قارچ‌ های دارویی

آشنایی کامل با قارچ چاگا

قارچ چاگا چیست؟

قارچ چاگا (با نام علمی : Inonotus obliquus) که به نام طلای سیاه هم شناخته می شود، نوعی قارچ خوراکی است که به طور عمده بر روی پوست درخت توس و در هوای سرد شمال اروپا، سیبری، روسیه، شمال کانادا و آلاسکا رشد می کند.

چاگا تنها 25 تا 38 سانتمیتر رشد می کند و ظاهری چوب مانند شبیه زغال سوخته دارد که داخل آن یک گوشت نرم نارنجی رنگ قرار گرفته است.

قارچ چاگا سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین D، پتاسیم، روبیدیوم، سزیوم، سلنیوم، آهن، مس، روی، کلسیم، منیزیوم، منگنز و فیبر است.

قرن هاست که در طب سنتی از از چاگا برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به دیابت، سرطان و بیماری های قلبی و عروقی استفاده می شود.

آرایه شناسی

  • فرمانرو: Fungi
  • بخش: Basidiomycota
  • دسته: Agaricomycetes
  • رده: Hymenochaetales
  • تیره: Hymenochaetaceae
  • جنس: Inonotus
  • گونه: I. obliquus
  • نام علمی: Inonotus obliquus

مترادف

  1. (Boletus obliquus Ach. ex Pers. (1801
  2. (Polyporus obliquus (Ach. ex Pers.) Fr. (1821
  3. (Physisporus obliquus (Ach. ex Pers.) Chevall. (1826
  4. (Poria obliqua (Ach. ex Pers.) P.Karst. (1881
  5. (Fomes obliquus (Ach. ex Pers.) Cooke (1885
  6. (Phaeoporus obliquus (Ach. ex Pers.) J.Schröt. (1888
  7. (Mucronoporus obliqua (Ach. ex Pers.) Ellis & Everh. (1889
  8. (Scindalma obliquum (Ach. ex Pers.) Kuntze (1898
  9. (Phellinus obliquus (Ach. ex Pers.) Pat. (1900
  10. (Xanthochrous obliquus (Ach. ex Pers.) Bourdot & Galzin (1928
  11. (Fuscoporia obliqua (Ach. ex Pers.) Aoshima (1951

شرایط رشد قارچ چاگا

قارچ چاگا قارچی است که عمدتاً بر روی پوستهٔ درختان توس، در نواحی سرد نظیر اروپای شمالی، سیبری، روسیه، کره، کانادای شمالی و آلاسکا می‌روید.

قارچ چاگا حاوی مقدار زیادی از رنگ‌دانه‌های ملانین است، زمانی که در معرض آفتاب قرار می‌ گیرد، ظاهر آن سیاه می‌شود و نوعی رشدِ چوبی شکل را ایجاد می‌کند که شبیه به توده‌ای از زغال سوخته است و معمولاً ۲۵ تا ۳۸ سانتیمتر اندازه دارد، بااین‌حال، قسمتِ داخلیِ این قارچ نرم بوده و نارنجی‌ رنگ است.

قرن‌هاست که چاگا در طب سنتی روسیه و سایر کشورهای اروپای شمالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عمدتاً این قارچ برای تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سلامتی عمومی مصرف می‌ شود.

شرایط رشد قارچ چاگا

فواید دارویی و درمانی قارچ چاگا برای سلامتی

تقویت سیستم ایمنی بدن

برخی تحقیقات نشان داده که چاگا با افزایش تولید سیتوکین ها (پروتئین های تخصصی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند) به افزایش گلبول های سفید خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های میکروبی را کاهش می دهد.

علاوه بر این گفته می شود که قارچ چاگا برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفلونزا و عفونت مفید است.

ضد ویروس گیاهی

در برخی مطالعات مشخص شده که چاگا به دلیل خواص ویروسی قوی که دارد برای پیشگیری و درمان بیماری های ویروسی مثل هپاتیت C و اچ آی وی نوع یک مفید می باشد.

ضد التهاب طبیعی

مطالعات نشان داده که قارچ چاگا دارای خواص ضد التهابی قوی است که خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی و عروقی و آرتریت روماتوئید را کاهش می دهد.

بهبود استقامت بدن

یک فنجان دم نوش چاگا بنوشید تا استقامت بدنی شما بهبود یابد. در مطالعاتی که روی موش ها انجام شد دریافته شد که پلی ساکاریدهای موجود در قارچ به موش ها استقامت بیشتری در برابر شنا کردن و همچنین انرژی مورد نیاز در ماهیچه ها و کبد را تامین می کند. با این خاصیت خستگی کمتری خواهی داشت و انرژی بیشتری می گیرید.

کمک به مبارزه با سرطان

اگر مبتلا به سرطان هستید، قارچ چاگا می تواند به مبارزه با سرطان به وسیله ارتقای سیستم ایمنی بدنتان کمک کند. تحقیقات نشان داده اند که چاگا سلول های ایمنی بدن را که مسئول مبارزه با سرطان هستند را فعال می کند. این تحقیقات همچنین ثابت کرده اند خواص ضد تومور و ضد ویروس دارند و بر ضد آنفولانزا و بر ضد چندین نوع سلول های سرطانی موثر بوده و به شدت درباره درمان ایدز مورد تحقیق و مطالعه قرار گرفته است.

کاهش کلسترول

قارچ های چاگا حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند که ممکن است کلسترول بد را کاهش دهند. کلسترول زیاد یک ریسک قابل توجهی برای بیماری های قلبی محسوب می شود، بنابراین قارچ چاگا می تواند با بیماری های قلبی عروقی مقابله کند.

کاهش فشار خون

تحقیقات نشان می دهد که اکسایش یک عامل شریک برای فشار خون بالا است. افراد مبتلا به فشار خون بالا مستعد حملات قلبی، سکته ها و دیگر مسائل سلامت قلب و عروق هستند.آنتی اکسیدان های چاگا نقش پتانسیلی در کاهش فشار خون و جلوگیری از ضعف سلامت قلب و عروق دارند.

کاهش روند فرآیند پیری

استرس اکسیداتیو علائم فیزیکی پیری مانند چین و چروک، خشکی پوست و سفید شدن موها را ایجاد می کند. قرار گرفتن در معرض آفتاب، آلودگی و دیگر منابع آسیب، رادیکال های آزاد زیادی را در بدن ایجاد کرده که با خنثی کردن آن روند پیری پوست کندتر خواهد شد.

در تئوری، غنی کردن بدن با آنتی اکسیدان های بیشتر می تواند روند پیری را آهسته کند یا حتی نشانه های قابل مشاهده پیری را معکوس کند. اگرچه هیچ تحقیقی به طور قطعی ارتباطی بین مزایای ضد پیری این قارچ ارائه نکرده است. اما اثربخشی آن در مبارزه با دیگر انواع استرس اکسیداتیو نشان می دهد که این قارچ می تواند با پیری نیز مبارزه کند.

کاهش قند خون با قارچ چاگا

قارچ چاگا ممکن است در مبارزه با دیابت نقش داشته باشد. یک مطالعه که در سال ۲۰۰۶ انجام شد نشان می دهد که این قارچ قند خون را در موش های آزمایشگاهی پایین می آورد. این جوندگان که به طور ژنتیکی به دیابت و چاقی مبتلا شده بودند، پس از خوردن قارچ به مدت ۸ هفته سطح قند خونشان پایین آمد.

اگر چه تحقیقاتی در این زمینه بر روی انسان ها انجام نشده است، اما این نشان می دهد که چاگا ممکن است به درمان جایگزین برای دیابت در آینده تبدیل شود.

جلوگیری از عوارض جانبی دارو

تحقیقات در این زمینه هنوز در مراحل ابتدایی است، اما اگر چاگا در مبارزه با بیماری هایی نظیر سرطان و آرتریت موثر باشد، می تواند جایگزین درمان های سنتی باشد. استفاده از قارچ چگا می تواند تجربه عوارض جانبی درمان های دیگر مانند شیمی درمانی، اشعه درمانی و داروهای مختلف تجویز شده برای بیماری های مزمن، را کاهش دهد.

نحوه استفاده از قارچ چاگا

این قارچ را می توان به صورت مکمل یا چای استفاده کرد. افرادی که در حال برنامه ریزی برای تکمیل مکمل های خود هستند یا مایل به اضافه کردن چاگا به رژیم غذایی خود می باشند، قبل از انجام این کار باید با پزشک مشورت کنند. میزان مصرف روزانه چاگا، بسته به اهداف درمانی، متفاوت است.

چاگا جایگزین سایر روش های درمانی نیست. بنابراین افرادی که بیماری هایی مانند سرطان، دیابت یا فشار خون بالا دارند باید همراه با درمان های معمول خود از این روش استفاده کنند.

عوارض مصرف قارچ چاگا

مانند سایر مکمل ها و داروهای دیگر، مصرف این قارچ ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد. این ماده همچنین می تواند عوارض جانبی را ایجاد کند و ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد.

از آنجا که چاگا قند خون را کاهش می دهد، می تواند برای افرادی که انسولین و سایر داروهای کاهنده قند خون را مصرف می کنند خطرناک باشد.

برای کاهش خطرات استفاده از قارچ چاگا، فرد باید موارد زیر را در نظر بگیرد:

مصرف داروهای تجویز شده خود را ادامه دهد. زیرا چاگا جایگزین درمان اصلی نیست.

در مورد تمام داروهایی که استفاده می کنید، باید با دکتر مشورت کنید. زیرا مانند سایر داروها و مکمل ها، قارچ چاگا ممکن است باعث اختلاط دارویی شود و اثربخشی داروهای مختلف را تغییر دهد.

هر گونه عوارض جانبی مصرف این مکمل را به پزشک اطلاع دهید. اگر چه نادر است اما گاهی این قارچ باعث واکنش های حساسیتی در برخی از افراد می شود. اختلال تنفس، تغییرات ضربان قلب و کاهش هوشیاری عوارض جانبی خطرناکی هستند.

در هنگام مصرف چاگا از مصرف مکمل های گیاهی دیگر اجتناب کنید، مگر اینکه پزشک به شما توصیه کند.

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

با قارچ های دارویی در هاگ آشنا شوید.
4.7/5 - (4 امتیاز)

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا