اخبار علمی حوزه قارچ

قارچ در زیستگاه حبابی مریخ

طرح جدید دانشمندان برای زندگی در مریخ: ساخت یک زیستگاه حبابی ۲۰ هکتاری

طراحی یک زیستگاه حبابی در سیاره مریخ برای ایجاد امکان زندگی، ما را به نزدیک شدن به خیال‌پردازی‌های داستانهای علمی تخیلی بسیار نزدیک کرده است. در این میان پیشنهاد پرورش قارچ در زیستگاه حبابی مریخ هم، ماجرای زندگی در مریخ را برای ما فعالان در صنعت قارچ هیجان‌انگیزتر می‌کند.

«پل اسمیت»، استاد دانشگاه بریستول این طرح را ارائه کرده تا بتواند اکوسیستمی شبیه زمین را در خود نگه دارد و ذخیره‌گاه طبیعی فرازمینی (ETNR) ۲۰ هکتاری باشد تا علاوه بر میزبانی از انسان‌ها، غذا و مواد خام مورد نیاز دیگر آن‌ها را نیز تأمین کند.

وی در مقاله‌ای که در مجله International Journal of Astrobiology منتشر کرده، توضیح داده که ایده اصلی او چه بوده و راهکارهای او برای مشکلات احتمالی موجود چیست. به عنوان مثال، او به چالش‌های خاص اتمسفر، دما، فصل‌ها، تابش، وضعیت جوی، گرانش و نور خورشید در مریخ توجه داشته و برای هر یک راه حلی در نظر گرفته است.

اسمیت فهرستی از گونه‌های زیستی زمین را معرفی کرده که می‌توانند خود را با شرایط حیات در مریخ وفق دهند. در بخش گیاهان، اُرس و توس و در بخش جانوران، میکروب‌های خاکی، انواع قارچ و بی‌مهرگانی مثل کرم و عنکبوت به‌عنوان گزینه‌های مناسب معرفی شده‌اند. اهمیت سازگاری و پیشنهاد تولید قارچ در زیستگاه حبابی مریخ، خواص متعدد آن و انباشت ویتامینها و پروتئین لازم برای ساکنین کره مریخ است که بودن آن را در فهرست گونه های زیستی سازگار جذاب میکند، هرچند تهیه بستر قارچ مناسب و کمپوست قارچ لازم در مریخ به نظر میرسد کار ساده‌ای نباشد!

جالب این‌جاست که مهره‌دارانی مثل پرندگان، ماهی‌ها و راکون‌ها در این فهرست قرار نیستند، زیرا اسمیت به مسئله ملاحظات اخلاقی پیرامون اجبار حیوانات به زندگی در محیط‌های فرازمینی توجه داشته و این که بسیاری از این حیوانات احتمالاً در حالت عادی تمایلی برای زندگی در این شرایط ندارند، را مورد نظر قرار داده است.

این استاد دانشگاه بریستول می‌گوید که به‌دنبال کپی‌کردن نسخه‌ای از جنگل‌های زمین در مریخ نبوده، و هدف او طراحی یک زیست‌بوم‌ متناسب با اکوسیستم مریخ و کاربردهای خود بوده است. با این حال، او در این مقاله به جنبه‌های مالی این مسئله نپرداخته و برآوردی از هزینه‌های احتمالی نکرده است.

با توجه به این که اعزام انسان به فضا به‌ اندازه کافی پرهزینه است. بنابراین قطعا پیاده‌سازی یک اکوسیستم کامل به بودجه سنگینی نیاز دارد. با این حال، با توجه به گسترش فعالیت‌های فضایی و افزایش بی‌شمار جمعیت انسان‌ها در زمین، به‌نظر می‌رسد که کلونی‌سازی در سیاراتی مثل مریخ اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

به گفته اسمیت: «از دیدگاه زیست‌محوری، رهبران جهان باید نگران آینده زندگی در کیهان و نقش بشر در حفاظت و ترویج آن باشند. در سیاره‌ای با قابلیت سکونت محدود، این وظیفه مهمی است و بقای حیات، در هر شکلی، اولویت نهایی زیست‌محوری  میباشد.»

اخبار علمی حوزه قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا