اخبار عمومی و گزارش

قارچ های کوهی ایران در معرض انقراض

شناسایی هزار و هشتصد و بیست و هشت گونه گیاهی منحصر به فرد در ایران

 قارچ های کوهی ایران در معرض انقراض قرار گرفتند. به گزارش هاگ از خبرنگاری مهر، مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، در چهارمین کنگره بین المللی و پنجمین همایش ملی زیست فناوری گیاهان دارویی و قارچ های کوهی ایران،  از شناسایی هشت هزار گونه گیاهی در کشور خبر داد و گفت: دو هزار گونه گیاهی و دارویی مرتعی و جنگلی در معرض انقراض است.

ترحم بهزاد با اشاره به به شناسایی هشت هزار گونه‌های گیاهی در کشور اظهار داشت: از این تعداد هزار و ۸۲۸ گونه منحصربفرد ایران بوده و متأسفانه نزدیک به دو هزار گونه گیاهی و دارویی مرتعی و جنگلی در معرض از بین رفتن است.

وی با اشاره به شناسایی دو هزار و ۳۰۰ گونه دارویی خوراکی صنعتی و بهداشتی در کشور با بیان اینکه در دورار کرونا گیاهان و قارچ های دارویی زیادی مصرف شد، گفت: بر لزوم سازماندهی بهره برداری از گیاهان داروی تاکید کرد و گفت: امروزه رویکرد سازمان منابع طبیعی از تولید علوفه به سمت بهره برداری از گونه‌های گیاهی تغییر پیدا کرده است.

این مقام مسول با عنوان اینکه ترویج کشت گیاهان دارویی در بهبود معیشت خانوارهای نقش مؤثری دارد از تهیه برنامه‌های برای توسعه گیاهان دارویی در قالب طرح‌های مرتعداری و غیره اشاره کرد و گفت: هزار و ۲۴۷ طرح بهره برداری از عرصه‌های ملی در کشور تهیه شده است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، سطح عرصه‌های ملی دارای طرح را پنج میلیون و ۲۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: چهار میلیون هکتار آن فعال است.

مدیرکل امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به شناسایی ۳۹۰ هزار و ۹۰۰ گونه قارچ در دنیا گفت: باید برای سامان بخشی برداشت گیاهان دارویی، جلوگیری از انقراض قارچ های کوهی ایران و تعدیل دام برنامه ریزی کرد.

وی جلوگیری از خام فروشی و فرهنگ سازی برای جلوگیری از برداشت بی رویه گیاهان دارویی و قارچی را ضروری دانست.

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا