قارچ‌ های دارویی

آشنایی کامل با قارچ دندان خونی + آرایه شناسی

برای کسانی که عاشق چیزهای عجیب و غریب و غیرعادی هستند، قارچ های دندان خونی ( Hydnellum peckii ) یک موجود بسیار هیجان‌انگیز است. ظاهر عجیب و غریب آن شبیه یک فیلم ترسناک است؛ هرچند که با همین ظاهر وحشتناک، کاربردهای صنعتی و دارویی زیادی دارد. اما واقعا این قارچ چیست؟

آرایه ‌شناسی

  • فرمانرو: قارچ
  • دسته: قارچ های چتری
  • رده: کلاه قارچان
  • راسته: Thelephorales
  • تیره: Bankeraceae
  • سرده: Hydnellum
  • گونه: H. peckii
  • نام علمی: Hydnellum peckii

مترادف:

ظاهر ترسناک این قارچ نام‌ های زیادی به آن داده است از جمله دندان خونی، دندان شیطان، توت‌ فرنگی و خامه، و دندان قرمز!

  1. (Hydnum peckii (Banker) Sacc. (۱۹۲۵
  2. (Calodon peckii (Banker) Snell & E.A.Dick (۱۹۵۶

خصوصیات ظاهری قارچ دندان خونی

قارچ‌ خونی یا دندان خونی با نام علمی “Hydnellum peckii” شناخته‌ شده و غیر خوراکی، و در عین حال غیر سمی است. یک گوشت رنگ پریده با منافذ عمیق که مایع قرمز غلیظی از آن به بیرون تراوش می‌کند را تصور کنید! در پشت این ظاهر وحشتناک پایه‌ای با خارهای کوچک، اما بسیار تیز ظاهر می شود.

اسم این شکل قارچ، دندان خونی است، چون «دندانه‌هایی» دارد که از آن ماده غلیظی شبیه خون ترشح می‌شود. طعم آن بسیار تند و تلخ و بوی بسیار بدی دارد. البته این قارچها وقتی بالغ شوند، تبدیل به قارچ‌های قهوه‌ای نسبتاً ملایم تبدیل می‌شوند.

قارچی با ظاهر ترسناک اما مفید
قارچ دندان خونی، با کاربردهای دارویی، صنعتی و فناوری

محل رشد قارچ دندان خونی

آنها میکوریزا هستند، به این معنی که آنها یک رابطه همزیستی با گیاهان آوندی دارند. در چنین مواردی، قارچ دی اکسید کربن را از میزبان دریافت می‌کند و میزبان در عوض جذب مواد مغذی بهتری را دریافت خواهد کرد؛ زیرا قارچ اسیدهای آمینه و مواد معدنی را به اشکال قابل استفاده تبدیل می‌نماید.

این قارچ‌ها پر از میسلیوم هستند که در سراسر کف جنگل‌های مخروطی به ویژه در میان خزه‌ها و درختان برگ سوزنی پخش می‌شوند. به نظر می‌رسد که مایع شبیه خونریزی، نوعی شیره است که با جذب بیش از حد آب از طریق قارچ خارج می‌شود.

ارتفاع آنها می‌تواند به ارتفاع ۱۰ سانتی متر برسد و در آمریکای شمالی، اروپا و اخیراً در ایران و کره پیدا می‌شود. البته این گونه قارچها، ظاهرا به دلیل نیتروژن اضافی موجود در خاک و آلاینده‌ها، در معرض نابودی است

خواص دارویی قارچ دندان خونی
خواص دارویی قارچ دندان خونی

خواص قارچ دندان خونی

مایع قرمز خونی‌ رنگ این قارچ، دارای رنگ‌ دانه‌ای است که حاوی آترومنتین است که شبیه هپارین، خواص ضد انعقاد خون دارد. به علاوه خواص ضد باکتریایی آن نیز گزارش شده است. اسید تلفوریک یکی دیگر از مواد شیمیایی موجود در قارچ است که ممکن است در درمان بیماری آلزایمر کاربرد داشته باشد.

یکی از کاربردهای اصلی این قارچ در حالت خشک شده، در نساجی است که برای تولید رنگ بژ به کار می‌رود؛ به علاوه در هنگام ترکیب با زاج یا آهن نیز می‌تواند طیفی از رنگهای آبی یا سبز را تولید می‌کند.

 

بنابراین از ظاهر این قارچ نترسید! این قارچ به نظر می‌رسد کاربردهای فراوانی برای حل معماهای پزشکی و فناوری داشته باشد.

برای آشنایی بیشتر با قارچ های دارویی، هاگ را دنبال کنید.
3.6/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا