دانستنی‌ها درباره قارچ

زبان قارچی زبانی برای گفتگوی قارچ ها با یکدیگر

سیگنال‌های الکتریکی قارچ‌ها شباهت ساختاری قابل توجهی با گفتار انسان دارند

زبان قارچی یک راه گفتگو بین قارچها است که توسط یک دانشمند علوم کامپیوتر به نام آدام آداماتسکی به تازگی کشف شده است. او بر این باور است که تکانه‌های الکتریکی ارسال شده توسط موجودات قارچی می تواند شبیه زبان انسان باشد.

پژوهشها نشان داده که تجزیه و تحلیل ریاضی سیگنال‌های الکتریکی که قارچ‌ها به ظاهر به یکدیگر ارسال می‌کنند، الگوهایی را شناسایی کرده است که شباهت ساختاری قابل توجهی با گفتار انسان دارند و ممکن است که آنها ارتباط‌دهنده‌های قارچی باشند.

در پژوهشهای قبلی، وجود تکانه‌های الکتریکی در قارچها را از طریق ساختارهای رشته‌ای طولانی و زیرزمینی به نام هیف نشان داده شده بود. این انتقال پالسها چیزی شبیه به نحوه انتقال اطلاعات سلول‌های عصبی در انسان است. به علاوه نشان داده که سرعت شلیک این تکانه‌ها زمانی افزایش می‌یابد که هیف‌های قارچ‌های هضم کننده چوب با بلوک‌های چوبی تماس می‌گیرند.

پژوهشگران بر این باورند که ممکن است قارچ‌ها از این «زبان» الکتریکی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد غذا یا جراحت با قسمت‌های دورتر خود استفاده کنند، و یا حتی احتمال دارد که به نوعی اعلام حضور یک قارچ به سایرین یا شرکای مرتبط با هیف مانند درختان باشد.

سئوال اینجاست که آیا این قطارهای فعالیت الکتریکی وجه اشتراکی با زبان انسان دارند؟  برای بررسی، پروفسور اندرو آداماتزکی در آزمایشگاه محاسباتی غیر متعارف دانشگاه غرب انگلستان در بریستول، الگوهای پالسهای الکتریکی تولید شده توسط چهار گونه قارچ ( انوکی، آبشش شکافته، شبح و قارچ کاترپیلار) را تجزیه و تحلیل کرد.

او این کار را با قرار دادن میکروالکترودهای ریز در بسترهای تحت کنترل رشته های هیف، میسلیوم آنها انجام داد. آداماتزکی در این رابطه گفته است: «ما نمی‌دانیم که آیا رابطه مستقیمی بین الگوهای اسپک در قارچ‌ها و گفتار انسان وجود دارد یا خیر.» از نظر او اظهارات عمومی مبنی بر این است که چنین ارتباطی وجود ندارد ولی او با توجه به شباهت‌های زیادی که در پردازش اطلاعات در بسترهای زنده طبقات، خانواده‌ها و گونه‌های مختلف وجود دارد، کنجکاو بود که آن را مقایسه کند.

این تحقیق که در مجله Royal Society Open Science منتشر شد، نشان داد که این خوشه‌های الکتریکی اغلب در قطارهای شبه‌واژگانی تا 50 کلمه هستند، و توزیع این “طول واژه‌های قارچی” بسیار با زبان‌های انسانی مطابقت دارد. قارچهای آبشش‌ شکافته – که روی چوب‌های در حال پوسیدگی رشد می‌کنند و بدن میوه‌دهی آن‌ها شبیه امواج موج‌دار مرجان‌های فشرده است – پیچیده‌ترین «جملات» را ایجاد کردند.

اندرو آداماتزکی پروفسور انگلیسی اعتقاد دارد قارچ ها حرف می زنند زبان قارچی زبانی برای گفتگوی قارچ ها با یکدیگر
قارچ ها حرف می زنند

پیشنهاد آدامتزکی این بود که محتمل‌ترین دلایل این امواج فعالیت الکتریکی، شاید حفظ یکپارچگی قارچ‌ها باشد، مشابه گرگ‌هایی که برای حفظ یکپارچگی دسته زوزه می کشند. البته او میگفت می‌شود فرض کرد که اصلا چیزی نمیگویند! ولی نوک‌های میسلیوم‌های در حال تکثیر بار الکتریکی دارند، و بنابراین، وقتی نوک‌های باردار در یک جفت الکترود دیفرانسیل عبور می‌کنند، یک نوک در اختلاف پتانسیل ثبت می‌شود. به این ترتیب بعید است که این “رویدادهای پرشور” تصادفی باشند.

با این حال، دانشمندان دیگر مایلند قبل از اینکه بخواهند آنها را به عنوان شکلی از زبان بپذیرند، شواهد بیشتری ببینند. انواع دیگری از رفتارهای ضربان دار قبلاً در شبکه های قارچی ثبت شده است، مانند حمل و نقل مواد مغذی ضربان دار – که احتمالاً به دلیل رشد ریتمیک به عنوان علوفه قارچ ها برای غذا ایجاد می شود.

دان ببر، دانشیار علوم زیستی در دانشگاه اکستر و عضو کمیته تحقیقات زیست شناسی قارچی انجمن قارچ شناسی بریتانیا گفت: «این مقاله جدید الگوهای ریتمیک سیگنال های الکتریکی را با فرکانس مشابه پالس های مواد مغذی که ما پیدا کردیم، شناسایی می کند. اگر چه رویکرد جالبی دارد، اما تفسیر آنها به عنوان زبان تا حدودی بیش از حد مشتاقانه به نظر می‌رسد. قبل از اینکه «زبان قارچی» را هم بخواهیم در مترجم گوگل ببینیم، به تحقیق و آزمایش بسیار بیشتری در مورد فرضیه های مهم نیاز داریم.»

دانستنی ها درباره قارچ را در هاگ بخوانید.

 

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا