گزارشات

فیلم همایش رونمایی از هاگ اولین سامانه هوشمند صنعت قارچ

همایش بزرگ «رونمایی از هاگ اولین سامانه هوشمند صنعت قارچ» با 15 بخش متنوع

همایش بزرگ «رونمایی از هاگ اولین سامانه هوشمند صنعت قارچ» با 15 بخش متنوع، با حضور بیش از 200 تولیدکننده فعال در صنعت قارچ، یکی از عظیم‌ترین رویدادهای فناورانه در صنعت کشاورزی کشور محسوب می‌شود. این رویداد به طور مجازی نیز از طریق اینستاگرام به صورت لایو و از طریق آپارات نیز قابل پیگیری بود که افراد زیادی به صورت غیرحضوری نیز در آن شرکت نمودند.

بنابر توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر یاد همیشگی حضرت ولی عصر عج، مسئولان هاگ با پخش دعای فرج و آرزو برای آمدن موعود مهربان، میزبانی خود را آغاز کردند. قبل از حضور همه مهمانان، مدعوین با شمایی کلی از رسانه‌های مختلف هاگ در شبکه‌های مجازی آشنا شدند، و اهمیت این همایش در قالب یک کلیپ به مهمانان یادآوری شد.

پس از حضور حداکثری مدعوین، همایش به صورت رسمی با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید، توسط قاری محترم سیدعلی الفتی، آغاز شد و سپس با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، روح بلند ایرانی که همیشه فاتح قله‌های رفیع دانش و فناوری بوده است، مورد تشویق حضار قرار گرفت.

در این همایش بزرگ، از سه سخنران برای صحبت درباره صنعت قارچ، مشکلات و موانع موجود، و مقایسه پیشرفت‌های و محدودیت‌های این صنعت با کشورهای دیگر دعوت شده بود.

سخنران اول آقای محمد حسن افشار، رئیس اسبق انجمن قارچ خوراکی ایران بودند که پس از پخش تیزر معرفی، به جایگاه آمدند و درباره لزوم عضویت فعالان این عرصه در انجمن، و اعتماد و همکاری همه اعضا با یکدیگر صحبت کردند. به نظر ایشان، آگاهی‌رسانی و ارائه دانش تخصصی تولید قارچ یکی از وظایف مهم انجمن محسوب می‌شود؛ اما از آن مهم‌تر بررسی شرایط بازار، و ارائه قیمت واقعی و منطقی برای عرضه قارچ در بازار است تا بتوان معضل عدم تناسب تولید و فروش را حل کرد. این پیشکسوت صنعت قارچ اذعان داشت که هم‌اکنون نیازمند افزایش تقاضای مصرف قارچ با معرفی این محصول به عنوان یک ماده غذایی غنی از پروتئین و انواع ویتامین هستیم و باید علاوه بر تحریک تقاضا برای افزایش سرانه مصرف در بازار داخلی، بحث صادارت را هم جدی بگیریم و استانداردهای لازم برای آن را کسب کنیم. ایشان تصریح کردند که یک رسانه تخصصی مثل هاگ؛ می‌تواند تمامی این نیازها را پوشش دهد و البته خوراک رسانه به عهده تولیدکننده است، و تک تک افراد فعال در این عرصه باید در ارائه این خوراک به سامانه فعالیت کنند.

سخنران بعدی جناب آقای میرزاده، مدیر تولید قارچ ملارد بودند که پس از پخش تیزر معرفی ایشان، مقایسه‌ای بین فرآیند تولید و بازار فروش صنعت قارچ در ایران و استرالیا انجام دادند. ایشان در ابتدا میزان سرانه مصرف در کشورهای چین، کانادا، استرالیا و ایران را به ترتیب 10، 3.5، 2.8 الی 3، و 1.5 الی 2 کیلوگرم مطرح کردند. این ارقام نشان‌دهنده نیاز ایران به ترغیب مردم به مصرف قارچ است. به زعم ایشان نیازی به جایگزینی قارچ با گوشت نیست، زیرا قارچ با هر پروتئینی به راحتی جور شده، در سفره هر ملیتی قرار می‌گیرد. ایشان مطرح کردند که بر خلاف ما که در تبلیغات و بازار ضعیف عمل کرده‌ایم؛ استرالیا برنامه تبلیغاتی مدون و پیشرفته‌ای را طراحی کرده است. در استرالیا هر تولیدکننده سهمی را تحت عنوان حق عضویت به انجمن می‌دهد که وظیفه اصلی آن گسترش بازار فروش و شناسایی آفات و بیماری‌ها و نحوه مبارزه با آنها در مزارع قارچ  است. به گفته وی، بیشتر محصول قارچ در استرالیا، در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با استاندارد خاص انجام می‌شود؛ در حالی که ما در ایران استاندارد را رعایت نمی‌کنیم و با استفاده بیش از حد از قارچ‌کش‌ها، عملا آلودگی‌ها را به واسطه جذب زیاد قارچ، به مصرف‌کننده انتقال می‌دهیم. مقایسه دیگر ایشان سیستم حمل و نقل قارچ بود که در استرالیا از کامیونهای سردبار استفاده شده، و با سبدهای تاشویی که بار استاندارد در آنها حمل میشود قارچ بین تولیدکننده و فروشگاه جابجا می‌شود. در حالیکه در ایران نحوه جابجایی قارچ بسیار اسف‌بار است و قارچ به شدت آسیب می‌بیند. ایشان اظهار امیدواری کردند که با وجود سامانه قارچ، به تدریج این وضعیت بهبود یابد و صنعت قارچ در استاندارد قابل قبولی برخوردار شود.

پس از سخنرانی ایشان، مستند تاریخچه صنعت قارچ ایران که در رسانه هاگ تولید شده بود؛ به صورت یک کلیپ به مخاطبان ارائه شد و آنان با تلاش پیشنیان در این عرصه از آغاز تا کنون آشنا شدند. این مستند، یکی از تاثیرگذارترین بخش‌های همایش بود که توانست یاد و خاطره بسیاری از عزیزان درگذشته که صنعت قارچ مرهون تلاش‌های ایشان است، را در یادها زنده کند.

سخنران سوم آقای موحدی، مدیر عامل شرکت قارچی نو بودند که با ابراز خوشنودی از ایجاد سامانه هوشمند تخصصی قارچ، اظهار امیدواری کردند که با همکاری و مشارکت موثر تمامی فعالان در این عرصه، شاهد تحولی چشمگیر در این صنعت باشیم. ایشان با تاکید بر مشکلات و موانع موجود در صنعت قارچ که در سخنان سخنرانان دیگر مطرح شد، به طور ویژه از تلاشهای آقای نادری در این عرصه تشکر کردند و برای ایشان آرزوی موفقیت نمودند.

جناب آقای نادری به عنوان میزبان و آخرین سخنران به روی سن آمدند و اهداف این همایش و روند شکل‌گیری آن را از ابتدا تشریح نموده؛ اشاره کردند که پژوهش‌های آغازین از سال 1384، و تشکیل ماهنامه تخصصی در آبان 1391، سپس حضور در بستر  شبکه‌های مجازی و پیام‌رسان‌های مختلف نظیر وایبر، تلگرام، و اینستاگرام، نهایتا منجر به تاسیس اولین رسانه تخصصی قارچ کشور در اسفند ماه سال 1395 و سپس ایجاد این سامانه هوشمند هاگ در حال حاضر شده است. ایشان از نقش دانشنامه هاگ در ارتقای دانش عمومی و تخصصیِ همه کاربران در تمامی سطوح جامعه و نقش موثر آن در فرهنگ‌سازی برای مصرف قارچ سخن گفتند، و اظهار امیدواری کردند که در آینده‌ای نزدیک نسل آینده قارچ را به طور مستمر در سبد غذایی خود قرار دهد.

به عنوان یک میان‌برنامه، صفر تا صد پرورش قارچ خوراکی در قالب یک کلیپ معرفی شد تا عموم مردم، به طور اجمال با این فرآیند، آشنا شوند. در ضمن حامی مالی هاگ، شرکت هنر ایماژ گیتی هم با یک کلیپ فعالیتهای خود در را عرصه انفورماتیک و توسعه کسب و کار به حضار معرفی کرد. این شرکت، حامی ایده‌های بکر کارآفرینان از لحظه آغاز تا ارائه به بازار است و می‌تواند در هر سطحی از این ایده‌ها حمایت کند.

در مهم‌ترین بخش از این همایش که با شگفتی حضار همراه بود؛ از هاگ اپلیکیشن تخصصی صنعت قارچ با حضور آقایان نادری، افشار و اسلامی‌زاده بر روی سن، رونمایی شد و با تحسین و تشویق مدعوین توام گشت. آقای نادری، درباره کاربری ساده و آسان این اپلیکیشن توضیح داده، و به مدعوین درباره نحوه استفاده از امکانات متعدد این اپ توضیح دادند. ایشان به حضار نشان دادند که این اپ از نه کلید طلایی به همراه قیمت روزانه و نمودار تغییرات قیمت قارچ در هر روز تشکیل شده؛ که نه کلید آن عبارتند از هاگ‌نیوز، هاگ‌مارکت، هاگ‌مپ، هاگ‌تایم، هاگ سنتر، هاگ‌تور، مشاوره، هاگ‌چت و هاگ‌لایو.

ایشان اشاره کردند که فاز اول این دستاورد بزرگ، هاگ‌نیوز (دانشنامه) مجله خبری آموزشی با بیش از شش هزار پست و هشتصد ساعت ویدئوی فیزیکی است؛ که در حقیقت هاگ از همین جا متولد شده است. به گفته ایشان، این مجله جامع‌ترین و کامل‌ترین سایت قارچ در ایران و جهان است به پنج زبان زنده دنیا ترجمه شده، با امکان جستجوی کاربر اطلاعات و امکانات بسیار متنوع و جامعی را به کاربران ارائه می‌دهد. مطالب این بخش به 5 دسته اصلی و 42 زیربخش طبقه‌بندی شده.

آقای نادری توضیح دادند که دسته اول، دسته اخبار هست که 13 زیردسته دارد و قیمت روزانه علاوه بر این که در بالای صفحه اپلیکیشن است، در این دسته هم قرار گرفته. افراد با استفاده از این بخش می‌توانند به اخبار روزانه قارچ در سطح ایران و جهان دسترسی داشته باشند. آکادمی، دسته دوم است که به مطالب آموزشی و دانش‌افزایی اختصاص دارد و به شش دسته تقسیم شده و تلاش شده در این بخش به اطلاعات علمی و راهکارهای متنوع دانش‌بنیاد برای حل مسائل پرداخته شده است. برای بخش رسانه، تلاش بسیاری شده تا با گذشت پنج سال آرشیو بسیار مناسبی از فیلم، عکس و محتوا گردآوری گردد. بخش قارچ و خانواده برای فرهنگ‌سازی و بالا بردن سرانه مصرف قارچ، ایجاد شده، و با زیربخش‌های متنوع آشپزی، سفره‌آرایی، خلاقیت، دانستنی، و کودکانه فضای مناسبی برای ارتباط به همه سطوح جامعه با قارچ فراهم شده است. بخش آخر هم به دانشنامه یا دایره‌المعارف قارچ، اختصاص دارد که شامل اطلاعات پایه و منابع بنیادی و ابزار مناسبی رو برای تحقیق و پژوهش می‌باشد.

سپس آقای نادری درباره سایر بخش‌های متنوع اپلیکیشن توضیح دادند و هر یک را به تفصیل معرفی نمودند؛ به گفته ایشان دکمه هاگ‌تایم (رویدادنگار) برای در جریان قرار گرفتن افراد از آخرین رویدادها اعم از تاسیس نهادها یا شرکتهای مرتبط، برگزاری جشنواره یا سمینار، قوانین و برنامه‌های اقتصادی مرتبط، یا هر رویداد موثر در صنعت قارچ، و زادروز مشاهیر تعبیه شده است. آیکون هاگ‌مپ (نقشه) یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این بخش است که افراد می‌توانند با استفاده از آن نزدیک‌ترین مرکز تولیدکننده قارچ را پیدا کرده، با توجه به کیفیت و نوع محصول و مقدار مسیر از آن خرید کنند. به علاوه امکان تعامل افراد مختلف در کلونی‌های نزدیک به هم را فراهم می‌کند. در بخش هاگ‌مارکت (فروشگاه آنلاین) هر تولیدکننده‌ای می‌تواند برای خود یک غرفه ایجاد کند و محصولات و خدماتش را به مشتریان ارائه نماید. این قسمت به مپ لینک می‌شود و در نقشه قابل شناسایی است. کاربران در 6 زیربخش اصلی بورس قارچ، مواد اولیه، تجهیزات و تاسیسات، کلینیک و سایر خدمات می‌توانند به کاربران خدمت‌رسانی کنند. در هاگ‌چت (تالار گفتگو) فضایی برای تعامل و گفتگوی سازنده بین کاربران ایجاد شده، هاگ‌سنتر (نیازمندی‌ها) هم فضایی مشابه سایت دیوار است که تمام نیازمندی‌های صنعت قارچ در این بخش درج می‌شود و افراد می‌توانند نیازهای روز خود از قبیل کارگر قارچ‌چین، کارگر ساده، وسایل دست دوم، .. را در این بخش بیابند. در هاگ‌تور تورهایی تخصصی و عمومی طراحی شده تا افراد مختلف بتوانند با بازدیدهای متنوع از مراکز پرورش خود دانش خود را نسبت به این صنعت افزایش دهند. مشاوره برای افرادی است که می‌خواهند اطلاعاتی در زمینه قارچ به صورت تخصصی داشته باشند یا مشکلات خود را با مشورت با متخصصان برطرف کنند. در هاگ‌لایو (پخش زنده) هم پخش زنده مراسم، برنامه‌ها، و کلاسها وجود دارد.

در پایان آقای نادری، به نقش موثر شهیدآوینی در زندگی ایشان به ویژه در نگارش اشاره کردند، و استمداد از این شهید گرانقدر را جوهره به ثمر رسیدن این سامانه دانستند. در ضمن تاکید داشتند که آنچه بیش از همه بر انگیزه ابداع این سامانه نقش داشته، علاقه وافر ایشان به صنف شریف تولید و پرورش قارچ و تمایل قلبی برای پیشرفت روزافزون و تعامل و همبستگی آنها در صنعت بوده است.

در اختتامیه همایش هاگ اولین سامانه هوشمند صنعت قارچ همگی با تشویق خود از زحمات آقای نادری و تیم ایشان در این عرصه تشکر کردند و برای صرف شام به سالن جنبی راهنمایی شدند. از مزایای صرف شام، آشنایی افراد مختلف فعال در این عرصه با یکدیگر و تعامل افراد با یکدیگر بود. این همنشینی دوستانه سبب شد که ارتباط بهتری بین فعالان صنعت قارچ رخ دهد و فضایی برای هم‌اندیشی و به کارگیری خردجمعی برای حل مسائل موجود، شکل گیرد.

مسئولان استارت آپ هاگ امیدوار بودند که بتوانند با این همایش، افراد را به تعامل سازنده با یکدیگر تشویق کنند. تعاملی که علاوه بر محیط همایش، در فضای مجازی نیز شکل گیرد و بتواند به بهبود فضای کسب و کار برای همه اعضا اعم از تولیدکننده تا صادرکننده قارچ منجر شود؛ فاصله تولیدکننده و مصرف‌کننده را کاهش دهد، ارتباط سازنده‌یای بین فعالان صنف با یکدیگر ایجاد کند، جهت افزایش مصرف قارچ در سبد غذایی خانوار فرهنگ‌سازی نماید.

از گفتگوها و مصاحبه‌هایی که با شرکت‌کنندگان انجام شد، به نظر می‌رسد که استارت‌آپ هاگ نخستین گام را برای حضور در قلب جامعه‌ی فعالان عرصه صنعت قارچ، به خوبی و با رویکردی مثبت برداشته است و امید می‌رود گام‌های بعدی برای دستیابی به افق‌های بالاتر توسعه‌ی صادارت قارچ در سطح بین‌الملل، با سرعت طی شود.

مراسم رو نمایی از سامانه هوشمند صنعت قارچ کشور با تلاوت آیاتی چند از کلام الله قرآن کریم با سوره حمد توسط قاری قرآن سید علی الفت آغاز شد.سوره فاتحه یا حمد نخستین سوره قرآن کریم، ملقب به ام الکتاب، از سوره‌های مکی و در جزء یک قرار دارد. این سوره از سوره‌های «قصار» است که در عین اختصار، بنا بر روایات، در معنا بزرگ و اساس قرآن است. سورهٔ فاتحه در نمازهای واجب و مستحب خوانده می‌شود و محتوای اصلی آن، توحید و سپاس خداوند است.

در فضیلت این سوره آمده است، نزول آن باعث عدم نزول عذاب بر امت اسلام خواهد شد. خواندن سورهٔ حمد در رکعت اول و دوم نمازهای واجب و مستحب، واجب است. خواندن این سوره بر بالین بیمار و هنگام گذاشتن مرده در قبر، مستحب است.

سوره حمد در زندگی دینی و فرهنگی مسلمانان اهمیت فراوانی دارد. این سوره در نمازهای پنجگانه، ده بار بر طبق فقه امامیه و ۱۷ بار بر طبق فقه اهل سنت قرائت می‌شود. امام رضا(ع) قرائت این سوره را در ابتدای نماز به دلیل وجود تمامی خیر و حکمت دنیا و آخرت به صورت یکجا در این سوره می‌داند به صورتی که هیچ کلامی به جامعیت آن نمی‌رسد.

نویسنده تفسیر المیزان می گوید خدواند در این سوره چگونگی حمد و ستایش خودش را به بنده اش تلقین کرده است وبه او آموخته است که در مقام عبودیت و بندگی ادب بندگی چه اقتضا می کند.

با سخنرانی دکتر محمد حسن افشار در همایش رونمایی از هاگ اولین سامانه هوشمند صنعت قارچ همراه با ما باشید.

با سخنرانی مهندس میرزاده در همایش رونمایی از هاگ اولین سامانه هوشمند صنعت قارچ همراه با ما باشید.

با سخنرانی مهندس نامی موحدی در همایش رونمایی از هاگ اولین سامانه هوشمند صنعت قارچ همراه با ما باشید.

گزارشات تصویری صنعت قارچ را در قاب هاگ تماشا کنید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا