انواع قارچ سمی و نحوه تشخیص

قارچ سمی انگشتان مرده

اگر قارچ انگشتان مرده را بخوریم، زنده میمانیم؟

اگر قارچ سمی انگشتان مرده را به دهان ببرید، در ابتدا یک طعم شیرین را در دهان حس می‌کنید و بعد موجی از طراوت و شادابی در دهانتان، شما را به وجد می‌آورد. اما این فقط یک اغوای اولیه است. این قارچ ترسناک با طعم خاص خود، می‌تواند به سرعت شما را به خواب ابدی فرو ببرد و به کام مرگ بکشاند.

این قارچ عجیب و غریب، گونه‌های مختلفی دارد که درجه سمی بودن آنها متغیر است. حتی بعضی از انواع قارچ سمی انگشتان مرده را می‌شود خورد. لپچا، مردم بومی سیکیم، قرن‌ها است که از خوردن یک نوع کمیاب آن، لذت می برند؛ و در بعضی از مناطق چین، نپال، شمال شرقی هند (سیکیم)، بوتان و میانمار، گونه خاصی از قارچ انگشتان مرده، بسیار محبوب است.

قارچ سمی انگشتان مرده در ارتفاعات بین 900 تا 3600 متر از سطح دریا رشد می‌کند، و به همین دلیل در برابر سرما مقاوم است و گاهی اوقات از آن به عنوان یک گیاه زینتی در آپارتمان استفاده می‌کنند. آنها دارای گل‌های زرد متمایل به سبز  Decaisnea  با قطر  ۳ تا ۶ سانتی‌متر هستند که گل‌های نر و ماده مجزا می‌باشند. اما آنچه آنها را ترسناک کرده گل‌های دومی هستند که باعث ایجاد میوه‌های آبی رنگ و شبیه انگشت می‌شوند. میوه آنها در هنگام لمس نرم است، اما پوستی شبیه به پوست انسان مرده و حالتی وهم‌آور دارد که واقعاً شبیه انگشت سرد و بیجان یک انسان است.

قارچ انگشتان مرده
قارچ سمی انگشتان مرده

میوه های  آن معمولا در خوشه‌های سه تایی تولید می‌شوند. به طور معمول شما انتظار یک میوه را برای هر گل دارید، اما در این قارچ، هر گل ماده دارای سه برچه مجزا است که از یکدیگر آزادند و پس از گرده‌افشانی موفقیت‌آمیز، هر یک به میوه‌ای برای خود تبدیل می‌شود.

زمان میوه دادن آن جلب است. تقریباً انگار یک زیپ باز می‌شود و میوه‌ها به راحتی در امتداد یک خط مستقیم تقسیم می‌شوند تا خمیر ژلاتینی شفاف خود را نمایان کنند که در آن تعداد زیادی دانه سیاه مسطح در دو ردیف جاسازی شده است.این خمیر مزه‌ای شیرین شبیه خربزه یا خیار را دارد که مورد علاقه بومیان است. در داخل دانه‌ها بذرهای جنین بسیار کوچکی وجود دارد و در بافت آن (اندوسپرم) مواد مغذی فراوانی جاسازی شده که جنین در طول جوانه‌زنی از آن تغذیه می‌کند. این دانه‌ها در حدود 1 سانتی متر طول و حدود 3-4 میلی متر ضخامت دارد.

آیا با خوردن قارچ انگشتان مرده زنده می‌مانیم؟
آیا با خوردن قارچ انگشتان مرده زنده می‌مانیم؟

هنوز معلوم نیست که کدام حیوانات از این قارچ عجیب و غریب تغذیه می‌کنند، زیرا برای اکثر پرندگان اندازه میوه آن بیش از حد بزرگ است. نوشته‌ها حاکی از آن است که در چین، میمونهای پوزه دار این قارچ را در لیست خوراکیهای مورد علاقه خود گنجانده‌اند؛ اما هنوز اطلاعات در این باره بسیار کم است. به نظر میرسد حیوانات نیز از خوردن آن اجتناب میکنند.

به هر حال خوردن این قارچ خطرناک است. تشخیص این که کدام گونه از آن خطرات سمی کمتری دارد راحت نیست. بعضی از انواع آن به شدت کشنده است. مثلا Oenanthe crocata، با نام رایج “Hemlock Water-Dropwort” میتواند به سرعت به مرگ منجر شود.

در غرب بریتانیا گونه‌ای از این نوع قارچ باعث مرگ بسیاری از کارگران مزارع شده، حتی دست زدن به آن هم کار خطرناکی است و افراد را دچار مسمویت شدید می‌کند. متاسفانه پادزهری برای آن وجود ندارد، و در صورت ابتلا به مسمویت ممکن است دیگر کسی نتواند برای شما کاری انجام دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود تحت هیچ شرایطی حتی هوس امتحان کردن آن نیز به ذهنتان خطور نکند.

با قارچ های سمی در هاگ آشنا شوید.
5/5 - (3 امتیاز)

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا