انواع قارچ سمی و نحوه تشخیص

آشنایی مختصر با قارچ آمانیتا

از میان همه قارچ‌های خودرو موجود در جهان، قارچ آمانیتا Amanita دارای شناخته‌ شده‌ترین و البته بدنام ترین گونه‌ها است. در حالی که این جنس شامل قارچ هایی است که بسیاری از مردم آن را زیباترین یا باشکوه ترین قارچ های طبیعت می دانند. این جنس بیش از 50 گونه در جهان دارد که حدود 15 گونه آن از گسترده گی بیشتری برخوردار هستند.

در طبیعت برای شناسایی بیشتر گونه های آمانیتا می‌توان از کاراکترهای ماکروسکوپی (مشاهده بدون میکروسکوپ) بهره برد. قارچ های آمانیتا عموماً دارای خصوصیات بسیار متمایزی هستند و در بیشتر موارد تفاوت اندکی بین کونه های آن در قیاس با سایر جنس های قارچی دارند.

قارچ آمانیتا2

 تعریف جنس

واژه جنس به گروهی از موجودات اطلاق می شود که دارای تعدادی ویژگی «عمومی» مشترک باشند. در این بخش برخی از ویژگی‌هایی عمومی مهم قارچ‌ها در جنس Amanita آورده می شود.

  • آنها روی خاک (نه مستقیماً روی چوب) اما همیشه با پیوندهای میکوریزی (روابط همزیست یا سودمند متقابل) با درختان رشد می کنند. این بدان معنی است که قارچ Amanita همیشه در جنگل ها یا حداقل پرچین ها رویت می شود.
  • یک پره غشایی تمام بدن میوه جوان قارچ های این جنس را می پوشاند و ظاهری تخم مرغ مانند (پفکی!) ایجاد می کند.
  • همه آنها دارای تیغه های رنگ پریده (تقریبا همیشه سفید) هستند که قبل از رسیدن به ساقه به پایان می رسد.
  • تمام گونه های این جنس آثار اسپور( spore printe) سفید از خود به جای می گذارند.
  • کلاهک گونه های آمانیتا به راحتی از ساقه آن جدا می شوند.
  • کلاهک قارچ های این جنس به جای لزج شدن، حالت خشکی دارند.
  • کلاک بسیاری از قارچ های این جنس منقوش به لکه های زگیل مانند یا لکه های نامنظم از جنس پرده غشایی ابتدای دوره حیات هستند.
  • بیشتر اما نه همه آنها یک حلقه غشایی از ساقه دارند – بقایای این حلقه همانند پرده که زمانی که قارچ نابالغ است، تیغه های آن را می پوشاند.
  • بیشتر آنها دارای بقایای قابل رویت از پرده یا حلقه غشاییجهانی متصل به پایه ساقه هستند و اغلب به شکل یک کیسه یا به عنوان یک ناودان بشقاب مانند یا حلقه های مارپیچی در بالای پایه ساقه متورم یا پیازدار هستند.

ویژگی های میکروسکوپی

ویژگی های میکروسکوپی این جنس از قارچ ها شامل اسپورهای آمیلوئید یا اینامیلوئید و تیغه کلاهک در هم تنیده و واگرا هستند.

ویژگی های ماکروسکوپی و ظاهری

اغلب اوقات دانستن زیستگاه قارچ می تواند روند شناسایی را تا حد زیادی تسریع کند، بنابراین اولین چیزی که باید در هنگام پیدا کردن قارچی شبیه به جنس آمانیتا به آن توجه کرد این است که چه نوع درختانی در نزدیکی آن رشد کرده اند. اگر بگوییم مثلا درختان کاج و غان وجود دارد، هر دو را ثبت کنید زیرا در  طبیعت نمی توان تشخیص داد که قارچ به کدام درخت خاص متصل است زیرا ممکن است قارچ ها  با بیش از یک گونه درخت به طور همزمان میکوریزا ایجاد کنند.

پایه ساقه

قارچ‌های نابالغ ممکن است تمام ویژگی‌هایی را که بعداً با باز شدن کامل کلاهک آشکار می‌شوند، نشان ندهند. بنابراین یافتن هر دو نمونه نابالغ و بالغ با هم بسیار مفید است.  لازم است تا با استفاده از چاقو پایه ساقه زیرزمینی یکی از قارچ ها را بیرون آورده تا بتوان ویژگی های پایه آن را بررسی کرد. توجه داشته باشید که انتهای ساقه پیازی است یا موازی. آیا ولوا وجود دارد، و اگر وجود دارد، داخل و خارج چه رنگ هایی دارد و آیا ولوا انعطاف پذیر است یا شکننده.

قارچ آمانیتا

حلقه ساقه

بررسی شود که آیا یک حلقه  در ساقه وجود دارد، و اگر وجود دارد نازک ، شکننده، ناقص یا درشت و قابل ملاحظه است. اگر حلقه ساقه ای وجود نداشته باشد، تصور نکنید که آمانیتا نیست: گروه کوچکی از آمانیتاها هستند که معمولاً به عنوان “گریستس” شناخته می شوند که حلقه ساقه ای ندارند.

برخی از حلقه‌های ساقه درشت هستند و به شکلی بسیار منظم و متمایز به سمت پایین آویزان می‌شوند. دربرخی دیگر فقط برای مدت کوتاهی این حلقه دست نخورده باقی می مانند و اگر نمونه ای کهنسال را پیدا کنید ممکن است حلقه آن تقریباً به طور کامل ناپدید شده باشد. توصیه می شود تا برای بازرسی ساقه از ذره بین استفاده کنید زیرا ممکن است بتوان چند تکه از حلقه را یافت.

در خاتمه لازم به یادآوری است که تست طعم و مزه را روی قارچ‌های آمانیتا انجام ندهید، زیرا در این جنس، گونه های سمی و کشنده زیادی وجود دارد.

با قارچ های سمی در هاگ آشنا شوید.
4/5 - (4 امتیاز)

‫4 دیدگاه ها

  1. من عاشق سایتتون شدم هر چی درباره قارچ میخوام رو دارید
    غمم گرفته بود چطوری برم تو ویکی پدیا بچرخم با تمام قارچ ها آشنا بشم.
    این بخش سایتتون هر چی که میخواستم رو برآورده کرد.
    بینهایت عاشقتونم ممنونم بابت این کار دلی که رایگان این اطلاعات رو در اختیار عموم گذاشتید
    خدا خیرتون بده.

    1. سلا و عرض ادب
      همانطور که در متن گفته شده خانواده قارچ آمانیتا همگی جزو قارچ های سمی می باشند و کسی نسبت به پرورش آنها اقدام نمی کند.
      فقط گونه آمانیتا موسکاریا هست که به عنوان مجیک ماشروم هم استفاده می شود که بومی مناطق سردسیر هست.
      صد البته که مجیک ماشروم ها در ایران غیرقانونی هستند و به عنوان مواد مخدر طبقه بندی می شوند و نگهداری و فروش و مصرف آنها جرم می باشد، از این رو بصورت رسمی جایی عرضه نمی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا