اخبار اقتصادی صنعت قارچ

قارچ ترافل به کام دلالان بازار

روزانه حدود ۱۰ خودرو قارچ جمع‌آوری‌ شده را از اهالی بومی خریداری می‌کنند

در حال حاضر، در رابطه با برداشت قارچ‌های ترافل در استان گلستان، نه چارچوب و قاعده‌ای برای شیوه برداشت آن تعیین‌شده است و نه برداشت کنندگان آموزش‌های لازم را دیده‌اند؛ قارچ ترافل این روزها قربانی تأمین معیشت روزانه روستائیان و سود میلیاردی دلالان شده است.

به گزارش خبرگزاری هاگ- فصل برداشت قارچ ترافل یا دُنبلان در گلستان از اسفندماه شروع می‌شود و تا اواخر پاییز سال بعد همچنان ادامه دارد. طبق اظهارنظر یک فعال حوزه منابع طبیعی و محیط‌زیست در این مورد، قارچ ترافل قهوه‌ای در گلستان بیشتر از دشت‌های مراوه تپه و گلیداغ و … و فقط در مقطع کوتاهی در بهار جمع‌آوری می‌شود اما برداشت ترافل سیاه که کل جنگل‌های شمال از گیلان تا مازندران و همچنین گلستان رویشگاه آن است، ز اسفندماه سال گذشته آغازشده و همچنان ادامه دارد.

“ناصر جعفری” ضمن بیان اینکه قارچ ترافل سیاه در مناطق جنگلی دارای پوشش گیاهی انجیلی، بلوط و ولیک رشد و نمو می‌کند، افزود: بازار اصلی خریدوفروش این قارچ‌ها در دو راهی کلاله است که در فصل اوج خریدوفروش (در بهار و تابستان) بیش از ۱۰۰ خودرو در فاصله‌ای در حدود ۲ تا ۳ کیلومتر این محصول را معامله می‌کنند. قارچ ترافل به کام دلالان بازار است.

وی در ادامه، گفت: همچنان بازار خریدوفروش دنبلان در گلستان فعال است و روزانه حدود ۱۰ خودرو قارچ جمع‌آوری‌شده را از اهالی بومی خریداری می‌کنند. وی اضافه کرد: قیمت خرید قارچ قهوه‌ای در گلستان بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است اما بهای پرداختی بابت قارچ سیاه در فصل اوج برداشت ۷۵۰ هزار تومان است که هم‌اکنون به یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

اخبار اقتصادی صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا