قارچ های خوراکی

آشنایی کامل با قارچ پوف‌ بال یا قارچ توپی + آرایه شناسی

قارچ پوف‌ بال یا قارچ توپی از خانواده لیکوپردون در مراتع و حاشیه جنگل‌های اروپا و مخصوصاً در فصل بهار و پاییز دیده می‌شوند. این قارچ با قطر ۷ سانتی‌متر، در ابتدای جوانی سفید رنگ است اما پس از بلوغ به سمت رنگ قهوه‌ای متمایل می‌شود. این گونه غیر خوراکی است اما گونه‌های خوراکی از این خانواده داریم.

نام علمی (Calvatia gigantea) یا به اصلاح پاف بال (puffball) که البته خوراکی نیست زیرا قارچ های پفکی فقط زمانی که کوچک هستند بی خطر و قابل خوردن می باشند و با بزرگتر شدن مواد مضر و زیان بار را جذب کرده و تبدیل به قارچ سمی و غیر خوراکی می شوند. این نوع قارچ ها گاهی اوقات بسیار بزرگ و غول پیکر می شوند بطوریکه وزن آنها حتی بیشتر از 40 کیلوگرم نیز می شود!!!!

قارچ پوف‌ بال puffball یا توپ زمینی که در ایران به نام‌ های مختلف مانند قارچ سیب‌ زمینی یا در مناطقی مانند کرمان به آغر معروف است. این قارچ در مراتع و حاشیه جنگل‌ها و مناطق کوهستانی در فصل بهار دیده می‌شود.

گونه‌های خوراکی زیاد دارد و برخی گونه‌ها غیرخوراکی می‌باشند، البته گونه‌ های خوراکی تا زمانی که بافت داخل آنها سفت و گوشتی است قابل‌ خوردن می‌باشد و بعد از تیره شدن و تولید اسپور قابل‌ خوردن نیست و حتی می‌تواند ایجاد مسمومیت کند.

قارچ پاف بال تا زمانیکه آن را برش دهید و درون آن سفید باشد قابل خوردن است؛ همچنین هرچقدر قارچ کوچکتر باشد کیفیت و طعم آن بهتر خواهد بود.

آرایه‌شناسی قارچ پوف‌ بال

  • فرمانرو: قارچ
  • شاخه: قارچ های چتری
  • رده: کلاه قارچان
  • راسته: قارچ های تیغک دار
  • تیره: غاریقونیان
  • سرده: Calvatia
  • گونه: C. gigantea
  • نام علمی: Calvatia gigantea

مترادف

  1. (Lycoperdon velatum Vittad. (1842
  2. (Utraria velata (Vittad.) Quél. (1873

یکی از بزرگ‌ ترین قارچ‌ های موجود در جهان اینگونه است که می‌ توان به دلیل شکل خاصش به‌ راحتی مورد شناسایی قرار بگیرد. این قارچ‌ها معمولاً به‌ اندازه یک توپ فوتبال کوچک هستند و می‌توانند تا حدود ۲۰ کیلوگرم نیز وزن بگیرند که این مسئله اینگونه را جزء بزرگ‌ ترین و سنگین‌ ترین گونه‌ های قارچ قرار داده است.

قارچ پوف بال یا قارچ‌های توپی از خانواده لیکوپردون در مراتع و حاشیه جنگل‌ها و مخصوصاً در فصل بهار و پاییز دیده می‌شوند. این گونه غیر خوراکی است.

*هشدار: از خوردن و دست زدن به قارچ‌ هایی که نمی‌شناسید به‌ شدت دوری‌ کنید.

قارچ پوف‌ بال
بزرگترین قارچ های غول پیکر و عظیم الجثه – پاف بال – قارچ پفکی بزرگ

قارچ های عظیم الجثه
قارچ های عظیم الجثه

بزرگترین قارچ - قارچ بزرگ - قارچ های عظیم الجثه و غول پیکر
بزرگترین قارچ – قارچ بزرگ – قارچ های عظیم الجثه و غول پیکر

برای آشنایی بیشتر با قارچ های خوراکی، هاگ را دنبال کنید.
3.4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا