خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

قارچ در طب اسلامی

توصیه های پیامبر اسلام برای مصرف قارچ خوراکی

قارچ یکی از مواد غذایی است که در گروه سبزی ها شناخته می شود و از لحاظ قیزیکی و فنی نوعی گیاه محسوب می شود. این  ماده ی غذایی حاوی مواد مغذی و مفبد فراوانی است. به طور کلی این ماده ی پر خاصیت  استخوان را تقویت می کند و باعث رفع خستگی می شود. که در طب سنتی استفاده ی از آن توصیه می شود.

قارچ خوراکی و تقویت استخوان

در طب سنتی  قارچ ماده ی غذایی سودمندی است که برای تقویت استخوان و رشد مو ها بسیار مفید است و در صورت استفاده به دلیل داشتن ویتامین های سرشار موهای سالم و زیبایی خواهید داشت.

قارچ خوراکی در روایات شیعه

به نقل از  متخصصین طب سنتی : در مورد قارچ احادیث زیادی وجود دارد که نشانه ای مهم و روشن  از سودمندی  و فایده مندی این ماده ی غذایی مطلوب است .
از پیامبراکرم (ص) نقل شده است که : قارچ از گیاهان مفید و حتی  بهشتی است و آب یاعصاره ی آن برای سوی چشم و سلامتی چشم بسیار مفید است.
در جایی دیگر،  قارچ را با گیاه من ( من و سلوا که در قرآن هم آمده است  که همان برکات نازل شده از آسمان برای قوم یهود است ) مرتبط دانست. باید توجه داشت که  قارچ دارای انواع مختلف و متنوعی ای است که بسیاری از انواع آن پر فایده است اما لزوما همه ی انواع آن مفید نیست.

قارچ در طب اسلامی
قارچ در طب اسلامی

مناطق گرم و مصرف قارچ

یکی از دلایلی که ائمه اطهار و معمومین به  استفاده از این ماده ی غذایی توصیه های زیادی داشتند به دلیل زندگی این عزیزان در مناطق گرمسیری بود. افرادی که دارای فعالیت زیاد بدنی هستند  و از حرارت بیش از حد بدن می توانند از این ماده ی مفید و محبوب استفاده کنند و نتیجه ی استفاده از آن را  به سرعت در بدن خود ببینند.

به دلیل آب و هوای تقریبا گرم ایران و این که بیشتر مساحت کشور ما را مناطق گرم و خشک فرا گرفته است ، مصرف این ماده ی فوق العاده بسیار توصیه می شود و در آینده نیز خواه نا خواه استفاده از آن بسیار زیاد می شود.
همان طور که  در پست های قبل به آن اشاره شده بود: دو نوع قارچ سمی که غیر خوراکی هستند و قارچ های غیر سمی که خوراکی هستند در طبیعت وجود دارد.

خواص قارچ

قارچ های خوراکی نیز انواع مختلفی دارد :
قارچ های گلخانه ای یا پرورشی  و قارچ های وحشی و خودرو
برخی از این قارچ های وحشی خودرو  درجه ی یک هستند که به آن ها قارچ زمینی یا بهشتی  می گویند
در طب اسلامی  قارچ زمینی را (الکماه) و قارچ بهشتی را (المن) می گویند.
در روایات شیعه  حدیثی به نقل از رسول اکرم آمده است.
که به این شرح است :الکماه المن و المن  من الجنه و ماوها شفاء للعین

قارچ خوراکی

قارچ خوراکی خاصی که از زیر زمین بالا می آید و می روید که این قارچ مزه ی ماهی سفید می دهد که برای درد چشم و زیاد شدن نور چشم بسیار توصیه شده و خیلی خوب است. که می گویند این قارچ که روی زمین است  از قارچی در بهشت نشات گرفته است.

قارچ در قرآن و روایات

خداوند  قارچ خوراکی خاص بهشتی را که همان ( المن ) است را برای بنی اسرائیل به زمین آورد و نیز به همراه آن گوشت کباب شده ی بلدرچین  فرستاد اما آن ها کفران نعمت کردند.
از نان های دیگر این قارچ  می توان به موارد زیر اشاره کرد:
نبات الرعد :  از آن جا که رویش این قارچ به خاطر رعد و برق است .
شحمه اللارض : ( پیه زمین ) در روایات و برخی کتب قدیمی  این عنوان آمده است.
قارچ پاقرقره : منطقه ی داور زن و مزینان  از این نام استفاده می کنند . در ماه های فصل بهار که رعد و برق می زند و بعد از آن آفتاب پدیدار می شود این قارچ  بیرون می زند.

(الکماه ) را هم می توان به صورت خام خورد و هم به صورت پخته مصرف کرد و بیشتر از 200 گرم برای هر فرد در طول روز نباید مصرف شود.
در بسیاری از کتب مهم ادیان  لغت ( المن ) را قارچ هوایی معنا کرده اند. یعنی قارچی که کلاهک دارد و دارای ساقه ای ضخیم است ( که شباهت بسیاری به قارچ دکمه ای که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد دارد )

در روایات و آیات  آمده است : نبات یتولد من تحت الارض لابذر له و لا عرق له و لا ورق له . لکنه ینفتح کالجواهر
به این معنا که :  نه دانه دارد، نه ریشه دارد ، نه برگ دارد و نه میوه دارد . ولی از زمین می روید مانند جواهری که از عمق زمین بالا می آید .

قارچ در طب اسلامی
قارچ در طب اسلامی

خواص قارچ

کسانی که  دچار بیماری قند خون یا دیابت هستند یا چربی خون دارند  می توانند از این ماده ی مفید استفاده کنند  و آن را در وعده های غذایی خود بگنجانند زیرا هیچ گونه قند و کلسترولی ندارد.

در ادامه ی روایات :
( حیث قال الکمئه من المن لانها تنبت فی الارض  بلا تعب ) که می گوید : نه مهندس کشاورزی می خواهد  و کار کشاورزی  بلکه باران می آید و خود زمین آن را می پروراند.

عن النبی ( ص ) قال :  الکماه من المن الذی انزل الله تعالی علی بنی اسرائیل و هی شفاء العین و العجوه التی هی من البرنی من الجنه و هی شفاء من السم
( الکماه ) یا همان قارچ خوراکی زمینی انولع درد های چشمی را درمان می کند و التهاب ملتهمه را از بین می برد.

قال رسول الله ( ص ) : الکماه من المن و المن من الجنه و ماوها شفاء العین

آمده است که آب قارچ خوراکی زمینی را در چشم بچکانید. این کار  نور چشم را زیاد می کند و ضد درد و التهاب چشم است.

قارچ در طب اسلامی
قارچ در طب اسلامی

قارچ درمانی

از ویژگی های این ماده ی غذایی خوراکی ، دارویی بودن آن است . برای استفاده از قارچ خوراکی برای بهبود دید چشم ،  ابتدا  یک قارچ خوراکی زمینی را خوب بشویید تا تمیز و پاک شود . سپس این قارچ را روی  یک پارچه ی نخی تمیز فشار دهید  و آب آن را بگیرید.

قارچ و سوی چشم

در مرحله ی بعد آن را در ظرف تمیزی  ریخته و  روی آتش با شعله ی خیلی ملایم  قرار دهید  تا ببندد . سپس  از این آب به دست آمده ( از الکماه یا قارچ خوراکی زمینی )  دو دهم گرم مشک  ( خیلی کم  ) اضافه کنید  سپس آن را در یمک ظرف تمیز و در دار مثل سرمه دان  بهداشتی بریزید  و برای درد های چشمی از آن استفاده کنید . ( مانند استفاده از سرمه )
هر زمانی هم که آب آن خشک شد کمی آب باران یا در صورت  عدم دسترسی آب تمیز  در آن ریخته تا دوباره مرطوب شود و بتوان  باز هم از آن استفاده کرد.

تمام ویژگی ها معرفی شده برای این قارچ خوراکی با توجه به شواهد و یکسان بودن ویژگی ها ، همان قارچ دکمه ای است.

به طور کلی در طب سنتی یاهمان طب اسلامی  در خصوص قارچ و خواص  و مضرات آن  مطالب بسیاری عنوان شده است که به طور خلاصه چند نکته ای را بیان خواهیم کرد :

از ویژگی های خیلی خوب و خواص قارچ می توان به این موارد اشاره کرد :

قارچ خوراکی و جوانی

مصرف قارچ به دلیل داشتن انواع ویتامین ها باعث روشن تر شدن پوست می شود و قرار دادن مقداری قارچ در برنامه ی غذایی روزانه باعث از بین رفتن لکه های روی پوست می شود و به دلیل این که قارچ  دارای مقادیر بالای آب است  ، پوست روشن تر می شود  و باعث رفع خشکی پوست می شود .  و مصرف مداوم  قارچ باعث جلوگیری از بروز آکنه روی پوست می شود. قارچ انواع اختلالات پوستی را درمان می کند.

قارچ به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها ی بی شمار دارای خواص ضد پیری است و مصرف مداوم و طبق برنامه  قارچ  ، به  دلیل جوان سازی پوست ، محافظت از مو و رشد موها  ، از پیری جلوگیری می کند و آن را به تعویق می اندازد. به طور کلی قارچ خاصیت جوان سازی دارد.

قارچ سرشار از ویتامین ها ، آهن ، کلسیم ، پتاسیم ، آنتی اکسیدان ها و انواع مواد معدنی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند . یکی از ویژگی های  فوق العاده  و منحصر به فرد قارچ خوراکی  که متخصصان و پزشکان بیشتر به این دلیل  توصیه می کنند که مردم قارچ را در برنامه ی غذایی خود قرار دهند ، تقویت سیستم ایمنی بدن است که برای بیمارانی که ضعف قوای بدنی مفید است .

قارچ خوراکی و رژیم

قارچ به دلیل  داشتن ویژگی دیر هضم بودن  ، داشتن رطوبت و عدم داشتن قند و کلسترول و مواد اضافی مضر برای افرادی که  درصدد کم کردم وزن ولاغری هستند مفید است زیرا دیر در معده هضم می شود  و باعث احساس سیری در فرد می شود  .

ودیگر این که  به دلیل همین ویژگی دیر هضم بودن  و احساس سیری بلند مدت برای افرادی که دارای فعالیت بدنی سنگین هستند بسیار مفید است.

قارچ در طب اسلامی
قارچ در طب اسلامی

ابهامات سردی قارچ

در یک سری منابع  گفته شده قارچ به دلیل داشتن مزاج سرد و تر نباید مصرف شود و یا خیلی کم مورد استفاده قرار گیرد.
اما حتی در صورت درست بودن این نکته هم  برای مردمی که در ایران زندگی می کنند صدق نمی کند. زیرا آب و هوای ایران گرم و خشک است و مصرف این ماده غذایی برای معده ی مردمی که در آب و هوای گرم زندگی می کنند مفید است و باعث معتدل شدن دمای بدن می شود.

در طب اسلامی قارچ برای قوای دید و بیماری های چشمی بسیار توصیه شده است.

4.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا