انواع قارچ سمی و نحوه تشخیص

قارچ مورل تقلبی: سمی و کشنده

تفاوت قارچ مورل تقلبی با قارچ مورل‌های خوراکی

قارچ مورل تقلبی یا قارچ مغز  با نام علمی گیرومترا اسکولنتا (gyromitra esculenta)، یک قارچ سمی است که معمولا در فصل بهار می روید. شکل کلاهک قارچ‌ گیرومیترا (Gyromitra) چین‌ خوردگی‌هایی شبیه مغز  انسان دارد. به دلیل شباهت آن به قارچ مورل حقیقی (خوراکی) و سمی بودن آن، نام قارچ مورل تقلبی را به آن داده اند.

آرایه‌شناسی قارچ مورل تقلبی

  • فرمانرو: قارچ (Fungi)
  • شاخه: قارچ دیکاریا
  • رده: قارچ‌های کیسه‌ای (Ascomycota)
  • راسته: Pezizomycetina
  • تیره: Pezizomycetidae
  • سرده: Pezizales
  • گونه: Gyromitra
  • نام علمی: جیرومیترا (Gyromitra esculenta)
  • نام رایج: مورل تقلبی – قارچ مغز – false morel
  • شروع/ پایان فصل: مارس/ می
  • میانگین ارتفاع قارچ (CM): 5-10
  • میانگین عرض کلاهک (CM): 4-14

مشخصات عمومی قارچ مورل تقلبی

به طور کلی مشخصات عمومی قارچ‌ مورل تقلبی را می‌توان چنین فهرست کرد:

  • کلاهک: کلاهک فنجانی شکل آن که به صورت یک چرخه‌ی نامنظم و پیچ‌خورده و به شدت چروکیده است، شکلی شبیه به پیچ و تاب‌های مغز انسان دارد. کلاهک در چند نقطه به ساقه اتصال دارد و چندین محفظه توخالی یا محفظه‌ای را در داخل تشکیل می‌دهد. طیف رنگی آن از قهوه‌ای نارنجی تا قهوه‌ای تیره دارد و گاهی به رنگ‌های مایل به قرمز یا بنفش هم دیده می‌شود.
  • ساقه: سفید یا زرد بسیار کم‌رنگ و اغلب کوتاه است، ممکن است شیاردار باشد ولی آجدار نباشد. و داخل شامل اتاقک‌های توخالی است.
  • گوشت: گوشت آن شکننده و به رنگ سفید کم رنگ تا کرم است و گاهی اوقات در کلاهک مایل به زرد می‌شود.
  • طعم/ بو: کمی شیرین. وقتی خام مصرف شود سمی است.
  • زیستگاه: در زیر درختان کاج، جنگل‌های برگ‌سوزنی و معمولا در خاک شنی غنی از بقایای چوبی.

این قارچ سمی، معمولاً در فصول بهار و اوایل تابستان، زیر درختان کاج‌ و در خاک‌های شنی که بقایای چوب و برگ درختان پوسیده در آن باشد، جوانه می‌زند. گونه‌های مختلف این قارچ در مناطق مختلفی از اروپا زندگی می‌کنند.

کلاهک آن شباهت زیادی به مغز انسان دارد و به رنگ‌های مختلف قرمز، شاه‌ بلوطی، ارغوانی، بنفش، قهوه‌ای طلایی و حتی سیاه  میباشد.اندازه کلاهک قارچ می‌تواند تا ۱۰ سانتیمتر بلندی و ۱۵ سانتیمتر پهنا پیدا کند. بلندی ساقه (پایه) سفید آن‌هم می‌تواند به ۶ سانتیمتر برسد.

تشخیص قارچ مورل تقلبی از قارچ مورل حقیقی
تشخیص قارچ مورل تقلبی از قارچ مورل حقیقی

روش تشخیص قارچ مورل تقلبی

اغلب این مورل‌ها با مورل‌های واقعی مانند مورل سیاه، مورل معمولی یا مورل زرد اشتباه گرفته می‌شوند. اما مورل‌های واقعی کلاهک‌های کاملاً توخالی دارند که در گودال‌ها و برجستگی‌هایی پوشیده شده‌اند و یک ساختار لانه زنبوری را تشکیل می‌دهند.

در مقابل مورل‌های تقلبی یک کلاهک پیچیده نامنظم با چندین اتاق توخالی در داخل دارند. البته مورل انگشتانه یک کلاهک آویزان در بالای ساقه دارد که در مقایسه با پیچ‌های عمیق مورل تقلبی، چین و چروک های کمتری دارد. گونه های دیگری نیز در اروپا وجود دارد که هر یک مشخصات خاص خود را دارند. پژوهش‌های زیادی برای تشخیص انواع مختلف آن انجام شده و گردآوری شده است.

مصرف خوراکی و عوارض مصرف

در این مورد این سوال که قارچ مورل تقلبی خوراکی هستند یا نه، باید گفت بعضی از مردم این قارچ‌ها را می‌خورند و حتی خوشمزه می‌دانند اما افرادی هم هستند که آنها را می‌خورند و می‌میرند! این یعنی برخی از گونه‌های قارچ Gyromitra Esculenta خوراکی و برخی نمونه‌ها سمی هستند!

ظاهرا خوراکی یا سمی بودن این قارچ بسته به محیط و شرایط رشد آن دارد، اما هنوز چیزی با قطعیت و به صورت علمی ثابت نشده است. اما بنا بر احتیاط این قارچ را جز قارچ های سمی، طبقه بندی می کنند.

این قارچ در صورت مصرف خوراکی (خام یا پخته) با سم ژیرومیترین خود، می‌تواند بسیار سمی یا حتی در صورت مصرف بیش از حد کشنده باشد. مشکل عمده‌ای که این مورل‌های تقلبی ایجاد می‌کنند، این است که در سیستم گوارش، ژیرومیترین به مونومتیل هیدرازین هیدرولیز (MMH) تبدیل می شود که ترکیبی مضر و سمی است.

این ماده‌ی سمی همان چیزی است که در پیشرانه موشک به کار می‌رود! و مسمومیت ناشی از MMH دارای طیف وسیعی از علائم گوارشی و عصبی است، که در موارد جدی منجر به آسیب کبد و کلیه و همچنین تشنج و کما شده و گاهی هم منجر به مرگ می‌شود. البته مقدار ژیرومیترین در انواع مختلف مورل تقلبی، متفاوت است؛ اما به هر حال مقدار زیادی محسوب می‌شود و می‌تواند کشنده باشد.

سمی که در اینگونه یافت شده است، سمی حلّال در آب به نام گیرومیترین است که وقتی آن را می‌خورید در بدن به مونومتیل‌ هیدرازین تبدیل می‌شود. این سم در درجه‌ی اول کبد، و سپس دستگاه عصبی و گاهی کلیه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

چند ساعت پس از مصرف این قارچ علائمی از قبیل اسهال و استفراغ و بعدازآن سرگیجه، ضعف و بی‌حالی و سردرد به سراغ فرد می‌آید. در بدترین حالت این وضعیت به کما و مرگ در عرض یک هفته منجر می‌شود.

گفته می‌شود برای مصرف خوراکی این قارچ، می‌توان با آب پز کردن و دور ریختن آب و تکرار این عمل برای چندین بار، از خطرات سم قارچ در امان ماند، اما از آنجایی‌ که ممکن است این عمل در خیلی از مواقع کارساز نباشد، این قارچ در بسیاری از کشورها، به همراه هشدارهای ایمنی برای مصرف خوراکی به فروش می‌رسد.

قارچ مورل تقلبی

موارد مصرف

این قارچ در کشورهای اسکاندیناوی و اروپای شرقی غذای لذیذی شناخته می‌شود، درحالیکه در اسپانیا فروششان به دلیل امکان سمی بودن برخی انواعشان، ممنوع است.

این قارچ در املت، سوپ یا به‌صورت سرخ‌شده در فنلاند مصرف می‌شود. بااینکه معمولاً هنوز این قارچ را قبل از تهیه، نیم پز می‌کنند، اما شواهد اخیر نشان داده که حتی به این روش هم ممکن است به‌طور کامل، خوردنش بی‌خطر نباشد، بنابراین، نگرانی از اینکه حتی پس از رعایت همه نکات و آماده کردن غذا به روش صحیح، بازهم خطر به قوت خود باقی باشد، وجود دارد.

فراموش نکنید شما به‌ هیچ‌ وجه نباید قارچی را که درجایی سبز شده است و آن را نمی‌شناسید بخورید و یا حتی آن را مزه مزه کنید.

تصاویر قارچ مورل تقلبی

قارچ مورل تقلبی

مورل تقلبی: سمی و کشنده

مقایسه قارچ مورل تقلبی و واقعی
مقایسه قارچ مورل تقلبی و واقعی

 

نوشته شده توسط تیم تحریریه هاگ.
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا