دانستنی‌ها درباره قارچ

قارچ و تولید مواد نیمه‌رسانا

قارچ و تولید مواد نیمه‌رسانا، محققان دانشگاه ایالتی Oregon در حال بررسی یک رنگدانه آلی پایه قارچی بسیار بادوام هستند که می‌تواند به عنوان یک فرصت نویدبخش، جایگزین مواد نیمه هادی گردد. یافته‌ها نشان می‌دهد که این مواد می‌توانند به یک جایگزین پایدار و کم‌هزینه برای ساخت سیلیکون‌ها در کاربردهای الکترونیکی یا الکترواوپتیک تبدیل شود.

الکترواوپتیک تکنولوژی است که از ترکیب نور و الکترونیک مانند سلول‌های خورشیدی استفاده می‌کند که رنگدانه مورد مطالعه زایلندین (Xylindein) است. به گفته Oksana Ostroverkhova فیزیک‌دان دانشگاه ایالتی Oregon  زایلندین یک ماده خوش‌رنگ و زیبا است و به عنوان یک ماده الکترونیکی ضعیف عمل می‌کند، اما امیدواریم که می‌توان آن را بهبود بخشید.

زایلندین توسط دو قارچ چوب‌خور ترشح می‌شود، هر چوبی که توسط این قارچ‌ها آلوده شده باشد، به رنگ سبزآبی مشاهده می‌‌شود و قرن‌ها مورد توجه صنعت‌گران چوب قرار گرفته است. این رنگدانه‌ها در صورت قرارگرفتن طولانی مدت در برابر حرارت، نور ماوراء بنفش و استرس الکتریکی بسیار مقاوم و پایدار می‌باشند.

تولید مواد نیمه رسانا از قارچ

به گفته این پژوهشگر ساخت بسیاری از مواد الکترونیکی آلی بسیار پرهزینه می‌باشد، بنابراین یافتن ماده‌ای ارزان و سازگار با محیط زیست که برای اقتصاد مناسب است، در اولویت قرار دارد. Ostroverkhova و همکارانش در دانشکده علوم و جنگل‌داری OSU، زایلندین را با یک پلیمر شفاف و غیررسانا به نام پلی متیل متاکریلات که بعضاً به عنوان شیشه اکریلیک نیز شناخته می‌شود، مخلوط نمودند.

پلیمرهای غیررسانا بدون آن‌که اثر منفی روی خواص الکتریکی زایلندین داشته باشند، به میزان قابل توجهی ساختار فیلم را بهبود بخشیدند و در واقع فیلم‌های مخلوط حساسیت بیشتری به نور نشان دادند. آن‌ها همچنین به دنبال جایگزین نمودن پلیمر با یک محصول طبیعی و پایدار که از سلولز ساخته شده است، می‌باشند.

این تحقیق، که یافته‌های آن اخیراً در مجله MRS Advances منتشر شده است، نشان‌دهنده اولین کاربرد مواد تولید شده توسط قارچ‌ها است که در یک دستگاه الکتریکی فیلم نازک از آن‌ها استفاده شده است. این تحقیق اولین موردی است که توسط این تیم تحقیقاتی مورد بررسی قرار گرفته است که می‌تواند آغازگر یک عرصه کاملاً جدید در خصوص مواد الکترونیکی آلی باشد.

منبع زیست‌فن.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا