اخبار عمومی و گزارش

قارچ زغالی جنگل های خراسان شمالی مهار شد

کانون بیماری زغالی بلوط در خراسان شمالی گزارش شده است

به گزراش خبرگزرای هاگ به نقل از ایرنا آفت قارچ زغالی که بخشی از جنگل های مانه و سملقان فراگرفته بود با عملیات مکانیکی که از ۲ سال قبل آغاز شده و همچنان ادامه دارد، مهار و از حالت بحرانی خارج شد.

رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی، شنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون جنگل های خراسان شمالی از حالت بحران این بیماری خارج شده و بیماری در استان با قطع درختان آفت زده و سوزاندن آنها، به کنترل درآمده است.
حسن ایزانلو افزود: البته این بیماری را نمی توان به طور کامل ریشه کن کرد اما با کنترل دایمی می توان از گسترش آن جلوگیری کرد.

وی اظهار داشت: این بیماری قارچی نخستین بار در سال ۸۹ تا ۹۰ در جنگل های گلستان و بر روی گونه های شاه بلوط مشاهده شد که با پژمردگی شاخ و برگ درختان و خروج شیرابه های سیاهرنگ از داخل تنه درخت همراه است و به مرور شیرابه افزایش یافته و حالت زغالی شکل برروی تنه و سیاه شدن در زیر پوست درخت نمایان می شود.
وی افزود: این قارچ بعضا باعث خشکیدگی گونه های درختی چون گلابی، زالزالک و ارژن هم شده اما چون بیشتر بر روی درختان بلوط مشاهده شده، به بیماری زغالی بلوط موسوم شده است.

ایزانلو اظهار داشت: در چند سال اخیر در استان خراسان شمالی، بروز این آفت در جنگل هالی بلوط شهرستان مانه و سملقان نیز مشاهده شده که خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته از حالت بحرانی خارج و هم اکنون در کنترل است.

خردادماه سال ۹۷ اعلام شد که ۶۰۰ هکتار از جنگل های هیرکانی شهرستان مانه و سملقان، به بیماری قارچ زغالی بلوط آلوده شده است.
کانون بیماری زغالی بلوط در خراسان شمالی در جنگل های هیرکانی مانه و سملقان گزارش شده و کارشناسان اعلام کرده اند که کاهش بارش برف و باران، افت آب های زیرزمینی، خشک شدن چشمه های جنگلی و افزایش نسبی دما موجب افزایش تنش در حیات جنگل و مستعد شدن زمینه برای شیوع این بیماری شده است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا