انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ

نشست خبری قارچ سمی در انجمن قارچ

هیچ روشی برای بی‌خطر کردن قارچ‌های سمی وجود ندارد و باید اطلاع‌رسانی شود

نشست خبری قارچ سمی در انجمن قارچ برگزار شد. مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ‌های خوراکی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تشخیص قارچ‌ها عنوان کرد: امکان شناسایی قارچ سمی در محل رویشگاه‌های طبیعی و جنگلی برای مردم عادی بدون بررسی‌های آزمایشگاهی به‌هیچ‌ عنوان قابل‌تشخیص نیست.

نشست خبری انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی در خصوص قارچ‌های سمی با حضور جناب مهندس تقوی مدیر امور باغبانی، گلخانه‌ای و قارچ جهاد کشاورزی و آقای دکتر محمدرضا آصف در مورد کشف و علل مشکلات به وجود آمده از قارچ‌های سمی و با شناسایی دو گونه از قارچ‌های خودرو به‌عنوان علل مسمومیت هم‌وطنان و ارائه راهکار از سوی کارشناسان امر به‌کار خود پایان داد.

نشست خبری قارچ سمی در انجمن قارچ
نشست خبری قارچ سمی در انجمن قارچ

به گزارش خبرگزاری هاگ، «غلامرضا تقوی» در طی نشست خبری که شنبه برگزار شد، به‌منظور تشریح خطرات مصرف قارچ‌های وحشی و خودرو گفت: هیچ روشی برای بی‌خطر کردن قارچ‌های سمی وجود ندارد و باید اطلاع‌رسانی شود باوجود تولید مناسب سالانه قارچ خوراکی توسط تولیدکنندگان هیچ ضرورتی ندارد که مردم از قارچ‌های عرصه‌های طبیعی استفاده کنند.

«محمدحسن افشار» در رابطه با شرایط جوی امسال تصریح کرد: امسال به دلیل بارش‌های مناسب رویش انواع قارچ‌های وحشی سمی در عرصه‌های طبیعی افزایش‌ یافته بنابراین انتظار می‌رود مردم از مصرف و حتی دست زدن به این نوع قارچ‌ها اجتناب کنند.

خرید از مراکز معتبر

این مقام مسئول تأکید کرد که مردم قارچ مصرفی خود را از مراکز معتبر تهیه و خریداری کنند زیرا در غیر این صورت ممکن است همانند سال گذشته با احتمال مسمومیت و حتی موارد فوتی شهروندان مواجه شویم.

افشار در ادامه سخنان خود در همین راستا افزود: رویش قارچ دکمه‌ای در جنگل‌ها و رویشگاه‌ها به معنای خوراکی بودن این محصول نیست و امکان تشخیص سمی از غیر سمی آن برای مردم وجود ندارد.

محور برگزاری این نشست

این نشست خبری  با موضوع مخاطرات مصرف قارچ‌های وحشی و خودرو با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور و اساتید دانشگاه‌ ها برگزار کرد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی در این نشست عنوان کرد: ۲ هزار نوع قارچ وجود دارد که ۶۷ نوع آن خوراکی است و بیشتر این قارچی که کشت می‌شود از نوع دکمه‌ای و صدفی است. ۱۷ نوع قارچ دکمه‌ای وجود دارد که فقط یک نوع آن خوراکی است و تشخیص آن بسیار مشکل و تنها توسط قارچ‌شناسان صورت می‌گیرد.

افشار ضمن اشاره به مسمومیت هم‌وطنان در سال گذشته از طریق قارچ سمی بیان کرد: طی سه ماه هرروز ۲۰ میلیارد تومان تولیدکنندگان قارچ کشور متضرر شده‌اند که کل خسارتی که به این صنعت وارد شد ۱۸۰۰ میلیارد تومان بود.

اخبار ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۷ شبکه شش سیما، مربوط به خبر قبل از نشست خبری انجمن صنفی قارچ کشور در رابطه با قارچ های سمی

 

 

اخبار یکم خرداد ماه ۹۷ شبکه خبر مربوط به انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراكی كشور بعد از نشست خبری انجمن صنفی در رابطه با قارچ های سمی

 

اخبار ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۷ شبکه خبر مربوط به بعد از نشست خبری انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی در رابطه با قارچ سمی های

بیانیه  انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی در خصوص قارچ‌های خودرو و وحشی
بیانیه  انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی در خصوص قارچ‌های خودرو و وحشی

نکات مهم در پیشگیری از مسمومیت مصرف قارچ

یکی از انواع قارچ‌ های عامل مسمومیت در کشور از جنس و گونه Amanita virosa است که تا حدودی به قارچ‌های خوراکی شباهت داشته و حتی می‌تواند در کنار آنها در محل رویش وجود داشته باشد.”

بر اساس گزارش خبرگزاری هاگ، در این اطلاعیه که به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است با یادآوری گزارش‌های مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های خودرو در سال‌های گذشته اعلام‌شده: یکی از انواع قارچ‌ های عامل مسمومیت در کشور از جنس و گونه Amanita virosa است که تا حدودی به قارچ‌های خوراکی شباهت داشته و حتی می‌تواند در کنار آنها  در محل رویش وجود داشته باشد.”

در محتوای این اطلاعیه از مردم خواسته‌شده با توجه به نکاتی که در قسمت ذیل قیدشده از مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ‌ها خودرو و سمی پیشگیری کنند:

از مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت، به‌ویژه قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان (علی‌الخصوص درختان خشک‌شده) می‌رویند و یا قارچ‌های جمع‌آوری‌شده توسط افراد عادی و یا قارچ‌هایی که به‌صورت فله‌ای با منشأ نامشخص عرضه می‌شوند، خودداری کنید و فقط قارچ‌هایی را که توسط مراکز مجاز و دربسته بندی‌های دارای مجوزهای سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، درمان و پزشکی هستند، مصرف کنید.

ظاهر قارچ

شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ‌ شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است. بنابراین به توصیه‌های برخی از افراد در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ به‌هیچ‌وجه توجه نکنید.

مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان‌دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست. برخی از روش‌ها و معیارهای سنتی مانند: تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ، معیار علمی متقن و صحیحی برای تشخیص سمی نبودن قارچ در همه موارد نیست. هرگز قارچ‌ها را به‌صورت خام و به مقدار زیاد مصرف نکنید.

قارچ های مقاوم به گرما

برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی، مقاوم‌به‌گرما بوده و فرآیندهای آماده سازی غذا مانند: کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و یا بخارپز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نیست.

در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال) به‌صورت تأخیری (۴ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ)، هر چه سریع‌تر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی سم‌شناسی بالینی و مسمومیت‌ها منتقل کنید.

در مواردی که علائم گوارشی به‌صورت تأخیری (بافاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ) رخ دهد این دسته از قارچ‌ها درجه سمی به‌مراتب بیشتری دارند و علت اصلی نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هم‌وطنانمان در سال‌های گذشته نیز همین مسئله بوده است.

هنگام مسموميت با قارچ چه كنيم!؟

انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها، امکان درمان موفقیت‌آمیز را افزایش می‌دهد و هرگونه تأخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود. بنابراین با مشاهده علائم و نشانه‌های بالینی اولیه به‌ویژه از نوع تأخیری در فردی باسابقه مصرف خوراکی قارچ، از هرگونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز نموده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کنید در صورت امکان، نمونه باقی‌مانده قارچ مصرف‌شده توسط بیمار را برای شناسایی و ارائه به کادر پزشکی، به همراه داشته باشید.

رعایت چه نکاتی در مصرف قارچ ضروری است؟

توجه داشته باشید که هرگز قارچ‌ها را به‌صورت خام و به مقدار زیاد مصرف نکنید حتی برخی از سموم موجود در قارچ‌ها ازجمله سم آماتوکسین عامل سمیت کبدی و کلیوی مقاوم به حرارت هستند و فرآیندهای آماده‌سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن، بخارپز کردن قادر به تخریب آن‌ها نیستند. پس قدم اول انتخاب قارچ سالم و غیرسمی سپس نحوه مصرف صحیح است.

هنگام مسمومیت با مصرف قارچ سمی چه باید کرد؟

بنا بر اعلام پایگاه جامع آموزش و فرهنگ‌سازی سلامت وزارت بهداشت، انتقال سریع فرد به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها امکان درمان موفقیت‌آمیز را افزایش می‌دهد و هرگونه تأخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار خواهد شد بنابراین هر چه سریع‌تر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی سم‌شناسی بالینی و مسمومیت‌ها منتقل کنید.

بر اساس اظهارات دکتر علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک علی‌رغم شیوع بالای مسمومیت‌ها، می‌توان از وقوع این حوادث پیشگیری کرد.

دکتر علیمرادیان در ادامه سخنان خود در همین رابطه اضافه کرد: افزود: همه مسمومیت‌ها کشنده نیستند و برخی کشنده و برخی از مسمومیت‌ها خود محدود شوند هستند.

وی در طول توضیحات خود پیرامون اثرات و نشانه‌ها، تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، تب، اسهال را از نشانه‌های مسمومیت‌های خود محدود شونده دانست و بیان کرد: اما در هر حال باید مراقب باشید اگر علائم تشدید و یا مدت‌زمان علائم طولانی‌تر شد به پزشک مراجعه کنید.

در مورد مسمومیت‌های خطرناک مانند بوتولیسم فرد ممکن است حتی قبل از بروز علائم گوارشی، دچار علائمی مانند تاری دید، دو بینی و تودماغی صحبت کردن شود؛ البته اختلال در بلع و تنفس هم در این موارد حائز اهمیت است.

اشتباه رایج!

معاون غذا و دارو اراک، با اشاره به یکی از باورهای غلط  ، که مسمومیت‌ها را مختص به فصل تابستان می‌دانند، ادامه داد: به همین علت باید افراد همواره نسبت به شست و شوی دست‌ها حساس باشند و آن را انجام دهند؛ چون در فصل پاییز و زمستان هم امکان مسمومیت با ویروس و باکتری را داریم.

وی گفت: خانم‌های باردار، شیرده، افراد مبتلابه بدخیمی، افرادی که داروهای ضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، سالمندان، دیابتی‌ها، افرادی هستند که نسبت به مسمومیت‌ها حساس‌تر هستند، و توصیه کرد: این افراد غذاهای بیرون و رستورانی کمتر میل نموده و لبنیات را پاستوریزه مصرف کنند و میوه و سبزی را خوب شست‌وشو دهند.

اثرات قارچ سمی بر روی کبد و کلیه

دکتر علیمرادیان در پایان خاطرنشان کرد قارچ‌های موجود در طبیعت سمی هستند و باید از دست زدن و خوردن آنها پرهیز شود، و در همین رابطه افزود: قارچ سمی نارسایی کبد و کلیه ایجاد می‌کند.

 

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا