قارچ های خوراکی

قارچ صدفی قهوه ای یا خرمائی

قارچ صدفی قهوه ای یا خرمائی Pleurotus Pulmonarius (Fr) Quelet، قارچ صدفی قهوه ای در فصل بهار و تابستان می روید و در جنگل های معتدل و نیمه گرمسیری  نواحی مرتفع روی برگ های سوزنی چون پسیا و نراد رشد و تکثیر می کند. این قارچ به نام های قارچ هندی یا قارچ خرما نامیده شده است. بومی هند و شرق ایالات متحده است و در جنوب ایران نیز به صورت پراکنده یافت می شود.

رنگ آن سفید مایل به خاکستری است. یک پوشش مجزا و یک حلقه پایدار برروی ساقه دارد. کلاهک آن قطری بین 5 تا 20 سانتی متر دارد. قطر اسپورها از 15 میکرومتر بزرگتر است.

این نوع قارچ صدفی پر کشت ترین گونه قارچ صدفی در در اروپا و آمریکای شمالی است و به صورت تجاری در نیوزلند کشت می شود. بازده بیولوژیک این قارچ بین 100 تا 200 درصد است. کشت این گونه شباهت زیادی به نحوه پرورش دیگر گونه های قارچ های صدفی است و با انتقال میسلیوم و اسپان به بسترهای پایه سلولزی انجام می شود.

قارچ صدفی خرمایی دارای 14 تا 27 درصد پروتئین، دو درصد چربی و 51 درصد کربوهیدرات در وزن خشک می باشد.

چندین مطالعه انجام شده بر روی حیوانات و در شرایط آزمایشگاهی نشان می دهد که قارچ صدفی قهوه ای و عصاره های آن ممکن است برای دامنه وسیعی از بیماری ها داروهای دارویی داشته باشند.

یک پلی ساکارید به نام β-D-Glucan از این قارچ صدفی حساسیت به درد را در موش کاهش می دهد، و می تواند یک پایه “جذاب” برای داروهای ضد درد جدید باشد. در یک مطالعه متفاوت روی موش ها ، یک گلوکان از قارچ صدفی قهوه ای خواص ضد التهابی و ضد درد قوی و یک عصاره متانولی قارچ صدفی قهوه ای به ترتیب فعالیت ضد التهابی و ضد توموری قابل مقایسه با داروهای مرجع استاندارد دیکلوفناک و سیس پلاتین را نشان داد.

یک مطالعه در سال 2010 نتیجه گرفت که عصاره های قارچ صدفی قهوه ای ممکن است سرعت تکثیر سلول های سرطانی را با سطح بالایی از گالکتین کاهش دهد که مستقیماً با پیشرفت و گسترش سرطان ارتباط دارد. عصاره های آن که به رژیم غذایی موش ها منجر به تأخیر در سرطان می شود ، نشان می دهد که این عصاره ها ممکن است به عنوان کمکی برای درمان سرطان مفید باشند.

در تحقیقات به دست آمده که عصاره خوراکی قارچ صدفی قهوه ای دارای اثر ضد قند خون قابل توجهی است ، پیشرفت دیابت را متوقف  شده و مرگ و میر موش های دیابتی ناشی از آلوکسان را تقریباً 50٪ کاهش میابد. این اثر هم افزایی با داروی ضد دیابت گلی بن کلامید را نشان می دهد و از امکان درمان ترکیبی موثر گلی بن کلامید و P. pulmonarius برای دیابت پشتیبانی می کند.

قارچ صدفی قهوه ای ممکن است با مهار ترشح هیستامین در درمان تب یونجه موثر باشد. قارچهای پودری شده هنگام تغذیه در موشهای حساس به آب، باعث کاهش قابل توجهی در عطسه و مالش بینی می شوند، اگرچه اثر آن به تدریج طی چند هفته افزایش می یابد.

عصاره های آن باعث کاهش کولیت حاد در مدل موش شدند ، که نشان می دهد استفاده بالینی احتمالی در درمان کولیت وجود دارد. در مطالعه ای دیگر نتیجه به دست آمده این بود که عصاره ها همچنین از ایجاد سرطان روده بزرگ مرتبط با کولیت در موش ها جلوگیری می کنند.

عصاره های این قارچ دارای خواص ضد میکروبی هستند و از نظر آزمایشگاهی فعالیت آنتی اکسیدانی از خود نشان می دهند.

برای آشنایی بیشتر با قارچ های خوراکی، هاگ را دنبال کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا