دانش افزایی در حوزه قارچ

قارچ گانودرما : بستر الکترونیکی زیست تخریب پذیر

تراشه کامپیوتری ساخته شده با پوست قارچ به راحتی قابل بازیافت است

پایه تراشه‌های کامپیوتری و باتری‌ها معمولاً از پلاستیک غیرقابل بازیافت ساخته می‌شوند، اما استفاده از پوست گونه‌های خاصی از قارچ گانودرما باعث کاهش ضایعات الکترونیکی می‌شود. تا قبل از این از قارچ گانودرما برای درمان دارویی استفاده می‌شد اما مطالعات بیشتر و آزمایشهای متعدد نشان داد که می‌توان از آن برای بهبود وضعیت آلایندگی بستر وسایل الکترونیکی استفاده نمود.

گانودرما لوسیدوم روی چوب رشد می‌کند و پوست بسیار محکمی دارد که ویژگی‌های مناسب برای کار با وسایل الکترونیکی را دارد. تمام مدارهای الکترونیکی که از فلزات رسانا تشکیل شده اند، باید در یک پایه عایق و خنک کننده به نام زیرلایه قرار گیرند. تقریباً در هر تراشه محاسباتی، این بستر از پلیمرهای پلاستیکی غیرقابل بازیافت ساخته شده است که اغلب در پایان عمر تراشه دور ریخته می شود . با استفاده از قارچ گانودرما، می‌توان به تولید 50 میلیون تن زباله الکترونیکی در سال امیدوار بود.

زباله الکترونیکی
جلوگیری از بوجود آمدن زباله‌های الکترونیکی جدید با قارچ گانودرما

مارتین کالتنبرونر از دانشگاه یوهانس کپلر در لینز آلمان می‌گوید: «بازیافت بستر الکترونیکی دشوارترین مرحله است. همچنین بزرگترین بخش لوازم الکترونیکی است که کمترین ارزش را دارد، بنابراین اگر تراشه‌های خاصی روی آن دارید که واقعاً ارزش بالایی دارند، ممکن است بخواهید آنها را بازیافت کنید.»

کالتن برونر و همکارانش اکنون سعی کرده اند از پوست قارچ گانودرما لوسیدوم برای عمل به عنوان یک بستر الکترونیکی زیست تخریب پذیر استفاده کنند.

این قارچ که معمولاً روی چوب در حال پوسیدگی رشد می‌کند، پوستی را تشکیل می‌دهد تا از میسلیوم خود، بخشی ریشه‌مانند از قارچ، در برابر باکتری‌های خارجی و سایر قارچ‌ها محافظت کند. پوست روی قارچ های دیگری که محققان آزمایش کردند رشد نکرد. هنگامی که پوست را استخراج و خشک کردند، دریافتند که انعطاف پذیر است، عایق خوبی است، می تواند دمای بیش از 200 درجه سانتیگراد (390 درجه فارنهایت) را تحمل کند و ضخامتی شبیه به ضخامت یک ورق کاغذ دارد که خواص خوبی برای بستر مدار الکترونیکی است.

کالتن‌برونر می‌گوید اگر پوست از رطوبت و اشعه ماوراء بنفش دور نگه داشته شود، احتمالاً صدها سال دوام می‌آورد، بنابراین برای طول عمر یک دستگاه الکترونیکی خوب است. نکته مهم این است که می تواند در حدود دو هفته در خاک تجزیه شود و به راحتی قابل بازیافت باشد.

قارچ گانودرما
قارچ گانودرما و ساخت تراشه‌های کامپوتری با پوست آن

کالتن برونر و تیمش مدارهای فلزی را در بالای پوست میسلیوم ساخته اند و نشان داده اند که آنها تقریباً به همان خوبی که در پلیمرهای پلاستیکی استاندارد انجام می دهند، هدایت می کنند. این بستر حتی پس از خم شدن بیش از 2000 بار نیز موثر باقی می‌ماند و محققان نشان دادند که می‌تواند در یک باتری پایه برای دستگاه‌های کم مصرف مانند سنسورهای بلوتوث نیز کار کند.

محققان امیدوارند که بستر قارچ برای وسایل الکترونیکی استفاده شود که برای مدت طولانی طراحی نشده اند، مانند سنسورهای پوشیدنی یا برچسب های رادیویی، اما ابتدا باید نشان دهند که می تواند در فرآیندهای الکترونیکی صنعتی فعلی کار کند.

اندرو آداماتزکی از دانشگاه غرب انگلستان در بریستول، بریتانیا می گوید: «نمونه های اولیه تولید شده چشمگیر هستند و نتایج پیشگامانه هستند . او می‌گوید ترکیب پوست میسلیوم مرده با تکه‌هایی از مواد قارچی زنده که برای کاربردهای احتمالی به‌عنوان پوست حسی برای ساختمان‌ها و روبات‌های سازگار ساخته می‌شوند، می‌تواند به توسعه دستگاه‌های قارچی پوشیدنی کمک کند.

برای تهیه قارچ گانودرما میتوانید به فروشگاه هاگ مارکت مراجعه نمایید.

با هاگ و بخش دانش افزایی در حوزه قارچ همراه باشید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا