انواع قارچ سمی و نحوه تشخیص

قارچ هایی عجیب در جنگ جهانی دوم

قارچ هایی عجیب در جنگ جهانی دوم، سال‌ها پیش در بحبوحه جنگ جهانی دوم در اقیانوس آرام جنوبی اتفاق عجیبی رخ داد.

ناپدید شدن وسایل سربازان

سربازان آمریکایی یگان QM6a که در کشور جزایر سلیمان Solomon Islands در اقیانوس آرام جنوبی چادر زده بودند ناگهان متوجه شدند که یونیفرم‌ها و حتی چادرهای آن‌ها به‌ یک‌باره محوشده است درحالی‌که چیزی از انبار غذاهای آن‌ها کم نشده بود.

در آن زمان شایعات عجیب و ترسناکی بین سربازان ردوبدل می‌شد و صحبت از یک دشمن نامرئی بود. اما خوشبختانه ارتش به‌سرعت حقیقت ماجرا را کشف کرد و مشخص شد که یک نوع قارچ باعث این اتفاق شده است.

مصرف صنعتی

این قارچ بعدها Trichoderma Reesei نام گرفت اما بیشتر بانام آن یگان در جزایر سلیمان یعنی QM6a شناخته می‌شود. اگرچه این قارچ در آن زمان باعث وحشت و فرار سربازان شد اما اکنون QM6a یکی از قارچ‌های محبوب در صنعت به شمار می‌رود چون می‌تواند سلولز را تجزیه کند.

این قارچ در جزایر سلیمان باعث سردرد سربازان شده بود و همه الیاف پنبه‌ای، کاغذ و زباله‌های طبیعی را از بین برده بود اما اکنون از این قارچ به‌عنوان یک نوع مخمر در فرآوری دانه‌های قهوه و تبدیل زباله به سوخت‌های طبیعی استفاده می‌شود.

این قارچ در حقیقت یک کارخانه سلولی بسیار کارآمد است که توسط طبیعت شکل گرفته و توسط بیوتکنولوژیست ها برای تولید پروتئین ها تربیت شده است. این قارچ یک ارگانیسم مهم برای علم است و به عنوان مدلی از سیستم آنزیمی درگیر در تجزیه لیگنوسلولز، تنظیم ژن های کد کننده این سیستم آنزیمی، مسیر ترشح قارچ و پاسخ های استرس و کنترل کیفیت در مسیر ترشحی عمل می کند.

عصر پسا ژنوم، ابزارهای جدید بسیاری را به دست دانشمندان تریکودرما آورده است، از جمله رونوشت‌شناسی، پروتئومیکس و مدل‌های متابولیک گسترده ژنوم.

می توان انتظار داشت که اهمیت این نوع رویکردها برای شناخت این کارخانه تولید پروتئین در آینده افزایش یابد. معضل بدست آوردن بازده کم تعدادی از پروتئین های نوترکیب در چنین میزبان تولید پروتئین کارآمد تا کنون حل نشده است. با این حال، می توان پیش بینی کرد که پیشرفت ها در آن جبهه نیز از طریق تجزیه و تحلیل دقیق تر و درک فرآیند بیان و ترشح پروتئین و به دنبال آن تغییرات ژنتیکی هدفمند سویه های تولیدی حاصل می شود.

برای آشنایی بیشتر با قارچ های سمی، هاگ را دنبال کنید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا