قارچ‌ های دارویی

قارچ شاخ گوزن یا هوکایدو ریشی

تفاوت قارچ گانودرما با قارچ شاخ گوزنی (هوکایدو ریشی)

قارچ شاخ گوزن یکی از گونه های کمیاب و گرانبهای قارچ ریشی (قارچ گانودرما) با نام علمی Ganoderma Amboinense که متعلق به خانواده Basidiomycetes Polyporaceae می باشد و به هوکایدو ریشی نیز مشهور است. این نام از جنگل های واقع در جزیره هوکایدو ژاپن که زیستگاه بومی این قارچ دارویی ارزشمند است، آمده است؛ در این جنگل ها قارچ شاخ گوزن که مانند دیگر قارچ های خانواده گانودرما، قارچی چوبرس است بر روی تنه درختان آلوی چینی یا زردآلوی ژاپنی (Prunus mume) و چوب های در حال پوسیدن این درختان رشد می کند. البته امروزه قارچ فوق را مانند قارچ گانودرما(ریشی) در سالنهای مخصوص پرورش می دهند.

در حالت معمول ریشی یا گانودرما شکلی چتری به خود می گیرد اما در شرایط محیطی خاص، بسته به میزان نور، دما، رطوبت و عوامل دیگر، شکل ریشی به طور قابل توجهی تغییر می کند و گاهی اوقات شکل چتر خود را از دست می دهد و شکل شاخ گوزن را به خود می گیرد. این گونه قارچ ریشی پدید آمده بسیار کمیاب است و در مقابل قارچ گانودرمای معمولی خواص بیشتری دارد.

تفاوت قارچ شاخ گوزن با قارچ گانودرما:

قارچ شاخ گوزن یا هوکایدو ریشی در مقایسه با قارچ گانودرما معمولی خواص بیشتری دارد زیرا به دلیل شرایط خاص محیطی در هنگام رشد، هاگ را آزاد نمی کند و تمام مواد فعال (پلی ساکاریدها و تری ترپن ها) را در بدنه خود قارچ حفظ می کند. در نتیجه در مقایسه با گانودرمای معمولی:

  • آنتی اکسیدان آن ۷ برابر بیشتر است
  • تری ترپن هایآن از گانودرمای معمولی 15 برابر بیشتر است
  • 20 برابر پلی ساکارید آن بیشتر از قارچ ریشی معمولی می باشد
  • قارچ ریشی شکل شاخ گوزن، در مقایسه با قارچ Reishi معمولی حاوی 2 تا 60 برابر بیشتر محتوای بتا گلوکان است.

Ganoderma Amboinense شاخ گوزن بسیار موثر است، زیرا در هنگام رشد، هاگ را آزاد نمی کند. تمام مواد فعال (پلی ساکاریدها و تری ترپن ها) را در بدن میوه حفظ می کند.

قارچ گانودرما و قارچ شاخ گوزن

خواص قارچ گانودرمای شاخ گوزنی:

در میان قارچ های خانواده ریشی، قارچ ریشی قرمز دارای بالاترین خواص و فواید می باشد؛ این قارچ نیز از خانواده قارچ ریشی قرمز است با این تفاوت که خواص آن به دلیل شرایط خاصی که باعث به وجود آمدن شکل شاخ گوزنی آن میشود بسیار بیشتر است!

از جمله خواص این قارچ ارزشمند می توان به خاصیت ضدسرطانی و ضد توموری به دلیل وجود آنتی اکسیدان و پلی ساکارید، اثرات آنتی بیوتیکی و ضد ویروس و باکتری، کنترل دیابت، درمان کبد چرب و التهابات کبد، بهبود فشار خون و جلوگیری از بسته شدن رگ ها، رفع یبوست، مبارزه با عفونت ها و قارچ ها و تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان بیماری های کلیوی، کمک به سوخت ساز بدن و کاهش وزن و تناسب اندام، درمان بی خوابی و … اشاره کرد.

گالری تصاویر:

در زیر تصاویری از نحوه کشت و مزرعه پرورت قارچ گانودرمای شاخ گوزنی را مشاهده می کنید.

مزرعه کشت قارچ گانودرما شاخ گوزن یا هوکایدو ریشی

برداشت قارچ گانودرما در مزرعه کشت قارچ

نحوه کشت قارچ گانودرمای شاخ گوزنی

نوشته شده توسط تیم تحریریه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

با قارچ های دارویی در هاگ آشنا شوید.
4.9/5 - (18 امتیاز)

‫2 دیدگاه ها

  1. کاش می گفتید از کجا میشه این قارچ را تهیه کرد و چطوری فرقش را با گانودرمای معمولی تشخیص بدیم چون اکثرا قارچا را بصورت پودر شده یا خورد و تکه شده میفروشن و نمیشه از شکلش تشخیص داد.

    1. با سلام ،

      گانودرما شاخ گوزنی در ایران در کلاردشت تولید میشه
      09363797018 خانم پروین
      آدرس اینستاگرام gonoshakh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا