اخبار علمی حوزه قارچ

قارچ جادویی مجیک ماشروم روان گردان طبیعی برای درمان افسرگی

این دارو ممکن است افسردگی را به شکلی منحصر به فرد معالجه کند

به گزارش هاگ ، مصرف مجیک ماشروم یا قارچ‌ جادویی (Magic mushroom) یا قارچ‌ های سایلوسایبین (Psilocybin mushroom) می‌تواند با برقراری دوباره ارتباط بخش‌ های مختلف مغز، بیماران مبتلا به افسردگی را به شیوه‌ ای متفاوت از نتیجه مصرف داروهای رایج درمان کند.

محققان امپریال کالج لندن به سرپرستی پروفسور دیوید نات با انجام مطالعات گسترده روی مجیک ماشروم نتیجه‌گیری کرده اند که سیلوسایبین، ماده‌ای که در قارچ‌ های به اصطلاح جادویی وجود دارد، ظاهرا به سبک کردن بار فکری افراد مبتلا به افسردگی شدید کمک می‌کند به نحوی که در سایر داروهای ضد افسردگی مشاهده نمی‌شود. آنها دریافتند، سیلوسایبین که یک ترکیب توهم‌ زای موجود در قارچ‌های جادویی است، موجب افزایش سطح هوشیاری و بهبود ارتباطات بخش‌های مختلف مغز تا سه هفته پس از مصرف آن می‌شود.

محققان‌می گویند این نتایج، که براساس اسکن مغزی ۶۰ نفر به دست آمده، به این معنی است که این دارو ممکن است افسردگی را به شکلی منحصر به فرد معالجه کند. این نتیجه پس از مقایسه اکسن مغزی بیماران مبتلا به افسردگی، پیش و پس از مصرف قرص‌های شیمیایی موجود و سیلوسایبین به دست آمده که نشان می‌دهد داروهای شیمیایی رایج اثر کندتر و کمتری در مقایسه با روانگردان موجود در قارچ‌ های جادویی دارد.

دیوید نات، رئیس مرکز تحقیقات روانگردان‌ها در امپریال کالج لندن و نویسنده ارشد مقاله حاصل از این بررسی که در نشریه نیچر به چاپ رسیده، گفت: «برای نخستین بار است که محققان متوجه شده‌اند که سیلوسایبین متفاوت از داروهای ضد افسردگی معمول عمل و مغز را سیال‌تر می‌کند؛ چنان که گرفتاری مغز را در الگوهای تفکر منفی‌ گرایانه مرتبط با افسردگی کاهش می‌دهد.»

 

مجیک ماشروم یا قارچ جادویی سیلوسایبین برای درمان افسردگی
مجیک ماشروم یا قارچ جادویی سیلوسایبین برای درمان افسردگی

البته آقای نات گفته: به بیماران مبتلا به افسردگی اخطار داده می‌شود که سیلوسایبین را با تصمیم شخصی مصرف نکنند!!! انتخاب این که کدام روش درمانی نتیجه بهتری بر بیماران دارد برعهده پزشکان معالج خواهد بود و مصرف روانگردان‌ ها تنها به عنوان یک راه درمان تازه در اختیار پزشکان قرار خواهد گرفت و قدرت انتخاب آنها را در سال‌ های آینده افزایش خواهد داد.

در آزمایشات و کارآزمایی‌ های علمی از یک نوع مصنوعی این دارو، آن هم تحت شرایط بسیار سفت و سخت پزشکی، استفاده ‌شد. به علاوه بیماران در جریان مطالعه از مشاوره روان‌ شناسان هم بهره‌مند بودند.

پروفسور دیوید نات، نویسنده این مطالعه و سرپرست مرکز تحقیقات روان‌گردان‌ها در دانشگاه کالج لندن، گفت که یافته‌های تازه در مورد سیلوسایبین یا مجیک ماشروم مهیج و مهم است.

او می‌گوید که افسردگی ‌می‌تواند باعث شود که مغز گرفتار تفکرات خاصی شود به طوری که نتواند از یک چارچوب منفی بپرهیزد. اما به گفته او با مصرف سیلوسایبین (magic mushroom)، مغز این بیماران گشایشی را تجربه کرد به طوری که تا سه هفته بعد “انعطاف پذیرتر و سیال‌ تر” بود. این موضوع در اسکن‌های مغزی به صورت افزایش پیوند میان مناطق مختلف مغز قابل مشاهده بود. احتمال آنکه این بیماران ماه‌ها بعد وضع روحی بهتری داشته باشند بیشتر بود.

تغییرات مشابه در مغز افرادی که با داروهای ضد افسردگی معمول درمان شده بودند مشاهده نشد و یا روند خیلی کندتر و ظعیفی داشت.

پروفسور نات گفت: “این نتیجه پیش‌ بینی اولیه ماست، و تایید می‌کند که سیلوسایبین ممکن است جایگزینی واقعی برای درمان افسردگی باشد.”

سیلوسایبین یا سایلوسایبین قارچی حاوی یک ماده روان‌ گردان است که در کلاس “ایندول” و “تریپتامین” طبقه‌ بندی می‌شود. قارچ‌ های سایلوسایبین حاوی سایلوسایبین و سایلوسین هستند که برای مقاصد تفریحی و پزشکی جهت درمان افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سایلوسایبین بعد از مصرف در بدن انسان به سایلوسین تبدیل می‌شود که دارای اثرات تغییر دهنده ذهن است. به طور کلی، این تأثیرات شامل سرخوشی، توهمات دیداری و ذهنی، تغییر در ادراک، حس تحریف شده از زمان و تجارب معنوی درک شده است. از عوارض جانبی آن نیز می‌توان به حالت تهوع و وحشت اشاره کرد. در کل، اثرات سیلوسایبین بسیار متغیر است و به ذهنیت و محیطی که کاربر در آن زیست می‌کند، بستگی دارد.

به طور کلی روانگردان‌ ها (سایکدِلیکس) دسته‌ ای از مواد توهم‌ زا هستند که همه حواس را تحت تاثیر قرار می‌دهند. آنها نگاه فرد، حس زمان ،درک فرد از محسط پیرامون و عواطف را تغییر می دهند. اثر توهم‌ زای این ماده شباهت ساختاری شیمیایی  زیادی به پیام‌ رسان عصبی سروتونین دارد.

درحالی که داروهای ضدافسردگی‌ معمولی باید روزانه مصرف شوند، ممکن است فقط یک یا دو بار مصرف سیلوسایبین برای رسیدن به تاثیری مشابه کافی باشد. البته تایید این موضوع نیازمند تحقیقات بیشتر به روی بیماران بیشتر برای مدتی طولانی‌ تر است.

مجیک ماشروم یا قارچ جادویی سیلوسایبین برای درمان افسردگی
تاثیر مصرف مجیک ماشروم یا قارچ جادویی سیلوسایبین برای درمان افسردگی

نتایج این مطالعه که در نشریه “پزشکی نیچر” چاپ شده از 2 تحقیق جداگانه اقتباس شده است. در مطالعه اول، همه شرکت کنندگان سیلوسایبین مصرف کردند؛ در مطالعه دوم برخی آن را دریافت کردند درحالی که برای سایرین یک نوع داروی ضدافسردگی دیگر تجویز شد.

کلیه شرکت‌کنندگان در این مطالعه از مشورت‌ درمانی حرفه‌ ای بهره‌مند بودند. اسکن مغزی در 3 مرحله ( پیش از مصرف دارو – یک روز بعد از مصرف دارو – 3 هفته بعد از مصرف دارو ) انجام شد.

پروفسور رابین کارهارت هریس، نویسنده ارشد این تحقیق، گفت: ما هنوز نمی‌ دانیم تغییرات در فعالیت مغزی بعد از اثر مصرف سیلوسایبین برای چه مدتی ادامه می‌یابد و عوارض مصرف آن چیست، و برای درک آن باید مطالعات بیشتری انجام دهیم.

منبع: BBC

تحقیقات مشابه:

البته قبلا نیز تحقیقاتی بر روی اثرات درمانی مجیک ماشروم یا قارچ جادویی سیلوسایبین برای درمان افسردگی صورت گرفته که آنها نیز به زمان بیشتری برای نتیجه قطعی نیاز دارند و مقالات آنها را نیز  از طریق لینک های زیر می توانید مطالعه بفرمایید.

پژوهش روی مجیک ماشروم یا قارچ‌ های جادویی برای درمان افسردگی

درمان افسردگی با قارچ سحرآمیز

قارچ‌ های جادویی داروی درمان افسردگی در آینده

 

اخبار علمی حوزه قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (6 امتیاز)

یک دیدگاه

  1. دمتون گرم
    ما میگیم این بزرگوار خیلی خفنه کسی باورش نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا