قارچ‌ های دارویی

آشنایی کامل با قارچ کمربند قرمز + آرایه شناسی

آرایه شناسی

  • فرمانرو: Fungi
  • بخش: Basidiomycota
  • دسته: Agaricomycetes
  • رده: Polyporales
  • تیره: Fomitopsidaceae
  • جنس: Fomitopsis
  • گونه: . pinicola
  • نام علمی: Fomitopsis pinicola
  • مترادف: (Boletus pinicola Sw. (1810

پراکنش در ایران: تاکنون وجود قارچ کمربند قرمز بر روی چوب و درختان جنگل‌های استان‌های مازندران، گلستان و گیلان گزارش شده است.

زمان رویش قارچ کمربند قرمز  با توجه به این که اندام بارده قارچ، چندساله و مقاوم می‌باشد، بنابراین معمولاً در تمام فصول سال قابل رویت است.

اندام بارده چند ساله، معمولاً به شکل طاقچه‌ای یا سم اسبی، به عرض ۳۰-۵ و به ضخامت ۱۵-۲ سانتی متر، سفت و چوبی است. سطح اندام بارده در مراحل اولیه‌ی رشد، به رنگ قهوه‌ای زرد تا قهوه‌ای قرمز و در مراحل بعدی به رنگ قهوه‌ای تیره دیده می‌شود که به وسیله‌ی ردیفی از شیارهای متحدالمرکز پوشیده شده است.

معمولاً حاشیه‌ی کلاهک به وسیله‌ی یک نوار به رنگ قهوه‌ای نارنجی و یک حاشیه‌ی خارجی سفید رنگ مشخص است. سطح زیرین اندام بارده از مجموعه‌ای از منافذ گرد پوشیده شده است.

سطح منافذ به رنگ سفید تا کرمی روشن بوده و در اثر تماس زرد رنگ می‌گردد. در نمونه‌های جوان‌تر، معمولاً قطراتی از منافذ ترشح کرده و در سطح منافذ دیده می‌شود.

اسپورها

اسپورها تخم مرغی، و به اندازه‌ی ۵-۴ * 7-6 میکرومتر است. رنگ نقش اسپوری زرد روشن می‌باشد. بازیدیوم ها چماقی، چهار اسپوری و به اندازه‌ی ۹-۷ × ۲۴-۱۵ میکرومتر دیده می‌شوند. سیستیدیوم ها نیز چماقی شکل بوده و معمولاً دارای دیوارهای ضخیم در قاعده‌اند.

در تحقیق وسیع انجام شده توسط Mlinarie و همکاران، توانایی بازدارندگی عصاره‌ی ۵۷ گونه قارچ از دو گروه اسکومیست و بازیدیومیست ها، در برابر آنزیم HIV-1 reverse transcriptase مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. بررسی نتایج به دست آمده، نشان داد که عصاره‌ی متانولی قارچ F.pinicola دارای تاثیرات بازدارندگی در برابر عملکرد آنزیم بوده، اما عصاره‌ی اتانولی قارچ، فاقد هر گونه قابلیت بازدارندگی می‌باشد. (2005,.Mlinarid et al)

ترکیبات قارچ کمربند قرمز

بر اساس مطالعات انجام شده در زمینه‌ی پلی ساکاریدهای قارچ و تاثیرات درمانی آنها، ثابت شده است که ساختار پلی ساکاریدی قارچ از قندهای طبیعی میواینوزیتول، فوکوز، گالاکتوز، گلوکز، مانوز و فروکتوز تشکیل شده است.

همچنین ۶ ترکیب شبه نوکلئوزیدی شامل سیتیدین، آدنوزین، آدنوزین مونوفسفات (AMP)، آدنوزین دی فسفات (ADP)، اینوزین و تیمیدین نیز در عصاره‌ی اتانولی قارچ یافت می‌شود.

بر اساس نتایج این تحقیق مشخص شد پلی ساکاریدهای قارچ تأثیر بازدارندگی قابل ملاحظه‌ای بر روی مارکرهای القای اینترفرون گاما دارند. (Cheng et al. 2008)

در یک تحقیق دیگر، ترکیبات متشکله‌ی عصاره‌ی دیکلرومتان قارچ و تاثیرات آنتی بیوتیکی آن مورد بررسی قرار گرفته و یک ترکیب جدید از مشتقات لانوستانوئیدی (Lanostanoid) تحت عنوان -4)-30 lanosta – 8, 24 – dien – 21 – oic acid شناسایی گردید.

همچنین هفت ترکیب تری‌ترین شامل,8-polyporenic acid C, 3d – acetyloxylanosta 24-dien-21-oic acid, ergosta-7, 22-dien-3ß-ol, 21- hydroxylanosta-8,24-dien-3-one,pinicolic acid A, trametenolic acidB و pachymic acid از قارچ استخراج و شناسایی شد و تأثیرات آنتی بیوتیکی آنها بر روی باکتری Bacillus subtilis مشاهده گردید. (Keller, Maillard andHostettmann 1996)

بررسی تأثیر عصاره‌ی آبی و آلکالی قارچ در ممانعت از افزایش قند خون در موش‌های دیابتی نیز نشان داد که قارچ از طریق افزایش ترشح انسولین و یا ممانعت از آسیب‌های القا شده به وسیله‌ی(STZ streptozotocin) موجب جلوگیری از افزایش قند خون می‌گردد. (2008,.Lee et al)

با قارچ های دارویی در هاگ آشنا شوید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا