خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

قارچ های سرشار از روی

زینک یا روی یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن است که میتوان با خوردن قارچ آن را تامین نمود

برای محافظت پوست و مو در آلودگی مصرف روی (zinc) بسیار مفید و با اهمیت می باشد. روی یک ماده معدنی کمیاب است که بدن ما برای پردازش برخی واکنش‌های بیوشیمیایی مورد نیاز است و روی در عملکردهای مختلف بدن مانند عملکرد ایمنی، سنتز  DNA، رشد و کاتالیزور در واکنش‌های آنزیمی خاص نقش دارد. در روزهایی که با آلودگی هوا مواجه هستیم، وجود کافی زینک در بدن می‌تواند آثار مخرب آلودگی را کم کند.

روی (زینک) فقط در مقادیر کم برای بدن ما مورد نیاز است و میزان توصیه شده روزانه برای مردان و زنان به ترتیب 11 میلی گرم و 8 میلی گرم است. اگر بیش از حد توصیه شده مصرف شود، می تواند منجر به عوارض شود. البته کمبود آن نیز می‌تواند منجر به برخی بیماری‌ها مانند کاهش وزن، اسهال، مشکلات بینایی، بثورات پوستی، کاهش اشتها، کاهش حس چشایی و بویایی و تضعیف سیستم ایمنی شود.

این ماده معدنی توسط بدن ما قابل سنتز نیست، بنابراین فقط از طریق رژیم غذایی قابل مصرف است. بهترین مواد غذایی که سرشار از روی هستند عبارتند از:

  1. گوشت (گاو و مرغ)
  2. قارچ (میتاکه، شیتاکه)
  3. حبوبات (لوبیا، نخود)
  4. غلات غنی شده (برشتوک)
  5. غلات کامل
  6. لبنیات (ماست، شیر، پنیر)
  7. کاشو بادام هندی
  8. بادام

 

قارچ منبع خوب زینک

قارچ‌ها غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند، که از جمله این مواد معدنی “زینک” یا “روی” است. قارچ ‌ها حاوی مقدار زیادی زینک (روی) هستند.
یک فنجان از قارچ دکمه‌ای سفید (معمولی) حاوی 0.79 میلی‌گرم روی است. نصف فنجان قارچ شیتاکه حاوی 0.96 میلی‌گرم زینک است که میتواند 7 درصد از میزان توصیه شده مصرف روزانه روی بدن را تامین کند.

اما همه قارچها از یک میزان مشابه روی برخوردار نیستند. قارچ میتاکه خشک شده با 6.9 میلی‌گرم روی در هر 100 گرم از بیشترین سهم روی برخوردار است. در جدول زیر گونه‌هایی از قارچ را که سهم روی بیشتری دارند فهرست کرده‌ایم:

نوع قارچ سهم روی در هر 100 گرم (میلی‌گرم)
میتاکه (خشک شده) 6.9
شیرو کیکوراگه (خشک شده) 3.6
شیتاکه، هوشی شیتاکه (خشک شده) 2.3
کیکوراژ (خشک شده) 2.1
قارچ صدفی (آب پز) 1.4
قارچ دکمه‌ای (کنسرو شده در آب نمک، مواد جامد) 1
قارچ صدفی (خام) قارچ صدفی (خام) 1
یوشیراتاکه (خام) 0.9
ماتسوتاکه (خام) 0.8
ماییتاکه (خام) 0.8
هونشیمجی (خام) 0.8
آرگه کیکوراژ (خشک شده) 0.8
ماتسوتاکه (کنسرو در آب) 0.7
ماییتاکه (آب پز) 0.7
ایرنجی (خام) 0.7
کوروائابتیک (خام) 0.7
یاناگیماتسوتاکه (خام) 0.6
قارچ دکمه ای آب پز 0.6
تاموگیتاک (خام) 0.6
قارچ زمستانی (بطری شده در چاشنی) 0.6
قارچ زمستانی (بخارپز) 0.6
قارچ زمستانی (خام) 0.6
نامکو (کنسرو در آب) 0.5
نامکو (خام) 0.5
بونشیمجی آب پز) 0.5
شیتاکه، نما-شیتاکه (آب پز) 0.4
قارچ معمولی (خام) 0.4
نومریسوگیتاکه (خام) 0.4
نامکو 0.4
هاتاکشیمجی 0.4
هوشی شیتاکه (آب پز) 0.4
ناما شیتاکه (خام) 0.4
شیروکیکوراگه (بخارپز) 0.3
کیکوراژ (آب پز) 0.2
آراگه کیکوراژ (آب پز) 0.1

بنابراین به شما توصیه می‌کنیم مصرف قارچهای اگزوتیک را حتما در برنامه روزانه خود بگنجانید تا بتوانید این روزهای پر از آلودگی را به خوبی و سلامت پشت سر بگذارید.

 

عوارض کمبود روی در بدن

کمبود زینک (روی) خطراتی زیادی برای بدن به همراه دارد. آگاهی از نشانه‌های اصلی کمبود زینک، عوارض کمبود روی و مواد غذایی غنی از آن به شما برای درمان سریع این مشکل کمک بسزایی میکند. مصرف روی در زنده نگه داشتن انسان نقش مهمی دارد. از این رو از آن به عنوان یک ماده معدنی بسیار مهم یاد می‌شود. در استخوان ها، سلول ها، بافت‌ها و مایعات بدن مقدار زیادی روی وجود دارد. همچنین در مایع منی و غده پروستات مرد نیز ماده روی، یافت می‌شود.
اگر بدن شما دچار کمبود روی شده باشد، باعث ایجاد مشکل‌هایی در بدن خواهد شد، به این علت که کمبود روی پنجمین بیماری عمده در جهان است.

در ادامه به تشریح عوارض کمبود روی یا زینک در بدن میپردازیم.

ایمنی ضعیف

روی در کشتن و از بین بردن باکتری ها، ویروس‌ها و سلول‌های سرطانی اهمیت بسزایی دارد. اگر به راحتی دچار بیماری شده و مدت‌ها طول می‌کشد که از آن رها پیدا کنید، بدانید که بدن شما دچار کمبود روی شده است. مصرف قارچ و دیگر مواد غذایی حاوی زینک، سطح ایمنی بدن شما را بالا خواهد برد و از بسیاری از بیماری ها پیشگیری خواهد نمود.

ریزش مو

کمبود روی منجر به پرکاری تیروئید می‌شود که در نتیجه ریزش مو و نازک شدن مو را به همراه دارد. اگر میخواهید از ریزش موهای خود جلوگیری کنید، حتما مصرف قارچ و دیگر مواد غذایی حاوی زینک را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

اسهال

اسهال شدید یکی از نشانه‌های کمبود روی در بدن می‌باشد، همچنین کاهش میزان زینک در بدن، خطر ابتلا به عفونت‌های باکتریایی را افزایش می‌دهد.

اختلال در حواس

این عامل یکی از بزرگترین نشانه‌های کمبود روی در بدن می‌باشد. کمبود زینک می‌توانند عملکرد عصبی را دچار اختلال کند. فراموشی های مکرر یکی از عوارض کمبود این ماده معدنی در بدن است.

اختلال کار دستگاه گوارش

کمبود روی باعث ضعف دستگاه گوارش می‌شود که می‌تواند منجر به تهدید سلامتی افراد گردد.

آلرژی

کمبود روی منجر به ایجاد سطوح بالاتر هیستامین می‌شود. هیستامین بیش از حد منجر به آلرژی، عطسه، آبریزش بینی، کهیر و… خواهد شد.

اختلال در عملکرد مغز

این یکی از مرگبارترین و خطرناکترین علائم کمبود روی در بدن می‌باشد. کمبود روی می‌تواند در عملکرد مغز اختلالات خطرناکی را ایجاد کند.

کاهش اشتها

کاهش میزان روی در بدن می‌تواند منجر به از دست دادن اشتها و میل شما شود، زیرا که روی یک آنزیمی مهم که کنترل حواس چشایی و بویایی را در دست دارد می‌باشد.

هیپوگنادیسم

هیپوگنادیسم یکی از عوامل کمبود روی در بدن می‌باشد. این یک بیماری می‌باشد که در آن بیضه نمی‌تواند به اندازه کافی تستسترون تولید کند و می‌تواند منجر به ایجاد مشکلاتی در عمل باروری شود.

 

برای آگاهی از خواص قارچ، دانشنامه هاگ را دنبال کنید.
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا