انواع قارچ سمی و نحوه تشخیص

قارچ های کشنده و خطرناک

چند قارچ های کشنده و خطرناک را بشناسید.

قارچ مگس

قارچ مگس با نام علمی آمانیتا موسکاریا با کلاهک قرمز و دایره‌های سفیدی که روی این کلاهک قرار دارد این قارچ که از سمی‌ترین قارچ‌های دنیاست به‌ راحتی در طبیعت قابل شناخت است اما متأسفانه مسمومیت حیوانات در اثر خوردن این قارچ بیشتر از انسان‌هاست و باعث مرگ بسیاری از حیوانات شده است.

عامل‌های مسموم‌ کننده‌ی اصلی در این قارچ موسکیمول و ایبوتنیک اسید هستند. این دو عامل روی سیستم مرکزی عصبی اثر می‌گذارند و باعث از دست‌ رفتن هماهنگی عصبی، برآشفتگی‌های متناوب و خواب نامنظم، دل‌آشوبه و در بعضی موارد توهم می‌شوند.

این قارچ کمتر باعث مرگ انسان می‌شود ولی بعد از یک ساعت که علائم سمی بودن این قارچ آغاز می‌شود فرد را تحت تأثیر رفتارهای عجیبی قرار می‌دهد که در دوره باستان از قارچ مگس در آیین‌های کافرانه استفاده می‌شده که در آیین مراسم افراد رفتارهای احمقانه‌ای از خود نشان می‌دادند.

قارچ بال فرشته

این قارچ تا سال ۲۰۰۴ قارچی خوراکی بوده اما بعد از این سال در ژاپن خبرهایی مبنی بر مسمومیت ۶۰ ژاپنی گزارش‌ شده که ۱۷ نفر از این تعداد فوت شده‌اند اما نکته‌ای قابل‌توجه است اینکه بیشتر افرادی که در اثر مسمومیت با قارچ بال فرشته‌ای فوت شده‌اند دچار مشکل کبدی و کلیوی بودند. روش اصلی مسمومیت این قارچ هنوز گزارش نشده است اما نوعی آمینواسید ویژه‌ای در این قارچ پیداشده که باعث مرگ سلول‌های مغزی حیوانات آزمایشگاهی شده است.

کوتوله‌ی مرگبار (لپیوتا برونیون‌اینکارناتا)

این قارچ می‌تواند کبد را از کار بیندازد و سم موجود در همین قارچ است که باعث ۸۰ تا ۹۰ درصد مرگ‌ومیرهای ناشی از خوردن قارچ‌های سمی می‌شود. اگر پس از خوردن این قارچ درمانی صورت گیرد احتمال مرگ ۱۰ درصد و اگر فرد درمان نشود تا ۵۰ درصد احتمال فوت آن وجود دارد. این قارچ در مناطقی مثل سرتاسر اروپا و آمریکای شمالی پیدا می‌شود.

عوارض این سم باعث از بین رفتن سلول‌های خونی ریزش مو و پوست صورت می‌شود بطوریکه ظاهر فرد شبیه به کسانی است که دچار مسمومیت رادیواکتیوی شده‌اند.

کانوسایب فیلاریس

این قارچ در مراتع به‌راحتی پیدا می‌شود و از علت‌های مسمومیت آن‌هم راحتی دسترسی به آن است. قارچ کانوسایب فیلاریس در مناطقی مثل شمال غرب آمریکا و سواحل اقیانوس آرام رشد می‌کند. این قارچ چون شبیه به قارچ سیلوسایبین است به قارچ جادویی هم شناخته‌شده که خوردن یک دانه از آن موجب آسیب‌های جبران‌ناپذیر به کبد و حتی مرگ می‌شود.


با قارچ های سمی در هاگ آشنا شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا