قارچ های خوراکی

آشنایی کامل با قارچ چوب کاج

قارچ چوب کاج در جنگل‌های نور و نوشهر در استان مازندران جمع‌ آوری و گزارش‌ شده است و زمان رویش آن بهار و پاییز است.

آرایه شناسی

  • فرمانرو: Fungi
  • بخش: Basidiomycota
  • دسته: Agaricomycetes
  • زیردسته: Homobasidiomycetidae
  • رده: Agaricales
  • تیره: Agaricaceae
  • جنس: Agaricus
  • گونه: A. silvaticus
  • نام علمی: Agaricus silvaticus

کلاهک

به قطر ۷۰-۴۰ میلیمتر، محدب و در نهایت پهن و مسطح می‌شود. سطح کلاهک به رنگ زرد تا کاهی تیره و پرزدار است. (به‌خصوص در مرکز) تیغه‌ ها آزاد، متراکم با تیغک‌ هایی باریک و دارای سه طول متفاوت به رنگ قهوه‌ای مایل به خاکستری روشن تا شکلاتی‌ اند؛ حاشیه‌ی کلاهک سفید پنبه‌ای است.

پایه به ابعاد ۱۱-۵ × ۸۰-۴۰ میلیمتر، استوانه‌ ای با قاعده‌ی پیازی شکل و توخالی، سطح پایه مایل به سفید و باگذشت زمان خاکستری‌ رنگ می‌شود. اسکوامول های پنبه‌ای در زیر حلقه قرار گرفته است، حلقه‌ی فوقانی، غشایی، بزرگ، سفید، در قسمت بالا دارای نوار و در قسمت زیرین پولک‌دار است.

بافت درونیکلاهک نازک، سفید است و اندکی پس از آسیب دیدن سرخ‌رنگ می‌شود. اثر اسپور قهوه‌ای مایل به ارغوانی است.

اسپورها

اسپورها به ابعاد ۳/۵-۳ *۶/۵-۵/۵ میکرومتر، بیضوی تا تخم‌ مرغی با یک دیوارهای ضخیم و من یومها به‌اندازه‌ی ۷ / ۵-۲۶۷۵-۲۳ میکرومتر، گرزی شکل و حامل ۴ استیگما است. کیلوسیستیدیوم ها به ابعاد ۱۲ / ۵ -۱۰ × ۳۰-۲۰ میکرومتر، گرزی شکل، هیف های دیواره‌ی نازک. سطح کلاهک از یک لایه هیفهای موازی با دیواره‌ی نازک و آرایش شعاعی تشکیل‌ شده است.

مصارف دارویی قارچ چوب کاج

بر اساس تحقیقات انجام‌ شده، تأثیر مثبت قارچ A. silvaticus در کاهش کم خونی و بهبود شاخص‌ های بیوشیمیایی نمونه‌های جانوری مبتلا به تومور به اثبات رسیده است. در این تحقیق به دنبال تیمار موش‌های آزمایشگاهی تلقیح شده با سلول‌های توموری Walker 256، با عصاره‌ی قارچ A.sihiaticus تعداد گلبول‌های قرمز خون، هماتوکریت، هموگلوبین،C-creative protein، اوره و سطح‌ تری گلیسیرید تغییر قابل‌ توجهی نشان داد. (2008 Taveira)

همچنین تأثیرات مثبت استفاده از رژیم مکمل قارچ در وضعیت هماتولوژیکی، ایمونولوژیکی و سطح قند خون بیماران مبتلا به سرطان روده‌ی بزرگ پس از جراحی به اثبات رسیده است. رژیم مکمل قارچ A. silvaticus به مدت ۶ ماه موجب افزایش معنی‌ دار هموگلوبین، هماتوکریت، اریتروسیت ها، نئوتروفیل و کاهش پلاکت‌ها و میزان قند خون گردید. (Fortes et al. 2009)

برای آشنایی بیشتر با قارچ های خوراکی، هاگ را دنبال کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا