اخبار اقتصادی صنعت قارچ

قیمت قارچ از قیمت مرغ سبقت گرفت !!!

قارچ گران تر از مرغ !!!

با روند فعلی بازار قیمت قارچ از قیمت مرغ بالاتر رفته است، که این موضوع برای صنعت کشت و پرورش قارچ زیان‌بار خواهد بود. زیرا مرغ در سبد غذایی خانوارها جا دارد و افراد هرطور شده آن را تهیه مینمایند، اما قارچ هنوز جایگاه لازم را بدست نیاورده و همچنین از نظر بسیاری از افراد، تهیه آن ضروری نیست!

به تازگی طی مصاحبه ای دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی (اتحادیه پرورش‌ دهندگان قارچ) اعلام کرده است قیمت هر کیلوگرم قارچ دکمه ای درجه یک سر مزرعه بین 55 الی 62 هزار تومان و قیمت قارچ در خرده فروشی‌ها بین 65 تا 75 هزار تومان رسیده است. اما با بررسی بازارها دیده می شود که قیمت هر کیلوگرم قارچ دکمه ای به صورت فله گاهی به بیش از 78 هزار تومان نیز می‌رسد!

این در حالی است که آخرین قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ 73 هزار تومان تعیین شده است، به عبارت دیگر قیمت قارچ از قیمت مرغ سبقت گرفته است.

چرا قیمت قارچ، قیمت مرغ را پشت سر گذاشته است؟

قیمت قارچ خوراکی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آنها می توان مواردی نظیر قیمت کمپوست قارچ، قیمت خاک پوششی، قیمت ظروف بسته‌ بندی، هزینه‌ سردخانه، هزینه انبارداری، هزینه حمل و نقل و همچنین کیفیت قارچ، میزان تولید و میزان تقاضا در قیمت قارچ خوراکی موثر هستند. علاوه بر این، به دلیل سنتی بودن بخشی از مزارع تولید قارچ و نداشتن تجهیزات مدرن گرمایشی و سرمایشی، آب و هوای فصلی (مخصوصا دمای هوا) نیز در میزان تولید قارچ و به طبع آن قیمت قارچ اثرگذار است.

*** قیمت کمپوست نیز خود به عواملی نظیر میزان و قیمت کاه و کلش گندم و همچنین کود مرغی وابسته است!

تمامی عوامل فوق الذکر سبب می شوند تا قیمت قارچ بسته به شرایط، دچار تغییر و نوسان شود.

افزایش قیمت مواد اولیه

چندی پیش نیز، رئیس انجمن صنفی پرورش‌ دهندگان قارچ خوراکی کشور، در نشست خبری اعلام کرد: مواد اولیه تولید قارچ 35 تا 40 درصد افزایش قیمت داشته است که این افزایش‌ها منجر به افزایش 15 الی 20 درصدی قیمت محصول نهایی خواهد شد.

کاهش تولید در نیمه دوم سال

به طور معمول تولید قارچ در نیمه دوم سال به دلیل شرایط آب و هوایی کاهش می‌یابد، در نتیجه عرضه به بازار روند نزولی به خود می‌گیرد و در نسبت عکس قیمت صعودی می‌شود. طبق آمار انجمن صنفی پرورش‌ دهندگان قارچ خوراکی کشور، هر ساله در 6 ماهه اول سال تولید قارچ کاهش 15 الی 20 درصدی دارد.

رشد 50 درصدی مصرف قارچ در صنایع!

به نظر می‌رسد عامل دیگر بالا رفتن قیمت قارچ، رشد مصرف آن در صنایع باشد. طبق اعلام رئیس انجمن صنفی پرورش‌ دهندگان قارچ خوراکی کشور، سال گذشته 210 هزار تن قارچ در کشور تولید شده است که از این میزان بیش از 3000 تن به مصرف صنایع رسید که رشد 50 درصدی نسبت سال قبل از آن نشان می‌دهد.

گفتنی است، ایران رتبه ششم تولید و پرورش قارچ خوراکی در جهان را دارد. اما، سرانه مصرف در کشور ما نسبت به میانگین جهانی کمتر است. سرانه مصرف قارچ در دنیا 4.5 کیلوگرم است و سرانه مصرف آن در کشور ما در سال 1401 به 2.5 کیلو رسیده است.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا