حرف ما در صنعت قارچ

طمع بومیان قارچ ترافل بلای جان جنگل هیرکانی

از بین بردن دنبلان کوهی به معنای ناقص شدن چرخه غذایی حیوانات است

طمع بومیان قارچ ترافل جنگل‌های هیرکانی را به چالش کشیده است. قارچ ترافل به قارچ دنبلان نیز مشهور است. روش پیدا کردن قارچ دنبلان در گلستان و برداشت بی‌رویه قارچ ترافل برای جنگل و حیوانات تهدید بزرگی است. جنگل‌های هیرکانی با عمر تخمینی بین 25 تا 50 میلیون سال یکی از ارزشمند‌ترین جنگل ها و منابع طبیعی جهان به حساب می آید. جنگل هیرکانیدر میراث یونسکو ثبت شده است. علاوه بر زیبایی‌های بصری و تاثیرات مهم زیست محیطی، این جنگل ها فرصت بی بدیل از لحاظ اقتصادی و مخصوصا در حوزه گردشگری و طبیعت گردی برای استان گلستان و کشورمون فراهم آورده است.

اما هنگامی می‌توانیم از ظرفیت‌های جنگل‌های هیرکانی استفاده کنیم که فعالیت‌های بشری در چرخه طبیعی آن خللی ایجاد نکند، یعنی فعالیت‌های انسان همسو با طبیعت و در راستای توالی اکوسیستم باشد و باعث ضربه زدن به چرخه طبیعت نشود.

اما متاسفانه در سال‌های اخیر خسارت‌های متعددی از سوی انسان‌ ها ( بومیان و گردشگران) به جنگل‌های هیرکانی وارد شده که از آن جمله می‌توان به چرای غیرمجاز دام ها در جنگل و مراتع اطراف، قطع درختان برای قاچاق چوب و تغییر کاربری جنگل به  اراضی کشاورزی، خراب کردن نمای جنگل‌ها با ساخت ویلا و مهمانسرا ، آتش سوزی های عمدی و غیره اشاره کرد.

اما در سال های اخیر یک پدیده مخرب جدید نیز به موارد بالا اضافه شده است که آن چیدن یا برداشت قارچ ترافل یا به زبان محلی های منطقه دنبلان کوهی است که طمع بومیان قارچ ترافل خسارت‌ های زیادی را برای جنگل‌های هیرکانی مخصوصا قسمت های واقع شده در استان گلستان به همراه داشته است.

قارچ ترافل را الماس سیاه هیرکانی مینامند اما گویا نفرین این الماس سیاه دامن خود جنگل های هیرکانی را گرفته است!

متاسفانه افزایش مشکلات معیشتی بومیان و طمع آنها با سودای کسب درآمد بیشتر از برداشت غیرمجاز قارچ ترافل یا دنبلان کوهی از جنگل های استان گلستان ( جنگل های هیرکانی) به چالش جدی و خطر بالقوه برای طبیعت استان گلستان تبدیل شده و میراث چند میلیون ساله جنگل های هیرکانی را به مخاطره انداخته است.

قارچ دنبلان به طور معمول در بهار و تابستان پای ریشه برخی از درختان جنگل رشد می‌کند و جنگل‌ های استان گلستان به ویژه در شرق استان از جمله شهرستان های گالیکش و لوه از جمله رویشگاه‌های این گونه قارچ زیرخاکی است. هر چند که این قارچ در مناطقی از مینودشت، علی‌آباد کتول و گرگان هم رؤیت شده است.

ساکنان بومی روستای لوه و روستاهای اطراف از شهرستان‌های گالیکش و کلاله هر روز صبح به تعداد بسیار زیاد با استفاده از وسایل نقلیه شخصی وارد جنگل‌های منطقه شده و با استفاده از ابزار فلزی ابتکاری (که یک طرف آن بیلچه و طرف دیگر آن چنگک است) به کندن زمین‌های جنگلی منطقه برای پیدا کردن قارچ مشغول می‌شوند.

شدت و تراکم حضور اهالی در سطح جنگل‌های منطقه به‌ حدی است که خاک کف جنگل در اکثر مناطق به‌ صورت شخم‌ زده دیده می‌شود و تردد اهالی در جاده‌های خاکی و جنگلی منطقه بسیار زیاد است.

قارچ ترافل و درخت همزیستی مسالمت‌آمیز دارند و قارچ با چسبیدن به ریشه درخت مواد مغذی و املاح مورد نیاز درخت را تامین می‌کند و ریشه هم جان‌ پناهی می‌شود برای رشد و تولید مثل قارچ و نبود هر کدامشان حکم نابودی آن دیگری است. برداشت قارچ ترافل یا دنبلان کوهی به صورت جدی به درختان و اکوسیستم جنگل‌ها و مراتع صدمه می‌زند زیرا این نوع قارچ فقط در پای ریشه درختان رشد کرده که با بیل زدن و برداشت آن ریشه درختان آسیب می‌بیند و در تماس مستقیم با هوا قرار میگیرد که در نهایت سبب خشک شدن درخت می‌شود!!!

 

 

برداشت قارچ دنبلان کوهی از اواسط اسفند ماه شروع می‌شود و تا اواخر شهریور ادامه می‌یابد. قارچ دنبلان کوهی یا ترافل سیاه که در عمق تقریباً ۳۰ سانتیمتری و در مجاورت ریشهٔ درختان و برخی گیاهان رشد می‌کند، شکلی غده ای شبیه به سیب‌زمینی دارد و اندازهٔ آن از یک فندق تا اندازهٔ یک پرتقال متغیر است. قیمت این قارچ کمیاب در خارج از ایران گاهی فراتر از چند هزار دلار برای هرکیلو گرم بوده است!!!

قارچ ترافل یا قارچ دنبلان کوهی جنگل هیرکانی
قارچ ترافل یا قارچ دنبلان کوهی

هرچند قبل از قارچ ترافل برداشت برخی گونه‌های دیگر قارچ مانند قارچ افرا یا قارچ زرد کیجا هم توسط بومیان رایج بود، اما هجوم بومیان یا گردشگران آن چنان نبود که خسارت زیادی به عرصه‌های جنگلی وارد کند. اما در مورد قارچ ترافل موضوع متفاوت است!!! قیمت بالای این قارچ سبب شده تا سودجویان تمام جنگل را به امید یافتن قارچ ترافل شخم زده و با این رویه علاوه بر تخریب گیاهان کف جنگل، آسیب به نهال‌ها و صدمه زدن به ریشه‌ها با تیشه و بیل، زادآوری و رشد طبیعی درختان اکوسیستم جنگلی را دچار آسیب جدی میکنند. برداشت این قارچ به‌ نوعی اشتغال جدید برای ساکنان شرق استان گلستان تبدیل شده است، بطوریکه این روزها تلاش بیشتر مردم منطقه برای برداشت آن مشاهده می‌شود. در سال های اخیر و مخصوصا از سال 1397 به بعد، جمع‌آوری قارچ ترافل یا دنبلان کوهی در شرق استان گلستان رواج زیادی پیدا کرده و پای دلالان زیادی را از شهرهای مختلف به‌‌ ویژه از تهران به استان گلستان باز کرده است. به طوری که می توان بازار سیاه خرید فروش آن را در کنار جاده های محلی مشاهده نمود.

اما علاوه بر صدمه به درختان جنگل این قارچ در رأس هرم غذایی برخی گونه از پستانداران جنگل های هیرکانی (مانند گراز) قرار دارد که از بین بردن آن به معنای ناقص شدن چرخه غذایی حیوانات است و این امر سبب می‌شود تا جانوران جنگلی برای یافتن غذا، اقدام به مهاجرت اجباری کرده یا برای یافتن غذا به زمین های کشاورزی و محیط های شهری آمده که این امر زمینه خسارت به محصولات زراعی و باغی منطقه را فراهم می‌کند. برخی از حیوانات داخل جنگل مانند گرازها، سنجاب‌ها و موش خرما از قارچ دنبلان تغذیه می‌کنند، شاید به همین دلیل هم باشد که جویندگان هنگام گشتن به دنبال قارچ دنبلان، سوراخ‌هایی را که حیواناتی مانند سنجاب و موش خرما در پای درختان ایجاد می‌کنند، دنبال کرده و به آن دست می‌ یابند.
روش پیدا کردن قارچ دنبلان در گلستان
روش پیدا کردن قارچ دنبلان در گلستان

روش پیدا کردن قارچ دنبلان در گلستان غیر از تخریب خاک جنگل و خشکاندن درختان، برداشت غیراصولی این قارچ با چنگک و بیلچه که سودجویان انجام می‌دهند، سبب می‌شود تا به مرور زمان نسل این قارچ زیرخاکی از بین برود. این قارچ با اسپور تکثیر شده و اگر قارچ نرسیده باشد و برداشت انجام شود، فاقد اسپور بوده و باعث می‌شود که منبع آن در آن نقطه از بین برود. وقتی قارچ نرسیده برداشت می‌شود از کیفیت ، ارزش ریالی و همچنین ارزش غذایی و دارویی پایین‌ تری برخوردار است؛ پس برداشت غیراصولی، بی‌رویه و خارج از زمان سبب می‌شود که ترشحات این قارچ انجام نشده و تولید مثل آن انجام نشود و در نتیجه تا دو یا سه سال آینده، نسل این قارچ در منطقه نابود خواهد شد.

چرخه تولید مثل قارچ ترافل یا دنبلان کوهی
چرخه تولید مثل قارچ ترافل یا دنبلان کوهی

این مساله باعث شده تا مسئولین منطقه نیز به فکر افتاده و عزم خود را به صورت جدی برای برخورد با این قضیه، جزم کنند که در همین راستا چندی پیش طبق اطلاعیه ای از سوی منابع طبیعی استان و دادگستری  ممنوعیت برداشت قارچ دنبلان از اراضی استان گلستان اعلام شد!!! اما مسئولین به این بسنده نکرده و طرح های دیگری از جمله کاشت نهال بلوط آغشته به قارچ ترافل به وسعت ۱۰ هکتار در شهرستان گالیکش را نیز اجرا کردند که طی آن بیش از 3000 اصله نهال کاشته شد و در سال آینده نیز این طرح ادامه خواهد داشت. اما شرط ادامه دار بودن رشد این قارچ در استان گلستان این است که مردم این منبع را یک ثروت ملی بدانند و از خاک، منابع طبیعی و گیاهان جنگل و منطقه حفاظت کنند که این امر با فرهنگ سازی درست و همچنین ایجاد اشتغال و بهبود شرایط اقتصادی مردم منطقه و حاشیه نشینان جنگل، محقق خواهد شد.

 

همچنین در همین مورد طی ما های اخیر برخورد های قانونی و بازداشت های زیادی نیز با متخلفین و سودجویان صورت گرفته است که از جمله آنها می توان دستگیری و بازداشت 103 قاچاقچی قاچاق ترافل را بیان نمود. همچنین تاکنون برخوردهای متعددی با متخلفان در شهرستان‌های رامیان، کلاله، مراوه تپه، مینودشت و گالیکش انجام گرفته و تجهیزات آن‌ها ضبط شده است. اوایل سال گذشته نیز باند قاچاق ترافل وابسته به خارج از کشور که در استان گلستان فعالیت می‌کرد کشف و همه تجهیزات ، وسایل و قارچ های آنها ضبط شد.

 

البته تا چند سال پیش قیمت این قارچ به حتی کیلویی 20 میلیون تومان هم میرسید! اما از انتهای سال 1400 که برداشت آن ممنوع شد و کالای قاچاق محسوب میشود خوشبختانه قیمت آن افت کرده و حالا در بازار سیاه در محدوده 1 الی 2 میلیون تومان می باشد. البته سود اصلی را این وسط نه مردم محلی و جویندگان قارچ بلکه دلال ها و قاچاقچیانی میبرند که بدون زحمت و دردسر این قارچ را با قیمت نازل از بومیان خریده و آن را از مرزهای غربی خارج کرده و از طریق کردستان عراق به کشورهای اروپایی قاچاق می کنند و آنجا این قارچ ها را با قیمتی چند هزار دلاری به فروش می رسانند و از این راه درامدی میلیاردی دارند!!!

متاسفانه در چند سال اخیر آنش سوزی های عمدی هم به عوامل تخریب این جنگل ها اضافه شده است بصورتیکه متخلفین، آتش‌سوزی‌ های عمدی ایجاد می‌کنند تا حواس جنگلبان‌ها و محیط‌بانان را پرت کنند  و آنها را مشغول به مهار حریق کنند تا راحتتر بتوانند به تخرب جنگل ها در غالب برداشت ترافل و قطع درختان و … بپردازند.

روش پیدا کردن قارچ دنبلان در گلستان
روش پیدا کردن قارچ دنبلان در گلستان

ولی ممنوع کردن برداشت قارچ ترافل به تنهایی نمی تواند از قاچاق آن و تخریب منابع طبیعی جلوگیری کند و به همین علت سازمان منابع طبیعی استان گلستان طرحی برای صدور مجوز به متقاضیان برداشت قانونی و آموزش به بهره برداران و برداشت اصولی قارچ ترافل تهیه کرده است. طرح سازمان مانعی برای جلوگیری و کنترل طمع بومیان قارچ ترافل است. طرح اداره منابع طبیعی شهرستان گالیکش برای بهره‌برداران محلی دوره‌های آموزشی برداشت قارچ دنبلان کوهی تدارک و پس از گذراندن این دوره‌ها، برای آنها کارت و مجوز برداشت قارچ صادر می کند تا بتواند این برداشت متراکم را مدیریت کرده و جلوی افراد سودجو را بگیرد.

دارندگان کارت بهره‌ برداری فقط مجاز به برداشت قارچ ترافل در محدوده‌ تعیین‌ شده و زمان تعیین شده هستند. اقدام دیگر اداره منابع طبیعی منطقه تلاش برای استفاده از سگ‌های آموزش‌ دیده برای پیدا کردن این قارچ در کف جنگل است تا از بهم‌ خوردگی و شخم کف جنگل جلوگیری شود.

امیدواریم که با اجرای طرح های قانونی و همچنین فرهنگ سازی و آموزش های لازم طمع بومیان قارچ ترافل کنترل و از همه مهمتر ایجاد اشتغال در منطقه و رسیدگی به وضعیت اقتصادی مردم منطقه دیگر شاهد صدمه دیدن و از بین رفتن جنگل های هیرکانی این میراث گرانبهای چند میلیون ساله نباشیم!!!

جنگل‌های شمال ایران به جنگل های هیرکانی معروف است

جنگل‌های شمال ایران که به جنگل های هیرکانی معروف است یکی از قدیمی ترین اکوسیستم های موجود روی کره زمین به شمار می روند کخه جزئ میراث طبیعی یونسکو نیز به ثبت رسیده اند. این جنگل ها با مساحتی حدود 2 میلیون هکتار با داشتن شرایط اقلیمی مناسب و خاکی متفاوت موجب به‌ وجود آمدن انواع قارچ‌ها در شرایط اکولوژیکی متفاوت شده است.

بیش از 1000 گونه قارچ ماکروسکوپی (قابل رویت با چشم) در این جنگل‌ها وجود دارند که شامل قارچ های سمی و خوراکی و دارویی می شوند. البته تشخیص قارچ‌های خوراکی، سمی و دارویی باید در آزمایشگاه قارچ‌شناسی، با تعیین روش گونه به صورت بررسی مرفولوژی و شناسایی مولکولی (استخراج DNA) انجام شود. برداشت و مصرف قارچ‌ها در جنگل باید احتیاط لازم صورت گیرد. از گونه های مختلف ارزشمند قارچ خوراکی “زرده کیجا” نام دارد که معمولا در اواخر تابستان و اوایل پاییز بر روی خاک، در توده های بلوط، انجیلی ممرزستان، بلوط ممرزستان، راشستان، راش ممرزستان در ارتفاعات مختلف می‌روید.

از جمله قارچ هایی که در جنگل های هیرکانی یافت می شود، عبارتند از: قارچ دنبلان (ترافل)قارچ گانودرما (ریشی) – قارچ زرد کیجا – قارچ جوجه جنگلیقارچ دم بوقلمون – قارچ آمانیتا (سمی)

در ادامه با ما همراه باشید با تصاویر مختلف از انواع قارچ های کشف شده در این جنگل ها.

قارچ گانودرما یا قارچ ریشی
قارچ گانودرما یا قارچ ریشی
قارچ زرد کیجا (قارچ چنترل)
قارچ زرد کیجا (قارچ چنترل)
قارچ انگشت مرده
قارچ انگشت مرده
قارچ دم بوقلمون
قارچ دم بوقلمون

قارچ های جنگل های هیرکانی

قارچ های جنگل هیرکانیقارچ های جنگل هیرکانیقارچ های جنگل هیرکانی جنگل‌های شمال ایران که به جنگل های هیرکانی معروف استقارچ های جنگل هیرکانیقارچ های جنگل هیرکانیقارچ های جنگل هیرکانی

قارچ براکت هنرمند
قارچ براکت هنرمند

قارچ های جنگل های هیرکانیقارچ های جنگل های هیرکانی جنگل‌های شمال ایران که به جنگل های هیرکانی معروف استقارچ های جنگل های هیرکانیقارچ های جنگل های هیرکانی

 

تهیه و تنظیم : تیم هاگ (رسانه تخصصی قارچ کشور)

حرف ما در صنعت قارچ نقد و بررسی مشکلات درون صنفی است با ما در هاگ همراه باشید.
4.4/5 - (8 امتیاز)

‫3 دیدگاه ها

  1. اقدام گالیکش جهت بهره برداری از قارچ دنبلان در هر صورت باعث تخریب جنگل میشود و بنظرممنوع بودن برداشت الزامی است بعداز برداشت بی رویه قارچ دنبلان توسط مردم گلیداغ که اولین کاشفان این قارچ در منطقه بوده اند و اقدام گروهی و وحشیانه آنان منجر به تخریب شدیدجنگلها و سست شدت ریشه درختان شدکه بدنبال بارشهای بهار 1398 شاهد رزش و لغزش زمین کوه ها و جنگلها شده و کاهش نهالهای کف و خشک شدن رطوبت حاک جنگل ، کاهش آب چشمه ها و آب شرب روستائیان بومی گردید به امید روزی که مانع از ورود افراد مهاجم و غیربومی و توجیه و آموزش بومیان جهت حفاظت از جنگلهاباشیم.

  2. اقدام گالیکش جهت بهره برداری از قارچ دنبلان در هر صورت باعث تخریب جنگل میشود و بنظرممنوع بودن برداشت الزامی است بعداز برداشت بی رویه قارچ دنبلان توسط مردم گلیداغ که اولین کاشفان این قارچ در منطقه بوده اند و اقدام گروهی و وحشیانه آنان منجر به تخریب شدیدجنگلها و سست شدت ریشه درختان شدکه بدنبال بارشهای بهار 1398 شاهد رزش و لغزش زمین کوه ها و جنگلها شده و کاهش نهالهای کف و خشک شدن رطوبت حاک جنگل ، کاهش آب چشمه ها و آب شرب روستائیان بومی گردید به امید روزی که مانع از ورود افراد مهاجم و غیربومی و توجیه و آموزش بومیان جهت حفاظت از جنگلهاباشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا