قارچ های خوراکی

قارچ صدفی گوشتخوار + کلیپ تایم لپس رشد

قارچ صدفی Pleurotus ostreatus

قارچ های صدفی به صورت خوشه‌های متراکم روی درختان مرده یا کنده‌ها در جهت افقی رشد می‌کند. آنها در آب و هوای نیمه گرمسیری و معتدل به خوبی رشد می کنند. بیشتر در چوب های در حال پوسیدگی یافت می شود و از (لیگنین) و (سلولز) چوب یا حتی از تنه درختان زنده تغذیه می کنند. این قارچ از طرفی با برگرداندن مواد آلی و معدنی چوب های مرده به دل طبیعت به تعادل طبیعت کمک می کنند و از طرفی وقتی روی درختان زنده رشد می کنند باعث آسیب رساندن به آنها می شوند از این رو در بعضی مناطق به عنوان قارچی نامطلوب طلقی میگردند.

قارچ های صدفی گوشتخوار هستند !!! آنها علاوه بر آب و مواد مغذی درون چوب ، کرم ها را به عنوان غذا مصرف می کند! آنها ممکن است مانند دیگر قارچ ها آرام و بی آزار به نظر آیند، اما قارچ‌ های صدفی رازی سیاه را در دل خود دارند!  درختانی که قارچ روی آن می‌روید، قتلگاه حشرات و مخصوصا کرم های کوچک است! کرم‌های کوچکی به نام نماتد (کرم قلاب دار یا لوله ای) به امید بدست آوردن غذایی راحت اغوا می‌شوند و به این قتلگاه دعوت می‌شوند اما توسط این قارچ‌ها سلاخی میشوند!

قارچ های صدفی از طریق هیفا (همان رشته‌های نخ مانندی که جثه قارچ را تشکیل می‌دهند) ماده شیمیایی آزاد می‌کنند که نماتدها (کرم ها) را به سمت خود جذب می‌کنند. به محض آنکه نماتد این رشته‌ها را لمس کند، قارچ سلاح خود را آشکار می‌کند. این سلاح یک برآمدگی آبنبات چوبی شکل چسبناک است که حاوی سمی است که طعمه نگون بخت را فلج می‌کند.

زمانی که نماتد فلج شد، قارچ ریسه‌های خود را به درون دهان موجود، که هنوز هم زنده است، می‌فرستد و در درون بدن نماتد پروتئین‌هایی آزاد می‌کند که باعث می‌شوند بدن او هضم شود! نظریه وجود دارد که نیتروژن موجود در این قارچ ها از نماتدها می باشد و این یکی از راه‌هایی است که قارچ صدفی نیتروژن به دست می‌آورد.

خصوصیات قارچ صدفی

گونه های مختلف این قارچ در شکل و رنگ های مختلف در طبیعت یافت می شوند که رنگ آن از خاکستری روشن تا قهوه‌ای تیره متغیر است و هرکدام خواص و طعم متفاوتی دارند. نام علمی آن پلوروتوس (Pleurotus Ostreatus) می باشد ولی در کشورها و فرهنگ های مختلف اسامس گوناگونی دارد؛ در ژاپن به این قارچها (قارچ تخت) در اروپا (صدف) و در کشورهای لاتین آن را (گوش) می نامند.

برخی از گونه های معروف آن عبارتند از:

  • قارچ صدفی سلطنتی (قارچ استپی سفید – ارنگی – ارینجی)
  • قارچ صدفی ریوی (راش)
  • قارچ صدف پاییزی (توسکا – خوک بید)
  • قارچ صدف لیمو (ایلماک)
قارچ صدفی - قارچ صدف
قارچ صدفی – قارچ صدف

خواص غذایی و دارویی

قرن ها مصرف این قارچ به آسیای شرقی و مخصوصا چین محدود بود و استفاده گسترده از آن در دنیا اولین بار از آلمان و از زمان جنگ جهانی اول شروع شد تا به مرور دیگر کشورهای اروپایی و جهان با آن آشنا و از خواص آن آگاهی یافتند.

این قارچ منبع غنی از پروتئین و ویتامین های گروه B است. این قارچ ها به عنوان منبع آهن نیز بسیار بهتر از گوشت قرمز یا مرغ هستند. علاوه بر این قارچ های صدفی ویتامین D بدن را نیز تأمین می کنند که برای سلامتی استخوان ضروری است. تحقیقات نشان داده است که قارچ صدف دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قابل توجهی است. آنها حاوی ارگوتیونئین هستند ، آنتی اکسیدانی منحصر به فرد که به طور انحصاری توسط قارچ تولید می شود.

روش تغیه قارچ صدفی از کرم ها الهام بخش تحقیقات دانشمندان برای مبارزه با سرطان و دیگر بیماری‌ها می باشد. پروتئین که قارچ صدفی از آن برای هضم نماتد استفاه می‌کند از نظر دانشمندان پروتئینی شگفت انگیز است. پروتئین پلئروتولیسین از گروه پروتئین‌های محلول در آب است که می‌توانند در غشا سلولی حفره ایجاد کنند. هر دانه از مولکول‌ها مانند یکی از آجرهای لگو رفتار می‌کنند و در دسته‌های ۱۳ تایی بر روی سطح سلول مورد نظر به هم می‌پیوندند. زمانی که به طور کامل دور سلول حلقه زدند، هر مولکول غشای زیر خود را حل می‌کند و حفره‌های کوچک نانوسکوپی در غشا به وجود می‌آورد. اگر ایجاد حفره به طور مستقیم سلول را نکشد، دیگر ملکول های سمی به داخل سلول سرازیر می‌شوند و کار را تمام می‌کنند.

از این روش می توان برای از بین بردن سلول های سرطانی نیز استفاده نمود. تحقیقات نشان داده است که عصاره قارچ فوق خاصیت ضد سرطانی دارد و قادر به تحریک سیستم ایمنی بدن است و از رشد تومورهای بدخیم در بافت غدد پستانی یا روده بزرگ جلوگیری می کند و همچنین با فعال سازی سلولهای ایمنی به بدن در مقاومت در برابر فرایندهای سرطان کمک می کند.

خاصیت ضد باکتریایی قارچ فوق به اثبات رسیده است و اولین بار در سال 1950 دانشمندان به این خاصیت پی بردند. این اثر به دلیل وجود بنزالدهید که بخشی از قارچ است ، حاصل می شود. وجود این ماده در قارچ ها با بوی خاص انیسون مشخص می شود که یک آنتی بیوتیک مشتق شده از یک قارچ شناخته شده است که باعث از بین رفتن باکتری های سالمونلا و همچنین تضعیف باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس و اشریشیا کلی می شود.به طور کلی قارچ های صدفی به عنوان یک درمان طبیعی در برابر انگل ها عمل می کنند.

این قارچ برای مقابله با ویروس هپاتیت C نیز مفید دانسته شده است. در بدن انسان، کبد عملکرد مهم سم زدایی را برعهده دارد اما خود کبد نیز باید تمیز و تصفیه گردد. قارچ صدفی با موادی که در خود دارد به کارکرد بهتر این اندام کمک شایانی می کند و سبب از بین رفتن عوارض ناشی از مصرف الکل یا داروها بر روی کبد می شود.

در ویدیوی زیر می توانید تایم لپس رشد قارچ صدفی گوشتخوار را مشاهده فرمایید.

برای آشنایی بیشتر با قارچ های خوراکی، هاگ را دنبال کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا