قارچ های خوراکی

قارچ کرمینی چیست؟

قارچ قهوه ای یا شامپینیون، سوئیسی و ایتالیایی همه یک نوع قارچ هستند!

قارچ کرمینی (Crimini)، یا قارچ قهوه‌ای یا شامپینیون (champignon)، نوعی قارچ خوراکی است که به تازگی جای خود را در سبد غذایی بسیاری از مردم جهان باز کرده است. قیمت این قارچ‌ها کمی گران‌تر از قارچ دکمه‌ای سفید و تازه است، ولی طعم خاص و دلپذیری دارد.

قارچ کرمینی با اسامی مختلفی شناخته می شود که از جمله آنها: قارچ قهوه ای، بیبی بلا (baby bella)، شامپینیون، قارچ سویسی و … را نام برد؛ در زبان انگلیسی هم این قارچ با دو املای مختلف “crimini” و “cremini” نوشته میشود.

اما نکته جالب درباره این نوع قارچ، این است که در حقیقت هیچ فرقی از نظر گونه با قارچ دکمه‌ای ندارند!
قارچ کرمینی و قارچ دکمه‌ای سفید هر دو یک قارچ از خانواده Agaricus bisporus هستند، و تفاوت فقط در سن آنهاست. در واقع قارچ قهوه ای (cremini)، نسخه کمی بالغ‌تر قارچ دکمه ای سفید معمولی است!

قارچ دکمه‌ای مرحله کودکی قارچ آگاریکوس است، در حالی که قارچ کرمینی، مرحله بالغ شدن این قارچ محسوب می‌شود، وقتی که به مرحله پایانی و کاملا رسیده برسد، آن را به اسم قارچ پورتوبلو به بازار عرضه می‌کنند. به همین دلیل گاهی به قارچ کرمینی ، «بچه پورتوبلو» یا «بچه بلا» هم می‌گویند.

قارچ کرمینی
قارچ کرمینی

ظاهر قارچ کرمینی

قارچ‌های کرمینی یا کرمنی از بزرگترین قارچ‌هایی که در طبیعت پیدا می‌کنید فاصله زیادی دارند، اما کوچک هم نیستند. این قارچها به طور متوسط ​​حدود 2.5 تا 5 سانتی‌متر قطر دارند. آنها کلاهکی گرد با ساقه کوتاه و کلفت دارند. کلاهک صاف آنها از قهوه‌ای روشن تا تیره رنگ متغیر است و سفت و اسفنجی به نظر می‌رسد. در زیر کلاهک، تیغه‌های قهوه‌ای کوچکی وجود دارد، اما بیشتر آن‌ها پنهان هستند و کاملاً باز نشده‌اند. ساقه سفید کوتاه نیز خوراکی، متراکم، ضخیم و صاف با بافتی کمی لاستیکی است. اما کلاهک قارچ، ملایم و تا حدودی خاکی با بافت گوشتی است.

آن را در علفزارهای اوراسیا و آمریکای شمالی می‌شود به راحتی پیدا کرد. قبل از بلوغ به رنگ سفید یا قهوه‌ای هستند، که ما آنها را به اسم قارچ دکمه‌ای می‌شناسیم و پرکشت‌ترین قارچ پرورشی جهان محسوب می‌شوند. اما وقتی بالغ شدند، به اسمهای زیر خودنمایی می‌کنند:

  • قارچ کرمینی (Cremini/crimini)
  • قارچ شامپینیون (که در فرانسوی به معنای قارچ است)
  • قارچ قهوه‌ای سوئیسی
  • قارچ قهوه‌ای رومی
  • بچه بلا
  • قارچ قهوه‌ای ایتالیایی
  • قارچ شاه بلوط (با Pholiota adiposa متفاوت است)
ظاهر قارچ کرمینی
ظاهر قارچ کرمینی

محل رشد قارچ قهوه ای

ما می‌دانیم که قارچ کرمنی از دوران ماقبل تاریخ در سراسر جهان رشد کرده، اما نمی‌دانیم که آنها برای اولین بار در کجا کشت شدند. این احتمال وجود دارد که آنها برای اولین بار توسط فرهنگ‌های آسیایی باستان، شاید ژاپن، هند یا چین به خوراکی‌های کشاورزی تبدیل شده باشند.

اما می‌دانیم که قارچ برای اولین بار در قرن هفدهم در اروپا کشت شد. ما همچنین می‌دانیم که آنها را در فرانسه در دخمه‌های پاریس کشت می‌کردند و به آنها لقب “قهرمانان پاریس” را دادند. به همین خاطر هنوز هم امروزه در غرب فرانسه در زیر زمین کشت می‌شوند. این قارچ از دهه 1800 در آمریکای شمالی به طور تجاری کشت شد و حداقل 50 درصد از قارچ‌های ایالات متحده در ایالت پنسیلوانیا رشد می‌کنند.

در طبیعت، آنها در سرتاسر جهان در مناطق چمن‌زار، چمن‌زارها، مزارع و مکان‌های مشابه پس از بارندگی، از اواخر بهار تا پاییز یافت می‌شوند. آنها اغلب در مراتعی هستند که در آن حیوانات به آنها کود می‌دهند تا مواد مغذی غنی از آنها بدست آورند.

ظاهر قارچ کرمینی

خواص قارچ کرمینی

جدا از ارزش غذایی بالای این قارچ، پژوهشگران خواص متعدد آن را در بهبود و پیشگیری از بسیاری از بیماریها مانند سرطان، دیابت، ضعف سیستم ایمنی و اضطراب بررسی کرده‌اند؛ شما می‌توانید با مطالعه مقاله ویژگی های قارچ قهوه ای اطلاعات کافی درباره این خواص به دست آورید.

طعم و کاربردهای غذایی قارچ قهوه ای

این قارچ طعم قوی‌تری نسبت به قارچ‌های سفید جوان‌تر دارد. طعم آن خاکی است ولی ملایمتر ازقارچ پورتوبلو محسوب می‌شود. از این قارچ اغلب در خورش‌ها و سوپ‌ها استفاده می‌شود، چون راحت‌تر پخته می‌شود و آب نمی‌اندازد؛ به علاوه ظاهر خود را حفظ می‌کند.

البته گاهی هم آنها را سرخ می‌کنند و برای تهیه سس قارچ یا پیتزا به کار می‌برند. کرمینی به سالاد، کاسه غلات، و غذاهای برنجی هم اضافه می‌شود و به عنوان چاشنی در غذاهای گوناگون قرار می‌گیرد.

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

برای آشنایی بیشتر با قارچ های خوراکی، هاگ را دنبال کنید.
4.8/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا