اخبار جهان در حوزه قارچ

قارچ‌ های وحشی قربانیان خاموش خشکسالی

خشکسالی امسال تعداد قارچهای وحشی را بسیار کم کرده است

خشکسالی ، امسال قربانیان فراوانی در استرالیا گرفته است. قارچ‌ها قربانیان خاموش بی‌آبی فراوان و بی سابقه امسال هستند. جودی “شگی جک” فرانکلین، که به مدت 20 سال به صورت تجاری به جستجوی قارچ پرداخته و می‌گوید که این بدترین فصلی است که او از زمان ورود به این شهر در یک دهه پیش دیده. شهر ساحلی، سان شاین کوست در ایالت کوئینزلند در کشور استرالیا، امسال کمترین رشد قارچ‌های وحشی را در شهر تجربه کرد.

قارچ‌ های وحشی قربانیان خاموش خشکسالی

فرانکلین در کنار یخچالی خالی از قارچ‌های خوراکی وحشی علوفه‌ای محلی در محل ویترین فروشگاه او و بنیانگذار آندریا کوتس در بازار عمومی گیبسون ایستاده و درست یک هفته قبل از شروع جشنواره سالانه قارچ، در یخچال او، هیچ قارچ‌ علوفه‌ای وحشی وجود نداشت.

اواسط اکتبر معمولاً فصل اوج جستجوی قارچ وحشی است، و باران‌های شدید پاییزی، شکوفه‌های فراوان لوستر و قارچ ارزشمند ماتسوتاکه یا کاج را از کف جنگل برمی‌انگیزد. اما خشکسالی امسال باعث کم آبی در خاک و ناپدید شدن قارچ‌ها شده است.

بدترین فصل سال های اخیر

فرانکلین، در خصوص قربانیان خاموش می‌گوید: «در سال‌های گذشته در بازارهای محلی کشاورز، ما هر هفته قارچ‌های محلی تازه و وحشی را روی میز می‌فرستادیم. اما این در تابستان امسال اصلاً اتفاق نیفتاد.»

جرمی باد، یکی از مالکان غذاهای وحشی سان شاین کوست، گفت که این بدترین فصل از سال 2009، زمانی که او کسب و کار خود را راه اندازی کرد، بوده و در واقع هیچ قارچی در جایی که خشکسالی بوده وجود ندارد. ساحل سان شاین، جزیره ونکوور، و در همه جای جنوب بلا کولا اساساً هیچ محصولی از قارچ وحشی وجود نداشته است.

درآمدهای از دست رفته، قیمت های بالا

هیچ قارچی برای تجارت در سال جاری وجود ندارد. فرانکلین گفت: «حداقل 10000 دلار یا بیشتر از درآمد پیش بینی شده را از دست داده ایم، این بر برنامه تجاری ما و برخی از چیزهایی که امیدوار بودیم انجام دهیم تاثیر گذاشته است.» او گفت: «کسب‌وکاری که با آندریا کوتس تأسیس کردم، برای کاهش خطرات ناشی از فصول مختلف قارچ‌ها، به حوزه‌های دیگری نیز گسترش یافته است. من بیشتر نگران قارچ‌چین‌های تجاری هستم که یا تمام وقت هستند یا عمده درآمدشان را از این راه تکمیل می‌کنند.»

پاییز معمولا شلوغ ترین زمان سال در غذاهای وحشی سان شاین کوست است. شرکت برنابی، که قارچ‌ های وحشی را برای رستوران‌ها، خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان کوچک در سرزمین استرالیا و همه شهرهای بزرگ کانادا و ایالات متحده تامین می‌کند، گفت: «امسال اصلاً قارچی وجود ندارد و کارکنان فصلی مورد نیاز برای چیدن و درجه بندی قارچهای لوستر امسال استخدام نشده‌اند.»

این کمبود منجر به افزایش قیمت قارچ‌ها به دو برابر قیمت قبلی شده که در نتیجه هزینه رستوران‌ها و سایر خریداران را نیز افزایش داده است. اما این افزایش قیمت برای کسی مفید نیست، زیرا اصولا قارچها کمیابند و وجود ندارند! از آنجا که ماتسوتاکه و لوسترهای طلایی را به سختی می‌شود کشت داد، مشکل کمبود آنها بسیار جدی است.

یک نشریه استانی تخمین زده که بین 2000 تا 5000 نفر درایالت کوئینزلند قارچ چوب کاج برداشت می‌کنند و  ارزش قارچ‌های خوراکی وحشی صادر شده به اروپا و ژاپن را 14 میلیون دلار برآورد می‌کند. به این ترتیب حجم خسارت کمبود قارچها در سال جاری کاملا مشخص است.

اثرات خشکسالی بر سلامت میسلیوم “مشخص نیست”

معلوم نیست که با کمبود قارچ در جنگل، آیا میسلیوم والد زیرزمینی، هم مورد آسیب قرار گرفته یا نه. با توجه به این که به قول مری بربی، استاد گیاه‌شناسی دانشگاه بی‌سی‌دی، که روی توسعه یک اپلیکیشن شناسایی قارچ برای جویندگان آن کار می‌کند، «کمبود فوق‌العاده داده‌ها» در مورد انواع قارچ و بوم‌شناسی در ایالت، از جمله در رابطه با میوه‌دهی قارچ و خشک‌سالی مانع از تشخیص سلامت میسلیوم‌ قارچ‌ها در اثر خشکسالی است.

به این ترتیب هنوز مشخص نیست که در این برهه از زمان، کل قارچ وحشی چقدر تحت فشار است و ممکن است خشکسالی فصلی چه تأثیری بر سلامت میسلیوم داشته باشد. در حالی که قارچ‌های سان شاین کوست به عنوان بخشی از تاریخ تکاملی خود احتمالاً با فصل کم باران سازگار هستند، اما خشکسالی امسال واقعا در استرالیا بی سابقه بوده است و معلوم نیست این بار بتوانند جان سالم به در ببرند یا خیر.

انجمن قارچ شناسی ونکوور انتظار یک سال بسیار پراکنده را دارد ولی نگران است که آیا چیزی به جز چند کونک چوبی و مقداری گلسنگ در جشنواره امسال وجود خواهد داشت یا خیر! به همین دلیل تصمیم بر جابجایی تاریخ جشنواره است. به ویژه آن که یخچال فروش قارچ‌ های وحشی با انواع قارچ‌های کشت شده محلی پر شده است.

اما با این حال هنوز هم همگی به گلدهی دیرهنگام قارچ‌ها امیدوارند و منتظرند تا روزهای خوب پر از قارچ فرا برسد.

اخبار جهان در حوزه قارچ را با هاگ پیگیری کنید.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا