اخبار جهان در حوزه قارچاخبار صنعت قارچ

قارچ‌ها در BBC

قارچ‌ها و خواص و کاربردهایشان آن قدر رونق گرفته‌اند، که BBC هم مرتب مقالات و ویدئوهایی درباره فواید و کاربردهای آنها منتشر می‌کند؛ تا نقشی در فرهنگ‌سازی در ترویج آنها داشته باشد. در آخرین مقاله BBC به کسب و کارهایی پرداخته شده که از میسلیوم برای خود استفاده می‌کنند. بعضی از این دستاوردها چنین فهرست شده‌اند:

استفاده از میسلیوم در ساخت پانل‌های عایق

شرکت تولیدکننده زیستی مستقر در لندن بایوهم، میسلیوم را در مقیاس وسیع با تغذیه آن مانند ضایعات مواد غذایی و خاک اره برای تولید محصولات صنعت ساختمان مانند پانل‌های عایق، پرورش می‌دهد، که از آنها به عنوان جایگزینی برای پلاستیک‌های موجود استفاده کرد.

اوکسانا بوندار، مدیر طراحی در بایوهم توضیح می‌دهد: «ما بر حل چالش‌های جهانی متمرکز هستیم و یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها از نظر تأثیر بر سیاره و اکوسیستم، صنعت ساخت‌وساز است. ما تلاش کردیم به جریان‌های زباله، انواع مواد، و بافت ساختمان‌ها عمیق‌تر نگاه کنیم و یکی از بزرگترین کالاها عایق‌بندی است. ایده این بود که با یک راه‌حل طبیعی به یکی از چالش‌ها رسیدگی کنیم.»

عایق میسلیومی
عایق میسلیومی

هنگامی که میسلیوم در طول چند هفته رشد کرد، بایوهم آن را برداشت و خشک می‌کند و سپس آن را به صفحات آجر مانند فشرده می‌کند. خانم بوندار می‌گوید: «چیزی که در مورد این محصول زیباست این است که پانل‌ها را می‌توان دوباره ساخت، و آن‌ها را به ذخایر خوراک تجزیه کرد. کمپوست شدن آن بی‌خطر است، PH خنثی و 100 درصد طبیعی است و می‌تواند خاک را بارور کند».

سخنگوی بایوهم گفت که این شرکت “در حال حاضر در حال مذاکره با شرکت های چندملیتی بزرگ” برای عرضه محصولات خود به بازارهای جهانی است. انتظار می‌رود که عایق حرارتی میسلیوم آنها در منازل، ادارات و فضاهای عمومی در بریتانیا و اروپا ظرف چند سال آینده نصب شود.

عایق میسلیومی
عایق میسلیومی

استفاده از میسلیوم در ساخت محصولات چرمی

در سانفرانسیسکو، شرکتی به نام MycoWorks در حال پرورش میسلیوم برای تولید یک جایگزین چرم به نام “ریشی” است. با استفاده از این ماده، اکنون همه چیز از کلاه گرفته تا کیف پول، کیف دستی و کاسه ساخته می‌شود. سوفیا وانگ، یکی از بنیانگذاران MycoWorks، می گوید: «ریشی پرورش یافته در میسلیوم ماده‌ای باورنکردنی و اولین ماده در نوع خود جایگزین چرمی است که از پلاستیک به عنوان عنصر اصلی استفاده نمی‌کند. این ماده با استفاده از سه ماده آلی – آب، خاک اره و میسلیوم که انتشار کربن را پایین نگه می‌دارد، رشد می‌کند.

چرم میسلیومی
کلاه های ساخته شده از چرم میسلیومی
او می افزاید که بخش کالاهای لوکس در حال حاضر بیشترین علاقه را به کار این شرکت نشان می دهد. MycoWorks قبلاً به هرمس کمک کرده است تا کیف دستی تولید کند که بخشی از آن از میسلیوم آن ساخته شده است و با کلاه ساز نیک فوکت نیز همکاری داشته است. MycoWorks همچنین با جنرال موتورز همکاری می کند تا استفاده از میسلیوم در داخل خودرو را بررسی کند.

خانم وانگ می گوید که هزینه ریشی در حال حاضر با چرم لوکس قابل مقایسه است. با این حال، او امیدوار است که با معرفی شرکت تولید در مقیاس بسیار بزرگتر، قیمت کاهش یابد. برای دستیابی به این رشد، این شرکت 125 میلیون دلار (104 میلیون پوند) برای تأمین بودجه ساخت یک تأسیسات جدید جمع آوری کرده است که به آن امکان می‌دهد تولید را از هزاران ورق در سال به میلیون ها افزایش دهد. این قرار است اواخر امسال در کارولینای جنوبی افتتاح شود.

چرم میسلیومی
چرم میسلیومی

در حالی که به دست آوردن ارقام برای ارزش مالی بخش میسلیوم دشوار است، رشد سریع آن بدون شک رشد گسترده‌تر بازار جهانی قارچ را افزایش می‌دهد. به گفته شرکت تحقیقاتی Imarc Group، این میزان تا سال 2028 به 90.4 میلیارد دلار خواهد رسید که از 63 میلیارد دلار در سال 2022 بیشتر است.

استفاده از میسلیوم در صنایع غذایی

تعداد فزاینده‌ای از استارت‌آپ‌های غذایی نیز از میسلیوم به عنوان جایگزینی با پروتئین بالا برای گوشت یا حتی جایگزینی برای آرد گندم استفاده می کنند. Bosque Foods مستقر در برلین 3 میلیون دلار برای توسعه جایگزین‌های مبتنی بر میسلیوم برای مرغ، گوشت خوک و بیکن جمع‌آوری کرده است.

ایزابلا ایگلسیاس-موساکیو، یکی از بنیانگذاران و مدیر اجرایی آن، می گوید که آنها میسلیوم خود را “در عرض چند روز” در ظروف تخمیر پرورش می‌دهند که امکان کشاورزی داخلی و شهری را فراهم می‌کند. او می‌گوید: «از دیدگاه ما، این سودمند است، زیرا می‌توانیم تولید خود را به روشی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر افزایش دهیم، به این معنی که می‌توانیم زودتر به برابری قیمت گوشت حیوانات برسیم.

همبرگر گیاهی میسلیومی
همبرگر گیاهی میسلیومی

گفته می‌شود که میسلیوم بوسکه دارای طعم ملایمی است و رایحه‌ای از «اومامی» یا نت‌های شور دارد. به این، طیف وسیعی از ادویه ها را اضافه می‌کند. در حالی که محصولات بوسکه هنوز به فروش نرسیده‌اند، برگرهای مبتنی بر میسلیوم در حال حاضر برای خرید در ایالات متحده موجود است و اتحادیه اروپا در اوایل سال جاری مجوز یک نوع میسلیوم را صادر کرد .

وضعیت در بریتانیا به دلیل برگزیت پیچیده شده است، اما آژانس استانداردهای غذایی بریتانیا قوانین مجوز اتحادیه اروپا را برای به اصطلاح “غذاهای جدید” حفظ کرده است. خانم ایگلسیاس موساچیو معتقد است که میسلیوم آینده غذای گیاهی است. برخی از مسائلی که در مورد جایگزین های گیاهی وجود دارد این است که ایزوله های پروتئین سویا و نخود می توانند طعم بسیار قوی داشته باشند که به خودی خود بسیاری از مردم آن را ناخوشایند می‌دانند. اما او می‌گوید: “میسلیوم می‌تواند به عنوان یک بوم خالی برای ما عمل کند تا نمایه‌های طعمی خوشمزه‌ای را که مردم میل دارند ایجاد کنیم.”

گوشت گیاهی میسلیومی
گوشت گیاهی میسلیومی

دورنمای استفاده از میسلیوم 

دکتر میچل جونز، محقق دانشگاه فناوری وین و کارشناس میسلیوم می‌گوید: «من فکر می‌کنم دلیل گسترش علاقه به میسلیوم برای کاربردهای علم مواد، افزایش آگاهی است. زمانی که حدود هفت سال پیش دکترای خود را با این موضوع شروع کردم، هیچ کس از آن خبر نداشت. تقریباً هیچ تحقیق مستندی در مورد مواد مبتنی بر میسلیوم وجود نداشت و فقط دو شرکت در ایالات متحده کارهایی را با آن انجام می دادند. این روزها این موضوع بسیار محبوب تر شده است. شرکت‌ها در همه جا از جمله ایالات متحده، بریتانیا، ایتالیا، هلند، اندونزی، کره جنوبی، استونی و استرالیا ظاهر می‌شوند.»

New Tech Economy مجموعه‌ای است که به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه نوآوری‌های فن‌آوری قرار است چشم‌انداز اقتصادی نوظهور جدید را شکل دهد.

کاربردهای فناوری میسیلوم

او می‌افزاید که بر خلاف بسیاری از فرآیندهای تولید که ممکن است انرژی زیادی مصرف کنند و به ماشین آلات نیاز دارند ، قارچ‌ها، به عنوان موجودات بیولوژیکی، اساسا این کار سخت را با رشد خود به سادگی برای شما انجام می‌دهند.

اما آیا استفاده از میسلیوم مضراتی دارد؟ دکتر جونز هشدار می‌دهد که باید به طور موثر با دافع آب مهر و موم شود، زیرا اگر این کار را نکنید در مقایسه با مواد دیگر مانند اسفنج است، مستعد مکیدن مقادیر زیادی آب خواهد بود. او اضافه می‌کند که از آنجایی که هنوز در مقیاس تجاری تولید نشده، ما داده‌های دقیقی برای ارزیابی آنها در زندگی بشر نداریم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا