قارچ‌ های دارویی

قارچ گانودرما لوسیدوم یا قارچ ریشی

آشنایی کامل با خواص قارچ گانودرما

قارچ گانودرما (Ganoderma) یا قارچ ریشی که به آن جان افزا نیز گفته می‌شود، نوعی قارچ دارویی چوبرس (بر روی چوب رشد می کند) است. این قارچ در مناطق گرم و مرطوب آسیا رشد می‌کند و دوره پرورش یک ساله دارد. سالیان زیادی است که از این قارچ در طب سنتی شرقی استفاده می شود و به پادشاه گیاهان دارویی معروف است.

نام محلی قارچ گانودرما در کشور چین “لینگ زین”، در ژاپن “ری شی” و در کره “یونگ زهی” است. به اعتقاد مردم کشور چین، این قارچ نماد زندگی شاد، سلامتی، طول عمر و جاودانگی انسان است .

این قارچ از گونه قارچ های قرمز است اما برخلاف باور عموم که قارچ های قرمز را سمی می دانند، این قارچ ها سمی نیستند و یکی از کامل ترین گیاهان دارویی در جهان هستند که ارزش درمانی و تغذیه‌ای بی‌شماری دارد. البته سمی نبودن، به معنی امکان استفاده از قارچ گانودرما آن در غذا نیست. این قارچ در رده قارچ‌های غیرخوراکی قرار می‌گیرد زیرا بو و مزه نامطبوعی دارد و بافت به شدت سفت و محکمی دارد (به صورت خام قابل مصرف نیست) ولی حاوی مواد سمی نیز نیست و به عنوان یک گیاه دارویی به صورت پودر یا دمنوش مصرف می‌شود.

در مطالب صفحات اینستاگرام و سایت های عامه پسند، معمولا قارچ گانودرما را به اشتباه با جینسینگ یکی میدانند که به هیچ عنوان درست نیست؛ برخی نیز قارچ گانودرما را با قارچ دم بوقلمون (turkey tail) که از نظر ظاهری شبیه هم هستند، اشتباه میگیرند. پس برای آشنایی بیشتر با این قارچ دارویی فوق العاده و پرهیز از اشتباهات یاد شده در ادامه با ما همراه باشید.

آرایه‌ شناسی

  • فرمانرو: قارچ
  • شاخه: قارچ های چتری
  • رده: کلاه قارچان
  • راسته: تاقچه ای قارچ سانان
  • تیره: تابان پوستان
  • گونه: G. lucidum
  • نام علمی: Ganoderma lucidum
  1. نام انگلیسی: Mushrooms of Immortality / Spirit Plant
  2. نام چینی و کره ای: Ling Zhi،Ling Clu ،Ling Chil
  3. نام ژاپنی: (قارچ هزار ساله) Reishi ، Manletake

قارچ گانودرما در چین Lingzhi نامیده می‌شود که در زبان چینی به معنای “گیاه قدرت معنوی” است؛ چینی‌ها معتقدند که قارچ گانودرما نماد زندگی شاد، شانس، سلامتی و طول عمر و حتی جاودانگی است. این قارچ در طب سنتی شرقی، جهت درمان بی‌خوابی، تنگی نفس، تقویت حافظه، بیماری‌های کلیه و کبد، ورم مفاصل، آسم و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قارچ ریشی یا قارچ گانودرما lucidum Ganoderma، یکی از قارچ‌ هایی محسوب می‌شود که به دلیل دارا بودن خواص درمانی متعدد به عنوان بهترین قارچ دارویی در سراسر جهان نامگذاری شده است. جالب است بدانید در کشورهای آسیای شرقی از این قارچ بیشتر استفاده می‌شود و در کلیه متون طب سنتی چین نیز از خواص قارچ گانودرما نام برده شده است و آن را برای درمان انواع بیماری‌ها (بدون عوارض جانبی) مؤثر می‌دانند.

شکل ظاهری قارچ گانودرما

سطح کلاهک سخت، چوبی بوده و به‌ وسیله‌ی ردیفی از شیارهای مواج و رنگارنگ و متحدالمرکز پوشیده شده است. کلاهک‌ های جوان معمولاً به رنگ زرد تیره تا قهوه‌ای روشن بوده، اما با گذشت زمان به رنگ قهوه‌ ای تا قرمز براق، شفاف و لاکی در می‌آیند.

معمولاً شیارهای سطح کلاهک به سمت پایه تیره‌ تر است، اما به سمت حاشیه به‌ تدریج روشن‌ تر می‌گردد، بطوریکه رنگ کلاهک در نزدیکی پایه قرمز تیره بوده و به سمت حاشیه قرمز روشن، زرد تیره، زرد روشن و نهایتاً سفید یا زرد دیده می‌شود.

مرز بین رنگ‌ها کاملاً مشخص بوده و محدود به شیارهای مواج سطح کلاهک است. سطح لاکی، براق و جلاخورده‌ی کلاهک، به همراه رنگ‌ های متنوع و زیبای آن، نمای زیبا و شگفت‌ انگیزی به قارچ گانودرما داده است.

نام علمی قارچ گانودرما نیز برگرفته از همین مشخصه‌ی مورفولوژیکی است. «گان (Gan) به معنی درخشان و براق، درم (Derm) به معنی پوست و لوسیدوم (Lucidum) به معنی الماس درخشان است».

ضخامت کلاهک در محل اتصال به پایه، در حدود ۱ تا ۳ سانتیمتر است، که با حرکت به سمت حاشیه از ضخامت آن کاسته می‌شود.

 

 

قارچ گانودرما یا قارچ ریشی

پایه قارچ گانودرما

پایه منظم و استوانه‌ای تا نامنظم و بدون هیچ شکل خاص بوده، به طول ۱۵-۳ سانتیمتر و به قطر ۳-۰/۵ سانتیمتر است. پایه مرکزی یا جانبی است.

سطح پایه نیز مشابه کلاهک جلاخورده و لاکی اما کاملاً صاف است. در مواردی پایه با پیچ‌خوردگی طولی همراه است. سطح زیرین کلاهک پوشیده از منافذی (Pores) است که در واقع سطح لوله‌های زاینده و بارور قارچ (Tubes) محسوب می‌شوند.

سطح منافذ به رنگ سفید، کرمی، قهوه‌ای تا قهوه‌ای قرمز بوده و معمولاً ۳-۵ سوراخ دایره‌ای در هر میلیمتر دیده می‌شود. گوشت قارچ به رنگ قهوه‌ای بوده و در مراحل اولیه‌ی رشد نرم و در مراحل بلوغ قارچ، سفت‌ و سخت می‌گردد.

اسپورهای قارچ گانودرما

اسپورهای قارچ گانودرما به شکل بیضی، به‌ اندازه‌ی ۹-۵ * ۱۲-۷ میکرومتر هستند، معمولاً با یک زائده در یک سمت و صاف در سمت دیگر، با دو دیواره شامل دیواره‌ بیرونی شفاف و دیواره‌ی درونی ضخیم هستند.

اسپورها معمولاً با سطح صاف دیده می‌شوند در حالیکه در مشاهدات میکروسکوپی با بزرگنمایی بالا دیوارهای بیرونی دارای نقاط ریز و ظریف می باشند.

بازیدیوم ها به شکل چماقی تا تخم مرغی، به‌ اندازه‌ ۱۵-۱۰ * ۳۰-۱۵ میکرومتر و با چهار استریگما می‌باشند. بازیدیوم ها در پایه دارای قوس اتصال (Clarnp Connection) هستند. بازیدیوم ها چماقی پیشن، چهار اسپوری و به اندازه‌ی ۱۲-۸ * ۳۰-۲۰ میکرومتر بوده، اما سیسیلیوم در این گونه دیده نمی‌شود.

این گونه قارچ دارای گسترش جهانی بوده  و در اکثر کشورهای جهان رشد می نماید و در برخی موارد به شکل منفرد با در دسته‌های چندتایی روی چوب، کنده یا بقایای چوبی درختان رشد می‌کند.

ازلحاظ تاکسونومیکی و قارچ شناختی مجموعه‌ی G.lucidum complex شامل چند گونه با تشابهات مورفولوژیکی بالا از جمله گونهی G.tsuga است.

هرچند این‌ گونه بر اساس مشخصات مورفولوژیکی عمومی در این گروه قرار گرفته‌ اند، اما با استفاده از دسته‌ای از صفات مورفولوژیکی از یکدیگر قابل‌ تمایز و تشخیص‌ اند.

ارزش غذایی قارچ گانودرما

در 3 گرم (به اندازه یک قاشق پودر قارچ ریشی)

  • کالری: 10
  • کربوهیدرات : 2 گرم
  • فیبر غذایی : 1 گرم
  • شکر کل : 0 گرم
  • شکر اضافه شده : 0 گرم
  • پروتئین : 1 گرم
  • چربی کل : 0 گرم
  • چربی اشباع شده : 0 گرم
  • کلسترول : 0 میلی گرم
  • سدیم : 0 میلی گرم
  • آهن : 0.18 میلی گرم
  • پتاسیم : 69 میلی گرم

خواص درمانی قارچ گانودرما

بسیاری از محققین بر این باورند که گانودرما سلامت را بهبود بخشیده و باعث طول عمر بیشتر می‌شود. از قارچ گانودرما از زمان های قدیم در پزشکی سنتی چین برای درمان بیماری‌های زیادی مانند درد، سرطان و یا بیماری‌های کبد استفاده می‌شده است. علاوه بر این، برای برخی بیماری‌های عصبی و روانی نیز تجویز شده است.

اگرچه برای مصرف این قارچ عوارض خاصی گزارش نشده است اما قبل از مصرف، باید بدانید استفاده از آن برای چه بیماری‌هایی خوب است و بهتر است قبل از مصرف قارچ گانودرما با پزشک خود مشورت کنید.

از جمله خواص قارچ گانودرما می‌توان به تقویت سیستم ایمنی، کاهش وزن، حفظ سلامت قلب، خواص ضد سرطان، کنترل قند خون، کاهش التهابات، بهبود آلرژی، درمان کبد چرب، محافظت از دستگاه گوارش، سلامت کلیه، درمان هپاتیت، محافظت از ساختار اعصاب، بهبود خواب، دفع سموم بدن، بهداشت روان، تقویت عضلات، درمان افسردگی، درمان عفونت، سلامت پوست، درمان عفونت ادراری و غیره اشاره کرد. در ادامه به بررسی چند مورد از خواص قارچ گانودرما می‌پردازیم.

تاثیر گانودرما بر بیماری های کبدی و درمان کبد چرب

قارچ گانودرما یا ریشی به دلیل ترکیبات و خواص خاصی که دارد، به سم‌زدایی سریع مواد شیمیایی در بدن کمک می‌کند و به همین دلیل موجب می‌شود تا فشار از روی کبد برداشته شود. قارچ گانودرما می‌تواند بیماری‌های ناشی از کبد چرب و هپاتیت و بیماری‌های کبدی را درمان کند البته این درمان برای بیمارانی است که مشکلات کبدی حادی ندارند. عصاره گانودرما برای کسانی که در مراحل اول بیماری کبدی هستند کمک‌کننده است.

نتایج مطالعات انجام‌ شده ثابت کرده است که پلی ساکاریدهای استخراج‌ شده از گانودرما شامل اسید گانودریک R و S، اسید گانوسپورریک A و گانویلی دارای قابلیت حفاظت از کبد در برابر دسته‌ ای از بیماری‌ های کبدی از جمله نکروز کبدی و هپاتیت B هستند.

بیماری کبد چرب، از جمله بیماری‌های شایع و خطرناک است که به دلیل رژیم غذایی نادرست، ممکن است هر فردی به آن دچار شود. با استفاده از قارچ گانودرما می‌توان بیماری کبد چرب را درمان کرد. دلیل اصلی بیماری کبد چرب کاملاً مشخص نیست اما ناهنجاری‌ هایی مانند چاقی، دیابت و چربی خون می‌توانند به کبد چرب منجر شوند.

بیماری‌های کبدی که با عفونت‌هایی همچون ویروس هپاتیت آغاز می‌شوند می‌توانند در صورت ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن منجر به عفونی شدن کبد شوند و خطرات جدی برای فرد ایجاد کند. این عفونت به‌ مرور زمان جدی‌تر خواهد شد و در ابتدا موجب سفت شدن کبد و درنهایت به سرطان تبدیل خواهد شد. اما نکته‌ای که در مورد بیماری‌های کبدی وجود دارد این است که فرد مبتلا تا لحظه نهایی دردی احساس نمی کند و بسیاری از افراد در مرحله نهایی با درد روبه‌رو می‌شوند.

قارچ گانودرما به نوعی محافظ کبد است. این قارچ به پاک‌ سازی کبد و ترمیم آن کمک می‌کند و علاوه بر این مسائل، بیماری‌هایی که باعث اختلال در کبد می‌شوند، مانند هپاتیت را کنترل می کند. ترکیبات موجود در این قارچ، برای کاهش بیماری‌های کبدی به ویژه افرادی که در مراحل اولیه بیماری هستند و دچار بیماری هپاتیت B هستند بسیار مؤثر است. این قارچ سبب می‌شود تا آنزیم‌های موجود در معده افزایش پیدا کند که در نتیجه باعث دفع سریع داروها و مواد شیمیایی مضر می شود تا به کبد برای جذب اینگونه مواد، فشار کمتری بیاید. همچنین آنتی اکسیدان موجود در گانودرما به ترمیم سلول‌های کبدی و بازسازی آن‌ها کمک می‌کند و خواص ضد التهابی آن باعث کم شدن التهاب کبد می‌شود.

اثر گانودرما روی بیماری های کلیوی

بیماری های شایع کلیه مانند نفریت مزمن ، سندروم کلیوی دیابتی و نفریت با افزایش قند خون و میزان کلسترول بدن ارتباط مستقیمی دارد. قارچ گانودرما در کاهش میزان قند خون و کلسترول خون تاثیر فوق العاده خوبی داشته و اوره را در بدن تنظیم می کند. گانودرما میزان پروتئینوری (مقدار غیرطبیعی پروتئین در ادرار) و کلسترولمی را کاهش می دهد و منجر به حفظ عملکرد طبیعی کلیه ها می شود.

همچنین گانودرما به دلیل وجود ترکیبات اسید نوکلئیکی می تواند کلیه ها را تقویت کند تا کلیه ها بتوانند سموم را از بدن دفع کنند، پروتئین ادرار را کاهش دهند و کلسترول را تجزیه کنند. همچنین این قارچ با افزایش سطح انسولیت پلاسما به درمان دیابت کمک می‌کند و موجب بهبود عملکرد کلیه‌ها می‌شود. طب سنتی با کمک گرفتن ازخاصیت شگفت انگیز قارچ گانودرما قادر به درمان و پیشگیری از بیماری های کلیوی شده است.

تأثیر قارچ گانودرما بر فشارخون

برای تحقیق در مورد تاثیر قارچ گانودرما بر روی فشار خون، تعدادی پژوهشگر مدت ۷ هفته، عصاره ی قارچ گانودرما را به تعدادی موش آزمایشگاهی بالغ دادند. مطالعات انجام شده، خواص قارچ گانودرما بر فشار خون را نسبت به داروی لوزارتان چشمگیر نشان داد. با مصرف قارچ گانودرما فشار خون این موش‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته بود. علاوه بر این، قارچ گانودرما بر روی الگوهای متابولیکی غشای مغزی تاثیر گذاشته و باعث تعادل انتقال دهنده‌های عصبی می شود. همچنین مطالعات اخیر نشان داده که داروی لوزارتان حاوی مواد سرطان زایی است که در دراز مدت موجب بیماری می شود، اما قارچ گانودرما از بسیاری از سرطان‌ها جلوگیری کرده و آنها را درمان می کند. به طور کلی تاثیر قارچ گانودرما بر روی فشار خون نسبت به داروی لوزارتان بهتر و موثرتر بود.

گانودرما و کمک به رفع یبوست

یبوست به معنای سفت شدن مدفوع و عدم توانایی در دفع است. این مشکل باعث می‌شود سموم بدن به درستی خارج نشود که این امر باعث بروز مشکلات و بیماری‌های بسیاری می‌شود.

قارچ برای کسانی که یبوست دارند مفید است زیرا سلولوزهای آن به رفع یبوست کمک می‌کند. قارچ به دلیل نداشتن مواد قندی و چربی‌های مضر به دفع آسان کمک می کنند و از طرفی قارچ سرشار از ویتامین‌ها و مقادیر بالای فیبر است که استفاده از این مواد به درمان یبوست و دفع سموم موجود در بدن کمک می‌کند.

بیوتین موجود در قارچ همواره به بالا بردن سوخت و ساز بدن کمک می‌کند، که‌ این مورد مهم نیز می‌تواند به دفع راحت
انسان کمک کند. در میان قارچ‌های خوراکی قارچ گانودرما به دلیل دارا بودن فیبر و مواد معدنی بیشتر به رفع دائمی این مشکل کمک می‌کند که البته این قارچ را نباید به صورت خام یا زیاد مصرف کرد بلکه می‌توان از عصاره‌ی آن و چای و قهوه‌ی فرآوری شده‌ی آن استفاده کرد.

عملکرد ضد توموری گانودرما

ظاهراً عملکرد ضد توموری پلی ساکاریدهای قارچ گانودرما، ناشی از افزایش فعالیت سیتوتوکسیک سلول‌های (Natural Killer Cells) افزایش عملکرد فاکتور ضد تومور و اینترفرون γ ماکروفاژها و لنفوسیت‌ها، افزایش تکثیر سلول‌های مونوسیتیک در سلول‌های سرطانی، افزایش میزان (IL – 1 beta) Interleukin-1-beta و (IL-6) Interleukin-6 یا تأثیر بر سایر عملکردها است.

F3 به‌عنوان عامل فعال در عصاره‌ی پلی ساکاریدهای قارچ شناخته‌شده است. این عامل سیتوکین هایی نظیر TNF-α، IL-1،IL-6،IL-12 تاثیرات آنتی توموری سلول‌های -TITP را تحریک می‌کند. همچنین تأثیر این عامل در ممانعت از مرگ سلولی سلول‌های نئوتروفیل ثابت‌شده است.

قارچ گانودرما و تقویت عضلات بدن

یکی از خواص این قارچ کاهش درد عضلات و احساس سبکی و آرامش در عضلات بدن است. کسانی که در حال گذراندن دوره‌ی نقاهت بیماری هستند با مصرف روزانه یک فنجان قهوه‌ی حاوی گانودرما می‌توانند روند تقویت عضلات خود را سرعت بیشتری بخشند.

قارچ گانودرما برای اثرات آرام بخش عضلانی و جلوگیری از درد نیز استفاده می‌شود، به گونه ای که می‌توان آن را در زمره‌ی مسکن‌های قوی قرار داد. این قارچ جادویی و پر خاصیت علاوه بر این که کمک زیادی به کاهش درد عضلات می‌کند، عموم افراد بر این باورند که گانودرما بی‌اشتهایی و ضعفی که در اثر بیماری‌های مزمن به وجود آمده است را درمان می‌کند. بعد از هرگونه فعالیت ورزشی، برای رفع درد و خستگی عضلات می‌توان از این قارچ استفاده کرد.

اثرات آنتی بیوتیکی قارچ گانودرما یا ریشی

دسته‌ای از قارچ‌های دارویی با دارا بودن برخی از ترکیبات آنتی بیوتیکی خواص ضد باکتری، ضد ویروس و ضد قارچ از خود نشان می دهند. در این میان، گانودرما دارای فعالیت گسترده‌ی آنتی بیوتیکی بوده و بر روی طیف وسیعی از میکروارگانیزم‌ها از جمله باکتری‌ها، قارچ‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها مؤثر است.

در یکی از تحقیقات صورت گرفته روی این قارچ سه ماده‌ی (متانول، اتانول و استون) استخراج شد. همچنین از کنترل منفی و مثبت نیز استفاده شد. هر یک از این مواد به شش صفحه‌ی پاتوژن گوناگون تقسیم شد و هر صفحه به صورت جداگانه به مدت حدود یک روز مورد آزمایش و بررسی قرار گرفت. نتایج آزمایش به گونه‌ای بود که ویژگی آنتی‌بیوتیکی آن‌ها اثبات شد.

یکی از دلایل مفید بودن مصرف این قارچ برای ریزش مو و عفونت‌های قارچی رشد بیش از حد باکتری‌هاست به همین دلیل استفاده از قارچ گانودرما می‌تواند به عنوان یک آنتی‌بیوتیک عمل کند و تا حد زیادی این عفونت‌ها را کاهش دهد.

سال‌هاست محققان مشغول تحقیق در مورد روش‌های طبیعی و کارآمد مبارزه با انواع میکروب‌ها هستند و به دنبال میکروب کش یا پادزیستی قوی برای از بین بردن آن‌ها می‌گردند. به همین منظور به مطالعه درباره‌ی قارچ‌های بومی چین روی آوردند. مطالعات دانشمندان به این دلیل بود که، این قارچ‌ها سال‌هاست در طب سنتی چین جایگاه به خصوصی دارند و طبیبان چینی از آن‌ها برای درمان انواع امراض استفاده می‌کردند. در تحقیقات انجام شده، این قارچ توانسته اثرات خوبی برای از بین بردن میکروب‌ها داشته باشد.

اثرات آنتی باکتریایی قارچ گانودرما

طی سال‌های متمادی، عصاره‌ی قارچ گانودرما علیه بیماری‌های عفونی مزمن متعددی مورد استفاده قرار می‌گرفت. نتایج تحقیقات متعدد انجام‌ شده نشان داده که قارچ گانودرما دارای ترکیباتی آنتی باکتری در برابر باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی است. عصاره‌ی استخراج‌ شده از اندام بارده این قارچ مانع رشد بیش از ۱۵ نوع Escherechia coli و Trichophyton mentagrophytes می‌گردد.

همچنین ترکیبی از عصاره‌ قارچ به همراه آنتی بیوتیک های دیگری نظیر آمپی سیلین، سفازولین و کلرامفنیکل تأثیر به‌ مراتب بهتری در کنترل باکتری‌‌هایی نظیر Bacillus subtilis و Klebsiella oxytoca دارد. در بررسی‌های انجام‌ شده، اثرات آنتی بیوتیکی قارچ بر باکتری مهم Helicobacter pylori نیز ثابت‌شده است. به نظر می‌رسد، ترکیبات استخراج‌شده نظیر گانومایسین (Ganomycin) و تری ترپنوئیدها دامنه‌ی آنتی باکتریال وسیعی علیه باکتری‌های مختلف داشته باشند.

اثرات ضد ویروسی و تقویت ایمنی گانودرما

چندین ترکیب تری ترپن از قارچ گانودرما شامل گانودریول F گانودرمانونتیریول و گانودریک اسید B در برابر ویروس 1-HIV در انسان فعالیت ضدویروسی مناسبی نشان داده‌اند. همچنین این قارچ از طریق فعالیت یک آنزیم لاکاز در برابر آنزیم ترانس کریپناز ویروس 1-HIV فعالیت بازدارندگی نشان می‌دهد.

علاوه بر اینها قارچ ریشی حاوی آنتی اکسیدان ها، بتا گلوکان و غنی از فیبر است که همگی به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

کمک به سوخت و ساز بدن با مصرف قارچ گانودرما

بیوتین موجود در قارچ همواره به بالا بردن سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. مطالعه‌ای در این مورد روی چند گروه از موش‌ها انجام شد. محققان موش‌ها را به شش گروه تقسیم کرده و به مدت 8 هفته یا با رژیم غذایی پرچرب یا رژیم غذایی غیر چرب آنها را تغذیه کردند. هر گروه یا مکمل مقادیر مختلف عصاره گانودرما در آب یا فقط به تنهایی دادند. آن‌ها سپس وزن، چربی بدن و مقاومت به انسولین را با یکدیگر مقایسه کردند.

عصاره قارچ گانودرما یا ریشی، میزان افزایش وزن و رسوبات چربی را در موش‌هایی که از رژیم غذایی پرچرب استفاده می‌کردند، کاهش داده و همچنین سوخت و ساز بدن را نیز افزایش می‌دهد. بیشترین افزایش وزن در موش‌ها با کنترل (حدود ۱۸ گرم) و کمترین افزایش وزن در موش‌ها با بیشترین دوز گانودرما لوسیدوم (حدود ۱۲ گرم) مشاهده شد. این در حالی بود که هر گروه به همان میزان غذا می‌خوردند و همان مقدار انرژی را از آن می‌گیرند.

خاصیت ضد آلرژیک و حساسیت قارچ گانودرما

یکی از هزاران خواص قارچ گانودرما، کمک به رفع و درمان حساسیت های گوناگون است. عصاره گانودرما می‌تواند به طور قابل توجهی انواع مختلف واکنش‌های آلرژیک، از جمله آسم و درماتیت، را مهار کند. Tritpenes، یک ترکیب موجود در گانودرما است که اثرات ضد ویروسی و ضد حساسیت آن به اثبات رسیده است. این ماده باعث آزاد شدن آنتی هیستامین در بدن می‌شود و مشابه داروهای ضد آلرژی عمل می‌کند. گانودرما برای درمان آلرژی‌های ناشی از شوک آتوپیک، درماتیت، تب یونجه، کهیر و آلرژی‌های مواد غذایی و دارویی مفید است.

اگر فردی مبتلا به برونشیت مزمن باشد و از انواع مشکلات تنفسی رنج ببرد، استفاده ی مداوم از این قارچ توصیه می شود. این قارچ به دلیل کاهش تولید هیستامین از سلول های طبیعی مغز استخوان می تواند به درمان آلرژی ها و انواع حساسیت ها کمک کند. پس در صورت بروز حساسیت ها، با استفاده از این قارچ می توانید به بهبود وضعیت خود کمک کنید .

تأثیر قارچ گانودرما بر تصلب شرائین

استفاده از قارچ گانودرما موجب می‌شود که سطح چربی و کلسترول خون کاهش پیدا کند و از تصلب شرایین تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. دسته‌ای از تری‌ترپن‌ها از جمله اسید گانودریک C می‌توانند مانع بیوسنتز کلسترول گردند. همچنین ثابت‌ شده است که قارچ ریشی یا گانودرما از طریق فعالیت مولکول‌های شبه لکتین، ایمیل‌ها یا مشتقات تری ترپنوئیدها موجب کاهش فشارخون و بیماری‌های مرتبط ازجمله آنژین صدری و تصلب شرائین می‌گردند.

علاوه بر این، افرادی که درگیر بیماری های قلبی و عروقی هستند معمولا مشکل لخته شدن خون دارند. مصرف قارچ گانودرما سبب می‌شود که از تجمع پلاکت‌ها جلوگیری صورت بگیرد و از بروز لخته شدن خون جلوگیری صورت بگیرد.

 خاصیت سم زدایی صفرا در قارچ گانودرما

از جمله خواص بی شمار قارچ گانودرما، می توان به ویژگی سم زدایی اشاره کرد.
قارچ گانودرما سمومی را که  به دلیل مصرف دارو و غذاهای نا سالم در بدن جمع شده است، حذف می کند. سنتز مناسب صفرا و اسید های چرب را بهبود بخشیده و سم زدایی مواد شیمیایی در بدن را سریع تر می کند. علاوه بر این ، توانایی بدن  را برای دریافت اکسیژن یک و نیم برابر افزایش می دهد. گانودرما به سرعت بدن را اکسیژنه می کند و سطح PH  آن را تنظیم می کند.

گانودرما سموم موجود در بدن را از بین می برد. مصرف داروهای شیمیایی و غذاهای فرآوری شده، سموم بدن را افزایش داده و عوارض ناخواسته ای را در بدن ایجاد می کند. یکی از خواص دارویی قارچ گانودرما مربوط به افزایش اکسیداسیون و تنظیم مقدار pH در بدن است.

علاوه بر این گانودرما توانایی اکسیژن رسانی به بافت ها را تا ۱٫۵ برابر بیشتر می کند. پاک کردن سموم از بدن، کاهش عوارض ناخواسته داروها و تنظیم مقدار pH از خواص دارویی قارچ گانودرما در بدن هستند.

تاثیر مصرف گانودرما بر روی بیماری پیسی

گروهی از محققین به تأثیر و خواص قارچ گانودرما بر بیماری پیسی آزمایشاتی انجام دادند. آنها دریافتند که قارچ گانودرما به علت داشتن عناصر خاص خود باعث گردش سلول‌های ملانوما شده و فعالیت تزیزون را می‌کاهد.

برای بیماری پیسی هنوز علت دقیقی گزارش نشده است اما دانشمندان معتقدند که اختلالات روانی یا یک نوع خود ایمنی که در آن بدن با تولید آنتی‌بادی که به ملانوسیت ها یا همان سلول‌های تشکیل‌دهنده رنگ‌دانه حمله و دچار بیماری پیسی می‌شود. در واقع تولید نوعی آنتی‌بادی خود ایمنی عامل اصلی این اتفاق است. اما قارچ گانودرما به علت دارا بودن اسید گانودرمیک باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. گانودرما باعث جلوگیری از تخریب سلول‌های رنگ‌ دانه ای می‌شوند تا بتوانند از تخریب ملانین‌ها یا رنگ‌ دانه های پوستی جلوگیری کنند.

خاصیت آرام بخشی گانودرما

قارچ گانودرما به خاطر داشتن ماده آرام‌بخش می‌تواند باعث آرامش اختلالات روانی شود چراکه یکی از علت‌های بیماری پیسی اختلالات عصبی گزارش‌شده است و همچنین چون این قارچ مواد زائد بدن را پاک‌سازی می‌کند می‌تواند موجب بهبود روند کبد شود و درنتیجه پوستی بهتر به ارمغان آورد.

همچنین نداشتن استرس و اضطراب و قوی نگه‌داشتن سیستم ایمنی بدن تأثیر قارچ گانودرما بر پیسی را چند برابر می‌کند.

این قارچ خواص بسیار زیادی دارد و به‌طور سنتی و در طی سالیان سال برای درمان بیماری‌های بسیاری استفاده‌شده است و خواص قارچ گانودرما برای پیسی فقط گوشه‌ای از تأثیرات بی‌نظیر این قارچ بر بدن انسان است.

تقویت سیستم ایمنی با قارچ گانودرما

قارچ گانودرما ز طریق متابولیت هایی نظیر گلوکان ها، تری ترپنوئیدها، پلی ساکاریدها موجب تحریک سیتوکین ها، عوامل نکروز تومورها(tumor necrosis factors TNF) و لنفوسیت‌های B و C و ماکروفاژها موجب تنظیم و بهبود سیستم ایمنی بدن می‌گردد.

قارچ گانودرما در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است این قارچ نه تنها سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده بلکه آن را به خوبی تنظیم نیز می‌کند. این تنظیم تعادل متابولیک را در بدن بهبود داده و سنتز اسیدنوکلئیک را مسیر می‌کند. این روند در افزایش گلبول های سفید خون و تقویت سیستم ایمنی تاثیر مثبت دارد. قارچ گانودرما با تقویت سیستم ایمنی بدن مانع از بروز انواع بیماری‌ها در فرد خواهد شد.

گانودرما و درمان التهاب

عصاره ی قارچ گانودرما برای کاهش دردهای  پس از تب خال که بعد از التیام آن ایجاد می شود، بسیار موثر است. ترکیبی از قارچ گانودرما و سان میوا (مخلوطی از چند داروی گیاهی چینی) می تواند به کاهش آرتریت روماتوئید کمک کند.
این ماده به کاهش ورم همراه با آرتریت روماتوئید کمک می کند. گانودرما همچنین برای گردن و دست‌‌های خشک شده نیز موثر است.

گانودرما برای کاهش درد در بیماری های التهابی موثر است. ترکیبی از گنودرما با سان مئوآ (San Mioa) می تواند در کاهش التهاب آرتروز روماتوئید کمک کند. استفاده از خواص دارویی قارچ گانودرما در افراد سالخورده که از بیماری های آرترو روماتید رنج می برند، درمان جایگزین داروهای شیمیایی محسوب می شود.

خواص قارچ گانودرما در درمان عفونت ادراری

قارچ ریشی یا گانودرما می تواند عفونت مجاری ادراری را بهیود بخشد. در یک پژوهش به 88 نفر که از عفونت مجاری ادراری  رنج می بردند به مدت دو هفته گانودرما دادند. بعد از این آزمایش، محققان متوجه شدند که  گانودرما  به مقدار زیاد بهتر از پلاسبو در برطرف کردن این مشکل عمل می کند .

این ماده باعث مهار ردوکتاز آلفا پنج شد که یک آنزیم است که تستوسترون را به دی هاید روتستوسترون تبدیل می کند. این ردوکتاز آلفا پنج می تواند باعث تورم پروستات شود و باعث ایجاد مشکلات جسمی شود . همچنین  گانودرما  جریان ادرار  را در مردانی که علائم عفونت مجادری ادراری کم تا متوسط داشتند را  بهبود بخشید.

Ganoderma همچنین موجب تسکین عفونت های دستگاه ادراری شده و روند درمان را تسهیل می کند. در یک مطالعه موردی ۸۸ نفر مبتلا به عفونت مجاری ادراری به مدت ۲ هفته تحت درمان با قارچ گانودرما قرار گرفتند.

روزانه دوز مشخصی از گانودرما به تجویز پزشک به این افراد داده شده است. نتایج به دست آمده از این آزمایش بهبود قابل توجه عفونت ادراری در افراد تحت درمان بوده است. یکی از خواص دارویی قارچ کانودرما افزایش جریان ادرار و سلامت پروستات در مردان است.

درمان کیست تخمدان با قارچ گانودرما

سندرم تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک، سندروم شایعی است که از هر 10 زن در سنین باروری، یک نفر
به آن مبتلا است.عدم تعادل هورمونی و مشکلات سوخت و ساز در بدن این زنان وجود دارد. علت دقیق بروز تنبلی
تخمدان مشخص نشده است.

تنبلی تخمدان با روش‌های مختلفی درمان می‌شود که یکی از این روش‌ها لاپاروسکوپی است. البته برای درمان تنبلی
تخمدان درمان دارویی یا هورمون درمانی نیز تجویز می‌شود. در کنار تجویز پزشک روش‌های گیاهی مانند تأثیر قارچ گانودرما
بر تنبلی تخمدان نیز بسیار تأثیر گذار است.

تاثیری که گانودرما دارد بیشتر متوجه تومورهای رشد کرده در تخمدان است. این گیاه با تاثیر بر سلامت بدن و برقراری
تعادل هورمونی کمک بسیاری بر علاج تنبلی تخمدان دارد.

قارچ گانودرما و سلامت پوست

استفاده موضعی از گانودرما می تواند برای بهبود زخم های پوستی، اگزما، پسوریازیس، نیش حشرات، زخم ها و خراش ها بسیار موثر باشد. به این منظور گیاه تازه گانودرما را له کرده و روی زخم قرار می دهند.

قارچ گانودرما با حفظ رطوبت پوست و محافظت از آن باعث شفافیت و زیباتر شدن آن می‌شود. صابون گانودرما که غنی‌شده با ویتامین‌ها و مواد معدنی است موجب بهبود پوست‌های آسیب دیده می‌شود، همچنین دیده‌شده که این صابون مواد آلرژی‌زا را از پوست دور می‌کند چراکه مانع حساسیت‌های پوستی است بسیاری از مصرف‌کنندگان صابون گانودرما بیماری‌های التهابی خود مثل سوختگی‌های نوری را با آن درمان می‌کنند چراکه این صابون علاوه بر درمان از عفونت‌های پوستی هم جلوگیری می‌کند.

گانودرما و تاثیر آن در پرتو درمانی

افرادی که تحت پرتو درمانی قرار دارند می توانند با مصرف روزانه نوشیدنی گانودرما، سیستم ایمنی را تقویت کرده و نتایج بهتری از شیمی درمانی به دست آورند.

خاصیت قارچ گانودرما در کاهش علائم پرتو درمانی مانند تهوع، استفراغ، تب، عفونت بی نظیر است. بیمارانی که هم زمان با پرتو درمانی از فرآورده های غذایی گانودرما استفاده می کنند کمتر دچار ریزش مو و کاهش وزن خواهند شد.

سلامت قلب

محققان در چین و ژاپن دریافتند که اسید گانودریک(ganoderic acid )موجود در گنودرما جریان خون را بهبود می بخشد و مصرف اکسیژن در عضله قلب را تنظیم می کند.

همچنین گانودرما در کاهش کلسترول تاثیرگذار بوده و از لخته شدن خون در شریان ها پیشگیری می کند. طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف قارچ گانودرما به مدت ۲ هفته، موجب کاهش فشارخون به طور محسوس خواهد شد.

کلسترول و فشار خون بالا از بیماری های اپیدمی در قرن حاضر هستند که با مصرف فرآورده های قارچ گانودرما به طور طبیعی درمان می شوند.

کاهش وزن و تناسب اندام با قارچ گانودرما

اکسیژن برای سوختن چربی برای سوخت بسیار ضروری است. سطح بالای اکسیژن متابولیسم بدن را افزایش می دهد و منجر به کاهش وزن می شود. قارچ گانودرما با افزایش اکسیژن خون، انرژی بیشتری را ایجاد می کند. به این ترتیب استفاده از فرآورده های گانودرما به همراه تمرینات مداوم ورزشی در کاهش وزن تاثیر بیشتری خواهد داشت.

گانودرما و کمک به درمان افسردگی

راهبان ین باستان از قارچ Reishi برای آمادگی ذهنی در مدیتیشن استفاده می کردند. گیاه گانودرما قرن هاست که برای درمان استرس، اضطراب، بیماری های روحی و افسردگی ناشی از آن مورد استفاده قرار گرفته است. خاصیت آرام بخشی قارچ گانودرما در سرکوب بیماری های روانی تاثیرگذار است.

درمان بی خوابی با گانودرما (تنظیم خواب)

کنترل اصلی انسان روی هماهنگی خواب توسط غده‌ی پینه آل یا پنبه‌ای مغز انجام می‌شود. این غده هورمون ملاتونین را ترشح می‌کند که باعث می‌شود ما بخوابیم. موارد زیادی از جمله: استرس، عادت غذایی نا سالم سطح ملاتونین کاهش می‌یابد و این مسئله منجر به بی خوابی  و ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

قارچ گانودرما به دلیل داشتن مقدار زیاد پلی ساکارید می‌تواند به صورت کاملاً طبیعی عملکرد غده‌ی پینه آل را تقویت کند. هنگامی که این غده عملکرد طبیعی  خود را دنبال کند هورمون ملاتونین به صورت عادی ترشح می‌شود و در نتیجه مشکل بی خوابی حل می‌شود.

همچنین این قارچ می‌تواند  سیستم عصبی نا متعادل و ضعیف را تنظیم کند به همین دلیل به بی خوابی ناشی از ضعف سیستم عصبی کمک می‌کند.

گانودرما سپری در برابر تشعشعات

از فواید و تاثیرات فوق العاده ی قارچ گانودرما می توان به تقویت بدن انسان در برابر تشعشعات و اثرات منفی پرتو درمانی .

گانودرما اثرات پرتودرمانی را هنگام مبارزه ی مستقیم با تومورها بالا می برد. سیستم ایمنی را تقویت کرده و به بدن کمک می کند تا پرتو درمانی و شیمی درمانی را مدیریت کند. همچنین علائم پرتو درمانی مانند: تهوع، استفراغ، تب، ریزش مو و کاهش وزن را کاهش می دهد و سیستم ایمنی بدن را بسیار قوی می کند .

پیشگیری از پیری زودرس

نورخورشید ، هوای آلوده ، غذا های کنسرو شده ، فست فود ها ، داروهای شیمیایی و استرس روند پیری را افزایش داده و علائم پیری را در فرد زود تر نشان داده می شود.

با مصرف مداوم قارچ گانودرما شاهد تاخیر در روند پیری خواهیم بود و در نتیجه طول عمر افزایش می یابد. قارچ گانودرما در مبارزه با رادیکال های آزاد نقش داشته و از پیری زودرس پیش گیری می کند.

پیشگیری از آلزایمر با قارچ گانودرما

از دیگر خواص قارچ جان‌افزا می‌توان به اثرات تحریکی قارچ در مغز بیماران مبتلابه آلزایمر و هانتینگتون اشاره کرد. همچنین اثرات قابل‌توجهی بر فشارخون از طریق اسید گانودریک موجود در قارچ و کاهش کلسترول خون دارد و می‌توان توسط لوسیون‌های پوستی گانودرما در کاهش رفع چین‌وچروک پوست، جلوگیری از پیری زودرس و بهبودجوش و آکنه مؤثر باشد.

تاثیرات قارچ گانودرما بر روی بیماری پارکینسون

مطالعات اخیر در مورد خواص قارچ گانودرما (قارچ ریشی) نشان داده است که مصرف این قارچ از تخریب سلول‌های عصبی محافظت می‌کند. به‌طور خلاصه، نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که گانودرما باعث جلوگیری و کاهش سرعت پیشرفت بیماری پارکینسون می‌شود.

آنتی اکسیدان قوی یکی از خواص قارچ گانودرما

Ganoderma Lucidum قوی ترین آنتی اکسیدان گیاهی است که در این گیاه دیده می شود. گانودرما حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان شامل پلی ساکارید، پپتید پلی ساکارید و ترکیبات فنلی است. آنتی اکسیدان ها در سلامت افراد بیشترین تاثیر را دارند.

مطالعات نشان داده است که مصرف روزانه دو گرم قارچ گانودرما می‌تواند در مدت حداکثر ۶ ماه تأثیرات مثبتی بر روی کاهش آنزیم‌های کبدی (GOT و GPT) داشته باشد. به جرئت می‌توان گفت که گانودرما تنها داروی طبیعی است که اثرات آن بر کاهش و درمان کبد چرب ثابت‌شده است.

گانودرما سرشار از آنتی‌اکسیدان است به همین دلیل به پاک‌سازی و ترمیم بافت کبد کمک می‌کند. همچنین مصرف قارچ گانودرما موجب کاهش وزن و کاهش کلسترول و فشارخون می‌شود، به همین دلیل بار مضاعفی از دوش کبد برداشته می‌شود.

گانودرما می‌تواند بیماری‌هایی که موجب ایجاد عوارضی در کبد می‌شوند مانند هپاتیت B را کنترل کند و از این طریق به بهبود وضعیت کبد کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده است که گانودرما رادیکال‌های آزاد موجود در بدن را از بین می‌برد و به کبد اجازه می‌دهد تا خودش را ترمیم کند.

قارچ گانودرما و پیشگیری از سرطان

قارچ گانودرما موثرترین ماده گیاهی شناخته شده برای مبارزه با تکثیر سلول های سرطانی است. در یک مطالعه پزشکی ۳۶ فرد مبتلا به سرطان پیشرفته به مدت دوازده هفته سه بار در روز گانودرما دریافت کردند.

نتایج به دست آمده به وضوح نشان دهنده افزایش سلول های سالم در بیماران بوده است. کمبود اکسیژن یکی از علل اصلی سرطان است. سلولهای سرطانی بدون نیاز به اکسیژن رشد می کنند .

سلول های سرطانی نمی توانند در محیط غنی از اکسیژن رشد کنند. چندین آزمایش آزمایشگاهی نشان داده است که قارچ گانودرما می تواند از متاستاز سرطان جلوگیری کند.

عصاره گانودرما در داروهای گیاهی برای سرکوب سلول های سرطانی استفاده می شود. جالب است بدانید که ترکیب پودر گانودرما با چای سبز موجب تقویت رشد سلول های سالم خواهد شد.

درمان سرطان سینه با قارچ ریشی

سرطان سینه سرطان شایع در میان زنان است و حدود ۲۵ درصد از سرطان‌ های تشخیص داده‌ شده در زنان را شامل می‌شود.

در کشور هلند از هر ۹ زن یک زن به این نوع سرطان دچار می‌شود در کل جهان یک میلیون زن به سرطان سینه مبتلا هستند که این رقم، رقمی قابل‌توجه است تحقیقات اخیر دانشمندان کره‌ای و استرالیایی نشان داده است که قارچ‌ها دارای اثر شگفت‌انگیزی در درمان سرطان سینه است.

قارچ گانودرما و بهداشت روان

گانودرمای خشک شده برای درمان مشکلات عصبی و بیماری های مربوط به اعصاب که ناشی از استرس محیطی است ، بسیار توصیه می شود.

این گیاه هیچ گونه تاثیر سکرآوری مانند تاثیرات مواد مخدر و روان گردان ندارد و اصلا موجب وابستگی فرد به مصرف این گیاه نخواهد شد. به این ترتیب می توان قارچ گانودرما را خشک کرد.

و به صورت پودر شده در برنامه ی روزانه ی خود گنجاند. استرس بزرگ ترین مشکل افراد در جوامع ماشینی امروز است و تاثیرات ناخوشایندی را در فرد ایجاد می کند . طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان در ژاپن، خواص دارویی قارچ گانودرما در بیماری آلزایمر نیز تاثیرات مثبتی داشته است.

 

خواص قارچ گانودرما
خواص قارچ گانودرما

 

در ادامه به بررسی مهمترین خواص دارویی قارچ گانودرما میپردازیم

ویژگی های درمانی و موثر گانودرما برای کبد

اهمیت مصرف قارچ گانودرما

قهوه گانودرما در علم پزشکی

گانودرما در واقع منبع سرشار از اسیدهای آمینه است که در کنار کافئین موجود در قهوه به یک معجون فوق العاده تبدیل می‌شود. قهوه گانودرما موجب کم خوابی یا بی خوابی نمی‌شود بلکه موجب ایجاد یک خواب راحت و آرام برای شما می‌شود و در واقع یک تسکین و آرام بخش گیاهی است.

یک فنجان قهوه گانودرما دارای ویتامین C سرشاری است و به میزان حدودا 7 برابر پرتقال ویتامین سی دارد. تقریبا 6 برابر شیر دارای کلیسم است و آهن سرشاری دارد که حدودا 3 برابر اسفناج است و 6 برابر ماهی امگا 3 دارد. قهوه گانودرما را می‌توانید از فروشگاه‌های اینترنتی و تمامی عطاری‌ها تهیه کنید. حتی در بسیاری از خشکبار فروشی‌ها نیز این قهوه موجود است.

قهوه گانودرما و لاغری

قهوه گانودرما در واقع ترکیبی از قهوه معمولی و عصاره قارچ گانودرما است. در برخی ترکیبات نیز از شیرین کننده‌های همچون استویا برای شیرین‌سازی استفاده شده است. این قهوه خاصیت لاغرکنندگی بسیاری دارد چرا که موجب بیشتر شدن سوخت و ساز بدن می‌شود و اگر در رژیم غذایی خود آن‌ را قرار دهید متوجه خاصیت لاغرکنندگی آن خواهید شد.

بهتر است بجای استفاده از قهوه معمولی از این قهوه استفاده کنید که خاصیت‌های بیشتری نسبت به قهوه معمولی دارد، خصوصا آنکه دیگر خبر از خواب‌آلودگی خواهد بود.

خواص قهوه گانودرما چیست ؟

کلیه خواصی که توسط منابع مطالعاتی برای این قارچ شناخته شده است را می‌توانید در این لیست مشاهده کنید:

  • ممانعت از ورود عفونت ویروسی مانند آنفولانزا به بدن
  • حفاظت از کبد
  • افزایش طول عمر با ماده گلوتاتیون
  • بهبود و درمان زخم معده
  • سرشار از کلسیم
  • محافظت در برابر دیابت به وسیله کنترل قند خون
  • بهبود تبخال
  • کمک به بدن برای مقابله با استرس های روزانه
  • سرشار از ویتامین ‏C
  • بهبود برونشیت و آسم
  • بالا بردن کیفیت خواب و آرام بخشی بدن
  • سرشار از پتاسیم
  • تولید انرژی بیشتر در بدن
  • سرشار از آهن
  • آنتی اکسیدان بسیار بالاتر از چای سبز و کاکائو
  • سرشار از فسفر
  • سم زدایی از بدن
  • جلوگیری از عارضه‌های قبلی
  • بالا بردن مقاومت بدن در برابر استرس
  • تنظیم عملکرد کبد و کلیه
  • از بین برنده خستگی عمومی بدن
  • پیگیری از سرطان
  • برطرف کننده افسردگی
  • محرک طبیعی جنسی
  • تقویت سطح عملکرد عمومی تمامی اعضای بدن
  • تسکن دهنده دردهای سینوسی
  • برطرف کننده مشکلات تنفسی

شاید برای شما جالب باشد که این همه خاصیت مگر ممکن است در یک داروی گیاهی وجود داشته باشد؟ باید اینطور بگوییم که در چین باستان به قارچ گانودرما شاه گیاه گفته می‌شد که این اسم از خاصیت‌‌های درمانی فوق‌العاده زیاد این گیاه برمی‌آید. اگر این گیاه را استفاده نکردید هم اکنون می‌توانید آن را بصورت قهوه گانودرما تهیه کنید و از خاصیت‌های سرشار آن بهره‌مند شوید.

قارچ گانودرما در طب سنتی

این قارچ در طب سنتی شرقی جهت درمان انواع مشکلات و ناراحتی ها مانند : درمان بی خوابی ، تنگی نفس ،تقویت حافظه ،بیماری های کلیه و کبد، ورم مفاصل و آسم مورد استفاده قرار می گیرد.در سال و چند دهه ی اخیر تحقیقات زیادی بر روی اثرات درمانی و شناسایی تاثیرگذاری این قارچ دارویی صورت گرفته است.

تحقیقات زیادی از سوی دانشمندان و محققان دانشگاه های سراسر دنیا از جمله دانشگاه لیورپول صورت گرفته است که نشان می دهد : تحقیقات بر روی اثرات درمانی و خواص این قارچ بوده و حاصل آن تاثیرات مثبتی در اثر استفاده از این قارچ به صورت جانبی برای کمک به روش های معمول درمان سرطان ، است.

این قارچ طعم و بوی خیلی خوبی ندارد و به صورت خام اصلا قابل خوردن نیست .
در کشورهای مختلف به غیرازکشورهای شرقی مانند چین و ژاپن ، این قارچ به صورت پودر و ترکیب با دمنوش ها و قهوه های مختلف استفاده می شود.

ترکیبات گانودرما

خواص گانودرما در طب سنتی

گفتنی است، در طب سنتی از این قارچ برای درمان بی‌خوابی، تنگی نفس، تقویت حافظه، بیماری‌های کلیه و کبد، ورم مفاصل، آسم استفاده می‌شود.

ناصر صابری، کارشناس طب سنتی، خواص درمانی این قارچ را اینگونه برمی‌شمارد: قارچ گانودرما خاصیت‌های زیادی دارد که ازجمله این‌ها، درمان کبد چرب (به‌خصوص در مراحل اولیه بیماری) که به علت وجود آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قارچ و مبارزه با رادیکال‌های آزاد موجود در سلول‌های کبدی اتفاق می‌افتد و تقویت سیستم ایمنی بدن با افزایش سنتز اسیدهای نوکلئیک و خاصیت ضد سرطانی با توسعه اینتر لوکین‌ها و تحریک سلول‌های سفید خون و هم‌چنین اثر پرتودرمانی و شیمی‌درمانی بر سلول‌های سرطانی دارد.

بر اساس مطالعات علمی انجام‌ شده در خصوص فواید این قارچ، نشانه‌ها حاکی از آن است که این قارچ برای تقویت سیستم ایمنی بدن افرادی که دارای بیماری هستند بسیار مفید است. البته در بدن افرادی که سالم هستند تأثیری ندارد.

قارچ گانودرما در طب سنتی شرق

در کتاب Herbal Pharmocopoeia که به‌عنوان یکی از کتب مرجع و قدیمی‌ترین مجموعه‌ی طب سنتی مشرق زمین، توسط بنیان‌گذار و پدر طب چینی Shen Nong در زمان سلسله‌ی هان (۲۰۰ سال بعد از میلاد) تألیف شده است، گیاهان طبی بر اساسی تأثیر مناسب و عوارض جانبی در سه سطح عالی، خوب و متوسط دسته‌بندی‌شده‌اند.

در این میان، قارچ G.lucidum در گروه اول و به‌عنوان یک داروی مؤثر و بدون عوارض جانبی معرفی‌شده است.

در کتاب Compendium of Materia Medical نیز Shi Zhen طبیعت دان و طبیب مقدس، به فواید این قارچ اشاره‌کرده است. بر اساس مستندات موجود، از این قارچ به‌منظور درمان بیماری‌هایی نظیر هپاتیت و سایر بیماری‌های کبدی، بیماری‌های کلیوی، فشارخون، دردها و تورم مفاصل، انواع سردردها، بی‌خوابی، برونشیت، آسم، برخی بیماری‌های گوارشی و برخی بیماری‌های دیگر استفاده می‌شده است.

قارچ جاودانگی که در چین با عنوان لینگ زی، در ژاپن، ری‌شی و در کره، یونگ زهی از آن نام‌برده می‌شود به گروهی از قارچ‌ها گفته می‌شود که باعث در هم شکستن چوب می‌شود و در طبیعت روی برخی گونه‌های درختی پوسیدگی‌ های سفیدرنگ ایجاد می‌کند.

انسان‌ها در طول ادوار، از قارچ گانودرما (Ganoderma) برای درمان انواع مختلف بیماری‌ها از آنفولانزا گرفته تا سرطان استفاده می‌کند. برخی این قارچ را برای خاصیت ضدالتهابی آن مصرف می‌کنند. قارچ جاودانگی در رده اَبَرغذاها دسته‌بندی می‌ شود و کشف خاصیت درمانی آن به ۱۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد.

در طب چینی قارچ گانودرما از حدود ۲۰۰۰ سال پیش تاکنون از ریشه و قارچ گانودرما برای کاهش درد و درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها مورداستفاده دارویی قرار می‌گرفته است که نوع قرمز و بنفش آن درعین‌حال نایاب و درعین‌حال اثرات درمانی قوی‌تری دارد.

تا چه زمانی گانودرما بخوریم تا بیماری پیسی رفع شود؟

اگر در حین این بیماری ظرف چند ماه قارچ گانودرما مصرف کنید سلول‌های نو جایگزین سلول‌های تخریب‌ شده می‌شوند که درنهایت موجب یک رنگ شدن پوست می‌شود.

تأثیر قارچ گانودرما بر پیسی وابسته به شرایط زمانی است که گاها یک بیمار باید مدت‌ زمان طولانی‌ تری را برای درمان با گانودرما صرف کند تا به نتیجه دلخواه خود برسد.

 

خاصیت آرام بخشی گانودرما

 

درمان عفونت ادراری با گانودرما

 

گانودرما قرمز
قارچ گانودرما

 

خاصیت درمانی گانودرما - رفع بی خوابی

پیشینه باستانی قارچ گانودرما

قارچ G.lucidum به‌ عنوان یک قارچ شناخته‌ شده از نظر تاریخی و باستانی، دارای سابقه‌ی طولانی تا بیش از ۴۰۰۰ سال به‌ویژه در مشرق زمین است.

این قارچ در میان اقوام و ملل مختلف به‌عنوان سمبلی از بخت، اقبال و طالع خوش، صحت و سلامت، طول عمر، توان و نیرو، حیات و جاودانگی مطرح بوده است.

همچنین از قارچ گانودرما به‌ عنوان طلسمی برای حفاظت افراد یا منازل از شر شیاطین استفاده میشده است. در برخی فرهنگ‌ها نیز از این قارچ به‌ عنوان جادوگری افسانه‌ای که توان درمان امراض گوناگون را دارد، یادشده است.

اسنادی در اختیار است که نشان می‌دهد از زمان پادشاهان سلسله‌ی یوآن در چین در ۱۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، تصاویر این قارچ به‌ عنوان سمبل حیات جاودانه در نقاشی‌ها، حکاکی‌ها، نقوش فرش و تابلوها، جواهرات و لوازم‌ آرایشی و تزئینی زنان، ظروف عطر و بسیاری آثار هنری دیگر مورد استفاده قرار گرفته است.

در میان برخی از حکمرانان چینی این قارچ به‌ عنوان گیاه خدایان نامیده شده و امپراتوران چینی به‌ منظور کسب جوانی جاودانه و حفظ سلامتی در پی این قارچ بوده‌اند.

احتمالاً در آن روزگار نیز این نام دارای پراکنش خاص و محدودی بوده و بافتن آن با مشکلاتی همراه بوده است، چرا که تنها سلاطین و اشراف به این قارچ دسترسی داشته‌اند.

تنها پس از تجربه‌ی موفق کشت مصنوعی این قارچ توسط ژاپنی‌ها بود که عموم مردم توان مصرف این قارچ و ترکیبات حاصل از آن‌ها را بدست آوردند.

پیشینه چند هزار ساله گانودرما

قارچ گانودرما با چندین سال پیشینه هزار ساله خود برای درمان بیماری‌ها مورداستفاده قرار می‌گرفت اما در حال حاضر علاوه بر کاربرد قدیمی آن، این قارچ در محصولات آرایشی و بهداشتی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قارچ گانودرما از هزاران سال پیش در طب سنتی آسیای شرقی مورد استفاده بوده است. Genoderma به عنوان قارچ Reishi در طب سنتی ژاپن از گیاهان قابل احترام شمرده شده است.

مردم ژاپن به آن رِیشی به معنی پادشاه گیاهان دارویی لقب داده اند. قارچ گانودرما یا lingzhi در چین نمادی از سلامتی و طول عمر به همراه شادی و اقبال در زندگی بوده و بیش از ۲۰۰۰ سال است که برای درمان پزشکی استفاده می شود.

گانودرما زمانی تنها برای امپراطوران و بزرگان استفاده می شد و در اختیار عموم مردم قرار نداشت.

گانودرما که در دنیای بیماری‌ها عنوانی تحت راز معجزه‌گر دارد این بار در دنیای زیبایی‌ ها به این قارچ لقب اکسیر جوانی داده شد. یکی از محصولات آرایشی بهداشتی این قارچ نوعی صابون است که کشور هند تولیدکننده آن است و به دیگر کشورها هم صادر می‌کند؛

ویدئوی تاریخچه قارچ گانودرما

 

عوارض جانبی قارچ گانودرما

در رابطه با عوارض جانبی و موارد منع مصرف قارچ گانودرما می‌توان به این موارد اشاره کرد، سرگیجه، خشکی دهان، اسهال و یبوست، خارش بدن، خونریزی بینی و واکنش‌های آلرژیک و تنفسی، همچنین مصرف این قارچ در افرادی که دارای پرفشاری خون هستند و از داروهای کاهنده فشارخون استفاده می‌کنند مضر است، زیرا باعث افت شدید فشارخون می‌شود و افراد مبتلابه ترومبوسیتوپنی (کمبود پلاکت) با توجه به وجود آدنوزین در قارچ گانودرما در این بیماران باعث خونریزی معده شده و در بیماران مبتلابه بیماری اتوایمیون (خود ایمنی) نیز باعث تشدید بیماری می‌شود و در زنان باردار و شیرده نیز مصرف این قارچ منع شده است.

جدای از خواص مؤثری که این ماده غذایی و چای آن برای بدن به ارمغان خواهد آورد، ممکن است باعث حساسیت و ایجاد عوارضی جانبی در بدن فرد مصرف‌کننده شود.

ازجمله این عوارض محتمل خشکی دهان، گلو، سینوس و همچنین التهاب معده و وجود خون در مدفوع شخص مصرف‌کننده باشد. علاوه بر این، مانند هر ماده غذایی دیگر استفاده بی‌رویه از آن عامل سمی شدن کبد می‌شود؛ به همین جهت بیش از سه لیوان در روز نباید مصرف شود.

قارچ گانودرما در ایران

این‌ گونه قارچ دارویی از پراکندگی گسترده‌ای در مناطق جنگلی ایران برخوردار بوده و تاکنون از رویش این قارچ در مناطق جنگلی مختلفی در استان‌های گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل و آذربایجان شرقی گزارش‌ شده است.

این قارچ بر روی چوب، کنده یا تنه‌ درختان مختلفی ازجمله توسکا، بلوط، راش، نارون، ممرز، انجیلی و شمشاد  قابلیت روییدن دارد.

قارچ گانودرما در ایران

رویش قارچ گانودرما چه زمانی است؟

بیشترین اندام‌ های بارده قارچ گانودرما در ایران از اوایل خرداد تا اواخر دی ظاهر می‌گردد.

اندام بارده یک ساله، ۳ تا ۲۰ سانتیمتر است که در مراحل اولیه‌ی رشد به شکل کشیده در امتداد پایه یا به شکل یک تورم در رأس پایه دیده می‌شود.

در این مرحله، معمولاً رنگ کلاهک روشن‌ تر از پایه است. به‌ تدریج کلاهک شکل واقعی خود را پیدا کرده و به شکل یک نیم‌ دایره‌ی بادبزنیشکل یا قلوه‌ ای شکل و معمولاً با حاشیه‌ی مواج و در مواردی کاملاً نامنظم و بدون شکل مشخص دیده می‌شود.

قارچ گانودرمای جنوب

پراکنش در ایران: تاکنون این قارج از روی چوب و درختان جنگل‌های استان‌های مازندران، گیلان و گلستان، گزارش شده است.

زمان رویش: با توجه به این که اندام بارده قارچ، چند ساله و مقاوم می‌باشد، بنابراین معمولاً در تمام فصول سال قابل رویت استاندام بارده چند ساله، به شکل طاقچه‌ای و تخت، به عرض تا ۵۰ و به ضخامت تا ۲۰ سانتیمتر سنت و جوانی می‌باشد.

سطح اندام بارده به رنگ قهوه‌ای تیره دیده می‌شود که به وسیله‌ی ردیفی از شیارهای متحدالمرکز یا نامنظم پوشیده شده است.

سطح منافذ در سطح تحتانی اندام بارده به رنگ سفید است که با تماس یا هر برخوردی به رنگ قهوه‌ی تغییر می‌کند. در نمونه‌های مسن‌تر، رنگ سطح منافذ به قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهد.

درمان بیماری ها با قارچ گانودرما

همراه ما باشید با ویدیو آموزشی درمان بیماری ها با قارچ گانودرما و نحوه مصرف آن.

خواص منحصر به فرد قارچ گانودرما

 

 

تجارت ۲٫۶ میلیارد دلاری قارچ گانودرما

شاید ذکر این مطلب در نوع خود جالب باشد که تجارت قارچ گانودرما یا قارچ ری‌شی دارای بازار جهانی حدود ۲٫۱۶ میلیارد دلار، یعنی چیزی حدود۲ درصد از میزان کل فروش مواد غذایی در سراسر جهان است.

در تازه‌ترین تحقیقات و دستاوردها، دانشمندان محصولات قارچ جاودانگی ۲۰ کارخانه را که شامل قرص، کپسول، چای و دیگر محصولات مصرفی آن هستند را به همراه ۱۷ کیت پرورش این قارچ مورد آزمایش و بررسی قرار داده‌اند.

به دنبال این بررسی‌ها متوجه شده‌اند که هیچ‌کدام از این محصولات تجاری خالص نیستند و گونه‌های دیگری از قارچ‌ها در تولید و تهیه آنها استفاده‌ شده است.

طبق تحقیقات اولیه‌ای که انجام‌شده است؛ مصرف عصاره قارچ ریشی روزانه به مدت ۱۲ ماه باعث کاهش تعداد تومور در افراد مبتلابه آدنوم های کولورکتال می‌شود.

همچنین در مقاله‌ای که توسط موسسه کاکرین منتشر شده و حاصل تحقیق متخصصانی از دانشگاه لیورپول بر روی خواص درمانی این قارچ بوده، تأثیرات مثبتی در اثر استفاده از این قارچ به‌صورت جانبی برای کمک به روش‌های معمول درمان سرطان دیده‌شده است.

گفتنی است، بر اساس برخی تحقیقات علمی نیز ثابت کرده‌اند، مصرف یک محصول خاص قارچ ریشی (گانوپُلی) روزانه به مدت ۱۲ هفته باعث کاهش میزان هموگلوبین می‌شود؛ اما میزان قند خون افراد مبتلابه دیابت نوع ۲ را کاهش نمی‌دهد.

معجزه درمانی گانودرما

چگونگی و مراحل پرورش قارچ گانودرما یا ریشی

از هزاران سال پیش در طب سنتی آسیای شرقی مورد استفاده بوده است.

 

در چین نمادی از سلامتی و طول عمر به همراه شادی و اقبال در زندگی بوده و بیش
 از ۲۰۰۰ سال است که برای درمان پزشکی استفاده می شود.

مراحل کاشت قارچ گانودرما
خوشبختاته آب و هوای ایران برا کشت قارچ گانودرما بسیار مناسب است. متخصصان ، کاشت گانودرما را در تابستان توصیه می کنند. می توان برای راحتی کار و بازدهی بیشتر از روش کشت میسلیوم های بارور استفاده کرد.

البته روش کشت بافت نیز مناسب است. نحوه کاشت این نوع از قارچ دارای مراحل خاصی است که از جمله آن ها می توان به تهیه کیسه های پلی پروپیلن و تمیز بهداشتی و آماده سازی یک محیط تاریک و مرطوب با دمای ۲۸ تا ۳۵ درجه سانتی گراد اشاره کرد.

به طور کلی کاشت قارچ ها در محیط های کوچک انجام می شود و به همین جهت برای پرورش آن ها به هزینه زیادی نیاز نیست.

استریلیزه بودن سالن و بستر کشت قارچ

بستر مصنوعی قارچ گانودرما را می توان با سبوس گندم، کاه و یا خاک اره فراهم کرد. در ابتدا برای کاشت قارچ گانودرما باید کیسه های پر از کاه بهداشتی و تمیز تهیه کرد. کاه تهیه شده باید کاملا تمیز باشد تا از بیمارها و نفوذ ترکیبات سمی جلوگیری به عمل آورد.

در صورتی که دسترسی به کاه تمیز ممکن نباشد، می توان از خاک اره استفاده کرد و درون کیسه ها را پر کرد. برای آنکه خاک اره همچون کاه عمل کند در ابتدا باید آن را با خاک اره و سبوس گندم ترکیب کرد و به بالا بودن رطوبت آن بسیار دقت کرد.

پرورش و کاشت قارچ گانودرما

همچنین باید به خاک اره مقدار کلسیم فسفات و کلسیم کربنات نیز اضافه شود تا شرایط مناسبی برای پروش قارچ به وجود آید. کیسه ای که برای کاشت قارچ گانودرما مورد استفاده قرار می گیرد، باید پلی پروپیلین باشد.

 

پس از آن که کیسه با ترکیباتی که به آن ها اشاره شد، پر گردید باید دهانه آن با نخ محکم دوخته شود. برای آن که کیسه ها به طور کامل استریل و بهداشتی باشد، آن ها را در حدود ۲ ساعت در فشار ۲۲ اتمسفر در اتوکلاو قرار می دهند.

پرورش و کاشت قارچ گانودرما

کاشت بذر قارچ گانودرما

پس از آن که کیسه ها به طور کامل بهداشتی و استریل شدند، باید آن ها در مکان بهداشتی قرار داد تا خنک شوند. پس از آنکه کیسه ها خنک شد، باید بذر قارچ استاندارد گانودرما را روی کیسه ها ریخت.

سپس کیسه ها را باید در محلی تاریک و مرطوب که دارای دمای ۲۸ تا ۳۵ درجه سانتیگراد است، قرار داد. محیطی که قارچ ها درون آن قرار می گیرند باید از دی اکسید کربن بالایی برخوردار باشد.

پس از گذشت چند هفته می توان شاهد رویش میلیون ها میلسیوم قارچ بود که در هر کیسه رشد کرده اند. در این مرحله قارچ به تاریکی مطلق و دی اکسید کربن نیاز دارد.

بریدن سر کیسه ها قارچ گانودما

حالا باید قسمت بالای کیسه را بریده تا قارچ ها از فضای بهتری برای رشد برخوردار شوند. تشخیص زمان صحیح این کار بسیار مهم است. بهترین زمان برای اینکار زمانی است که ملیسیوم ها نیمی از کیسه را گرفته باشند.

انتقال به سالن قارچ گانودرما

در این مرحله نوبت به انتقال کیسه ها به سالن اصلی رشد است. کیسه ها باید به صورت منظم در قفسه ها و یا در بستر زمینی چیده شوند.

 

رطوبت سالن باید بیشتر از ۸۵ درصد باشد و کیسه ها روزانه دو بار آبیاری شوند. حداقل یک هفته لازم است تا کلاهک قارچ گانودرما نمایان شود. در این زمان باید دمای سالن و رطوبت را کم کرد.

قارچ ریشی یا گانودرما خواص فراوانی برای سلامتی دارد.

ازجمله خواص قارچ گانودرما می‌توان به تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با سرطان‌ها اشاره کرد.

برداشت اولیه قارچ گانودرما

پرورش قارچ ریشی یا گانودرما به دلیل پایین بودن سرعت رشد این قارچ، نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد. بعد از ظاهر شدن کلاهک قارچ و هنگامی که نوار سفید رنگ اطراف کلاهک محو شد زمان اولین چینش قارچ است.

زمانی که کلاه زرد رنگ قارچ تشکیل شد، باید دما و رطوبت محیط کاهش یابد تا قارچ دچار فساد و تخریب نشود. قارچ ها زمانی به ثمر می رسند و می توان آنها را مورد استفاده قرار داد که رنگ آنها به قرمز یا قهوه ای تبدیل شده باشد.

پس از آن که قارچ ها به این رنگ رسیدند، می توان آن ها را برداشت کرد. به طور کلی باید اشاره کرد که زمان کاشت تا برداشت قارچ گانودرما در حدود یک ماه طول می کشد.

بازگشت به مرحله چهارم

بلافاصله بعد از برداشت قارچ ها بهتر است آنها را کامل خشک کنید. عملیات خشک کردن می تواند از دمای ۳۵ درجه و زیر ۵۰ درجه انجام شود و سپس در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

قارچ گانودرما از قارچ هایی است که پس از برداشت خشک می شود و به همین علت باید آن را به سرعت مورد استفاده قرار داد. به منظور پرورش دوباره قارچ گانودرما و شکل گیری پین هدها، باید شرایط را به حالت اولیه باز گرداند و بهتر است خاک اره یا کاه تازه استفاده شود تا محیط مناسبی برای رویش مجدد قارچ ها فراهم شود و بتوان به محصول باکیفیتی دست یافت.

میزان برداشت قارچ گانودرما در بستر مرطوب ۶ تا ۱۲ درصد و در بستر خشک تا ۳۳ درصد است.

کاشت بذر گانودرما
قارچ گانودرما

آلودگی گانودرما حین کشت و برداشت

اگر کیسه ها استریل نباشد و یا کاشت بذر اصولی انجام نشده باشد، موجب ورود آلودگی به محیط کشت می شود و کپک هایی مانند نوروسپورا و تریکودرما تولید می کند.

مستند آموزش تولید قارچ گانودرما

 

 

برداشت قارچ گانودرما

همراه با ما شیوه برداشت قارچ گانودرما را از نزدیک مشاهده کنید.

 

 

الزامات پرورش گانودرما

شرایط و الزمات پرورش قارچ گانودرما در برنامه خوشه چین از رادیو اقتصاد

 

 

عوارض جانبی گانودرما

ترکیب پودر قارچ گانودرما با نوشیدنی ها:

در این روش شما میتوانید پودر قارچ گانودرما را با آبجوش، نسکافه و یا قهوه ترکیب کرده و میل نمایید در صورت تمایل می‌توانید مقداری عسل، نبات و یـا شکر به آن اضافه کنیـد. (بجز بیماران دیابتی و کسانی که قند خون بالایی دارند). در این روش لِرد یا تفاله قارچ نیز باید میل شود.

نحوه ی مصرف گانودرما

همان طور که گفته شد پرورش این قارچ با اقلیم کشورمان سازگاری خوبی دارد و پرورش این نوع قارچ در کشورمان روند رو به رشد خوبی داشته است.

موارد مصرف این نوع قارچ به عنوان پودر در قهوه های مختلف (قهوه موکا،قهوه لاته،قهوه سوپریم و شکلات داغ گانودرما) تولید شده است که در بازار به فروش می رسد که شامل موارد زیر است:

  • قهوه کافه لاته ( (coffe lattee: شامل پودر قهوه عربیکا،پودر روبوستا، پودر قارچ گانودرما و فیبر
  • قهوه کافه سوپریم: (coffee supreme):پودر قهوه،پودرقارچ گانودرما، پودر جینسینگ
  • شکلات داغ) hot chocolate):پودر قهوه،پودر قارچ گانودرما،کوتوآ،پودر مالت وفیبر

قهوه گانودرما

بعضی از فروشندگان قهوه در کشورمان نیز خودشان اقدام به خرید و میکس این نوع قارچ با قهوه می کنند و آن را به فروش می رسانند و در واحد های تولید و عرضه گیاهان دارویی نیز متقاضی خرید این نوع قارچ هستند به عنوان یک گیاه دارویی به مشتریان خود عرضه می کنند اما چیزی مسلم هست این هست که در آینده نزدیک از تولید و عرضه این قارچ در کشورمان زیاد خواهیم شنید.

تصاویر قارچ گانودرما

چینی‌ها معتقدند که این قارچ نماد زندگی شاد، شانس، سلامتی و طول عمر و حتی جاودانگی است. این قارچ در طب سنتی، جهت درمان بی‌خوابی، تنگی نفس، تقویت حافظه، بیماری‌های کلیه و کبد، ورم مفاصل، آسم مورداستفاده قرار می‌گیرد.

صحبت های جنجالی در مورد قارچ گانودرما یا ریشی

صحبت های جنجالی در مورد قارچ گانودرما که باید حتما آن را مشاهده نمایید.

مؤلفه‌های موجود در این قارچ گانودرما دارای کنش‌های دارو شناختی گسترده‌ای ازجمله ایجاد تعدیل در سیستم ایمنی هستند و التهاب را نیز از بین می‌برند.

بعضی از فواید سلامتی قارچ گانودرما عبارت‌ اند از تأثیرات آنتی‌ اکسیدان روی بدن، تأثیرات مثبت روی سیستم گردش خون و سیستم تنفسی. به‌ علاوه، تحقیقات نشان داده که این گیاه قادر به کاهش فشارخون بالا، متعادل ساختن سطح کلسترول و کاهش علائم برونشیت، آسم و دیگر مشکلات ریوی است.

مطالعات نشان داده‌اند که مؤلفه‌های موجود در این قارچ دارای کنش‌های دارو شناختی گسترده‌ای ازجمله ایجاد تعدیل در سیستم ایمنی هستند و التهاب را نیز از بین می‌برند. همچنین تولید انرژی میتوکندری را افزایش می‌دهند و رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد.

 

 

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

برای آشنایی بیشتر با قارچ های دارویی، هاگ را دنبال کنید.
5/5 - (32 امتیاز)

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام
    این متن مملو از اشتباه می باشد.
    مگر می شود سالن کشت را استریل کرد
    برای استریل کردن بستر کشت گانودرما و یا هر محیط غذایی دیگر دما بخار آب باید ۱۲۴ درجه باشد که در فشار یک و نیم اتمسفر این دما حاصل می شود. در این متن فشار استریل کردن را ۲۲ اتمسفر ذکر کرده اند که جای بسیار تعجب دارد. چرا مطالبی می نویسید که در حوزه تخصص شما نیست؟

    1. سلام و عرض ادب
      ممنون از دقت نظر شما
      موردی را که فرمودید بررسی می کنیم و در صورت اشتباه بودن تصحیح خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا