دانستنی‌ها درباره قارچقارچ و خانواده

قارچ شاه کلید امنیت غذایی

5 دلیل اصلی برای استفاده از قارچ‌ها برای حل مشکل امنیت غذایی

قارچ شاه کلید امنیت غذایی است. سال‌هاست که جامعه جهانی با نگرانی از بحران امنیت غذایی برای عموم مردم در اکثر کشورها، به دنبال راهکارهای برون‌رفت از این بحران می‌باشد که ترویج مصرف قارچ یکی از این راهکارهاست.

منظور از امنیت غذایی دسترسی به غذای سالم و کافی است که چالش روزافزون اکثر جوامع بشری در این قرن محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش 2020 سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، در حال حاضر 2 میلیارد نفر در سراسر جهان از ناامنی غذایی رنج می برند.

1.03 میلیارد از این افراد در آسیا، 675 میلیون در آفریقا، 205 میلیون در آمریکای لاتین و کارائیب، 88 میلیون در آمریکای شمالی و اروپا و 5.9 میلیون در اقیانوسیه زندگی می‌کنند.

پیش‌بینی می‌شود که تعداد افراد مبتلا به سوء تغذیه در جهان در سال 2030 از 840 میلیون نفر فراتر رود.

قارچ شاه کلید امنیت غذایی است. در سال 2019، وزارت کشاورزی ایالات متحده USDA  گزارش داد که 89.5 درصد از خانوارهای ایالات متحده از امنیت غذایی برخوردار بودند.

در حالی که 10.5 درصد باقی مانده در مقطعی از سال ناامن غذایی بودند و 4.1 درصد از امنیت غذایی بسیار پایین برخوردار بودند.

به گزارش USDA، نا امنی غذایی یک مشکل پیچیده است که از هر 9 آمریکایی 1 نفر را مبتلا کرده و تمامی ایالت‌های آمریکا دست به گریبان این ناامنی هستند.

امنیت غذایی چیست؟

غذا یکی از نیازهای حیاتی زندگی است، و هر فردی به غذا نیاز دارد تا انرژی لازم برای تمام فعالیت‌های حیاتی زندگی را فراهم کند.

به گفته کمیته امنیت غذایی جهانی CFS  سازمان ملل متحد، امنیت غذایی به این معناست که همه مردم در همه زمان‌ها دسترسی فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی به غذای کافی، ایمن و مغذی داشته باشند که اولویت‌ها و نیازهای غذایی آنها را برای داشتن یک زندگی فعال و سالم برآورده کند.

چرا بحران امنیت غذایی در جهان وجود دارد؟

امنیت غذایی در چهار سطح تعریف می‌شود که در هر یک از آنها نحوه دسترسی خانوارهای مختلف به غذای کافی توضیح می‌دهد. این سطوح عبارتند از:

  • محدوده امنیت غذایی بالا
  • محدوده امنیت غذایی حاشیه‌ای
  • محدوده امنیت غذایی پایین
  • محدوده امنیت غذایی بسیار پایین

به دلیل عواملی مانند جنگ، رشد جمعیت، بیابان‌زایی، شهرنشینی و شیوه‌های کشاورزی ضعیف، مردم قرن‌هاست که با مشکل سوء تغذیه و کمبود غذا دست و پنجه نرم می‌کنند.

امروزه این موضوع در کشورهای آفریقایی و برخی از بخش‌های آسیا تشدید شده است. انتظار می‌رود که به دلیل افزایش جنگ در آفریقا و خاورمیانه، بیابان‌زایی در جنوب صحرای آفریقا و سایر بخش‌ها، رشد سریع جمعیت در آفریقا و آسیا، شهرنشینی در اروپا و آمریکا، و شیوه‌های کشاورزی ضعیف در کشورهای جهان سوم، این وضعیت بدتر شود.

در این بین، پدیده کرونا  و همه‌گیر شدن COVID-19، مشکل ناامنی غذایی را در جهان تشدید کرد، به طوری که در چند سال گذشته بسیاری از خانواده‌ها نگران تمام شدن غذا بودند.

بر اساس گزارش سال 2020 توسط Global Hunger Index (شاخص جهانی گرسنگی)، حدود 690 میلیون نفر در جهان دچار سوء تغذیه هستند و چاد، تیمور شرقی و ماداگاسکار سطوح هشدار دهنده گرسنگی را نشان می‌دهند که احتمال می‌رود تحت تاثیر کرونا مشکل ناامنی غذایی حادتر نیز بشود.

مقابله با گرسنگی

اما نکته نگران‌کننده این است که گرسنگی در سراسر جهان هنوز در سطح متوسطی در نظر گرفته می‌شود! و در آینده، انتظار می‌رود این وضعیت بدتر شود و بدیهی است که مقابله با آن دشوارتر گردد.

میلیون‌ها، اگر نگوییم میلیاردها نفر، دچار سوءتغذیه، گرسنگی یا مرگ ناشی از عرضه ناکافی غذا شده و بدترین شرایط ناامنی غذایی را تجربه خواهند کرد. در این بین آفریقا و آسیا بیشترین آسیب را خواهند دید.

در حال حاضر آفریقا، صحرای جنوبی و آسیای جنوبی به ترتیب با اخذ 27.5و 26.0 امتیاز از شاخص جهانی گرسنگی در صدر سوء تغذیه قرار دارند.

بر اساس داده‌های منتشر شده در سال 2020 توسط دفتر مرجع جمعیت، جمعیت جهان حدود 7.8 میلیارد نفر برآورد شده که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 این رقم با بیش از 25 درصد افزایش به 9.9 میلیارد برسد.

به علاوه انتظار می‌رود که ۸۰ سال آینده این جمعیت به ۱۱.۲ میلیارد افزایش یابد که عمده آنها از هند و چین باشد. در حال حاضر جمعیت شهری تقریباً 50 درصد را تشکیل می‌دهد که تا سال 2050 به حدود دو سوم کل جمعیت افزایش می‌یابد.

بنابراین بحران امنیت غذایی بسیار شدیدتر از چیزی است که فکر می‌کنیم.

قارچ‌ها چیستند و چه کاربردی دارند؟

قارچ‌های خوراکی، پادشاهان زمین محسوب می‌شوند که گونه‌ای جدا از گیاهان و حیوانات هستند و تفاوت عمده آنها نحوه دریافت مواد مغی در آنهاست. قارچ‌های خوراکی، نوعی قارچ‌های گوشتی هستند که بدن میوه‌ای چترمانند دارند.

آنها به علت نداشتن کلروفیل، نمی‌توانند غذای خود را بسازند و از هاگ‌های میکروسکوپی به عنوان وسیله‌ای برای تولید مثل استفاده می‌کنند.

قارچ‌ها بیشتر در مناطق معتدل و گرمسیری یافت می‌شوند، و می‌توانند خوراکی یا غیرخوراکی باشند. قارچ‌های خوراکی عموما ارزش دارویی نیز دارند.

در حالی که قارچ‌های غیرخوراکی سمی هستند. ارزش غذایی قارچ‌ها بسته به گونه آنها متفاوت است. گاهی اوقات قارچها یک شبه ظاهر می‌شوند، اما در واقع روزها یا هفته‌ها طول می‌کشد تا یک قارچ رشد کند.

دلیل اینکه رشد قارچ معمولاً قابل توجه نیست، بیشتر این است که رشد آن در اغلب در زیر زمین اتفاق می‌افتد. بدن زیرزمینی قارچ به نام میسلیوم از رشته‌های مرطوب و نخ مانند تشکیل شده و هنگامی که شرایط رشد خوب باشد، گره‌های کوچکی از هیف‌ها را تشکیل می‌دهند.

با بزرگتر شدن آنها، هیف‌ها رشد کرده و به دو قسمت تبدیل می‌شوند که یکی کلاهک قارچ و دیگری ساقه است. هنگامی که پریموردیوم به اندازه کافی بزرگ شد، ساقه دراز می شود و کلاهک را به بالای سطح زمین فشار می‌دهد. با دراز شدن ساقه، کلاهک منبسط شده و کمی شکل یک چتر باز شده را به خود می‌گیرد.

قبل از کشف رنگ های مصنوعی، قارچ به عنوان منبع رنگ برای منسوجات استفاده می‌شد، زیرا کروموفورهای رنگ قارچ ترکیبات آلی هستند و رنگ‌های قوی و زنده تولید می‌کنند که می‌توان تمام رنگ‌های طیف را با رنگ‌های قارچی تولید کرد.

آیا از قارچ‌ها می‌توان برای امنیت غذایی استفاده کرد؟

پرورش قارچ می‌تواند نقش مهمی در حمایت از امنیت غذایی، تغذیه و دارو داشته باشد. از آنجایی که کشت قارچ نیازی به دسترسی به زمین ندارد، هم برای کشاورزان روستایی و هم برای شهرنشینان یک فعالیت مناسب و جذاب است.

آنها را می‌توان به صورت پاره وقت کشت کرد و نیاز به نگهداری کمی دارند. به علاوه دارای چندین نوبت کشت هستند و محصول فراوانی را می‌توان از یک فضای کوچک دریافت کرد.

قارچ‌ها چگونه می‌توانند کلید نجات امنیت غذایی باشند؟

پنج راه اصلی وجود دارد که از قارچ‌ها به عنوان ناجیان امنیت غذایی استفاده نمود.

قارچ به بهبود خاک برای کشاورزی کمک می‌کنند.

یکی از چالش‌های عمده ای که امنیت غذایی در کشورهای جهان سوم با آن مواجه است، هزینه بهبود مواد مغذی خاک برای کشاورزی است. مقدار زیادی پول برای خرید کود و سموم دفع آفات مورد نیاز است تا از عملکرد بالای آن اطمینان حاصل شود.

اما همان طور که می‌دانید قارچ‌های میکوریزی می‌توانند کیفیت غذایی و سلامت کلی محصولات را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند و در نتیجه عملکرد بالایی داشته باشند.

وقتی قارچ را در کنار سایر محصولات می کارید، کلنی‌های قارچ ها تکثیر می‌شوند. قارچ‌های خوراکی، با ریشه‌های ۹۰ تا ۹۵ درصد گیاهان در جهان ارتباط دارند و در آنجا به آنها کمک می‌کنند به گروهی از مواد مغذی مانند فسفر دستیابی پیدا کنند که ریشه‌های گیاه خودشان نمی‌توانند به دست آورند.

قارچ‌ها به راحتی می‌توانند آن را از خاک رس و سنگ یا با هضم مواد آلی محلول درآورند. بنابراین، کشاورزان برای تولید مقدار مشابه محصول، می‌توانند استفاده از کشت قارچ را جایگزین کود و آفت‌کش کنند.

یکی دیگر از راه‌هایی که قارچ ها باعث بهبود خاک می‌شوند، پوسیدگی باقی مانده‌های آن پس از برداشت است. ثابت شده که این بقایا، مواد افزودنی خوبی برای خاک هستند.

برخی از نهالستان‌ها کمپوست قارچ را به صورت تجاری می‌فروشند. بقایای آن، زمانی که پوسیده شود، به افزایش ظرفیت نگهداری آب و در دسترس بودن مواد مغذی خاک کمک می‌کند. بیشتر پرورش دهندگان قارچ از این باقی مانده‌ها استفاده نمی‌کنند، بنابراین به راحتی می‌توان آنها را حتی گاهی به رایگان تهیه کرد.

 

  آنها حاوی مقدار مناسبی از مواد مغذی غذایی هستند:

اگر به دنبال یک مولتی ویتامین کاملاً طبیعی هستید، مکمل ها را کنار بگذارید و از قارچ استفاده کنید. قارچ حاوی مقدار مناسبی از مواد مغذی مورد نیاز بدن است و شامل پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها، اسیدهای آمینه و مواد معدنی می‌باشد.

به طور متوسط ​​ارزش پروتئین قارچ دو برابر سیب‌زمینی و کلم، چهار برابر گوجه‌فرنگی و هویج و شش برابر پرتقال است. قارچ حاوی ویتامین‌های گروه B، از جمله اسید پانتوتنیک B5، نیاسینB3  و ریبوفلاوین B2، به علاوه مس و سلنیوم است؛ و همچنین مقدار قابل توجهی پروتئین، فیبر، پتاسیم، ویتامین D و کلسیم دارد و 90% آن را آب تشکیل می‌دهد.

مطالعات نشان داده که 53 ترکیب نیتروژن در یک سویه از قارچ خوراکی دکمه‌ای یافت می‌شود. این قارچ حاوی 206.27 میلی‌گرم ویتامین C در هر 100 میلی‌گرم از بدن میوه تازه است.

به علاوه از تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و آسکوربیک بالایی برخوردار است. کربوهیدرات تشکیل‌دهنده آن بین 3 تا 28 درصد متغیر بوده و دارای مواد معدنی بسیار بیشتر از گوشت و ماهی می‌باشد و تقریباً دو برابر بیشتر از سبزیجاتی است که اغلب استفاده می‌شود.

خواص قارچ خوراکی
خواص قارچ خوراکی

قارچ‌ها برای خوراک دام قابل استفاده هستند

پس از برداشت قارچ، ضایعات غنی از پروتئین و ویتامین آن می‌تواند به عنوان خوراک دام برای حیوانات مزرعه استفاده شود. بسیاری از مطالعات نشان داده که قارچ به عنوان غذای مرغ، ماهی، بره، گاو و سایر حیوانات مزرعه همگی از خوردن قارچ و میسلیوم قابل استفاده است.

محققان دریافته‌اند که حیوانات مزرعه با مصرف قارچ بهبود قابل توجهی در سلامت کلی، هضم و مقاومت در برابر بیماری نشان دادند.

هنگامی که قارچ دارویی کوردیپس به جوجه‌ها داده شود، برخی از ترکیبات دارویی موجود در قارچ نیز می تواند به تخم‌های حیوان منتقل می‌گردد که نشان‌دهنده تولید آینده بسیاری از محصولات دارویی جدید مبتنی بر تخم مرغ است.

 پرورش قارچ‌ به ارزانی و سهولت، با شهرنشینی سازگار است

امنیت غذایی را می‌توان با قارچ‌ها به دست آورد زیرا آنها ارزان بوده و رشدشان نیز آسان است. علاوه بر این، رشد آنها معمولا سریع است و می‌توان ظرف چند هفته برداشت را شروع کرد.

شهرنشینی تهدیدی برای پرورش قارچ نیست زیرا به فضای زیادی نیاز ندارد. عملا هر کسی می‌تواند در هر زمانی از سال قارچ پرورش دهد. تنها چیز مورد نیاز یک محیط مرطوب و فضایی در زیرزمین است.

اصولا برای پرورش قارچ به خاک نیازی نیست، زیرا آنها دانه ندارند و باید از هاگ برای کاشت آنها استفاده کرد.  هاگ ها به قدری ریز هستند که نمی‌توان تک‌تک هاگ‌ها را با چشم غیر مسلح دید.

شما حتی به خرید کود هم نیاز ندارید. برای پرورش قارچ، مواد زائدی مانند خاک اره، غلات، کاه، یا خرده چوب کفایت می‌کند.

قارچ‌ها جایگزین‌های مناسبی برای بسیاری از مواد دارویی هستند.

در کشورهای جنوب صحرای آفریقا و آسیا از محصولات غذایی برای اهداف دارویی استفاده می‌شود و قارچ می‌تواند جایگزین خوبی برای این کار باشد.

قارچ حاوی آنتی بادی‌ها و عوامل ضد سرطانی است که می‌توانند برای درمان استفاده شوند، همانطور که به طور مداوم برای هزاران سال به عنوان دارو تجویز شده‌اند.

آنها همچنین به عنوان یک جایگزین غذایی مناسب برای بیماران دیابتی و کم خون عمل می‌کنند، زیرا سطح کربوهیدرات آنها بسیار پایین است و محتوای اسید فولیک بالایی دارند.

به علاوه قارچ کالری کمی دارد و با خواص ضد باکتریایی می‌توانند به سلامت شما کمک کنند.

آنها کلسترول را کاهش داده، سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهند و در پیشگیری یا درمان بیماری پارکینسون، بیماری آلزایمر، فشار خون بالا و سرطان موثرند.

شما چه نقشی در ترویج قارچ به عنوان کلید نجات امنیت غذایی دارید؟

با وجود این که قارچ‌ها می‌توانند بخش مهمی از راه حل مشکل امنیت غذایی جهان باشند، هنوز راه زیادی تا افزایش آگاهی عمومی و ظرفیت‌سازی در مورد فواید قارچ در سراسر جهان وجود دارد.

هر یک از شما می‌توانید به ترویج و توسعه آن کمک کنید تا در جهان فردا جامعه شما گامی بیشتر از بقیه به پیش رود.

 

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا