انواع قارچ سمی و نحوه تشخیص

قارچ گالرینا Galerina mariginata

قارچ گالرینا از جنس Galerina حاوی همان سموم سمی کشنده ای است که در Amanita phaloides (کلاه مرگ) وجود دارد. این قارچ بعنوان زنگ تشییع جنازه شوم بر روی کنده های مخروطیان و گاهی اوقات روی کنده های درختان پهن برگ ظاهر می شود.

آرایه شناسی

  • قارچ : Galerina marginata (Batsch)
  • شاخه: Basidiomycota
  • طبقه: Agaricomycetes
  • راسته: Agaricales
  • خانواده: Strophariaceae

پراکنش

ناقوس تشییع جنازه (G.marginata) در بریتانیا و ایرلند نادر است ولی در بیشتر مناطق مرکزی و شمالی اروپا و همچنین در آسیا و آمریکای شمالی پراکنش آن ثبت شده است.

تاریخ تاکسونومیک

این گونه در سال 1789 توسط قارچ شناس آلمانی آگوست یوهان گئورگ کارل باتش (1761 – 18020) معرفی شد و نام آن را Agaricus marginatus گذاشت. قارچ شناس آلمانی دیگری به نام رابرت کوهنر (1903 – 19960 ) این گونه را به جنس Galerina منتقل کرد.

 واژه شناسی

Galerina به معنای “شبیه کلاه ایمنی” است، در حالی که لقب خاص marginata به معنای حاشیه‌دار است و اشاره‌ای به ناحیه حاشیه‌ای معمولاً کم رنگ‌تر (در مقایسه با مرکز) کلاهک‌های این وزغ سمی است.

سمیت

Galerina marginata حاوی آماتوکسین های سمی کشنده است، همان موادی که Amanita phalloides، کلاه مرگ را بسیار خطرناک می کند. این سموم باعث بیماری و استفراغ و در نهایت آسیب کبدی و در صورت عدم درمان فوری باعث مرگ می شود. اینکه افراد نسبتا کمی در نتیجه خوردن این قارچ جان خود را از دست داده اند احتمالاً به دلیل کم یاب بودن نسبی آن و این واقعیت است که گونه های خوراکی مشابه آن مانند Kuehneromyces mutabilis ارزش زیادی توسط شکارچیان قارچ (کسانی که قارچ ها را برای غذا جمع آوری می کنند) ندارند.

قارچ گالرینا
قارچ گالرینا

راهنمای شناسایی

کلاه لبه دار در ابتدا به صورت نیمکره و سپس به طور گسترده محدب یا تقریباً مسطح، کلاهک های رطوبت گیر در مرکز به رنگ قهوه ای روفن هستند و به سمت لبه به رنگ زرد عسلی محو می شوند. حواشی آن گاهی اوقات به صورت ضعیف خط دار هستند. قطر کلاهک در بلوغ بین 1 تا 7 سانتی متر است.

تیغه‌های آدنات نزدیک و کم‌رنگ کرم حنایی تا اُکرامی رنگ عسلی با بالغ شدن کمی زنگ‌زده می‌شوند.

ساقه با قطر 2 تا 7 میلی متر و طول 2 تا 7 سانتی متر، ساقه های شکننده و اغلب منحنی هستند. ساقه‌ها در راس و به سمت قاعده قهوه‌ای‌تر هستند. انگشتر گاهی با افزایش سن ناپدید می شود.

هاگ به طور گسترده بیضی شکل، 8-10 در 5-6 میکرومتر، پوشیده از زگیل های کوچک.

دارای طعم و بوی آرد. (نکته این گونه سمی کشنده است: نباید خورده شود!)

زیستگاه و نقش اکولوژیکی

ساپروبیک، روی کنده ها، تنه های مرده و شاخه های افتاده درختان سوزنی برگ و گاهی اوقات برگ ریزان معمولا در فصل پاییز و زمستان رویت می شود.

گونه های مشابه

Kuehneromyces mutabilis،  یک قارچ خوراکی محبوب، از نظر اندازه و طیف رنگی مشابه است، اما معمولاً دارای مرکز کلاهک کم رنگ و لبه تیره‌تر است و عمدتاً به بسترهای چوب سخت محدود می‌شود.

با قارچ های سمی در هاگ آشنا شوید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا