اخبار عمومی و گزارش

قارچ‌های عرضه شده در مراکز رسمی فروش هیچ مشکلی ندارند

شرایط جوی و سوءاستفاده گروهی از سودجویان عامل این اتفاق بوده است

قارچ‌های عرضه شده در مراکز رسمی فروش هیچ مشکلی ندارند. این روزها خبرهای ناشی از مسمومیت هم‌وطنان غرب کشورمان به دلیل مصرف قارچ‌های سمی در صدر اخبار رسانه‌ها قرارگرفته که مسئول کمیته تشخیص مسمومیت قارچی در همین رابطه اظهار داشت: شرایط جوی و سوءاستفاده گروهی از سودجویان عامل این اتفاق بوده است.

افزایش ۲ برابری قیمت قارچ از مزرعه تا بازار

محمدرضا آصف در این زمینه بیشتر توضیح داد: بر اساس مطالعاتی که انجام‌شده ۳۸۰۰ گونه قارچ در ایران وجود دارد که ۱۰۰۰ گونه آن از نوع قارچ چتری و از بین این  هزار گونه ۵۰ گونه به‌عنوان سمی معرفی‌شده و از بین این ۵۰ گونه یک‌گونه آن عامل مرگ‌ومیر ۲۵ روز گذشته بوده است.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود: روند رویش انواع قارچ سمی در استان‌های غربی کشورمان هرسال وجود دارد و درگذشته هم مصرف این‌گونه قارچ‌ها قربانی گرفته اما به دلیل اینکه در ابعاد گسترده‌ای مثل امسال موردتوجه رسانه‌ها قرار نگرفته بود زیاد خبرساز نشد.

وی تأکید کرد: اصلی‌ترین دلیلی که باعث بروز چالش امسال بود، شرایط جوی یعنی طولانی شدن دوره بارندگی‌های بهاری بخصوص در مناطق یادشده است که حجم بالایی از قارچ‌های سمی با ظاهری همانند قارچ‌های خوراکی، رویید و در بازار عرضه شد.

سوءاستفاده افراد سودجو

وی معتقد است رویش حجم بالای قارچ‌های کوهستانی و شرایط اقتصادی ساکنان منطقه باعث شده تا برخی افراد سودجو که هیچ اطلاعی از سلامت این محصولات ندارند، این قارچ‌ها را به‌عنوان قارچ ارگانیک در گوشه و کنار شهرها عرضه کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: قارچ‌های تولیدشده در تولیدی‌های مجاز هیچ مشکلی ازنظر سلامتی نداشته و مصرف آنها بدون هرگونه مشکلی است اما  قارچ‌های بدون نام نشان یا فله که در بازار فروخته می‌شوند می‌تواند عاملی برای بروز مشکلات سلامتی مصرف‌کنندگان باشد.

مسئول کمیته تشخیص مسمومیت قارچی به خبرنگار ما گفت: عملکرد غیر کارشناسی برخی رسانه‌ها باعث شده تا سوءتفاهمی درباره مصرف قارچ در کشور ایجاد شود که این روند نه‌تنها می‌تواند سلامت جامعه را با چالش مواجه کند بلکه آینده اقتصادی تولیدکنندگان رسمی این خوراکی باارزش را  هم با مخاطره روبرو کرده است.

قارچ فله نخرید

آصف در ادامه تأکید کرد: به دلیل شباهت بسیار زیادی که قارچ‌های غیرخوراکی و سمی با قارچ‌های خوراکی معمول در بازار دارند به‌هیچ‌عنوان نباید از محصولات فله‌ای که در مناطق روستایی یا کوهستانی مثل توچال تهران، یا شهرستان‌های غربی کشورمان فروخته می‌شود استفاده شود.

وی با اشاره به‌احتمال تکرار این شرایط اظهار کرد: برای جلوگیری از اتفاق مشابه در پاییز یا بهار آینده بهتر است در مناطق مستعد رویش قارچ تابلوهای هشداردهنده نصب و بروشورهای مخصوصی جهت آگاهی بخشیدن به هم‌وطنان توزیع شود دقیقاً کاری که کشورهای دیگر انجام داده‌اند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا