قارچ های خوراکی

قارچ ترملا (Tremella)

معرفی قارچ جوانی ترمیلا که به قارچ برفی یا قارچ لرزان نیز معروف است!

قارچ ترملا با نام علمی Tremella fuciformis نوعی قارچ ژله ای مانند و تا حدودی شفاف است که شبیه به مرجان های دریایی است و در گونه ها و رنگ های مختلف در طبیعت وجود دارد. این قارچ چوبرس یا چوبزی (بر روی چوب رشد می کند) بوده و اکثر گونه های آن خوراکی می باشند. همچنین به دلیل وجود پلی ساکاریدها و پلی فنول، خواص فراوانی برای بدن دارد و از گذشته در طب سنتی شرقی استفاده می شده است.

قرن هاست که طب سنتی چینی از قارچ به عنوان راهی برای درمان بیماری های مختلف استفاده می کند. اما تنها در دهه‌های اخیر است که تمدن غرب و علوم مدرن با بسیاری از فواید بالقوه قارچ‌های دارویی آشنا شده‌است.

هر روز تحقیقات فزاینده ای در مورد فواید گوناگون گونه‌های متعدد قارچ ها مانند قارچ یال شیر، دم بوقلمون، گانودرما، شیتاکه، مایتاکه و کوردیسپس ارائه می‌شود، اما در این بین قارچ ویژه‌ای وجود دارد که مدت هاست به عنوان عامل حفظ جوانی ظاهر انسان شناخته می‌شود؛ قارچ ترملا به قارچ زیبایی نیز مشهور است.

قارچ ترملا چیست؟

قارچ ترملا نام علمی آن Tremella fuciformis است، اما بیشتر با عنوان  قارچ ترملا، قارچ برفی، قارچ گوش نقره ای، قارچ لرزان یا قارچ ژله‌ای سفید شناخته می شود. این قارچ با بدن‌ میوه‌ای ژله‌ مانند سفید یا زرد خود که ظاهری شبیه به شقایق دریایی، لوفا و چتر دریایی به آن می‌دهد، این قارچ چوبزی عمدتاً در مناطق گرمسیری روی شاخه‌های درختان پهن برگ از بین رفته و یا بر زمین افتاده رشد می‌کند.

تاکنون بیش از 100 نوع مختلف از قارچ ترملا کشف شده است که اغلب آنها خوراکی می باشند. این قارچ در رنگ های سفید، زرد، کرم، قهوه ای روشن و تیره، نارنجی، صورتی و سیاه در طبیعت وجود دارد.

در زبان چینی ماندارین به آن 银耳(پینیین: yín ěr ؛ به معنای “گوش نقره ای”) یا 雪耳(پینیین: xuě ěr؛ به معنای “گوش برفی”) می گویند. در زبان ژاپنی به آن shiro kikurage (シロキクラゲ، “شقایق دریایی سفید”) می گویند.

رنگ های مختلف قارچ ترملا
رنگ های مختلف قارچ ترملا

این قارچ بومی مناطق گرمسیری و مرطوب می باشد اما در مناطق معتدل نیز دیده شده است. این قارچ احتمالا بومی شرق آسیا بوده و هنوز هم بیشترین تراکم را درا این مناطق دارد اما تقریبا در اکثر مناطق جهان در انواع گوناگون رویت شده است.

تاریخچه قارچ ترملا

این قارچ بومی شرق آسیا می باشد و از گذشته دور (200 سال پس از میلاد مسیح) در طب سنتی شرقی مورد استفاده بوده است؛ اما اولین مورد مستند آن مربوط به سال 1753 توسط کارل لینه (گیاه شناس سوئدی) در کتاب معروف خود یعنی Species Plantarum می باشد. وی در این کتاب گمان میکرد که قارچ ترملا نوعی جلبک است.

اما بعدها کریستیان هندریک پرسون ( قارچ شناس آلمانی) در بین سال های 1794 تا 1801 (زمان دقیق مشخص نیست)، پی با ماهیت واقعی ترملا برد و آن را به عنوان یک قارچ در کتاب خود طبقه بندی وتوصیف کرد.

در نهایت در سال 1856 توسط قارچ شناس انگلیسی مایلز جوزف برکلی نام Tremella fuciformis به آن اختصاص داده شد و در خانواده قارچ ها طبقه بندی شد.

نام ترملا از واژه لاتین tremere به معنای “لرزیدن” گرفته شده است که به دلیل خاصیت ژلاتینی این قارچ به آن داده شده است.

طبیبان سنتی چینی اعتقاد داشتند که ترملا برای تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهاب، بهبود عملکرد ریه (به ویژه برای بیماری‌هایی مانند آسم و سرفه خشک) و حفظ پوست شفاف و سالم بسیار مفید است. قارچ ترملا علاوه بر این که قرن‌هاست به عنوان یک قارچ محبوب در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکی از مواد رایج در غذاهای چینی هم بوده است.

این قارچ  به صورت تجاری از قرن نوزدهم (در سال 1894 در زمان سلسله چینگ) در چین روی چوب پرورش داده می شده است. اما اکنون برای کشت انبوه آن از روش کشت دوگانه و روی بستر خاک اره استفاده می شود.

بر اساس تاریخ چین، استفاده از قارچ برفی به عنوان چشمه جوانی به دوره سلسله تانگ باز می گردد. افسانه ها می‌گویند که در قرن هشتم میلادی، یانگ گیفی ( همسر امپراطور چین و یکی از چهار زن برجسته‌ چینی به جهت زیبایی) برای حفظ چهره درخشان و جوان خود به قارچ برفی تکیه می‌کرده‌ است. این زن آنقدر  زیبا بوده‌ که حتی امپراطور هم نمی‌توانسته در برابر زیبایی ‌اش مقاومت بکند. اما آیا چنین زیبایی افسون‌کننده‌ای را می‌توان تنها محدود به معجزه‌ی قارچ‌های ژله‌ای دانست؟ صحت چنین گزاره‌ای هیچگاه مشخص نمی‌شود. اما آنچه مسلم است تاثیر شگفت‌ انگیز قارچ ترملا بر سلامت و زیبایی پوست است، که در افسانه‌ها هم راه یافته‌ است.

قارچ ترملا
قارچ ترملا روییده روی تنه درخت

خواص و فواید قارچ ترملا

بیشتر فواید سلامتی و خواص مرتبط با قارچ ترملا به محتوای بالای پلی ساکارید (نوعی کربوهیدرات) آنها مرتبط است که ممکن است خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی داشته باشد.

یک فنجان ترملا، حاوی 326 کالری، کمتر از یک گرم چربی و بیش از 12 گرم پروتئین می‌باشد.
قارچ ترملا سرشار از فیبر غذایی است و 178 درصد از نیاز روزانه توصیه شده را تامین می کند.
علاوه بر این قارچ ترملا منبعی غنی از آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی مانند پتاسیم و ویتامین D ضروری برای سلامت استخوان است. ترملا هم مانند سایر قارچ های دارویی، مملو از قندهای پیچیده (معروف به پلی ساکاریدها) از جمله بتا گلوکان است که از ایمنی باورنکردنی و همچنین اثرات ضد سرطانی و ضد توموری برخوردار می‌باشد.

در ادامه به چند مورد از مزایای قارچ ترملا برای سلامتی اشاره می‌کنیم.

ارزش غذایی قارچ ترملا

یک عامل ضد پیری طبیعی

قارچ ترملا به لطف سطوح بالای پلی ساکاریدها که دارای خواص ضد پیری و اثرات آنتی اکسیدانی است که از آسیب سلولی توسط رادیکال های آزاد جلوگیری می کند، همچنین می تواند سبب کاهش از دست دادن کلاژن پوست شود که در نتیجه آن رطوبت پوست را افزایش دهد.

ترملا خودش حاوی کلاژن نیست اما می تواند به تولید کلاژن بدن ما کمک کند؛ به این ترتیب که پلی ساکاریدهای موجود در ترملا سنتز کلاژن پوست را تقویت می کند که به افزایش خاصیت ارتجاعی و به حداقل رساندن خطوط ریز و چین و چروک کمک می کند. همچنین قارچ ترملا حاوی آمینو اسیدهای حیاتی است که بدن برای تولید کلاژن، به آنها نیاز دارد.

مفید برای موی سر

قارچ ترملا برای مو مفید است به همان دلیل که برای پوست فوق العاده است، یعنی توانایی آن در حفظ رطوبت؛ پلی ساکاریدهای موجود در عصاره ترملا لایه ای سبک روی تارهای مو تشکیل می دهند و رطوبت را محبوس می کنند و موها را ابریشمی و نرم می کنند.

اثرات ضد التهابی

مطالعات نشان می‌دهد که ترملا فوسیفورمیس می تواند از توسعه و گسترش التهاب جلوگیری کرده و  بنابراین یک درمان بالقوه برای بیماری های مرتبط با التهاب از جمله بیماری قلبی، چاقی و تومورها می‌باشد. استرس اکسیداتیو زمانی رخ می دهد که رادیکال های آزاد بسیار زیاد باشد و آنتی اکسیدان کافی در بدن وجود نداشته باشد که منجر به آسیب بالقوه سلول و بافت میشود. این وضعیت در نهایت می تواند منجر به التهاب مزمن شود و خطر ابتلا به بیماری های جدی مانند بیماری قلبی ، سرطان، دیابت و بیماری کلیوی را افزایش دهد. پلی ساکاریدهای موجود در قارچ ترملا دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند که نشان دهنده پتانسیل آنها به عنوان یک درمان موثر برای شرایط سلامت مرتبط با التهاب است.

*** رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که به طور طبیعی در بدن به عنوان محصول جانبی متابولیسم یا قرار گرفتن در معرض سموم محیطی مانند دود تنباکو و سیگار و نور فرابنفش تولید می شوند.

برخی از خواص قارچ ترملا
برخی از خواص قارچ ترملا

تقویت سیستم ایمنی

تحقیقات نشان داده که بتا گلوکان ها و پلی ساکاریدهای موجود در قارچ ترملا با تحریک فعالیت ماکروفاژها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. (ماکروفاژها نوعی گلبول سفید هستند که باکتری ها را می کشند و بافت های آسیب دیده را از بین می برند و ما را سالم نگه می دارند)

بهبود سلامت ذهن و آسیب های شناختی

پلی ساکاریدهای موجود در ترملا ممکن است با محافظت از سلول های عصبی مغز، آن را در برابر آسیب های عملکردی کمک کنند و به بهبود عملکرد حافظه بینجامد.

کاهش کلسترول خون و بهبود سلامت قلب

ترملا به دلیل محتوای فیبر بالایی که دارد با کاهش سطح تری گلیسیرید و کلسترول LDL از بیماری قلبی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این مطالعات انجام شده بر روی موش ها نشان می‌دهد که ترملا اثر مثبتی هم در کاهش سطح کلسترول دارد.

اگزو پلی ساکاریدهای موجود در قارچ ترملا ممکن است به کاهش تری گلیسیرید و سطح کلسترول کمک کند و در عین حال سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول “خوب” را افزایش دهد؛ سطوح بالاتر کلسترول HDL محافظ در برابر بیماری قلبی در نظر گرفته می شود.

مدیریت و تنظیم قند خون

پلی ساکاریدهای موجود در قارچ ترملا به طور قابل توجهی سطح گلوکز خون و حساسیت به انسولین یا واکنش سلول های بدن به انسولین را بهبود می بخشد، که می تواند به مدیریت و تنظیم قند خون بدن کمک کند.

کاهش وزن

مطالعه بر روی جوندگان نشان داده که قارچ ترملا علاوه بر خواص ضد التهابی و کاهش دهنده کلسترول از افزایش وزن هم جلوگیری می‌کند. این  نتایج امیدوارکننده است اما برای اثبات اثر قطعی قارچ ترملا بر درمان چاقی همچنان به آزمایش‌های بیشتری نیاز می‌باشد.

بازسازی سلول های عصبی

تحقیقات انجام شده با عصاره ترملا فوسیفورمیس نشان داده است که این قارچ دارای اثرات محافظت کننده عصبی قوی است. علاوه بر این، به نظر می رسد ترملا دارای فاکتور رشد عصبی (NGF) است که می تواند باعث رشد بافت‌های عصبی جدید بشود.

از مهمترین اثرات این محافظت، اقدام پیشگیرانه در برابر بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی مانند بیماری آلزایمر است به نظر می‌رسد که ترملا می تواند به صورت بالقوه به عنوان درمانی برای پیشروی آلزایمر مورد استفاده قرار گیرد.

درمان سرطان

در مطالعه‌ای که در سال 2018 در چین انجام شد، محققان دریافتند که ترملا می‌تواند با سلول‌های سرطانی ریه مبارزه کند و همچنین نقش محافظتی در آسیب ریه داشته باشد.

 

کرم پوست حاوی قارچ ترملا
کرم پوست حاوی قارچ ترملا

محافظت از پوست

احساس زیبا شدن به کمک ترملا دیگر تنها مختص به زنان چینی و ژاپنی نیست، بلکه معجزه‌ی زیبایی قارچ برفی در  مسیر تبدیل شدن به یک حس جهانی قرار دارد.

ترملا خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و آبرسانی فوق العاده‌ای دارد و جای تعجب نیست که به یک ماده محبوب در محصولات مراقبت از پوست تبدیل شده‌ است. به این صورت که پلی ساکاریدهای موجود در ترملا یک لایه انعطاف پذیر بر روی پوست تشکیل می دهند که رطوبت پوست را محفوظ می دارد و در نتیجه پوست را صاف می کند و آن را انعطاف پذیرتر می کند.

امروزه دیگر می‌توانید قارچ برفی را در هر محصول زیبایی که تصور می‌کنید از مرطوب‌کننده‌ها گرفته تا ماسک‌های صورت برندهایی مانند تاتا هارپر، مون جویس و کیپریس بیابید.

قارچ ترملا به روشی مشابه با اسید هیالورونیک (یک عنصر رایج در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست) رطوبت را به پوست جذب می کند و سبب با طراوت ماندن پوست می شود.

قارچ ترملا در مقابل اسید هیالورونیک

اگر با مراقبت از پوست آشنا باشید، حتما می دانید که اسید هیالورونیک (HA) استاندارد طلایی آبرسانی است. اسید هیالورونیک یک مولکول کلیدی است که ظرفیت منحصر به فردی دراتصال و حفظ مولکول های آب دارد و گفته می شود که تا 1000 برابر وزن خود را آب نگه می دارد و این چیزی است که پوست ما را از درون به بیرون به صورت هیدراته حفظ می‌کند. از سوی دیگر قارچ ترملا مانند اسید هیالورونیک عمل می کند و رطوبت را به پوست می کشد، که به نوبه خودش خاصیت ارتجاعی را بهبود می‌بخشد و ظاهر جوان‌تری به افراد می دهد .متأسفانه، روند طبیعی پیری – همراه با رژیم غذایی نامناسب و محیط پر استرس – می تواند به طرز چشمگیری تولید HA در بدن را کاهش دهد. با این حال، خبر خوب این است که قارچ ترملا  احتمالا بتواند به پر کردن جای خالی HAدر بهبود رنگ پوست، بافت و حالت ارتجاعی کمک کند.

ظرفیت نگهداری آب پلی ساکاریدهای ترملا در مقایسه با اسید هیالورونیک تقریبا برابر است، اما مولکول های ژلاتینی ترملا کوچکتر از اسید هیالورونیک هستند و نفوذ آن به پوست آسان تر است و همچنین ظرفیت نگهداری آب بیشتری را فراهم می کند. به علاوه، بر خلاف اسید هیالورونیک، ترملا دارای مجموعه ای از خواص مفید دیگر است که می تواند سلامت کلی بدن انسان را تقویت بخشد.

نحوه استفاده از قارچ ترمیلا

راه های زیادی برای مصرف قارچ ترملا وجود دارد، از استفاده بر روی پوست گرفته تا مصرف آن به عنوان غذا. از آنجایی که قارچ ترملا تازه و کامل به راحتی در خارج از کشورهای آسیایی در دسترس نیست، در اینجا چند مسیر ساده‌تر  برای استفاده از این قارچ مغذی پیشنهاد می‌شود.

محصولات مراقبت از پوست

به احتمال زیاد  به راحتی می‌توانید ترملا را در محصولات مراقبت از پوست، به ویژه آنهایی که خواص ضد پیری دارند، بیابید. قارچ ترملا به دلیل خاصیت ضد پیری و مرطوب کنندگی که دارد معمولاً در لوازم آرایشی استفاده می شود.

اگر به دنبال محصولات طبیعی باشید که فاقد مواد شیمیایی مصنوعی مانند پارابن، فتالات و سولفات (موادی که می‌توانند خشکی پوست را بدتر کرده و یا باعث تحریک آن شوند) هستند، باید سراغ کرم ها یا لوسیون های طبیعی ساخته شده از قارچ ترملا بروید.

پودر قارچ ترملا

این احتمال وجود دارد که پودر  قارچ ترملا را هم پیدا کنید. پودر قارچی که به صورت ریز آسیاب شده و به لطف طعم ملایم و ظریفش در اسموتی ها، کاسه‌های آکای، پارفی، ماست و حتی چای هم استفاده می‌شود. همچنین می توان پودر قارچ را درکپسول ریخت و با دوز معین مصرف کرد.

پودر قارچ ترملا
پودر قارچ ترملا

قارچ ترملای خشک

اگر قارچ ترملای خشک شده داشته باشید آبرسانی به ان و احیای آن کاری راحت است و بعد از آبرسانی تقریبا همان بافت و قوام قارچ تازه را خواهد داشت.

قارچ ترملا خشک شده
قارچ ترملا خشک شده

عصاره قارچ ترملا

عصاره قارچ مایع ترملا هم وجود دارد . اگر یک روز تصمیم گرفتید که عصاره قارچ ترملا را خریداری کنید، تنها به مارک‌های معتبر رجوع کرده  و با حجم کم شروع کنید  و در آغاز به یک چهارم قاشق چایخوری اکتفا کنید. بی‌گدار به آب نزنید  و به احساس بدن خود توجه نمایید.

عوارض جانبی قارچ ترملا

ترملا بی خطر است و  عارضه جانبی خاصی که شناسایی شده باشد ندارد. با این حال، شما همیشه باید قبل از مصرف هر مکملی با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر باردار یا شیرده هستید.

تداخلات دارویی

در حال حاضر، هیچ تداخل دارویی شناخته شده ای در ارتباط با استفاده از قارچ ترملا وجود ندارد. با این حال، اگر داروهای تجویزی یا مکمل‌های غذایی دیگر مصرف می‌کنید، با داروساز یا پزشک معالج خود صحبت کنید تا مطمئن شوید هیچ تداخلی وجود ندارد.

انواع گونه های قارچ ترملا

انواع مختلف از قارچ ترملا که تا کنون کشف و شناسایی شده اند به همراه زیستگاهشان به شرح جدول زیر می باشد. (برخی از نام ها قابل ترجمه نبودند)

قارچ ترملای قرمز رنگ - ترملا فولیاسه
Tremella foliacea – ترملا فولیاسه
Name نام زیستگاه
Tremella anomala لرزش غیر طبیعی برزیل
Tremella arachispora ترملا آراچیسپورا کامرون
Tremella armeniaca ترملا ارمنیاکا کاستاریکا
Tremella aurantia ترملا اورانتیا ایالات متحده آمریکا
Tremella aurantialba ترملا aurantialba چین
Tremella australe ترملا استرالیا چین
Tremella australiensis Tremella australiensis استرالیا
Tremella brasiliensis ترملا برازیلینسیس برزیل
Tremella callunicola ترملا کالونیکولا اسکاتلند
Tremella caloceraticola ترملا کالوسراتیکولا دانمارک
Tremella caloplacae ترملا کالوپلاسه یونان
Tremella candelariellae ترملا candelariellae لوکزامبورگ
Tremella cephalodiicola ترملا سفالودیکولا پاپوآ گینه نو
Tremella cerebriformis ترملا سربریفورمیس تایوان
Tremella cetrariicola ترملا ستراریکولا اسکاتلند
Tremella cheejenii Tremella cheejenii چین
Tremella christiansenii Tremella christiansenii دانمارک
Tremella cinnabarina ترملا سیناباریک تاهیتی
Tremella cladoniae ترملا کلادونیا آلمان
Tremella coalescens Tremella coalescens ایالات متحده آمریکا
Tremella coccocarpiae ترملا کوکوکارپیا فیلیپین
Tremella coffeicolor قهوه رنگ ترملا برمودا
Tremella colpomaticola ترملا کولپوماتیکولا دانمارک
Tremella compacta ترملا فشرده برزیل
Tremella coppinsii Tremella coppinsii ساراواک
Tremella dendrographae ترملا دندروگراف ایالات متحده آمریکا
Tremella dactylobasidia ترملا داکتیلوبازیدیا اسپانیا
Tremella discicola ترملا دیسیکولا بلژیک
Tremella dysenterica ترملا دیسانتریکا برزیل
Tremella encephala ترملا آنسفالا اروپا
Tremella erythrina ترملا اریترینا چین
Tremella everniae ترملا اورنیا چین
Tremella exigua ترملا ناچیز فرانسه
Tremella fibulifera ترملا فیبولیفرا برزیل
Tremella fimbriata ترملا فیمبریاتا اروپا
Tremella foliacea ترملا فولیاسه اروپا
Tremella flava ترملا فلاوا تایوان
Tremella frondosa ترملا برگی اروپا
Tremella fuciformis ترملا فوسیفورمیس برزیل
Tremella fungicola قارچ ترملا دانمارک
Tremella fuscosuccinea ترملا fuscosuccinea تایوان
Tremella giraffa زرافه می لرزد آلمان
Tremella globispora ترملا گلوبیسپورا انگلستان
Tremella graphidastrae ترملا graphidastrae پاپوآ گینه نو
Tremella guangxiensis Tremella guangxiensis چین
Tremella guttiformis ترملا گوتیفورمیس سری لانکا
Tremella haematommatis ترملا هماتوماتیس ایالات متحده آمریکا
Tremella harrisii ترملا هریسی ایالات متحده آمریکا
Tremella huuskonenii Tremella huoskonenii
Tremella hymenophaga ترملا هیمنوفاگا اسپانیا
Tremella hypocenomycis ترملا هیپوسنومایسیس فنلاند
Tremella hypogymniae ترملا هیپوژیمنیا فرانسه
Tremella indecorata ترملا بدون تزئین نروژ
Tremella invasa ترملا بیش از حد رشد کرده است دانمارک
Tremella karstenii Tremella karstenii فنلاند
Tremella latispora ترملا لاتیسپورا چین
Tremella leptogii ترملا لپتوژی پرو
Tremella lethariae بی حالی ترملا کانادا
Tremella lichenicola ترملا لیکنیکولا لوکزامبورگ
Tremella lilacea ترملا یاس بنفش کاستاریکا
Tremella lloydiae-candidae ترملا لویدیا-کاندیدا ناشناخته
Tremella lobariacearum Tremella lobariacearum مادیرا
Tremella macroceratis ترملا ماکروسراتیس نروژ
Tremella mesenterella ترملا مزانترلا کانادا
Tremella mesenterica ترملا مزانتریکا سوئد
Tremella microcarpa ترملا میکروکارپا پاپوآ گینه نو
Tremella microspora میکروسپور ترملا آفریقای جنوبی
Tremella monospora ترملا مونوسپورا پرو
Tremella montis-wilhelmii ترملا کوه ویلهلم پاپوآ گینه نو
Tremella moriformis ترملا موریفورمیس انگلستان
Tremella mycetophiloides ترملا میستوفیلوئیدس ژاپن
Tremella mycophaga ترملا میکوفاگا ایالات متحده آمریکا
Tremella nashii ترملا ناشی ایالات متحده آمریکا
Tremella neofoliacea ترملا نئوفولیاسه تایوان
Tremella nephromatis ترملا نفروماتیس کانادا
Tremella nieblae ترملا نیبله ایالات متحده آمریکا
Tremella nigrifacta ترملا نیگریفکتا کاستاریکا
Tremella nivalis ترملا نیوالیس تایوان
Tremella normandinae ترملا نرماندی هاوایی
Tremella obscura ترملا ابسکرا ایالات متحده آمریکا
Tremella occultifuroidea ترملا Occultfuroid تایوان
Tremella olens بوی ترملا استرالیا
Tremella papuana ترملا پاپوآ پاپوآ گینه نو
Tremella parmeliarum ترملا پارملیاروم پاپوآ گینه نو
Tremella parmeliellae ترملا پارملیلا پاپوآ گینه نو
Tremella penetrans ترملا نافذ دانمارک
Tremella pertusariae ترملا سیاه سرفه ایرلند شمالی
Tremella phaeographidis ترملا فائوگرافیدیس انگلستان
Tremella phaeographinae ترملا فائوگرافین ایالات متحده آمریکا
Tremella phaeophysciae ترملا فائوفیزیا دانمارک
Tremella polyporina ترملا پلیپورینا اسکاتلند
Tremella protoparmeliae ترملا پروتوپارملیا انگلستان
Tremella psoroglaenae ترملا پسروگلینا پاپوآ گینه نو
Tremella psoromicola ترملا پسرومیکولا شیلی
Tremella ramalinae ترملا رامالینا مکزیک
Tremella roseolutescens Tremella roseolutescens کاستاریکا
Tremella resupinata خوابیده ترملا تایوان
Tremella rinodinae ترملا رینودینا دانمارک
Tremella rosea ترملا روزا اتریش
Tremella salmonea ترملا سالمونئا چین
Tremella samoensis ترملا ساموئنسیس ساموآ
Tremella santessonii ترملا سانتسونی زیمبابوه
Tremella sarniensis ترملا سارنینسیس گرنزی
Tremella silvae-dravedae جنگل ترملا-دراودا دانمارک
Tremella simplex ترملا سیمپلکس کانادا
Tremella spicifera ترملا اسپیسیفرا بلژیک
Tremella steidleri ترملا استیدلری جمهوری چک
Tremella stevensiana ترملا استیونسیانا استرالیا
Tremella stictae ترملا استیکتا رواندا
Tremella subencephala ترملا ساب انسفالا کانادا
Tremella subfibulifera ترملا ساب فیبولیفرا برزیل
Tremella sulcariae ترملا سولکاریه چین
Tremella taiwanensis Tremella taiwanensis تایوان
Tremella tawa ترملا چهار نیوزلند
Tremella telleriae ترملا تراریوم اسپانیا
Tremella translucens ترملا ترانس لوسنس اسکاتلند
Tremella tremelloides Tremella tremelloides ایالات متحده آمریکا
Tremella tropica ترملا تروپیکا تایوان
Tremella tuckerae ترملا توکرا ایالات متحده آمریکا
Tremella vasifera ترملا وزیفرا آلمان
Tremella versicolor ترملا ورسیکالر انگلستان
Tremella vesiculosa ترملا وزیکولوزا نیوزلند
Tremella wirthii Tremella wirthii آلمان
Tremella wrightii ترملا رایتی کوبا
Tremella zhejiangensis Tremella zhejiangensis چین

 

گردآوری توسط تیم تحریریه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

 

با قارچ های خوراکی در هاگ آشنا شوید.
4.6/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا