دانستنی‌ها درباره قارچقارچ و خانواده

نقش قارچ ها در زندگی انسان

قارچها از قدیمیترین ساکنان روی کره زمین هستند و در زندگی انسان همیشه حضور داشته‌اند؛ و به طور روزافزونی کاربرد قارچ در زندگی بشر امروزی پررنگتر شده  و هم اکنون در بسیاری از صنایع خوراکی و غذایی، تا صنایع دارویی و حتی فضایی به کار می‌رود. استفاده از قارچ تا جایی پیش رفته که سال گذشته را بسیاری از صاحب نظران سال قارچ نامیدند و معتقدند این تازه آغاز یک شروع اثرگذار همه جانبه در زندگی بشر محسوب می‌شود.

اما براستی چرا قارچها این قدر برای ما در صنعت و غذا و دارو و سایر صنایع مهم و حیاتی هستند؟ این پاسخی که است که در مقاله پیش رو به آن پاسخ خواهیم.

پراکندگی و تنوع قارچ

قارچ ها به تعداد بسیار زیاد در همه جا وجود دارند، در خاک و هوا، در دریاچه ها، رودخانه‌ها و دریاها، درون گیاهان و حیوانات، مواد غذایی و پوشاک و حتی بدن انسان. ردپای این موجودات را می‌توانید در فرآیندهای خانگی و صنعت و حتی درآینده‌ای نه چندان دور در فضا هم مشاهده کنید. پژوهشگران آنها را در دسته‌بندی‌های متنوعی طبقه‌بندی کرده‌اند؛ اما بر اساس کاربرد این طبقه‌بندی‌ها در بین مردم رایج‌تر است:

  • قارچ‌های خوراکی
  • قارچ‌های دارویی
  • قارچ‌های سمی
  • قارچ‌های کاربردی

اما بسیاری از قارچ‌ها را می‌توان در چند دسته فوق همزمان دسته بندی کرد و به همین دلیل در بین جامعه علمی این روش چندان مرسوم نیست.

تقریبا همه جای دنیا به جز مناطق قطبی، قارچها رشد می‌کنند. در اعماق جنگل‌ها، در مناطق سردسیر و سرزمین‌های گرم، و حتی در میانه زمین‌های آتش گرفته هم به ناگاه سر از خاک برمی‌آورند. آنها به قدری متنوع و گوناگون هستند که هنوز نمی‌توان مدعی شد که تمام گونه‌های آنها را شناسایی کرده و خواصشان را شناخته‌ایم.

کاربرد قارچ در صنایع غذایی

قارچ در پزشکی و نقش دارویی آن

امروزه قارچ‌ها یکی از امیدبخش‌ترین موجودات زنده‌ای هستند که در تحقیقات زیست فناوری مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع یکی از مهمترین و سودآورترین صنایع در سطح جهانی، قارچ دارویی است و خوشبختانه سر رشته این تحقیقات به جوامع دانشگاهی ایران نیز رسیده است و با توجه به اهمیت روزافزون و رو به گسترش این موجودات در صنایع مختلف، پژوهشگران گروه زیست فناوری توانسته‌اند در تولید بسیاری از مکمل‌ها و داروهای قارچی موفق عمل کنند.

پیشنیه و کاربردهای پزشکی

از لحاظ پیشینه، قارچ‌های دارویی (به ویژه قارچ‌های بزرگ کلاهک‌دار) به مدت طولانی نقش موفقیت‌آمیزی در درمان نقص‌های ایمنی به ویژه در طب سنتی چین داشته‌اند. چنان که، در فارماکوپه‌های چین، استفاده از بیش از ۱۰۰ گونه از این قارچ‌ها برای درمان بسیاری از بیماری‌ها تشریح شده و در حال حاضر، بسیاری از فرآورده‌های دارویی به دست آمده از این قارچ‌ها توسط شرکت‌های بزرگ دارویی ژاپن، کره و چین تولید می شوند.

هم اکنون مطالعات علمی درخصوص قارچ های دارویی، طی دو دهه گذشته به طور فزاینده ای گسترش پیدا کرده است. این مطالعات ابتدا در ژاپن ، کره و چین و سپس در آمریکا توسعه پیدا کرد.  برخی از عصاره ها و ترکیباتی که بتازگی از قارچ های دارویی بدست آمده اند، امید زیادی را به لحاظ داشتن خواص تعدیل کننده ایمنی (آنتی بیوتیک‌ها)، ضد سرطان (سرطان پروستات و سینه) ، بهبود بیماریهای قلبی، عروقی ، ضد تورم، ضد ویروس، ضد باکتری، ضد انگل، کاهش کلسترول، محافظت کننده در برابر هپاتیت، افزایش سلول‌های T، بیماری قند و کاهش وزن به وجود آورده‎‌اند.

طبق مطالعات انجام شده کاربرد قارچ به دلیل این که منبع غنی از ویتامین های «ب» و «دی» هستند و همچنین در درمان آکنه های پوستی، روشنایی پوست، هیدراته کردن آن و جلوگیری از پیری زود رس موثرند، به طور روزافزونی در حال زیاد شدن است. با این حال لازم است به مضرات مصرف زیاد قارچ نیز اشاره کنیم؛ نشانه های سوء مصرف قارچ عبارتند از: خستگی مفرط، ناراحتی شکم و معده، توهم و حواس پرتی، اضطراب، احساس آلرژی و خارش پوستی.

معروفترین قارچهای دارویی

قارچهای متنوعی در صنایع دارویی استفاده می‌شود و مدام بر تنوع آنها افزوده می‌گردد. پژوهشهای متعددی درباره اثرگذاری عصاره آنها به صورت مکملهای دارویی انجام شده است، اما هیچ یک بر روی استفاده از آنها به عنوان یک خوراکی و به طور مستمر در غذای روزانه انجام نگردیده، و هر جا صحبت از اثرگذاری آنها است منظور اثرات عصاره آنها به صورت کپسول یا مکملهای دارویی است.

قارچ یال شیر با نام علمی “Hericium erinaceus”: این قارچ دارای پلی‌ساکارید‌ها، تریترین‌ها، آدنوزین، ارگوسترول و آلکالوئیدهای مخصوصی است. از خواص دارویی این قارچ می‌توان به جلوگیری از رشد تومور، تقویت سیستم ایمنی، بهبود حرکات معده و روده، درمان بی‌خوابی، بازسازی سیستم نورونی و بهبود گردش خون اشاره کرد.

قارچ میتاکه با نام علمی “Grifola frondosa”: میتاکه کلمه‌ای ژاپنی و به معنای قارچ رقصان است. زیرا در قدیم هر کس این قارچ را می‌یافت، می‌توانست آن را با نقره معامله کند و به همین مناسبت به جشن و پایکوبی می‌پرداخت. از خواص این قارچ می‌توان به جلوگیری از رشد تومور، تقویت سیستم ایمنی، کاهش اثرات جانبی حاصل از شیمی‌درمانی، کاهش قند خون، جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا و حذف ویروس اشاره کرد.

قارچ بلازی “Agaricus blazei”: نوعی قارچی خوراکی ـ دارویی برزیلی است. این قارچ در درمان هموروئید،‌ یبوست و تورم دهان و لثه موثر است.

قارچ دنبلان یا ترافل: قارچی خوراکی با نام محلی «کما» که دارای انواع ویتامین‌ها، مواد نشاسته‌ای، پروتئین، چربی، آب و املاحی چون سدیم، کلسیم، سیلیس، فسفر و … است. از این قارچ در درمان کم‌خونی، دفع کرم آسکاریس (انگل)، دل‌پیچه کودکان و تقویت بینایی استفاده می‌کنند.

قارچ دکمه‌ای با نام علمی “Agaricus bisporus”: قارچی که امروزه به وفور در بازار تولید و مصرف می‌شود. این قارچ با داشتن ویتامین B12 در درمان کم‌خونی موثر است. علاوه‌بر درمان کم‌خونی به علت داشتن نوعی قند در تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی وبه علت داشتن آب فراوان در درمان سنگ کلیه موثر است و در نهایت با داشتن ماده‌ای به نام لسیتین باعث کاهش کلسترول در رگ‌های خونی می‌شود.

کاربرد قارچ در کشاورزی

رابطه بیوشیمیایی بین قارچ‌ها و ریشه گیاهان برای بهره‌وری از زمین‌های مزرعه ضروری است. بدون شراکت قارچ در سیستم‌های ریشه ای ، 80-90 درصد درختان و علف‌ها زنده نمی‌مانند. قارچ‌ها را می‌توان با تولید آنزیم‌هایی مثل کیتیناز، سلولاز و گلوکاناز در کشاورزی و بخصوص در مبارزه با بیماریهای گیاهی مورد استفاده قرار داد.  این آنزیم‌ها با از بین بردن اجزای ساختاری قارچ ها، به مبارزه بااین عوامل بیماری‌زا می پردازند. بعضی از قارچ‌ها نیز با انجام فعالیت‌های شیمیایی و تجزیه مواد در خاک اقدام به سم‌زدایی می‌کنند. مهمترین قارچهای شناخته‌شده‌ای را که در رشد گیاهان موثرند، می‌توان چنین فهرست کرد:

گونه‌های بی‌هوازی: اکثر گونه‌های بی‌هوازی قارچ‌ها می‌توانند با تولید آنزیم‌های کیتیناز، گلوکاناز و سلولاز در امر کشاورزی و مقاوم سازی گیاهان در برابر بیماری‌ها استفاده کاربرد داشته باشند.

قارچ مایکوریزا: این نوع قارچ باعث تولید ریزوسفر می‌گردد، به صورتی که ثبات خاک و کمک به رشد گیاه را به ارمغان می‌آورند و باعث می‌شود تبادل مواد مغذی بین خاک و گیاه افزایش یابد. این قارچ می‌تواند جایگزین کود‌هایی همچون فسفات (که یک کود شیمیایی است) شود.

قارچ ازن: این قارچ بهترین جایگزین برای متیل برماید برای ضد عفونی خاک است، به صورتی که از حمله باکتری و انگل‌ها به گیاهان جلوگیری کرده و رشد گیاه در شرایط مساعدتری قرار خواهد رفت.

قارچ شی: این نوع قارچ در استفاده بهینه از ضایعات کشاورزی بسیار مفید است.

کاربرد قارچ در صنایع غذایی

صنعت غذا بسیار گسترده است و از رستورانها تا صنایع تبدیلی را شامل می‌شود؛ که قارچها در همه جای این صنعت حضوری فعال داشته‌اند:

قارچهای خوراکی در صنعت غذا

قارچها در صنایع غذایی نقش بسیار پررنگی دارند. بسیاری از آنان به عنوان پای ثابت سبد غذایی گیاه‌خواران به عنوان منابع غنی پروتئین همیشه حضور دارند و در بسیاری از فست‌فودها و غذاهای جدید، همیشه در منوی غذایی به کار می‌روند. آنها سرشار از ویتامین، پروتئین و منابع مغذی با کالری کم هستند و در رژیمهای کاهش وزن نیز توسط متخصصان توصیه می‌شوند. تقریبا در بیشتر پاستاها، پیتزاها، خوراک‌ها و حتی سوپها قارچها جزو لاینفک محسوب می‌شوند. مهمترین آنها را می‌توان چنین فهرست کرد:

قارچ دکمه‌ای: این نوع قارچ که دارای ویتامین B12 است، به علت داشتن آب زیاد برای دفع سنگ کلیه و نیز داشتن نوعی قند در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش قابل توجهی دارد.

قارچ پورتوبلو: این قارچ که منبع اصلی ریبوفلاوین است وقتی در معرض نور فرابنفش قرار می‌گیرد، در تهیه اسید‌ها نیز بسیار موثر است.

قارچ شیتاکه: کاربرد قارچ شیتاکه برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا، حذف ویروس و کاهش اثرات جانبی شیمی درمانی است.

قارچ انوکی: قارچ انوکی با بافت ترد خرد، دارای انواع ویتامین‌های  B3، B5،B1 و  B2 و همچنین فسفر، آهن و مس می‌باشد. مقدار قابل توجهی هم اسیدهای آمینه تریپتوفان، ترئونین، ایزولوسین، لوسین و لیزین نیز در آن یافت می‌شود. 

قارچ صدفی: از پرمصرفترین قارچهای جهان که سرشار از پروتئین است و در انواع مختلف طلایی، صورتی، سفید و خاکستری وجود دارد.

 قارچ مورلخواص آنتی‌اکسیدانی، تأثیرات ضدالتهابی، و بهبود آن در افزایش عملکرد سیستم ایمنی، باعث محبوبیت این قارچ شده و جزو قارچهای گرانقیمت بازار محسوب می‌شود.

انواع قارچ

قارچهای مخمر

اما در صنایع غذایی، فقط در نقش خوراکی حضور ندارند، بسیاری از قارچهای مخمر در صنایع غذایی رکن اصلی صنعت را تشکیل می‌دهند. خوراکیهایی نظیر نان و پنیر بدون آنها اصولا وجود نداشت. در سالهای اخیر، محققان توانسته اند با روشهای اصلاح نژاد و انتخاب نژاد بهتر، انواعی از مخمرها را که امتیازات بیولوژیکی زیادی نسبت به نژادهای وحشی داشته وطعم و مزه فراورده‌ها را مطبوع‌تر می‌سازند، بدست آورند. ارزش غذایی مخمرها به علت داشتن مقدار قابل توجهی اسیدهای آمینه، ازت، فسفر ، ویتامینهای C و D است. در کشور چین از این قارچ ها به عنوان جبران کننده کمبود مواد پروتئینی، به جیره غذایی افراد استفاده می‌کنند. دو نوع معروف از قارچهای مخمر عبارتند از:

  • قارچ قندی یا ساکارومیست: این قارچ توانایی تخمیر قند‌ها را دارد و در به دست آوردن الکل و گاز کربنیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • قارچ اسپرژیلوس: این نوع قارچ که نوعی مخمر محسوب می‌شود، به دلیل داشتن مقدار قابل توجهی اسید آمینه، ازت، فسفر و ویتامین در صنعت غذایی موارد استفاده زیادی دارد.

 کاربرد قارچ به عنوان گوشت گیاهی 

به دلیل وجود منابع غنی پروتئین در قارچها از آنها به عنوان گوشت گیاهی استفاده می‌شود و شرکتهای متعددی تلاش کرده‌اند تا با استفاده از میسلیوم قارچی یا ترکیبات آنها، نوعی گوشت به وجود بیاورند که در طعم و ظاهر شبیه گوشت واقعی باشد.

مقالات گوشت گیاهی بر پایه میلیسیوم قارچ و مصرف گوشت گیاهی با همان طعم و ظاهر به جای گوشت حیوانی دو نمونه از تلاشهای به ثمر نشسته علمی در این حوزه را توضیح می‌دهند. 
گوشت آزمایشگاهی - گوشت مصنوعی - گوشت گیاهی
گوشت مصنوعی – گوشت گیاهی

نقش قارچ در محیط زیست

قارچها نبض تپنده زمین‌ هستند و ما تنها توانسته‌ایم نقشهای اندکی را از بسیاری از اثرات مفیدشان در زمین بررسی کنیم. از جمله:د
در مقاله نقش قارچ‌ در محیط زیست به تفصیل در این باره توضیح داده‌ایم.

نقش زیست‌پالایی قارچها

قارچ‌های زیادی در طبیعت و محیط زیست به صورت رویشی یا زایشی رشد می‌کنند که نقش اصلی بعضی از آنها کمک به پالایش محیط زیست است. بعضی از این قارچ‌ها که در زیست پالایی (تکنیک مدیریت زباله با استفاده از یک موجود زنده برای حذف یا خنثی کردن آلاینده های یک محیط آلوده) نقش چشم‌آمدی دارند عبارتند از:

  • قارچ پنی سیلیوم: درگذشته برای پاکسازی پهنه های آبی از روش های شیمیایی استفاده میکردند که باعث آسیب به موجودات آبی میشد.ولی امروزه با این قارچ ، روش زیست پالایی  که هیچ آسیبی درپی ندارد را استفاده میکنند.
  • قارچ آسپرجلوس:این قارچ نیز توانایی بالایی در انجام عمل زیست پالایی دارد.
  • قارچ کلادسپریوم: بهترین و قوی ترین قارچ شناخته شده در عمل زیست پالایی این قارچ است. که بدون وارد کردن هیچ آسیبی به محیط زیست این عمل رابه خوبی انجام میدهد.
  • قارچ گل سنگ: قارچ‌ها در تشکیل گلسنگ‌ها به حالت همزیستی شرکت داشته و به صورت مایکوریز در ریشه برخی از گیاهان دیده می‌شوند.

کاربرد قارچ در زیست بهتر درختان 

آیا تابحال به این فکر کرده اید که درختان باتوجه به زنده بودنشان چگونه باهم درارتباط هستند؟ پاسخ سوال شما در دست شبکه‌های ریشه‌ای قارچ است. این ریشه‌ها بسیار باریک و گسترده هستند و همین ویژگی سبب شده تا ریشه‌های قارچی در کل جنگل وجود داشته باشد و درختان به وسیله آن موادغذایی مورد نیاز یکدیگر راتامین کرده و باعث ارتباط آنها شود. آن ها موادشیمیایی و معدنی را از درختی به درخت دیگر می‌رسانند و همچنین در زمان خطر به یکدیگر هشدار میدهند.

به عنوان مثال در زمان  خشکسالی یا حمله حشرات برای همنوعان خود پیام ارسال می‌کنند و یکدیگر را باخبر میسازند. سیستم همیاری بین درختان نیز از این طریق صورت می‌گیرد و درختان قوی تر به همنوعان ضعیف تر خود کمک می‌کنند تا آن ها نیز به حیات خود ادامه دهند. این ارتباطات بین بیشتر گونه های گیاهی دیده میشود به همین دلیل به ریشه‌های قارچ‌ها “اینترنت طبیعی زمین” گفته میشود.

در مقاله زبان قارچی: زبانی برای گفتگوی قارچ‌ها با یکدیگر درباره این رفتار حیرت انگیز توضیح داده‌ایم.

زبان قارچی

قارچ ها، مسئول بازیافت طبیعت

قارچ ها با کمک به بقای گونه‌های سایر پادشاهی ها از طریق تأمین مواد مغذی، به عنوان تجزیه کننده‌ها و بازیافت کننده‌ها در طیف گسترده ای از زیستگاه های طبیعی، نقش اصلی را ایفا می کنند. همچنین قارچ ها نقش مهمی در ترشح عناصر کمیاب و در عین حال بیولوژیکی ضروری مانند نیتروژن و فسفر از مواد پوسیده دارند.

اگر قارچ‌ها و باکتری‌ها به عنوان اصلی‌ترین نیروی بازیافت در محیط زیست، حضور نداشتند تا با همیاری یکدیگر مواد مرده را به شکلی درآورند که دوباره به خاک بازگردند و قابل استفاده باشند، عمل تجزیه به شدت کاهش پیدا می‌کرد و انسان‌ها دراثر انبوهی از بقایای گیاهان و جانوران مرده ازبین میرفتند.

در مقاله قارچ و خاک: دوست یا دشمن؟ دربراه اثرات قارچ در حفظ خاک و بهبود آن بیشتر بدانید. 

گونه‌ای دیگر از قارچ ها در طبیعت هستند که با تجزیه زباله‌ها در محیط، مزایای بسیاری دارند البته این کار توسط مهندسان و محققان تبدیل به چالشی شده که در پی حل آن هستند زیرا تجزیه به وسیله قارچ ها هم زمان بیشتری نیاز دارد هم ماده ای سمی را ایجاد میکند که ممکن دارای سمیت ژنی  باشد. به همین علت، به منظور تصفیه زیستی باید مورد ارزیابی قرار گیرد ولی اگر کار میکروب‌زدایی در محل انجام شود دیگر نیازی به انتقال مواد سمی ایجاد شده به محل تصفیه نیست و این باعث سازگاری بهتر، فضای کمتر، هزینه کمتر و همچنین کارآفرینی برای نیروهایی با تخصص کم است.

قارچ ها، جایگزین پلاستیک

قارچها را امروزه به عنوان منجیان زمین در نجات از پلاستیک می‌شناسند. کاربردهای آنها در بسته‌بندی، و صنایع ساخت و ساز به طور روزافزونی مورد علاقه جهانیان است؛ به علاوه با حضور در صنعت مد و تولید چرم قارچی توانسته‌اند به عنوان جایگزین چرم طبیعی و سایر چرم‌های مصنوعی در حفاظت از محیط زیست نقش ایفا کنند.

در مقاله نجات با قارچ : راه حل بازیافت پلاستیک این کاربرد حیاتی را شرح داده‌ایم.

نجات با قارچ: راهکاری برای بازیافت پلاستیک

قارچ‌های دریایی: ناشناخته‌های آینده

محققان موفق به کشف نوعی قارچ در دریای برحالمیت شده‌اند؛ که وجود این قارچ استثنایی در آب بحرالمیت، ممکن است در آینده نه چندان دور به مقاومت گیاهان کشاورزی در برابر نمک  کمک کند. زیرا این قارچ میتواند میزان شوری آبی که ده برابر از آب اقیانوس ها هم بیشتر است را تحمل کند. محققان توانسته اند باتوجه به شورتر شدن خاک ها با استخراج کردن یک ژن به خصوص از این قارچ که با گلیسرول رابطه دارد، مخمری به وجود آورند که باعث می‌شود گیاهان آب کمتری را از دست بدهند.

البته فیزیولوژیست‌های گیاهی انگلستان میگویند که قارچ‌ها و گیاهان کشاورزی تفاوت های زیادی باهم دارند پس لزومی ندارد این ژن را مفید تلقی کنیم. همچنین، مقاومت در برابر نمک احتمالا ویژگی است که چندین ژن در آن دخالت دارد، فلذا بعید است که پیوند زدن یک ژن این مشکل را حل کند. اما به نظر می‌رسد محیط دریاها با قارچهایی ناشناخته هنوز جهانی کشف نشده برای ما هستند و حضورشان را باید در آینده درک کرد.

نقش قارچ در صنایع فضایی

قسمت رویشی قارچ، میسیلیوم نام دارد که از شاخه‌های نخی شکل تشکیل شده است. محققان مرکز ناسا مشغول طراحی سازه ای از جنس قارچ هستند که آن را به عنوان یک ایستگاه فضایی با خود به سطح ماه و مریخ ببرند که این طرح میتواند به ساخت خانه هایی حافظ محیط زیست برروی زمین هم اجرایی شود.

این پایگاه قارچی برای حفاظت از سلامت فضانوردان هم مفید است زیرا میتواند آن ها را از تشعشعات کیهانی در امان نگه دارد و همچنین برای استخراج موادمعدنی و مغذی از سطح سیاره نیز کاربردی است. پیشنهاد و طرح کلی که برای این پایگاه داده شده به صورت سازه های سه لایه از جنس آب و یخ ،میکروب های فوتوسنتز کننده و میسیلیوم است.

از آنجایی هم که در بسیاری از سیارات آب وی خ وجود دارد میتوان بعدها از آن برای تولید آب مورد نیاز برای آشامیدن، نظافت و یا رشد گیاهان، حفاری، تولید و ساخت موشک استفاده کرد وهمچنین از لایه میکروب های فوتوسنتز کننده برای تولید اکسیژن مورد نیاز ومواد مغذی برای تغذیه و رشد قارچ فراهم کرد.

همانطور که گفته شد، برای کاهش هزینه ها شاید این امکان وجود داشته باشد که بذر قارچ ها را به فضا برد و همانجا در محلی مناسب با آبیاری آن پرورش قارچ در فضا را آغاز کرد. اگر این چنین موفقیتی کسب شود، یک قالب بزرگ برای سکونت فضانوردان به وجود می آید. درحال حاضر، شبیه سازی خاک سیاره مریخ برای اینکار درحال انجام است.

این قابلیت میسیلیوم قارچ امروزه مورد توجه بسیاری از مراکز پژوهش فضایی است که نتایج آن را در مقالات ساخت پایگاه فضایی با قارچ، بذر قارچ های فضایی به زمین رسیدند، جایزه ۱ میلیون دلاری ناسا برای حل مشکل غذای فضانوردان، محافظت قارچ از فضانوردان در برابر تشعشعات فضایی می‌توانید بخوانید.

کاربرد قارچ در تولید برق

پژوهشهای اخیر موسسه فناوری استیونز اثبات کرده که از نوعی قارچ و سیانوباکتری و گرافن، الکتریسته تولید کرده والکتریسیته لازم برای  اداوت کوچکش را ازاین راه تامین می‌کند. در حالت طبیعی، سیانوباکتری ها با فرایندهای بیوشیمیایی از نورخوشید، الکتریسیته تولید میکنند اما رشد آنها در محیط آزمایشگاهی دشوار است؛ به همین دلیل پژوهشگران با اتصال انرژی تولیدکننده بر روی یک قارچ معمولی، این برق را تولید می‌کنند.

این امر نوید بخش آن است که در آینده نیاز به منابع آلاینده برای تولید انرژی نداریم و با استفاده از قارچها میتوانیم چرخهای حرکت صنایع زمین را بچرخانیم.

قارچ و حشره‌کش‌های بیولوژیکی

قارچ ها میتوانند باعث بیماری حیوانات شوند و از این رو میتوانند در کنترل آفات موثر باشند. قارچهای آنتوموپاتوژنیک که حشرات و یا همان آفات آلوده را از بین میبرند، به عنوان عامل کنترل بیولوژیکی مورد بررسی قرار گرفته اند. به عنوان مثال قارچ Beauveria bassiana یک آفت کش است که به عنوان عامل کنترل بیولوژیکی برای انتشار کپسول خاکستر زمرد مورد آزمایش قرار گرفته است.

قارچ  و ادبیات و هنر

گاهی اوقات قارچ ها در حوزه ادبیات ، چه برای کودکان و چه بزرگسالان خودنمایی کرده اند. بارزترین نمونه آن در داستان “آلیس در سرزمین عجایب” لوئیس کارول  است که آلیس اگر قارچ بخورد بزرگتر میشود و ازطرف دیگر اگر غذا بخورد کوچک میشود.

شکسپیر نیزدرنمایشنامه کمدی The Tempest(طوفان)، از زبان “پروسپرو” اظهار کرده است که جن ها”قارچ های نیمه شب را درست میکنند”.

همچنین رمان ها و شعرهایی درباره قارچ ها یا اشاره به آن توسط ادموند اسپنسر ، پرسی بیشه شلی ، کیتس ، تنیسون، آرتور کانن دویل،لارنس و امیلی دیکنسون سروده یا نگاشته شده است، که تنیسون باعبارت “پاهای روی چمن” از آن یادکرده است.

اما حضور قارچ در هنر هم گاهی دیده شده است. به طور مثال پائولو پورپورا در اواخر قرن هفدهم نویسنده کتاب کودکان بود وصدها تصویر آبرنگی دقیق از قارچ نقاشی کرد. اخیراً، هنرمندانی نظیر مارتین بلو هلن داونی،ملقب به “کارگر غیر ماهر” و استفن دام نقاشی هایی راجع به قارچ ارائه داده اند.

رشته قارچ شناسی در دانشگاه ها

و در پایان، قارچ شناسی در علم پزشکی بسیار پراهمیت است؛ زیرا قارچ ها را از نظر اهمیت پزشکی و یا داشتن عفونت بررسی میکنند و درنتیجه برای تشخیص،  درمان و نحوه پیشگیری بیماری از آن استفاده میکنند.

فارغ التحصیلان این رشته میتوانند به تهیه و تولید آنتی ژن و آنتی سرم های قارچی برای تشخیص آزمایشگاهی و همچنین مطالعات گسترده دررابطه با بیماری های قارچی درایران و بررسی و ارائه پروژه های تحقیقاتی کاربردی جهت پیشگیری و کنترل بیماری ها بپردازند.

در مقطع کارشناسی ارشد قارچ شناسی پزشکی، دانشجویان می آموزند که قارچ ها از نظر پزشکی چه اهمیتی دارند، عفونتهای ناشی از آن ها کدامند، تشخیص، درمان و نحوه پیشگیری از آنها چگونه است.

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا