اخبار عمومی و گزارش

قارچ های خودرو در طبیعت سمی هستند !!!

ظاهری زیبا اما مرگ آور

در طبیعت قارچ های وحشی به صورت خودرو رشد می کنند، شناسایی قارچ‌های سمی از قارچ‌های خوراکی به دلیل شباهت برخی از این قارچ‌ها بسیار مشکل بوده و در صورت اشتباه در تشخیص و مصرف این‌گونه قارچ‌ها عواقب ناگواری در پی خواهد داشت.

دو گونه قارچ سمی به نام‌های فرشته و کلاهک مرگ شباهت بسیار زیادی به قارچ خوراکی دکمه‌ای دارند و اغلب در طبیعت این روزهای بهاری بعد از بارندگی به وجود می‌آیند که بسیار سمی و خطرناک بوده و تشخیص آنها مشکل است و مصرف آنها گاهی باعث مرگ خواهد شد.

الناز بهروز کارشناس مدیریت دارویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول، اظهار داشت: طی ۶ ماه نخست سال 1400، 797 نفر از هموطنان عزیزمان بر اثر مسمومیت با قارچ سمی و خودرو به بیمارستان‌ها مراجعه و بستری شده اند که نشان دهنده تعداد بالای قربانیان و شایع بودن این مسمومیت در کشور است. مصرف قارچ‌های خودرو و سمی سبب بروز عوارض نارسایی کبد و در برخی موارد نیز منجر به مرگ می‌شود!!!

وی افزود: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل ، رنگ ، بو و مزه به هیچ عنوان امکانپذیر نیست و فقط توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی این امر محقق می گردد.

کارشناس مدیریت دارویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: برخی از روش‌ها و معیارهای سنتی مثل امتحان کردن قارچ با شیر خوراکی ، تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش معیار علمی و درستی برای تشخیص سمی نبودن قارچ نیست و فقط با تست های علمی در آزمایشگاه می توان از سمی نبودن قارچ اطمینان حاصل کرد.

وی بیان نمود که مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست! وی همچنین افزود: شهروندان از مصرف قارچ‌های خودرو به خصوص قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان به ویژه درختان خشک می‌رویند و یا قارچ‌های فله‌ای جمع آوری شده توسط افراد بومی خودداری کنند زیرا برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرآیند‌های آماده سازی غذا اعم از کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نیست.

قارچ های خودرو سمی هستند
قارچ های خودرو سمی هستند

 

بهروز از شهروندان خواست برای حفظ سلامت خود و خانواده قارچ را فقط از مراکز مجاز و در بسته بندی‌های دارای مجوز تولید و استاندارد، خریداری و مصرف کنند.

نشانه‌های مسمومیت با قارچ‌های سمی شامل اسهال، استفراغ، درد معده، تب بالا، کاهش فشارخون، غش، تاری دید، هذیان، تشنج و کما است که گاه ممکن است منجر به مرگ شود و در این موارد لازم است بی درنگ با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیریم.

این کارشناس درخصوص اقدامات عملی بعد از مسمومیت با قارچ سمی نیز گفت: انتقال سریع بیمار مسموم شده به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ ها الزامی بوده و امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد و هرگونه تأخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و آسیب جدی ماندگار برای سلامت فرد و حتی مرگ بیمار می‌شود!

وی همچنین به شهروندانی که دچار مسمومیت ناشی از مصرف قارچ سمی شده‌اند، توصیه کرد: در صورت امکان نمونه باقیمانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی توسط کادر پزشکی بیمارستان، با خود به همراه داشته باشند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا