اخبار جهان در حوزه قارچ

قارچ با طعم مین در جنگل های کیف

دولت اوکراین از مردم درخواست کرده که به قارچ چینی در جنگل‌ها نروند

قارچ با طعم مین، مناطق مه آلود و مرطوب اوکراین مدتهاست که برای مردم محلی وسوسه برانگیز است، اما خطری در زیر زمین برای قارچ‌ چینان وجود دارد. در اعماق جنگل های کاج در شمال کیف، پایتخت اوکراین، قارچ‌ های قهوه‌ای وحشی ریز و درشت خودنمایی می‌کنند و هزاران اوکراینی در اولین فصل قارچ‌ چینی، به شکار قارچ‌ های وحشی روی آورده‌اند. اما یک خطر مهم همه آنها را تهدید می‌کند!

این جنگل‌ها، سنگرهای نبرد زمستان گذشته و پر از مین‌ها و خمپاره های منفجر نشده است که در سنگرهای کف جنگل وجود دارند. برای مردمی که می‌خواهند به آرامی در جنگل قدم بزنند و قارچ‌ های بزرگ و کوچک خودروی محلی را بچینند، این مین‌ها می‌تواند بسیار مرگ‌آور و خطرآفرین باشد.

دیمیترو پوندینوک 52 ساله یک معلم یوگا از حومه کیف در بوچا که در اواخر یک روز پاییزی برای شکار قارچ به جنگل آمده می‌گوید: «می‌خواهم به زندگی آرام برگردم. این گشت و گذار برای قارچ چیدن برای من نمادین است، نماد یک شکار صلح‌آمیز! در جنگلی که شاهد خشونت بسیار بوده و در جنگلها و مراتع تانکهای منفجرشده در حال زنگ زدن هستند.»

مواجهه با مین‌ها تنها اتفاقی نیست که قارچ‌چینان ممکن است با آن مواجه شوند. دیمترو امسال در حالی که به دنبال قارچ می‌گشت به طور تصادفی با قبر یک کودک مواجه شد. این اتفاق تا مدتها روان او را به هم ریخته بود.

با این وجود هنوز هم اوکراینی‌های زیادی به دنبال کسب درآمد و به دست آوردن غذا برای زمستان به جستجوی قارچهای وحشی می‌پردازند. آنها مجبورند با وجود این که عزیزان خود را از دست داده‌اند، و مواجهه با مین‌ها و قبرهای افراد برایشان رنج آور است باز هم به شکار قارچ بپردازند.

اکثر اوکراینی‌ها در روستاها علاوه بر شهرها خانه دارند و دلبستگی آنها به روستا است. بیشتر آنها با دوچرخه به جنگلهای کاج اطراف می‌روند و با کیسه‎های مختلف پارچه‌ای یا پلاستیکی به قارچ چینی مشغول می‌شوند. پویدینوک هم یکی از آنهاست که با دوچرخه برای قارچ چینی، به جنگلهایی میرود که عمویش در آن جا کشته شده و اجساد بسیاری از هم وطنانش را در آن جا دیده است.

قارچ با طعم مین، هرچند گزارشهای متعددی از افرادی که برای قارچ‌چینی به جنگل رفته و پا بر روی مین گذاشته‌اند، مخابره شده اما هنوز هم افراد با وجود شنیدین خبر کشته شدن، یا از دست دادن دست و پای هم وطنانشان، به چیدن قارچ در جنگل ادامه می‌دهند. زیرا این یک راه برای کسب درآمد و آذوقه است. پوندینوک توانسته از فروش قارچ در حدود 1000 دلار درآمد داشته باشد.

دولت اوکراین از مردم درخواست کرده که به قارچ چینی در جنگل‌ها نروند و سازمانهای دولتی منباع جنگلی محدودیتهای رسمی برای پیاده روی در جنگل‌های 9 استان اوکراین از جمله اطراف کیف اعمال کرده است. اما کارشناسان معتقدند حداقل یک دهه طول می‌کشد تا چنگل‌ها کاملا مین‌زدایی شوند و بسیاری از اوکراینی‌ها این قدر منتظر نمی‌مانند.

منبع: نیویورک تایمز

اخبار جهان در حوزه قارچ را با هاگ پیگیری کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا