دانستنی‌ها درباره قارچقارچ و خانواده

آشنایی کامل با قارچ‌ های غول پیکر

قارچ‌ های غول پیکر، وقتی از دور به این قارچ‌های سنگی نگاه می‌کنید بدنه آن‌ها کمی صورتی‌ رنگ و کلاهک قارچی‌شان سبز است و همین بر جذابیتشان اضافه می‌کند.

در شرق بلغارستان روستایی به نام بلی پلاست (Beli Plast) حدفاصل شهرهای کارد زالی (Kardzhali) و هوسکوو (Hoskovo) پدیده‌ای عجیب و بی‌نظیر وجود دارد که به قارچ‌های سنگی شهرت پیداکرده است.

ارتفاع این قارچ‌ها به ۲٫۵ متر می‌رسد و در مساحتی بالغ‌ بر ۳ هکتار کنار همدیگر از زمین بیرون آمده‌اند.

پدیده قارچ‌ های غول پیکر در سال ۱۹۷۴ به‌عنوان اثر طبیعی ملی بلغارستان به ثبت رسیده است و تحت حفاظت قرار دارد. پدیده‌های طبیعی در طول میلیون‌ها سال سنگ‌های آتش‌فشانی منطقه را شکل داده‌اند تا سرانجام به شکل قارچ‌های سنگی زیبایی درآمده‌اند.

دلیل علمی شکل‌گیری سنگ‌ها

قارچ‌ های سنگی درواقع سنگ‌های آتش‌فشانی هستند که حدود ۲۰ میلیون سال پیش به وجود آمده‌اند. سنگ‌های آتش‌فشانی در طول میلیون‌ها سال و بر اثر باد و باران و خورشید به‌مرور فرسایش پیدا کرده و به این شکل‌های عجیب درآمده‌اند.

این سنگ‌ها حاوی مقادیری زئولیت معدنی هستند و مردم محلی معتقدند که این سنگ‌های معدنی می‌تواند آب را تصفیه کند.

رنگ‌آمیزی

پدیده طبیعی قارچ‌های سنگی از ریولیت‌های آتش‌فشانی به وجود آمده است. رنگ‌آمیزی خاص و جالب این سنگ‌ها هم درواقع به دلیل وجود مواد معدنی در آن‌هاست. رنگ صورتی از کلینوپتیلولیت، رنگ خاکستری و مشکی روی قارچ‌ها از منگنز و رنگ سبز کلاهک قارچ از سلادونیت به وجود آمده‌اند.

شکل‌گیری عجیب این سنگ‌ها هم به این دلیل بوده که سنگ‌ها مدت‌های بسیار طولانی زیرآب قرار داشته‌اند و فقط کلاهک آن‌ها از آب بیرون بوده است.

دوران پالئوسن

براثر فعالیت‌های آتش‌فشانی شدید زیرآب که از دوران پالئوسن وجود داشته به‌مرور سنگ‌ها تغییر شکل داده و به شکل قارچ‌های سنگی درآمده‌اند.

پس‌ از آن که دریاها عقب‌نشینی کردند و این منطقه به خشکی تبدیل شد عوامل طبیعی مثل خورشید و باد و باران دست‌به‌کار شدند تا کار آفرینش قارچ‌های سنگی به زیبایی هرچه‌ تمام‌تر تکمیل شود!

قارچ‌های سنگی در فاصله نزدیکی از جاده اصلی قرار دارند و بسیاری از مسافران با دیدن این سنگ‌های غول‌پیکر و عجیب در کنار جاده توقف می‌کنند.

برای دسترسی به این منطقه از شهر هوسکوو می‌توانید به سمت روستای زورنیتسا بروید یا از شهر کارد زالی به سمت روستای استرمتسی بروید تا قارچ‌های سنگی را مشاهده کنید. افسانه‌ ها چه می‌گویند؟

افسانه ها

مثل تمام پدیده‌های عجیب و خاص، در مورد این قارچ‌های سنگی هم افسانه‌ها و باورهای زیادی در بین مردم محلی رواج دارد. طبق افسانه این قارچ‌های سنگی در اصل دختران مردی محلی به نام راد یل بوده‌اند.

در روزگاران قدیم این مرد با چهار دخترش در قلعه پرپری کون زندگی می‌کردند. بعد سپاه عثمانی به این قلعه حمله کرد و بخشی از ساکنین شهر را به اسارت گرفت.

دختران شجاع

در بین اسرا دختران این مرد هم بودند که از ترک‌ها ترسی نداشتند. این دخترهای شجاع باعث رم کردن اسب فرمانده عثمانی‌ها شدند و فرمانده از اسب به زمین افتاد.

بعد دختران فرمانده را با سنگ و چوب کشتند و بعد، فرار کردند! بهترین دوست فرمانده به دنبال این دختران رفت و به‌محض اینکه اولین دختر را گرفت او تبدیل به سنگ شد! به همین ترتیب بقیه دختران هم یکی‌یکی به سنگ تبدیل شدند.

خود مرد عثمانی هم در نهایت به سنگی سیاه تبدیل شد که امروزه این سنگ در کنار قارچ‌های سنگی وجود دارد و Karatepe نامیده می‌شود.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا