دانستنی‌ها درباره قارچقارچ و خانواده

قارچ ناجی زمین با پسماندهای کشاورزی

چرخه بازیافت پسماندهای باغبانی و کشاورزی در پرورش قارچ

قارچ ناجی زمین، با بهره‌گیری ازپسماندهای کشاورزی است. بسیاری از پسماندهای کشاورزی و باغبانی توسط کشاورزان سوزانده و یا بدون استفاده باقی می‌مانند.

بقایای محصولات کشاورزی حاوی مواد آلی و دارای انرژی هستند که می‌توان از این انرژی استفاده بهینه نمود. این پسماندها برای پرورش قارچ ناجی زمین بسیار مناسبند و سرشار از مواد مغذی برای قارچ هستند.

اگر از این پسماندها در پرورش قارچ استفاده شود، مانع از هدر رفت و آلودگی هوا خواهد شد. به‌ جای سوزاندن موادی نظیر کلش غلات، می‌توان از این مواد در کشت انواع قارچ‌ها خوراکی استفاده کرد.

با بهره‌گیری از پسماندهای کشاورزی می‌توان کمک شایانی به محیط‌زیست و بهبود وضع اقتصادی کشاورزان نمود. همچنین از فضولات پرندگان مخصوصاً پسماند مرغداری‌ها و اسطبل‌ها می‌توان استفاده کرد. به همین دلیل قارچ ناجی زمین است.

طبق آمار، سالانه حدود ۲۰ میلیون تن ضایعات کشاورزی از بین می‌رود که می‌توان با استفاده از ضایعات برای پرورش قارچ‌های خوراکی استفاده نمود.

علاوه بر تولید قارچ‌های خوراکی دارویی، از کمپوست باقی‌مانده نیز می‌توان به‌عنوان کود آلی در برخی موارد به‌عنوان مکمل غذای دام و طیور استفاده کرد. با کشت قارچ خوراکی تجزیه شدن بقایای کشاورزی سریع‌تر شده و آلودگی محیط‌زیست کاهش می‌یابد.

مزایای کشت قارچ‌های خوراکی نسبت به دیگر محصولات کشاورزی

مزایای کشت قارچ‌های خوراکی نسبت به دیگر محصولات کشاورزی باغبانی بیشتر است. به دلیل اینکه قارچ را می‌توان در مکان‌های بسته پرورش داد و باعث می‌شود تا بتوان شرایط نامساعد محیطی را کنترل کرد.

قارچ‌ها نسبت به بسیاری از محصولات دوره رشد و کشت کوتاهی‌تری دارند و به همین منظور می‌توان چندین بار در سال محصول آن را برداشت نمود.

استفاده بهینه از واحد سطح به‌طوری‌که در یک محیط سربسته می‌توانیم با ایجاد طبقات مختلف از فضا به نحو احسن استفاده کرد. قارچ خوراکی بیشترین میزان محصول را در واحد سطح نسبت به محصولات گلخانه‌ای دارد.

با استفاده از پرورش قارچ خوراکی، می‌توان معضل بزرگ ضایعات محصولات کشاورزی که آفت بزرگی در راستای امنیت غذایی  کشورها محسوب میشود را حل نمود.

علاوه بر کمک به پایداری امنیت قابل‌قبول غذایی، سهم موثری در تامین منابع پروتئینی و ویتامینی مردم جهان داشت. از این رو قارچ میتواند یک صنعت بسیار موثر و استراتژیک محسوب شود.

با مطالعه مطلب مزایای کشت قارچ‌های خوراکی می‌توانید اطلاعات جامعی در این باره کسب کنید.

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا