خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

قارچ سرخ کرده ممنوع! قارچ کبابی بخورید

بهترین راه برای مصرف قارچ ها به منظور دریافت مواد مغذی بیشتر

قارچ کبابی بخورید! قارچ ها منبع خوبی از فیبر و ویتامین‌ها هستند، اما پژوهش‌ها نشان می‌دهد که روش پختن آنها بر ارزش غذایی کلی آنها تأثیر می گذارد. تحقیقات نشان داده که بهترین روش برای حفظ خواص آنتی‌اکسیدانی آن‌ها، قارچ کبابی یا پخت در مایکروویو است. کباب کردن قارچ باعث حفظ فواید قارچ می شود. فواید قارچ کبابی بسیار است.

طبق این پژوهش، قارچ‌ها منبع عالی فیبر و پروتئین هستند و کالری و چربی بسیار اندکی دارند. علاوه بر این، دارای مقادیر کمی ویتامین B1، B2، B12، C، D  و E و همچنین مقداری روی و سلنیوم می‌باشند. به همین دلیل می‌توانند به خوبی به مبارزه با سرطان کمک کنند و یا سیستم ایمنی بدن را تقویت نمایند؛ حتی خوردن قارچ ممکن است به کاهش زمان مورد نیاز برای بهبودی از بیماریهای آنفولانزا، سرماخوردگی و حتی شیوع تبخال کمک کند.

تحقیقاتی که به صورت آنلاین در مجله بین المللی علوم غذایی و تغذیه منتشر  شده نشان می‌دهد که روش پخت بر میزان خواص قارچ بسیار موثر است. دانشمندان برای نشان دادن این اثر، چهار نوع قارچ رایج – قارچ دکمه ای سفید، شیتاکه، قارچ صدفی و شاه صدف قارچ  را – آب پز، مایکروویو، کبابی و سرخ کردند. سپس هر دو نمونه خام و پخته را برای تجزیه و تحلیل در آزمایشگاه منجمد و خشک نمودند.

یافته های آنها نشان داد که سرخ کردن باعث افزایش تعداد چربی و کالری قارچ شده، اما محتوای غذایی قارچ را کاهش داده است. به علاوه جوشاندن فعالیت بتاگلوکان را در نمونه‌های قارچ افزایش داد، اما فعالیت آنتی اکسیدانی را کمتر کرد. اما قارچ های مایکروویو و کبابی دارای بالاترین سطح آنتی اکسیدان بودند.

زمانی که قارچ‌ها با مایکروویو یا گریل پخته می‌شدند، محتوای پلی فنل و فعالیت آنتی اکسیدانی آنها به طور قابل توجهی افزایش می یابد و هیچ کاهش قابل توجهی در ارزش غذایی قارچ‌های پخته شده وجود ندارد. اما بررسی نمونه‌های سرخ کردنی و جوشاندن نشان داده که این روشها باعث کاهش شدید پروتئین‌ها و ترکیبات آنتی‌اکسیدان می‌شوند.

علاوه بر این، اگر کباب کردن با کمی روغن مفید، به خصوص روغن زیتون، همراه باشد؛ به افزایش بیشتر ارزش غذایی قارچ کمک می‌کند، در عین حال تنها چند کالری به آن اضافه می‌کند. قارچ کبابی بخورید!

به این ترتیب بهترین روش پخت قارچها ، کباب کردن یا پختن آنها در مایکروویو است که بالاترین میزان مواد مغذی را در خود حفظ می‌کنند. در واقع، این روش های پخت منجر به افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی آنها می‌شود، در حالی که سرخ کردن و جوشاندن قارچ باعث از دست رفتن میزان قابل توجهی از ارزش غذایی قارچ‌ها خواهد شد.

3.8/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا