قارچ های خوراکی

قارچ رامیلا

به گزارش روابط عمومی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی ، دکتر صمد جمالی عضو هیات علمی گروه گیاه پزشکی دانشگاه رازی موفق به کشف گونه جدید قارچی به نام رامیلا شد.

دکتر جمالی عنوان داشت: بنده از سال ۱۳۸۰ کار شناسایی و فایلوژنی قارچ‌ها را در ایران شروع کردم و تاکنون نزدیک به ۱۰۰ گونه قارچی جدید برای فلور قارچی ایران گزارش نموده ام.

ایشان با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین راسته‌های قارچی در آسکومیست‌ها راسته Pezizales است که تاکسونومی بسیاری از آرایههای آن هنوز در پرده ابهام است، گفت: در این راسته خانوادههای مختلفی وجود دارد که در دو تا از خانوادههای آن از جمله Tuberaceae و Pezizaceae قارچهایی وجود دارد که ارزش اقتصادی بالایی دارند و خیلی از افراد محلی هم با تعدادی از این قارچها که به اصطلاح دنبل نامیده می شود و بعضی هم دنبلان میگویند، آشنایی دارند.

در ادامه وی افزود: این قارچها از کیلویی ۱۰۰ هزار تومان تا بیش از دومیلیون تومان بسته به جنس و نوع قارچ ها فروش دارند و با توجه به اینکه  از ارزش اقتصادی بالایی برخوردارند تنها از مراتع و دامنه کوه ها در فصل بهار توسط مردم محلی جمع آوری و مصرف می شوند و هنوز پرورش این قارچها به صورت تجاری در ایران انجام نشده است.

دکتر جمالی با بیان اینکه این قارچها تشکیل مایکوریز با تعدادی از گیاهان می دهند، ابراز کرد: شناخت این گیاهان و بررسی شرایط مناسب برای ایجاد میکوریز جهت تجاری سازی نیاز به تحقیقات بیشتر دارد، هر چند از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ بنده گامهای اولیه برای تجاری سازی تعدادی از گونههای مهم این محصولات ارزشمند برداشتهام و در حال حاضر دانشجویان کارشناسی ارشد اینجانب در حال تحقیق برای تکمیل این پروژه بلند مدت هستند.

عضو هیات علمی گروه گیاهپزشکی دانشگاه رازی خاطرنشان کرد: گونه جدیدی که برای ایران گزارش شد قارچی است از خانواده  Pyronemataceae و جنس Geopora (قارچهای فنجانی) که وضعیت تاکسونومیکی، زیستگاه، میزبانهای همزیست و ترکیبات شیمیایی آن در دنیا هنوز مورد سوال می باشد.

عضو هیات علمی گروه گیاهپزشکی دانشگاه رازی بیان داشت: این قارچ بر اساس اسم دخترشان که در جریان یافتن این نمونه قارچ ایشان را همراهی کرده نامگذاری شده است. این نام در پایگاه اطلاعاتی MycoBank یا بانک قارچ شناسی که یک پایگاه داده آنلاین برای مستندسازی نام و ترکیبهای جدید قارچ شناسی است توسط (Centraalbureau voor Schimmelcultures ( مرکز تنوع زیستی قارچی در اوترخت اداره می شود با شماره MB۸۳۴۷۶۹  ثبت شده است. همچنین نمونه تیپ این گونه جدید یا هولوتایپ به شماره IRAN ۱۷۷۱۰F در کلکسیون موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور نگهداری می شود. ایزوتایپ و سین تایپ ها در کلکسیون شخصی نگهداری می شود. ناحیه ژنی مورد بررسی برای هولوتایپ به شماره MT۱۰۸۹۳۰ در  GenBank   ثبت شده است.

دکتر جمالی اظهار داشت: لازم به ذکر است غالب گونههای این قارچ که تا کنون از دنیا گزارش شدهاند همراه با درختان یافت می شوند، اما این گونه جدید همراه با گونه های گیاهی یکساله (گل آفتاب) یافت شد که مطمنا در تحقیقات بعدی به روابط صحیح فیلوژنتیکی گونه های این جنس کمک شایانی خواهد کرد.

در پایان وی افزود: برخود لازم میدانم از همکاران در گروه گیاهپزشکی که از هیچ حمایتی دریغ ندارند و از مدیر گروه آقای دکتر شریفی یار و یاور بنده و ریاست پردیس کشاورزی جناب آقای دکتر بهشتی تشکر و قدردانی می کنم  چرا که همواره در ارزشگذاری فعالیتهای پژوهشی پیشقدم هستند.

با قارچ های خوراکی در هاگ آشنا شوید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا