قارچ های خوراکی

قارچ چانترلا یا قارچ قیفی Cantharellus

قارچ چنترل

قارچ چانترلا (قارچ چنترل) یا قارچ قیفی با نام علمی Cantharellus نام یک خانواده (سرده) از انواع قارچ‌های خوراکی است که شامل گونه های مختلفی با رنگ های متنوع می باشد. این قارچ که به قارچ لوستر نیز معروف است، عمدتاً در شمال اروپا، آمریکای شمال و مرکزی، قسمت‌ هایی از آسیا و آفریقا یافت می‌شود، این قارچ به‌طور طبیعی دوست دارد که در مناطق باتلاقی جنگل‌های مخروطی زندگی کند ولی با این‌ حال در جنگل‌های کوهستانی و در بین علف‌ها و گیاهان کم‌ رشد، نیز یافت می‌شود.

این قارچ از اواسط آگوست تا نوامبر (اواخر تابستان تا آواخر پاییز) در زیستگاه های خود که معمولا نزدیک به برخی گیاهان خاص است، که با آنها رابطه همزیستی دارد، رشد می کند. برای مثال در مناطق اروپایی، قارچ چانترلای طلایی در جنگل‌های درخت راش یافت می‌شود یا چنترل قرمز را می توان در جنگل های چوب سخت در شرق آمریکای شمالی یافت. بطور کلی قارچ چانترلا یا قارچ قیفی از مناطق مرتفع تا مناطق پست، حتی در حاشیه جاده‌ها و در سایه زیاد، یافت می‌شود. این قارچ، بسیار زیبا بوده و مزه خوبی دارد.

قارچ چنترل در رنگ های سفید، کرم، زرد، نارنجی، صورتی، قرمز، قهوه ای و سیاه در طبیعت موجود می باشد که اکثر گونه های آن خوراکی هستند و طعم خوبی دارند. معروف ترین گونه های خوراکی قارچ چانترلا یا چنترل، قارچ زرد کیجا و قارچ ترومپت سیاه می باشد.

آرایه شناسی قارچ چانترلا

  1. فرمانرو: Basidiomycota
  2. رده: Agaricomycetes
  3. راسته: Cantharellales
  4. تیره: Cantharellaceae
  5. سرده: Cantharellus
  6. گونه: C. cibarius
  7. نام علمی: Cantharellus cibarius

تشخیص قارچ چنترل از مشابه سمی

برای چیدن قارچ چنترل باید مراقب باشید زیرا این قارچ خوراکی یک نمونه مشابه سمی نیز دارد که به آن چنترل تقلبی میگویند. البته راه هایی برای تشخیص این 2 قارچ از همدیگر وجود دارد که در تصویر زیر مشخص میباشد.

  • اولین و راحت ترین راه برای تشخیص، تفاوت درون قارچ ها می باشد؛ درون قارچ چنترل خوراکی سفید رنگ و توپر میباشد، اما داخل قارچ چانترلای تقلبی تیره رنگ (یارنگهای دیگر) بوده و گاها توخالی میباشد.
  • تفاوت دوم در آبشش های زیر کلاهک می باشد؛ قارچ چنترل خوراکی آبشش واقعی ندارد و فقط شیارهای کم عمقی زیر کلاهک است، اما در قارچ چانترلای تقلبی آبشش ها واقعی بوده و از صفحات نازکی با عمق بیشتر تشکیل شده اند.
تشخیص بین قارچ چنترلای خوراکی از مشابه سمی
تشخیص بین قارچ چنترلای خوراکی از مشابه سمی

تصاویر قارچ چانترلا

قارچ چنترل قرمز
قارچ چنترل قرمز
قارچ چانترلای سفید رنگ
قارچ چانترلای سفید رنگ

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز میباشد.

با قارچ های خوراکی در هاگ آشنا شوید.
4.5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا