اخبار صنعت قارچاخبار علمی حوزه قارچ

قارچ‌هایی که می‌توانند از انسان در برابر کرونا ویروس محافظت کنند

هاگ: پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود نشان داده‌اند که شاید برخی از قارچ‌های موجود در محل سکونت انسان بتوانند از او در برابر کرونا ویروس محافظت کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوز مدیکال نت، تفاوت‌های بسیاری در میزان مرگ و میر و تلفات ناشی از بیماری کووید-۱۹ وجود دارد که به احتمال زیاد به دلیل عوامل جمعیتی، اقلیمی یا اجتماعی است. با وجود این، احتمالاً عوامل دیگری نیز وجود دارند که به تغییر یافتن نتایج بیماری در سطح محلی کمک می‌کنند. شناسایی این عوامل ممکن است به پیش‌بینی مسیرهای همه‌گیری کمک کند که ممکن است به مداخلات غیردارویی و جهت‌گیری‌های پژوهشی در توسعه راهبردهای درمانی و ایمونولوژیکی جدید بیانجامند.

تعامل میزبان با میکروب‌های غیر بیماری‌زا در محیط نیز پیامدهای کووید-۱۹ را به طور قابل توجهی تعدیل می‌کند. میکروب‌های محیطی که سلامتی را افزایش می‌دهند، دارای ویژگی‌های خاصی هستند. میکروب‌های محیطی که اثرات مفیدی دارند، اغلب از خاک، محیط‌های دارای آب شیرین، گیاهان و سایر منابع غیرانسانی سرچشمه می‌گیرند که احتمالا بازتابی از تاریخچه سازگاری تکاملی انسان با آنها است. این میکروب‌ها با تحریک سیستم ایمنی در اوایل زندگی، شدت بیماری را کاهش می‌دهند. قرار گرفتن در معرض میکروب‌های گوناگون محیطی، برای ایجاد اثرات مفید ضروری است.

واکنش ایمنی، برای تعدیل پیامدهای ابتلا به “کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی ۲” (SARS-CoV-2) ضروری است. علاوه بر این، شواهد نشان می‌دهند که شدت بیماری کووید۱۹، با ترکیب باکتری‌های موجود در بدن در بیماران، محیط بیمارستان و با “دیس‌بیوز” (Dysbiosis) ریه و میکروبیوم‌های روده مرتبط است.

بررسی جدید پژوهشگران “دانشگاه کالیفرنیا، برکلی“(UC Berkeley)، براساس این فرضیه انجام شده است که قارچ‌های موجود در محیط، عامل احتمالی مهمی در تعیین سطح مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ هستند.

در این پژوهش، از اطلاعات طبقه‌بندی‌شده مربوط به قارچ‌ها استفاده شده است که از ۱۱۳۵ خانه به دست آمده‌اند و همچنین داده‌های مربوط به بیماری کووید-۱۹ که در سراسر آمریکا جمع‌آوری شده‌اند. نمونه‌ها از درون و بیرون هر خانه جمع‌آوری شد که امکان مقایسه را فراهم می‌کند. پژوهشگران از یک روش ابتکاری برای تخمین زدن تعداد مرگ و میر ناشی از کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ استفاده کردند که داده‌های مربوط به قارچ‌ها را ارائه می‌کرد. علاوه بر این، تأثیر عوامل جمعیت‌شناختی، جامعه‌شناختی، آب و هوا و خاک که برخی از آنها بر نسبت مرگ و میر و ترکیب جمعیت قارچ‌ها تأثیر می‌گذارند، به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفت.

به این موضوع اشاره شد که بیشتر شهروندان عمدتا با میکروب‌های داخل خانه تعامل دارند زیرا بیشتر زمان خود را در خانه‌ یا سایر محیط‌های سربسته سپری می‌کنند. دو نوع اصلی از قارچ‌ها مد نظر بودند، گونه‌های غیر بیماری‌زا در فضای باز که گاهی اوقات در داخل خانه نیز یافت می‌شوند و گونه‌های بیماری‌زا یا فرصت طلب که در محیط‌های مرطوب داخلی تکثیر می‌شوند. این انواع، تفاوت‌های قابل توجهی را به همراه داشتند.

وجود قارچ ویژه فضای باز در محیط سربسته، با کاهش مرگ و میر ناشی از ابتلا به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ در ارتباط بود. فراوانی نسبی قارچ‌ها، تأثیر آماری معنادار اما کمی را بر میانگین مرگ و میر نشان داد.

علاوه بر این، وجود تنوع بالای قارچ‌های فضای باز در داخل خانه، با کاهش مرگ ‌و میر ناشی از کووید-۱۹ و در مقابل، تنوع کمتر در داخل خانه همراه بود. این ارتباط در چند ماه نخست همه‌گیری کووید-۱۹، معتبر بود اما در مراحل بعد و پس از در دسترس بودن واکسن و دسترسی به دارو، ضعیف‌تر شد.

به طور قابل‌توجهی، عواملی مانند پی‌اچ، با تأثیر بر توزیع میکروبی، بر شدت کووید-۱۹ تأثیر می‌گذارند. علاوه بر این، حتی پس از در نظر گرفتن سایر متغیرهای بالقوه، یک رابطه علت و معلولی میان تنوع قارچی در فضای باز و مرگ و میر ناشی از کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ پیدا شد.

قارچ‌هایی که می‌توانند از انسان در برابر کرونا ویروس محافظت کنند

نتایج نشان داد که حداقل چهار مورد از این قارچ‌ها، نقشی کلیدی در سرکوب کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ دارند که عبارتند از “کپک سیاه“(Alternaria)، “افشانکچه“(Aspergillus)، “اپیکوکوم“(Epicoccum)، “یوروتلیوم“(Eurotium) و “توکسیکوکلادوسپوریوم“(Toxicocladosporium) و همچنین نوع جدیدی موسوم به “Mycosphaerellaceae”. برخی از این قارچ‌ها، توزیع وابسته به هم دارند. از این رو، تشخیص دادن اثرات آنها بر هر شخص دشوار است. علاوه بر این، فراوانی نسبتا بالای سه نوع از این گونه‌ها در داخل و خارج از خانه، برای کاهش قابل توجه مرگ و میر ناشی از کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ ضروری است.

یافته‌های این پژوهش، تصویر جدیدی را در مورد اثرات مفید هفت نوع قارچ در کاهش مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ نشان می‌دهند. اگرچه این گونه‌ها ممکن است در برخی شرایط، بیماری‌زا باشند اما ممکن است در شرایط دیگری، اثرات مثبتی داشته باشند. علاوه بر این، گونه‌های مختلف میکروب‌های محیطی و بومی از یک نوع می‌توانند اثرات متفاوتی بر اساس ژنتیک، سن و وضعیت ایمنی میزبان و سایر مواجهه‌های میکروبی داشته باشند.

تنوع قارچ‌های شناسایی‌شده، به شدت پیش‌بینی کننده است. علاوه بر این، تنوع قارچ‌ها به شدت با سرکوب مرگ و میر ناشی از کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ در مناطقی با سکونت پایدار انسانی مرتبط بود. از این رو، این مشاهدات می‌توانند به طور دقیق به پیش‌بینی مناطقی از آمریکا بپردازند که مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در آنها سرکوب شده است.

می‌توان استنباط کرد که قرار گرفتن در معرض سطوح بالای قارچ‌های فضای باز در محیط خانه‌، می‌تواند از افراد در برابر پیامدهای کووید-۱۹ محافظت کند. اثرات مفید قارچ‌های محیطی ممکن است فقط مختص کووید-۱۹ نباشد و برای محافظت در برابر سایر بیماری‌های خود ایمنی نیز مناسب باشد.

پژوهش‌های بیشتری باید در مورد نقش قارچ‌ها و تعاملات آنها با سیستم ایمنی میزبان انجام شوند. پیشرفت‌های اخیر در تعیین توالی و طبقه‌بندی قارچ‌های محیطی، تلاش‌ در این زمینه را افزایش می‌دهند و فایده نظارت زیستی را برای پیشگیری از همه‌گیری‌های آینده برجسته می‌کنند.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا