اخبار علمی حوزه قارچ

قارچ‌ های‌ جنگل های هیرکانی

تصاویر قارچ های جنگل های هیرکانی

جنگل‌های شمال ایران که به جنگل های هیرکانی معروف است یکی از قدیمی ترین اکوسیستم های موجود روی کره زمین به شمار می روند کخه جزئ میراث طبیعی یونسکو نیز به ثبت رسیده اند. این جنگل ها با مساحتی حدود 2 میلیون هکتار با داشتن شرایط اقلیمی مناسب و خاکی متفاوت موجب به‌ وجود آمدن انواع قارچ‌ها در شرایط اکولوژیکی متفاوت شده است.

بیش از 1000 گونه قارچ ماکروسکوپی (قابل رویت با چشم) در این جنگل‌ها وجود دارند که شامل قارچ های سمی و خوراکی و دارویی می شوند. البته تشخیص قارچ‌های خوراکی، سمی و دارویی باید در آزمایشگاه قارچ‌شناسی، با تعیین روش گونه به صورت بررسی مرفولوژی و شناسایی مولکولی (استخراج DNA) انجام شود. برداشت و مصرف قارچ‌ها در جنگل باید احتیاط لازم صورت گیرد. از گونه های مختلف ارزشمند قارچ خوراکی “زرده کیجا” نام دارد که معمولا در اواخر تابستان و اوایل پاییز بر روی خاک، در توده های بلوط، انجیلی ممرزستان، بلوط ممرزستان، راشستان، راش ممرزستان در ارتفاعات مختلف می‌روید.

از جمله قارچ هایی که در جنگل های هیرکانی یافت می شود، عبارتند از: قارچ دنبلان (ترافل)قارچ گانودرما (ریشی)قارچ زرد کیجاقارچ جوجه جنگلیقارچ دم بوقلمون – قارچ آمانیتا (سمی)

در ادامه با ما همراه باشید با تصاویر مختلف از انواع قارچ های کشف شده در این جنگل ها.

قارچ گانودرما یا قارچ ریشی
قارچ گانودرما یا قارچ ریشی
قارچ زرد کیجا (قارچ چنترل)
قارچ زرد کیجا (قارچ چنترل)
قارچ انگشت مرده
قارچ انگشت مرده
قارچ دم بوقلمون
قارچ دم بوقلمون

قارچ های جنگل های هیرکانی

قارچ های جنگل هیرکانیقارچ های جنگل هیرکانیقارچ های جنگل هیرکانیقارچ های جنگل هیرکانیقارچ های جنگل هیرکانیقارچ های جنگل هیرکانی

قارچ براکت هنرمند
قارچ براکت هنرمند

قارچ های جنگل های هیرکانیقارچ های جنگل های هیرکانیقارچ های جنگل های هیرکانیقارچ های جنگل های هیرکانی

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا