی از میوه‌ها و سبزیجات دیگر بهتر است و محققان اعتقاد دارند که این گیاه جزو معدود موادی است که می‌توانید هر چقدر دوست داشتید بخورید و از خواصش استفاده کنید. عارضه‌ی جانبی خاصی هم ندارد.

همچنین می‌توانید سایر مقالات رسانه هاگ درباره خواص قارچ خوراکی و تاثیر آن بر سلامتی را در فایل های زیر مطالعه فرمایید:

1- بیماری ها دارای راهکارهای مقابله ای میباشند که یکی از آنها قارچ است

2- قارچ های خوراکی از اهمیت درمانی زیادی برخوردار می باشد

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا