انواع قارچ سمی و نحوه تشخیص

آشنایی کامل با قارچ شاخک هشت پا

 

در پست حاضر، با دو ویدئو (تایم لپس) جذاب از قارچ شاخک هشت پا در خدمت شما هستیم.

آرایه‌شناسی

  • فرمانرو: قارچ
  • شاخه: قارچ های چتری
  • رده: کلاه قارچ ها
  • نام علمی: Phallomycetidae
  • مترادف: گندو، دندان گرگ، تخم شیطان، دختر جوان مستور

قارچ شاخک هشت پا از خانواده بزرگ Phalus ها به شمارمی رود و دکتر Junius هلندی، قرن شانزدهم، این نام را انتخاب کرده است. در آن زمان مردم معتقد بودند که این قارچ دارای توانایی‌های فریبنده است و بخشی از جادویی باستانی موسوم به تخم شیطان است. تخم ای که قارچ از آن خارج می‌شود با یک طناب نسبتاً قوسی به میسیلیوم متصل است.

در اروپا بسیار راجع بوده و به‌سرعت رشد می‌کند و گاهی به ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر در نیمی از روز می‌رسد. نکته بسیار جالب این قارچ آن است که در مناطق استوایی گونه بسیار خاصی از آن دیده می‌شود به نام Dictyophora Indusiata که ساکنان استرالیا به آن دختر جوان مستور می‌گویند.

در زمان تولد بسان تخم‌مرغ، شبیه یک کره مقاوم و ژلاتینه است. در زمان بلوغ بوی وحشتناکی شبیه اجساد و یا بویی شبیه کلم فاسد دارد. این ویژگی منحصربه‌فرد پروانه‌ها و زنبورها را دفع می‌کند و در عوض جذب‌کننده حشراتی مانند مگس است.

در فاز تولیدمثلی بوی بد ولی جذاب آن برای حشرات به کمک آن می‌آید. هاگ‌های سبز و لزج مانند، طی مکانیسمی شگرف به پاهای مگس‌ها می‌چسبند و کار انتقال آنها به مناطق قابل رشد مناسب، مانند گل‌ولای جنگل‌ها انجام می‌شود.

آشنایی کامل با قارچ شاخک هشت پا

شکل ظاهری قارچ شاخک هشت پا

اندازه کلاهک یک تا سه سانتی‌متر است. قسمت بالایی این قارچ، به‌طور کام تحت پوشش ماده‌ای سبزرنگ و نیز اسپور هاست؛ که به‌سرعت ناپدید می‌شوند و سطح سرخ‌ رنگی را باقی می‌گذارند.

اندازه پا ۸ تا ۱۲ سانتی‌متر طول و قطر ۵ تا ۱۰ میلی‌متر است. به رنگ صورتی کدر، بسیار بلند و باریک، شکننده و توخالی. این قارچ بسیار ظریف است و اغلب به‌صورت خم یا مایل، خردشده و یا خوابیده بر سطح زمین دیده می‌شود. گوشت این قارچ به‌صورت زردرنگ، متخلخل و ژلاتین مانند، همراه با بویی ناخوشایند مشاهده می‌شود.

محل رشد

در فصل‌های تابستان و پاییز، و به‌صورت گروهی و یا تنها، در جنگل‌های پر برگ و همچنین در باغ‌هایی با انبوهی از گل‌های رز می‌روید. همچنین گاهی موارد بر روی درختان مو نیز دیده می‌شود. این قارچ اسرار آمیز اغلب با چوب‌های فاسد و یا ریشه‌های خاکی و انگلی در جنگل‌ها همراه است.

مشاهدات

قارچ شاخک هشت پا به دلیل بوی نامطبوعی که دارد، قابل‌خوردن نیست. اما درواقع می‌تواند قابل‌مصرف هم باشد. به‌طور مثال زمانی که هنوز به‌صورت تخم است، به مرحله جنینی رسیده است و شبیه بادام بارنگی سفید است، می‌توان آن را مصرف کرد. که مزه قابل قبولی شبیه فندق خام و تربچه دارد.

تصاویر قارچ شاخک هشت پا

با قارچ های سمی در هاگ آشنا شوید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا