قارچ های خوراکی

قارچ چمن زار چیست؟

قارچ چمن زار با نام علمی (Agaricus campestris) نام یک گونه از تیره غاریقونیان است. بر اساس مطالعات انجام‌ شده، از میان گونه‌های بررسی‌ شده از قارچ‌ های خوراکی و دارویی متعلق به جنس Agaricus، این‌گونه دارای بیشترین توان آنتی‌اکسیدانت می‌باشد.

آرایه شناسی

  • فرمانروا: قارچ
  • شاخه: قارخانه
  • رده: کلاه‌ قارچان
  • راسته: قارچ گذاری تیغک‌دار
  • تیره: غاریقونیان
  • گونه ها: A. campestris
  • نام علمی: Agaricus campestris

پراکنش قارچ چمن زار در ایران

گزارش‌های معدودی از رویش این قارچ در دست بوده و وجود آن در استان مازندران، جنگل‌های نور و استان آذربایجان شرقی، پوشش‌های جنگی ارسباران به اثبات رسیده است. با زمان بهار و تابستان است.

کلاهک قارچ

به قطر ۸۰-۵۰ میلیمتر در ابتدا کروی و سپس زنگوله‌ای شکل، سپر مانند و گاهی اندکی فرورفته می‌شود. بافت کلاهک گوشتی، سطح آن صاف و بدون موسفید یکدست و در شرایط خشک به رنگ آجری یا نخودی مات در می‌آید. حاشیه کلاهک به سمت داخل پیچ‌ خورده و زوائد ناشی بقایای پرده روی آن قابل‌ مشاهده است. تیغه‌ها آزاد، متراکم با دو طول متفاوت، در ابتدا سفید و سپس صورتی‌رنگ و درنهایت قرمز مایل به قهوه‌ای می‌شود.

پایه قارچ

به ابعاد ۱۲-۵ × ۷۰- ۴۰ میلیمتر، توپر، استوانه‌ای یا به سمت قاعده باریک، سطح آن صاف و سفید، حلقه‌ی فوقانی، باحالت غشایی و رنگ سفید است. بافت درونی سید و گوشت ضخامت آن در محل دیسک به ۱۰-۸ میلی‌متر می‌رسد.

اسپورها

اثر اسپور به رنگ قهوه‌ای مایل به ارغوانی است. به‌اندازه‌ی ۵-۴ ۸-۶ / ۹ میکرومتر، تخم‌ مرغی شکل با یک دیواره‌ی ضخیم، قهوه‌ای و صاف است بازیدیوم ها به ابعاد ۷-۲۶۷۶-۲۴ میکرومتر، گرزی شکل حامل ۴ استریگما است.

کیلو سیستیدیوم و پلیوروسیستیدیوم وجود ندارد. بافت از هیف های دارای دیواری نازک و درهم بافته و متراکم تشکیل‌ شده است. غشاء سطحی کلاهک از هیف های شعاعی با دیواره‌ی نازک تشکیل‌شده است.

تأثیر مصرف قارچ خوراکی چمن زار A. campestris در کاهش میزان قند خون به اثبات رسیده است. بررسی مکانیزم این فرآیند نشان داد که این قارچ دارای قابلیت کاهش قند خون (Hypoglycemic A) آزادسازی انسولین و عملکرد شبه انسولینی از طریق فعالیت‌های پانکراتیک و اکستراپانکراتیک است(1998Gray and Flatt)

در یک تحقیق دیگر انجام‌ شده، میزان عملکرد گونه‌های مختلفی از قارچ‌های دارویی در کاهش قند خون مورد مقایسه قرار گرفت. بر اساس نتایج به‌ دست‌آمده، گونه‌ی A. campestris به همراه ۳ گونه‌ی Phellinus baumii و A. auricular-judae. Grifola frondosa دارای بیشترین میزان تأثیر کاهش قند خون معرفی گردیدند. (2005,.Hwang et al)

بر اساس مطالعات انجام‌ شده، از میان گونه‌های بررسی‌ شده از قارچ‌های خوراکی و دارویی متعلق به جنس Agaricus، این‌گونه دارای بیشترین توان آنتی‌ اکسیدانت می‌باشد. (2008.Barros et al) همچنین قارچ A. campestris دارای ترکیب آنتی‌بیوتیکی تحت عنوان Campestrin است که خاصیت بازدارندگی مناسبی علیه باتری‌های گرم مثبت و گرم منفی نشان می‌دهد. (Bose 1955).

برای آشنایی بیشتر با قارچ های خوراکی، هاگ را دنبال کنید.
4.5/5 - (2 امتیاز)

‫4 دیدگاه ها

  1. قبلا اصلا تمایلی به موندن تو سایتتون نداشتم الان فقط دوست دارم تو سایت بچرخم عالی شده!
    قارچ ها دنیای بسیار بزرگی دارن که حتی منبع های بزرگی چون ویکی پدیا و هیچ سایت منبع داخلی و خارجی اینقدر جامع مثل سایت شما به تک تک قارچ ها نپرداختن.
    ته ته تهش ۱۰ تا قارچ سمی و قارچ خوراکی برای اشنایی گذاشتن وقتی دیدم این همه نوع قارچ دارم و فقط سایت شما هست که تمام قارچ هارو معرفی کرده متوجه شدم شما یک منبع خیلی عالی هستید.
    واقعا عالیه….

    1. ممنون از توجه و لطف شما
      تمام تلاش تیم هاگ توجه به نیازهای اقشار مختلف و جلب رضایتشون هست و امیدواریم در رسیدن به این هدف موفق باشیم.

  2. الان چندتاشو پیداکردم تو اتریش زندگی میکنم اومدم ببینم خوراکی هستن یا نه?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا