قارچ های خوراکی

قارچ والواریلا (Volvariella)

آشنایی کامل با قارچ والواریلا + آرایه شناسی

قارچ والواریلا یا قارچ چینی یکی دیگر از قارچ‌های خوراکی است که در نواحی معتدل و گرمسیری رشد می‌کند. این قارچ دارای طعمی مطبوع بوده و بر روی کاه و کلش به‌خصوص کاه و کلش برنج به‌راحتی رشد می‌کند. چینیان برای اولین بار مبادرت به پرورش این قارچ نمودند. این قارچ دارای ساقه گوشتی بوده که به یک کلاهک بارنگ خاکستری منتهی می‌شود. برخلاف قارچ دکمه‌ای فاقد حلقه آنالوس است. در قسمت پایین پایه ولوا Volva به شکل فنجانی قرار دارد.

آرایه‌شناسی

  • فرمانرو: Fungi
  • دسته: Basidiomycota
  • رده: Agaricomycetes
  • راسته: Agaricales
  • تیره: Pluteaceae
  • سرده: Volvariella
  • گونه: Volvariella argentina
  • نام علمی: Volvariella volvacea
  • مترادف: قارچ چینی
  • نام انگلیسی: Straw Mushroom
  • نام چینی: Caogu

پراکنش در ایران: تاکنون وجود این گونه، تنها در استانهای آذربایجان شرقی و غربی به اثبات رسیده است و زمان رویش آن پاییز است.

شکل ظاهری

این قارچ دارای اندام باردهی گوشتی و نرم و دارای مزه و بوی بسیار دلپذیر است. بهترین منبع کربن برای رشد قارچینی سلولز است. بیشترین عملکرد را زمانی که از بقایای پنبه و پنبه‌دانه به‌عنوان بستر استفاده شود، خواهد داشت. قارچ چینی قادر به استفاده از مواد لیگینی نیست.

کلاهک

کلاهک به قطر ۱۰-۵ سانتی متر، در ابتدا تخم مرغی شکل و تیره رنگ، اما به تدریج باز شده و قهوه ای رنگ می گردد. سطح کلاهک معمولا شیاردار است.

پایه

پایه ی مرکزی و در انتها دارای یک فنجان کاملا مشخص به رنگ سفید تا قهوه ای خاکستری است. تیغه ها در ابتدا سفید رنگ، اما در انتها صورتی رنگ می شوند.

اسپورها

اسپورها بیضوی و به اندازه‌ی ۶-۵ * ۱۰-۶  میکرومتر هستند و نقش اسپوری قارچ صورتی رنگ است.

درجه حرارت مناسب برای رشد میسلیوم قارچ چینی ۳۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد است رشد میسلیوم در حرارت پایین‌تر از ۲۰ درجه سانتی‌گراد و بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد به‌شدت کاهش می‌یابد. تشکیل اندام باردهی در قارچ والواریلا در دمای ۲۶ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد صورت می‌گیرد و برای تولید اندام‌های باردهی به نور مستقیم نیاز دارد.

هرچند این قارچ  از اهمیت بالایی در میان قارچ های خوراکی برخوردار بوده و از سطح زیر کشت مناسبی در دنیا برخوردار است و تحقیقات معدودی در زمینه ی اثرات پزشکی و دارویی آن به انجام رسیده است. براساس نتایج تحقیقات انجام شده، تاثیر عصاره ی پروتئینی قارچ در شرایط آزمایشگاهی بر روی سلول های سرطانی دستگاه گوارش  و خون در انسان به اثبات رسیده است. (2010 .Wu et al)

شرایط پرورش

PH مناسب برای پرورش قارچ چینی ۶ الی ۷ است. وجود دی‌اکسیدکربن زیاد در هنگام باردهی قارچ می‌تواند برای تولید محصول زیان‌آور باشد. وجود تهویه در این مرحله ضروری است.

رایج‌ترین موادی که برای پرورش قارچ چینی استفاده می‌شود. کاه و کلش برنج است؛ ولی می‌توان از کاه گندم، سورگوم، ارزن و بقایای پنبه و پنبه‌دانه و غیره برای کشت این قارچ استفاده کرد. قارچ چینی هنوز در ایران کشت داده نشده است و قارچی ناشناخته است.

برای آشنایی بیشتر با قارچ های خوراکی، هاگ را دنبال کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا