دانستنی‌ها درباره قارچقارچ و خانواده

توانایی خارق‌العاده قارچ‌ها برای کنترل آب و هوا

قارچ‌ها فقط تولیدکنندگان مکانیکی بذر نیستند قارچ‌ها توانایی خارق‌ العاده‌ای برای کنترل آب‌ و‌ هوا اطرافشان دارند.

قارچ‌ها با تغییر رطوبت هوای اطرافشان، می‌توانند بادهایی را ایجاد کنند که هاگ‌های آنها را با خود می‌برند و به آن‌ها در فرایند انتشار کمک می‌کنند.

گیاهان از شیوه‌های متنوعی برای انتشار بذرهایشان استفاده می‌کنند که از آن میان می‌توان به گرانش، تزریق اجباری، باد، آب و حیوانات اشاره کرد.
مدت‌های طولانی تصور می‌شد که قارچ‌ها پخش‌کنندگان مجهول بذر هستند، زیرا هاگ‌هایشان را آزاد کرده و سپس به جریان‌های هوا برای حمل آن ها متکی هستند.
هم‌اکنون محققان نشان داده‌اند قارچ‌ها قادر به انتشار هاگ‌های خود در یک ناحیه وسیع و حتی با خلق هوا به هنگام عدم وجود باد هستند.

کنترل آب و هوا با قارچ ها

دانشمندان ایالات متحده از روش‌های فیلم برداری با سرعت بالا و مدل بندی ریاضیاتی برای نشان دادن این موضوع استفاده می‌کنند که چگونه قارچ‌های شیتاکه با خلق جریان‌های انتقال گرما، بخار آب را برای خنک‌کردن هوای اطرافشان آزاد می‌کنند.
این موضوع به نوبه خود بادهای کوچکی را تولید می‌کند که هاگ‌های قارچ‌ها را به هوا می‌برد.

دانشمندان دانشگاه ترینیتی در هارتفورد معتقدند همین فرآیند توسط قارچ‌ها (fungi) و آن‌هایی که موجب بیماری در گیاهان، حیوانات و انسان‌ها می‌شوند، می‌تواند رخ دهد.

میلیون‌ها هاگ (بذرهای تک‌سلولی میکروسکوپی) می‌توانند توسط قارچ منفردی تولید شوند و دست‌کم تعداد معدودی از آن ها در جایی مناسب برای رشد قارچی (fungal) قرار می‌گیرند.
بیش از ۸۹ نوع قارچ وحشی خوراکی و همچنین بسیاری گونه‌های سمی آن‌ها در بریتانیا رشد می‌کنند.

این کشف نشان می‌دهد قارچ‌ها فقط تولیدکنندگان مکانیکی بذر نیستند.

دانشمندان معتقدند قارچ‌ها بسیار فراتر از یک تولیدکننده معمولی هاگ هستند، به گفته آنها قارچ‌ها ماشین‌های پیچیده‌ای هستند که محیط اطراف خود را کنترل می‌کنند و زمانی که به باد نیاز داشته‌باشند آن را خود تولید می‌کنند. به گفته محققان این فرایند احتمالا در آفت‌های قارچی گیاهان، حیوانات و انسان‌ها نیز رخ می‌دهد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا