قارچ‌ های دارویی

آشنایی کامل با قارچ شاه بولت

آشنایی کامل با قارچ شاه بولت، محل رویش این قارچ، ویژگی های ظاهری و … در این مقاله توضیح داده شده است.

نام انگلیسی: king bolete
پراکنش در ایران: تاکنون وجود این قارچ در جنگل‌های ارسباران در آذربایجان شرقی به اثبات رسیده است.
زمان رویش: پاییز

کلاهک قارچ شاه بولت

کلاهک گوشتی و درشت، در ابتدا نیم کروی تا محدب و در نهایت کاملاً صاف دیده می‌شود. قطر کلاهک ۲۰-۵ سانتی متر، به رنگ قهوه‌ای روشن تا قهوه‌ای آجری قرمز بوده و سطح آن معمولاً صاف بوده یا با چین خوردگی‌های ظریفی همراه است.

در نمونه‌های مسن‌تر ممکن است شکاف‌هایی در سطح کلاهک ایجاد شده و حالت موزاییکی ایجاد گردد. معمولاً کلاهک در حاشیه دارای رنگ روشن‌تری می‌باشد.

کلاهک در مراحل اولیه رشد، همچنین در شرایط آب و هوایی مرطوب، ظاهری کاملاً لزج و چسبناک به خود می‌گیرد.

لوله‌های زایا به شکل استوانه‌هایی با سطح مقطع گرد با قطر کم‌تر از یک میلی متر بوده و منافذ ریزو سطح منافذ سفید می‌باشد. لایه‌ی داخلی منافذ نیز هم رنگ سطح آن‌ها و سفید رنگ است.

پایه

پایه گوشتی و سفت، به طول ۱۵-۵ سانتی متر وبه قطر ۷-۲ سانتی متر، استوانه‌ای و بدون تورم در انتها یا چماقی شکل و با تورم در انتهای تحتانی می‌باشد. پایه معمولاً سفید بوده، اما به سمت راست ممکن است به قهوه‌ای روشن متمایل گردد.

اما در هر صورت، سطح پایه در نیمه‌ی بالایی، از پوشش شبکه‌ای هم رنگ پایه پوشیده شده است. بافت گوشتی قارچ نیز هم رنگ پایه و سفید رنگ بوده و هیچ تغییر رنگی در اثر برش یا خراش در آن ایجاد نمی‌گردد.

اسپورها

اسپورها با مشخصات خاص بازیدیوسپورهای جنس boletus بیضوی تا دوکی شکل (funsiform) هستند. سطح بازیدیوسپورها به طور مشخص صاف بوده و اندازه آن‌ها ۴-۸ * ۱۲-۱۸ میکرومتر می‌باشد.

رنگ بازیدیوسپورها زیر میکروسکوپ و درون آب مقطر، قهوه‌ای روشن و رنگ نقش اسپوری قارچ قهوه‌ای زیتونی تا قهوه‌ای می‌باشد.

بازیدیوم ها بیضوی تا گرزی شکل، به اندازه ۱۱-۹در ۴۵-۳۰ میکرومتر، با چهار استریگما، کیلوسیستیدیوم ها بیضوی و به اندازه‌ی ۱۵-۱۰ * ۳۵-۵۵ میکرومتر می‌باشند.

اخیراً لکتینی تحت عنوان (B.edulis Lectin) BEL با استفاده از کروماتوگرافی در ستون کیتین جداسازی و معرفی شده است.

این لکتین مانع تکثیر چند نوع سلول سرطانی شده و از لحاظ عملکردی مشابه لکتین قارچ خوراکی Agaricus bisporus است (Bovi et al. 2011).

با قارچ های دارویی در هاگ آشنا شوید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا